Nu när den mörkare årstiden börjar stunda och det blir mindre och mindre ljust på eftermiddagarna så har jag gått och funderat på extraljus. Min bil är ganska strömlinjeformad i fronten och jag undrar om jag monterar två-tre st 120mm extraljus, kommer det att påverka luftmotståndet såpass att förbrukningen ökar? Jag är medveten om att den extra lampeffekten kommer att påverka generatorn och därmed öka förbrukningen den vägen men funderar på att köpa vanliga halogen extraljus och konvertera till 35 watt xenon. Tankarna har varit tidigare att konvertera helljuset till xenon men det är inte heller riktigt lagligt när bilen är helbilsgodkänd, fast att många besiktningsmän ser genom fingrarna med det så länge man inte rört halvljuset. Sen är det också så att bilen är såpass nu att jag inte vill förstöra några garantier med att hålla på och experimentera med det befintliga helljuset. Vad tycker ni man bör göra?
Extraljus+förbrukning?
Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Kommentarer
Jag har kollat lite på olika lampor och har använt Osram Nightbreaker som kostade hela 400 kr per par till halvljuset. Jag märkte en marginell skillnad men inte såpass att dom var värda det dubbla mot ordinarie lampor. Jag har kommit till insikt att halvljuset kan jag inte förbättra på någon punkt mer än lampsort. Där emot helljuset kan jag förbättra med antingen xenon eller extraljus. Tycker att tre st 120mm extraljus ser lite häftigt ut, nästan lite rally stuk men så bor man i värmland också hehe. Jag har aldrig provat Philips Extreme Power. Har läst testet som du skickade förut och där gav Vi Bilägare inte så bra resultat till just den lampan, men du var nöjd med resultatet Leifer? Det gör ju inget om det bländar eftersom det ändå är helljuset jag tänkt byta lampor i.
Xenonljuset är ju överlägset bäst.
Kolla den här sajten: [url=http://www.xenonkungen.se/xenonkit.htm]http://www.xenonkungen.se/xenonkit.htm[/url]
Däremot blir det ju inte så billigt. När Xenonlamporna kom saman att de skulle hålla bilens livslängd.
Det gällde nog endast för bilar med extremt kort livslängd.Min första lampa fick bytas efter ca 1 ogh ett halft år på Saab eftersom det skulle göras på verkstad kostnad 2200:-
Dumheter det går alldeles uymärkt att byta själv om bara spåänningen är avslagen.
Jag har lite halt tangentbord och ibland lite för bråttom, det är därför det blir lite fel och för många bokstäver ibland!
Men jag kom på en sak till.
Förr när jag hade Golf och Saab 9000 plockade jag i nya fräscha lampor i strålkastarna varje höst och alltid de som skulle ge mest ljus.
I 9000 satte jag in 100W som efter ett par år tvingade mig att byta reflektorer, de är av plast och klarar inte värmen! Dyyyyrt!!
Men jag håller med Leifer att det ofta är fult med extraljus.
Jag är glad över att det är bra ljus på 9-5, men det är dyrt med xenonlampor även om man inte köper dem hos Saab.
100 watt går bort direkt för jag vet hur skadligt det kan vara för reflektorerna, tror dessutom dom är gjorda av plast på min Opel. Nya Corsa får bara betyg 2 på halv och helljus av vibilägare så bevisligen är inte ljuset av den högre klassen. Osrams nightbreaker har fått höga betyg på många ställen och det enda vibilägare klagade på var den högre strömförbrukningen, medan jag själv knappt märkte någon skillnad. Känns nästan som att det inte går att få bättre drag i helljuset oavsett vilken glödlampa man har, det gäller att välja bil som har bättre strålkastare.
Har faktiskt aldrig sett 80 watt lampor tidigare, var kan man hitta sådana? Jag har aldrig mätt på helljuset så jag vet inte vad spänningen ligger på, och det beror på att jag kommer inte åt. Jag har aldrig lyckats byta glödlamporna i helljuset då det kräver demontering av påfyllningsröret till spolarvätskan och luftburken. Samma sak gäller halvljuset med luftburken men man behöver bara lossa locket till säkringsdosan och inte röret till spolarvätskan, vilket jag ännu inte lyckats få bort (är rädd för att använda våld).
Att byta glödlampor i halvljuset går med extrem viljestyrka och envishet med blodiga knogar som bonus. Tankarna flyger tillbaka till min gamla Nissan som det tog max 5 minuter att byta glödlampa i halvljuset på.
Måste säga att jag är överraskad över det låga priset du fick på Nightbreaker Leifer. Jag köpte H7 lampor och vet inte om dom är dyrare eller ej men det bör dom inte vara. Hur upplever du ljuset från Nightbreaker? Är det bättre än dito Philips?
Får ta och se mig om efter det. Nej det var halvljuset jag använt Nightbreaker på. Är egentligen besviken på både hel och halvljus men helljuset är det enda som går att förbättra på lagligt vis. Nightbreaker kommer ta slut med ganska fort. Ena lampan gav sig efter bara 4-5 månader så den böt jag till en vanlig Osram standardlampa medan den andra sidans lampa från Nightbreaker håller än.
Kolla det här:
[url=http://www.automotorsport.se/news/19434/extraljus--upplysande-test-i-h%C3%B6stm%C3%B6rkret/]http://www.automotorsport.se/news/19434/extraljus--upplysande-test-i-höstmörkret/[/url]
Jag tycker det är dyrt, faktiskt lika dyrt som merkostnaden för Xenonljuset på min Saab.
I gårdagens "Plus" diskuterade man billjus.
Man kom bl.a. fram till att olika lampor lyser olika bra!
Är det överhuvudtaget någon som betvivlat detta?
Det konstiga var att man inte med ett ord sa att det är omöjligt att sätta i de bästa lamporna i alla bilar.
Däremot talade man om att xenonlamporna hade betydligt längre livslängd. Ett uttalande som kan ifrågasättas.
Ok normalt har de bättre livslängd och de ger avsevärt bättre ljus, men ser man till kostnaderna för lamporna jämfört med konventionella så blir det avsevärt dyrare.
Xenonlamporna SKA hålla avsevärt längre än halogen. Gör dom inte det så är det väll fråga om en defekt lampa, finns det inga garantier på xenonlamporna? Borde ha sett det programmet, vore intressant att se vilken lampa dom tyckte lyste bäst. Jag har kikat lite under motorhuven och funnit två st gula plastskruvar med torx-liknande huvud bredvid varje strålkastarhus. På internet så bekräftar dom på Opel forum att dom skruvarna justerar strålkastarna ytterligare. Funderar på om jag ska ta och prova att vrida upp dom ett halvt varv och se. Det är ju inte bara det att det lyser med sämre styrka tycker jag utan själva ljuskäglan tar slut tvärt en bit framför bilen oavsett hur högt jag ställt halvljuset in ifrån bilen. På min Nissan så gick ljuset så långt de bara kunde utan att blända. Om man ställer upp dom lite och se justerar halvljuset från kupen så borde de bli mer optimal ljusbild kanske?
OpelTobbe, det är ju bara att logga in och titta på programmet här: [url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14154]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14154[/url]
Sedan är det klart att xenonlamporna håller längre än vanliga halogen, men de är ju ofta tio gånger så dyra och de håller definitivt inte tio gånger längre.
Och sedan, nej det finns ingen garanti på lampor, men om det är en seriös säljare kanske han vill ställa upp för att få good-will.
Kanon Saabnisse! att jag kunde missa det.
Vill passa på att tipsa om att Xenonkungen.se säljer D1S , D2S, D2R o.s.v. xenonlampor till lite billigare priser för bilar som är originalutrustade med Xenon. Tror nog inte dessa håller samma höga kvalitet som Philips xenonlampor och liknande men de kostar från 500 kr drygt.
Är det så Leifer att H7 ger 50% mer ljus än H4? Vill minnas i ett test ViB gjorde att H7 lampan inte var någon vidare hit direkt.
Håller med att EuroNcap borde testa strålkastarna med. Det är en lika hög säkerhetsdetalj som säkerhetsbältet.
Här är en till test av fjärrljus:
[url=http://www.automotorsport.se/uploaded/document/2009/10/7/extraljus.pdf]http://www.automotorsport.se/uploaded/document/2009/10/7/extraljus.pdf[/url]
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.