Vi Bilägares forum

Favoritmärke och hatmärke?

Favoritmärke och hatmärke?

Jag tänkte slänga ut en fråga som bara handlar om känsla och inte ett dugg om sunt förnuft.

Jag ställer alltså en fråga till ert hjärta och inte er hjärna.

Vilka märken kan ni absolut INTE tänka er att köpa?

Sedan tänkte jag köra en bonusfråga som är helt tvärtom, vilka märken skulle ert hjärta vilja köpa men hjärnan skriker nej?

Märken jag av inga egentliga anledningar INTE kan tänka mig att köpa är Opel och Ford. Två märken som säkert är prisvärda och vettiga och kanske rent av har bra kvalitet men som jag bara blir så uttråkad av. Jag har haft 1 Opel och 2 Fordar och det var bara fordon för att ta mig från punkt A till punkt B.

Märken jag skulle vilja ha men där hjärnan av någon anledning säger nej varje gång jag är riktigt nära är Alfa Romeo och Dodge Ram. Alfa är så bedårande vackra och ska vara så underbara att köra men av någon anledning blir jag skrämd av deras kvalitetsrykte varje gång jag är på väg att köpa en. Jag vill gärna ha psykologisk hjälp att komma över den mentala spärren. Dodge Ram 2500 är den råaste Pickup jag vet men varje gång jag tittar på en sån så skriker hjärnan 2 liter i milen åt mig.

Vad har ni för märken som väcker liknande känslor?

Uppdaterat: 2011-10-03 19:07

Kommentarer

Skulle aldrig köpa Nissan eller Lancia
Hjärtat säger Chevrolet Corvette men det blir aldrig av, gillar många amerikanska bilar men köp blir det av någon anledning inte.
Kör vidare i asiatiska fåran...

Uppdaterat: 2011-10-03 21:10

Jag har inget hatmärke. Är inte så förtjust i bilar överlag men konstigt nog så är det även ett intresse jag har.
Jag kör BMW men mest av en slump. Den 89:a jag provkörde och senare köpte av en vän känns som den är byggd runt min kropp. Har testat andra märken men inget av dem har slagit min gammbil . Subaru är den som kommit närmast.

Hjärtat säger Aston Martin. Maken till skönhet... mmm

Uppdaterat: 2011-10-04 01:40
It's a very good idea to leave a sinking ship

[quote=junkers]Skulle aldrig köpa Nissan eller LanciaHjärtat säger Chevrolet Corvette men det blir aldrig av, gillar många amerikanska bilar men köp blir det av någon anledning inte.Kör vidare i asiatiska fåran...

Provkör den nya Lancia Deltan, när den kommer till Sverige. Denna bil är superb.

Uppdaterat: 2011-10-04 17:27

Mercedes 240 C V6 är min favorit men en smart skulle jag inte köra en meter

Uppdaterat: 2011-10-09 20:06

En Mercedes SL (R129 -89-02) samt en Porsche var länge lite av en dröm för mig och jag var även väldigt nära att köpa mig en lite äldre Porsche och kollade in några men ju mer jag satte mig in i och läste på om tex reservdels+ägandekostnader ju mer avskräckt blev jag, trots att jag kan skruva själv så vill jag ju kunna göra annat i livet än att lägga alla mina pengar på att hålla i gång min sommarbil för att kunna köra med den...
Valet av sportbil föll i stället på en Toyota MR2 Turbo från 1990 som jag i dag inte ångrar en dag förutom att det säkert skulle låta "flaschigt" att säga att man hade en Porsche i vissa kretsar då... =)
Dock har jag nu med en simpel Toyota kört i från många gånger dyrare och nyare Porschar på olika banor vid diverse bankörningar vilket känns väldigt bra och om jag själv köpt mig en dyr Porsche skulle jag inte tycka det kännts roligt att bli omkörd av en Toyota på en tävligsbana, det är väl lite därför man har en Porsche... =)
En annan riktigt cool bil som jag fingranskade live en dag var för övrigt en splitterny Ferrari 458 Italia, vilket motorljud! =)
Men i den klassen hade jag utan att tveka tagit en Lexus LFA alla dagar i veckan om jag hade fått välja fritt, där ligger tom Ferrarins motorljud i lä och vilken extrem ingenjörskonst hela bilen är!
Vinner jag en massa miljoner så kan jag nästan garantera er att jag beställer en sån! :)

Det absolut sista bilmärke jag personligen skulle kunna tänka mig att köpa faller nog tyvärr på Renault (sorry om någon gillar dessa) och det har helt enkelt att göra med att jag har sett så oerhört mycket onödiga problem som inneburit fattiga och olyckliga bilägare samt att man faktiskt har riktiga idiotlösningar på allt för många detaljer som ofta gör bilarna rent ut sagt förjäkliga att skruva med för att nämna lite...
Det possitiva är väl att det är bra ofta återkommande verkstadskunder så jag borde väl kanske inte klaga på det åtminstonde... :)

I övrigt har även jag ägt en sån Bmw 3-serie som Johan gillar och kan instämma att det är rätt roliga körbilar med fin sång från den 6-cylindriga motorn, jag hade dessutom en fyrhjulsdriven 325IX med M-paket men jag gick över till Celica GT-Four efter den som jag tyckte var minst lika roliga då de hade ett mer pålitligt 4WD-system som inte växlade lika mellan över/understyrning som Bmw:s gjorde vid aktiv körning, speciellt vintertid. Dessutom höll Celican klart bättre kvalitét speciellt i framvagnen och jag har nog haft åtminstonde 3 st Celica GT4 om jag minns rätt, en som självaste Björn Walldegård köpte ny som kul notis och den hade varit lite kul att haft kvar...

Uppdaterat: 2011-10-10 01:07

Hmmm......

Toyota MR2 är bättre än Porsche.
Lexus LFA är bättre en Ferrari 458 Italia.
Toyota Celica GT är bättre än Bmw M3.

Är jag helt ute och cyklar om jag misstänker att Toyota är ditt favoritmärke? ;)

Uppdaterat: 2011-10-10 07:11

Var det inte det ämnet handlade om? =) Jag påstod aldrig att Toyota MR2 är "bättre" än Porsche, bara att man kan få en lika snabb, körglad och driftsäker bil för klart mindre pengar än många Porschar vilket är viktigt för mig därav blev det aldrig en Porsche.
Lexus LFA tror jag däremot faktiskt är ännu bättre och mer extrem än Ferrari och LFA har även slagit varvrekordet runt Ringen för produktionsbilar med standarddäck så inget snack om att det är en grym bil, dock är Lexusen inte det minsta billig men det handlade om man skulle få välja fritt i det fallet.
Celica GT4 har jag som sagt själv ägt liksom Bmw 325IX (inte M3!)och jag föredrog Celican där som sagt även om Bmw:n var väldigt fin att köra med finfint motorljud som sagt, bara det att Celican inte alls gör bort sig på dessa punkter heller och håller högre faktiskt kvalitét vilket återigen är viktigare för mig, att vägegenskaperna i synnerhet vintertid var bättre på Celican var även det något jag ansåg vara en fördel.
Toyota har faktiskt inte varit ett av dom största favoritmärkena från början av mitt bilintresse men det har vuxit fram med erfarenheterna så visst har Toyota blivit ett favoritmärke, trodde jag du hade märkt... ;)

Uppdaterat: 2011-10-10 09:31

Jojomensan, det var favoritmärke och hatmärken det handlade om. Så det var absolut ingen kritik från min sida Herr Defensiv ;)

Tjusningen med bilar är ju att det är så personligt och att det finns så många olika favoritmärken.

Uppdaterat: 2011-10-10 10:09

Det gäller att vara tydlig då så mycket kan missuppfattas annars vet du... =) Fint att jag lyckades följa tråden då. :)

Uppdaterat: 2011-10-10 12:48

Favoriter (hjärta) Nästan alla Italienska sportiga märken. Ffa Ferrari, Maserati, Lambo och till viss del även Alfa Romeo.

Hjärnan säger dock nej nej nej.

Hatmärken finns det väl inga. Jo kanke alla estistiskt ej tilltalande bilar, dvs fula eller intetsägande bilar.

Jag kör Lexus RX 400h nu men har därför svårt att byta upp mig till RX 450h som jag tycker är misslyckad rent designmässigt med den bulliga fronten och förfulade ändalykten.

Uppdaterat: 2011-10-11 13:59
Wer später bremst fährt länger schnell

RX450h är i mina ögon tvärtom snyggare än gamla RX400h som jag tycker ser klumpig ut i jämförelse med modernare och smäckrare RX450h menmen smaken är väl som alltid som baken... =)
En klar fördel RX450h har jämfört med RX400h är att den ska gå att köra betydligt snålare trots att den är snabbare men så kostar det såklart en hel del att byta upp sig till en sån också... :)

Uppdaterat: 2011-10-12 20:40

Ett bilmärke jag inte kan tänka mig att köpa är Lexus, fulare bilar får man leta efter. Antagligen bra kvalité men att betala BMW-pris för nåt så fult skulle aldrig falla mig in. Hatmärke är dock att ta i. Det finns ingen anledning att hata ett märke, bara låt bli att köpa.

Bilar jag älskar? Maserati, Porsche men det är inte hjärnan som skriker nej utan plånboken!

Uppdaterat: 2011-10-15 22:47

Toyota-koncernens designavdelning måste vara bilvärldens mest impotenta. Antingen gör dom bilar som är fula som stryk eller bilar som är helt anonyma.

Uppdaterat: 2011-10-16 20:57

Nedanstående gäller bara nyare modeller.

Om vi bara skall snacka design och estetik så har jag svårt för BWM. Finns inte en snygg modell där. Volvo gillar jag inte heller.

Audi och SAAB har något visst. Nyare Mercedes likaså.

Så gott som alla japanska (asiatiska) moderna bilar är ganska slätstrukna, undantag för Honda Accord och Lexus IS som jag tycker är riktigt lyckade.

Av fransoserna gillar jag bara Citroen.

Uppdaterat: 2011-10-29 16:03
Wer später bremst fährt länger schnell

Mitt hjärta klappar för Porsche, men jag är för snål för att köpa en då det känns så jäkla dyrt att äga en...
Hjärtat säger även Alfa men det är total Ebberöds bank att köpa en ny/nyare Alfa då de verkar tappa enormt i värde fort.

Hjärnan är lite mer inne på "normala" bilar, Passaten var jag mycket nöjd med och skulle kunna tänka mig en till, V50 lika så, nuvarande Touranen är också ett bra val, bilar som inte har någon direkt själ, men bra "flytta-arschlet-från-A-till-B-bilar" med skön interiör.

Hata... det är svårt att hata bilar, men jag har alltid haft svårt med Japanska bilar, har aldrig riktigt tyckt att de har haft något och då framför allt att de är SÅ tråkiga inuti.
Nu får man väl Toyota-maffian efter sig, men men...

Mina 50 öre

Uppdaterat: 2011-11-07 10:56
*Robban