Behöver åsikter!.
Jag jagar en kombi till mig å familjen.
Just nu har vi en VW Passat kombi-03. Är egentligen väldigt nöjd med denna. Men några saker får mig att vilja byta. Tycker att bilen drar onödigt mycket. Vi kör ca 2500mil/år. Vi har 1,8T varianten. Den ligger på ca 0,9 i blandad körning.
Vad jag där emot gillar med bilen är komforten!. Den är bra tyst och detta är inget som jag vill försämra med nästa bil.
Vi är 2 vuxna å 2 barn. Funderar lite på diesel.
Alla bilar har ju sina för och nackdelar. Undrar om jag kan få lite visdomsord från er.
Har funderat på,
Volvo V70. Bra utrymme och komfortabel. Men dyr!.
Audi A4. Lagom stor och komfortabel. Dyr!.
Mazda 6. Bullrig har jag hört!.
Citroen C5. Komfortabel men gillar inte ratten med 1000 knappar och fast nav.
Honda Accord. Grymt snygg, lagom stor. Har ej provkört denna.
Ford Mondeo. Verkar rymlig och hyfsat ekonomisk. Gillar inte interiören.
WV Passat. Nya modellen verkar bra och ekonomisk med diesel, men har hört att den inte är lika komfortabel som min tidigare modell.
Råd önskas !.
Kommentarer
Av de du räknar upp skulle jag kolla närmare på Honda och Ford. Utöver dessa två så har du Subaru Legacy och Outback som har bra fyrhjulsdrift som extra godis. De drar 0.58 blandad och ligger i samma storleksklass (motorn är en pärla men finns tyvärr inte med automatlåda ännu).
Ett annat tips kan vara att kolla in Skoda om du gillade Passaten, men det är inget för mig personligen ( förmycket problem med bekantas VW/Skoda).
Det är ju väldigt personligt så ut o provkör :) Låna bilarna en längre stund, tex lördag - måndag, det brukar inte vara omöjligt hos bra handlare.
Tack för mycket intressanta åsikter!.
Som "shogun" skriver, Honda Accord verkar mycket intressant!.
Ja jagar lätt begagnade bilar i 200.000 kr-klassen.
Skodan är absolut prisvärd men efter provkörning konstaterat bullrig.
Nya avensis är absolut intressant. Har ej provkört denna men enligt så kallade "experter" ska den vara rätt trist å ratta. Detta är jag visserligen rätt van vid!. Passat-03 är ju ingen kurvkramare direkt!.
Ska absolut ut och provköra mera. Tror dock att jag har minimerat valen ner till accord, Passat, mondeo, A4 eller möjligen Avensis.
Kommer ni på mer åsikter/erfarenheter så skriv gärna.
Tack!.
Accord , Avensis eller Subaru Outback
De tre tycker jag du skall jämföra, gör du det på vintern är valet solklart Subaru, men om du vill ha automatlåda är det Accord... Avensis kanske passar dig, men många tycker som du skriver, att den är tråkig.
Smaken är som baken, men jag håller med. Diesel vill man ha med automat.Däremot så verkar de nya CVT lådorna ( iallafall Subarus) vara väldigt fina. Vet inte om Toyota använder 'rem' men Subaru har en kedja och 6st programmerade steg om man vill växla manuellt. Men inte till diesel tyvärr.
Avensis -09 eller Accord om man måste ha automat. Eller Passat DSG.Inte automat, då skulle jag välja Subaru, men jag är ju partisk eftersom jag kör en Outback idag
:)
Svärföräldrarna har en V50 2,0d. Den är lite för liten för oss tyvärr.
Jag vet inte alls om jag är i behov av en automatväxlad. Har inga problem med växlandet faktiskt.
Ska kolla upp Subaru också tänkte jag. Har hört mycket bra om dessa.
Någon som har erfarenheter av suvar ?. Tänker då på VW tiguan, Honda CR-V, Toyota Rav-4 mm.
Hej Jacob,
vill dela med mig av mina erfarenheter av Passaten.
Jag har haft två 03:or tidigare (nuvarande är en 07:a), alla bensin. En av dessa var 1,8t - vilket drog så mycket som du skriver.
Det tycker jag inte är så mycket egentligen, men en diesel drar ju som sagt mindre.
Nya passaten med komfortfjädring är definivt lika komfortabel som den gamla. Den nya är dessutom en kurvkramare. Man vill gärna gasa lite extra när man kommer in på "motorcykelvägar". Min har sportfjädring som gör vissa vägar lite värre än vad de i verkligheten är, välj inte den om du inte vill känna varje sten..
Prova den starkare dieseln, den är riktigt trevlig.
/Pär
Det är riktigt att det är stållameller i CVT-lådan. Den började konstrueras av DAF på 1960-talet som en ersättning av den remdrivna Variomatic.När Volvo köpte Daf Pv räknade man bland annat med att komma över den här lådan men den låg kvar i DAF Lv !Den har sedan passerat flera biltillverkare i Europa och Japan och under femtio år vidareutvecklats.Det är säkert framtidens variatorlåda som mer och mer kommer att ersätta konventionella automatlådor med momentomvandlare.Men inom industrin har man använt många andra typer av mekaniska variatorer så det är inte säkert att lamellvariatorn är den sista.Industriellt har de mekaniska variatorerna till stor del ersatts av elektronisk varvtalsreglering och detta kommer säkert i framtidens bilar också, den finns ju redan i hybrider.Och vi ska inte tro att den konventionella lådan är död, den kommer säkert att vidareutvecklas under många år ännu.
När det gäller Avensis så var det en intressant test i DN i lördags 1/8 där den jämfördes med "Årets bil" Insignia och där vann Avensis alla ronder utom en. Insignia vann ronden där det gäller väghållning som tydligen inte är Avensis styrka.
Nu hoppas jag att nya 9-5, som ju till stora delar bygger på Insignia, lyckas bättre.Nu spelar den ju förstås inte i samma klass, men ändå!
Man skriver ju också i DNs test att Avensis är mer inriktad på komfort och Insignia på god väghållning. men visst måste det gå att kombinera?
Tack Pär. Intressant jämförelse mellan modellerna.
Skulle det nu bli en nyare passat så blir det problem att välja fjädring!. Har hört av flera att standardfjädringen är bättre ur komfortsyn, men det går ju inte att bortse ifrån att sportchassiet ser "aningen" snyggare ut!.
Har just varit å provkört nya Honda Accord 2,2D och nya Audi A4 1,8t. Intressanta bilar. Hondan gillade jag skarpt. Väghållning, utrymmen och utseende tilltalade mig väldigt mycket. Trodde jag hade hittat rätt, tills jag provkörde Audin.
Den utklassade hondan!. Tystare, roligare, snyggare.......klart den bästa bil jag kört!. Tyvärr är den ju inte gratis. Hondan är fortfarande ett mycket intressant alternativ, och när jag ändå kollade audin passade jag på att kika in på VW avdelningen.... Passaten är ju bra fin ändå!. suck!
Håller även med tidigare talare om att Toyota avensis verkar mycket intressant!. Insignian........nja.
Ja, Shogun, nu var det ju inte min åsikt om komfort och väghållning på Avensis och Insignia utan DNs testreporter.Sedan är det ju upp till var och en att bedöma trovärdigheten i den här typen av test, den blir ofta subjektiv och färgad av personligt tyckande.Men jag håller inte med om att det är dålig väghållning på 9-5, speciellt inte om man väljer sportchassit, men då får man pruta på komforten.Men visst är det riktigt att den väghållning som finns på de flesta bilar idag räcker förmodligen utmärkt för 99,9% av alla bilförare.
Jacob, 1,8t med 160hk är en fin motor - den finns i Passat också 0,76l/mil om jag inte missminner mig.
Som du säger så är det mycket snyggare med sänkningen. Det som höjer intrycket ytterligare är VWs
original "Chicago" 18"-fälgar (finns som relplica för 8.000:- inkl. däck)
Den blir betydligt snyggare, men även lite stötigare.
Numer finns R-Line till bl.a. 170hk dieselmotorn (DSG ingår) - bilen blir mycket snyggare (spoiler, kjolar, snyggare 18"-fälgar, matt aluminuimgrill, mm). 292 tkr är mycket pengar. Men snygg är den...
Vad det än blir för bil så har du iaf undersökt marknaden och det blir med säkerhet en bil för dig... Lycka till!
/Pär
Gäller det att stöda svensk industri, så kan man ju som Bosse Bildoktorn föreslog lika gärna köpa gamla modellen av Saab 9-5, idel fördelar, en färdigutvecklad bil med barnsjukdomarna avklarade, en stark dieselmotor, faktiskt en bekväm, säker bil som dessutom är älgtestad.Dessutom är det en bil som kan bli en klassiker så småningom.
En bilmodell är aldrig så bra som just innan den ska ersättas. [b]:-)[/b]
Är förvånad att ingen har nämt Hyundai i30CW. Efter blivit trött på Toyotas arrogans när det gäller klagomål på deras numera usla drftsäkeret så bytte jag bort min Camry kombi (säljs ej i Sverige) och HiAce mot Hyundai i30CW och iLoad. Båda med diesel. Hämtade i30 förra veckan och verkar vara helt OK. iLoad leveraras om några veckor då den beställdes med en hel del spcialutrustning.
Jag har bara haft bilen i en vecka men jag tycker inte den verkar vara speciellt bullrig. Jag var lite orolig att gå från en tre liters sexa till en 1,6 liters dieselfyra men hittills har det gått över förväntan. Den är klart stötigare men det är ju en mycket mindre och lättare bil. De koreanska Hankok däcken tror jag heller inte är några höjdare. Vad jag förstår så är de bilar som säljs i Sverige tillverkade i Tjeckien medan de bilar som säljs här kommer från Korea. Om det har någon som hellst betydelse i sammanhanget vet jag inte. Det kan kanske vara vissa skillnader. Det ända negativa är att jag tycker att bilen borde vara utrustad med en turbo timer och att radiodelen i audiosystemet är en gamaldags analogradio. Jag tycker nog att en fabriksny bil år 2009 borde vara utrustad med en digitalradio med bluetooth som standard.
Jag har kollat och n�gra innersk�rmar finns varken som standard eller extra tillbeh�r h�r. Innersk�rmarna �r v�l en form av rostskydd och rost �r ju en n�stan ok�nd storhet h�r. Jag har �ven f�rs�kt kolla hur kylningen av turbon fungerar men servicechefen hos min lokala Hyundai handlare hade inte en blekaste aning. Han kunde heller inte s�ga om en timer �r en god id� eller inte.
Det enda jag vet �r att turbon p� kompisens Kenworth lastbil blir s� het att den gl�der.
Jag tror du kan vara lugn, innerskärmar lär knappast behövas där du bor och inte heller timer till turbon.Problemen med turboladdade motorer var ju främst när de var en nymodighet och innan turbon blev vätskekyld.Oljan koksade i turbons lager om motorn stängdes av innan temperaturen gått ner.Detta förhindras på bruksbilar dels genom bättre kylning och dels genom bättre oljor.
Tack för det svaret Saabnisse. Jag har även fått svar från Hyundai Australia att turbo timer ej behövs.
Nästa vecka skall hustrun och döttrarna göra en blixtutryckning till svenska ambassaden i Canberra och fixa nya pass. Konsulatet i Sydney är stängt på obestämbar tid (tog pengarna slut UD?) 60 mil motorväg fram och tillbaka och det skall bli mycket intressant se hur bränsleförbrukningen blir. Jag vill även säga att det verkligen smärtar mig att jag inte kunde köpa en Saab eller Volvo men jag har helt enkelt inte råd. De kostar mer än dubbelt så mycket att köpa och har dessutom ett fullständigt otrolugt uselt andrahandsvärde. Hyundai i30 var ett impulsköp. Fick ett mycket bra pris när jag köpte iLoad (H-1 i Sverige)
Det är nog riktigt att köpa en Hyundai eller Kia där du bor istället för Saab eller Volvo, de är väl uddabilar i Australien?
Jag har en bekant som bytte bort sin två år gamla V70 mot en Kia Ceed för att få en diesel.
Jag tyckte han gjorde en riktig skitaffär, han betalade alldeles för nycket emellan, men han har kört något tusen mil och är nöjd fast han är fortfarande idiotförklarad av hustrun.
Jag hade en Kia Ceed som lånebil ett par dagar denna vecka.
Det var ingen rolig bil tycker jag.
Automatlåda som var seeeeg, motor som svarade direkt på gaspådrag - så det blev allti rivstart på grusväg,
servostyrning som levererade noll vägkänsla, inredning ala billigast hittils - dvs hård plast som var repkänlig,
bullrig på svensk väg är bara förnamnet.
När man öppnade dörren och släppte handtaget slog det tillbaka i dörrplåten så det tjångade i hela bilen, det lät tom
mer än när slog igen dörren med "klang".
Däremot tycker jag fjädringen var fint justerad.
Bilen är billig och värdesätter man det så är det säkert en hygglig "rumpförflyttare". "Ha begäret" ligger inte högt.
Jag vill nog inte kalla Volvo för uddabil. Däremot så är det lite av ett enmodells märke för XC90 är den enda modell som säljs i vettiga antal. Övriga Volvo modeller säljer dåligt. XC90 är dock en ganska vanlig bil här. När det gäller Saab är det inte en uddabil här i Sydney men dock i resten av landet. Det så är 9-3 cabben som man ser på gatorna här. Båda håller dock en otroligt låg profil när det gäller reklam och annan marknadsföring.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.