Jag har inte gjort någon extra behandling på min 508 men då byter jag bil ganska så ofta, kommer ha bilen absolut max 5 år.
Allt beror på hur länge du ska ha bilen, ska du ha bilen i 10 år så är det nog klokt att lägga på en extra behandling för Peugeot har inte det bästa roskskyddet.
Uppdaterat: 2012-05-06 11:23
Pär
frb (ej verifierad)
"âr det någon mening att ta extra rostskyddsbehandling på ny bil?"
Ja, är det någon gång man ska göra extra rostskyddsbehandling så är det när bilen är ny och ingen gravrost finns. Som sagt, behåller du inte bilen mer än ca 5 år så får du inte någon glädje av behandlingen men framtida ägare får det.
Jag har pratat med en behandlare och han sa att det ska göras senast 1år från när bilen är tillverkad då gör den bäst nytta. Men jag kommer nog inte göra någon extra behandling efterssom jag kommer nog ha bilen i ca 5 år innan jag byter igen.
Det är riktigt att rostskyddsbehandlingen bör utföras så snart som möjligt.
Att som Peugeote-Pär strunta i behandlingen är ju ekonomiskt riktigt eftersom en behandling inte värderas till just något vid bilbyte, men moraliskt är det förkastligt och jag tycker att det är ett avskyvärt beteende.
Och det gäller oavsett bilmärke.
Fy skäms!
Uppdaterat: 2012-05-07 18:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Grefve Uno Wittens (ej verifierad)
En ny bil handlar om mycket pengar sett till pengars värde, värdeminskning osv. Oavsett om man köper en ny bil för 100 000 eller 500 000 är det mycket pengar. Det man som nybilsköpare betalar för är att få en bil med total nykänla och nyskick. Att då inte kosta på en extra behandling (skitsumma jämfört med bilens pris) finns inte i min värld. Och ett bra rostskydd skyddar länge och en fin bil utan minsta brunt håller värdet bättre.
Även nya bilar med bra rostskydd kan visa sig ha brister och en extra behandling ger ytterligare skydd även om bilen otroligt nog redan skulle vara helt bra rostskyddad.
I Sverige tror vi att nytt är bra. Inte ens nya Suzuki bryr sig alla köpare om att extrabehandla!
I Danmark ser det annorlunda ut. Där är det svårt att få rätt pris för en bil som inte är extrabehandlad. I Sverige börjar vi bli mer medvetna dock så när en ny bil idag ska säljas om fem år kan det vara dumt att inte gett sin nya bil en extrabehandling.
Även långsiktigt efter försäljningen är en extrabehandling bra. Bilar med färre rostskador är tryggare att möta på vägen och bättre för alla. Bilar med bra rostskydd när de var nya har visat sig vara mer trafiksäkra när de blir äldre.
Vi beställde tid så att vi rostskyddade vår Avensis samma dag som vi köpte den! Mi9n fru och jag. Under tiden fick vi låna en Golf som lustigt nog fungerade.
När bilen äro helt ny och fri från minsta lilla rostmolekyl ska den helst behandlas leifer. Man kompletter behandlingen just för att tillverkarens i regel alltid har små eller stora brister leifer.
Uppdaterat: 2012-05-08 19:19
Grefve Uno Wittens (ej verifierad)
osloswede skrev:
Hej.âr det någon mening att ta extra rostskyddsbehandling på ny bil? Har presis kjøpt en peugote 508.
finns ju massa olika behandlingar.,. någon som har erfarenhet..
Uppdaterat: 2012-05-08 20:08
Grefve Uno von Wittens (ej verifierad)
crister_1 skrev:
Grefve Uno Wittens: stick o brinn eller som en arbetskamrat brukar säga,"det skjuts för lite".
Vad har jag skrivit som du är så arg på?
Du är alltid elak mot alla ditt trollelände. Är det någon som ska skjutas är det du. Du beter dig för fan värre än Breivik.
Och du har inget jobb. De kan inte ens ha dig på dagcenter!
Jag hörde föressten att Breivik numera sitter med i kyrkorådet. Han är ju redan kristen militant. Dessutom sitter det ju skyltar vid var och varannan gravsten med tekten "SKÖTS av kyrkorådet".
Ang rostskydd så tror jag på en kompletterande behandling så snart som möjligt efter köp. Det gäller förstås att behandlingen görs ordentligt på en rengjord och väl torkad bil. Det finns flera auktoriserade firmor som utför dessa behandlingar men vilken som är bäst kan ju vara svårt att veta. Själv kostade jag på min 3 år gamla Toyota Avensis en behandling med Dinitrol direkt efter att jag köpt den 2008 och jag har gjort de rekommenderade efterkontrollerna vartannat år därefter. Bilen är ännu fri från synlig rost. Jag har sett här på forumet för några år sedan att det lär ska finnas någon verkstad som behandlar med Dinitrol utan att borra ett enda hål i karossen. Normalt borras det hål i dörrar och baklucka för att rostskyddsmedel ska sprutas in där. Det finns risk för rostangrepp vid dessa hål som pluggas igen med plastpluggar efteråt. På min bil syns ingen rost där ännu dock, men kan man få en väl utförd rostskyddsbehandling med rostskydd i dörrarna utan att det behöver borras så kanske det kan vara att föredra.
Fast som nybilsköpare är det ju sällan man behåller en bil längre än 5 år så vem vill då kosta på extrabehandlingar som bara är till glädje för framtida ägare ?
OK - köper jag en begagnad bil så vill jag givetvis ha den så rostfri som möjligt men jag kan ju inte kräva att den som köpt bilen ny också skulle ha kostat på en dyrbar extra rostskyddsbehandling. Kanske bättre då att fundera över märken med bättre rostskydd som standard...
Men detta är en gammal tråd så ev råd till trådskaparen är nog bortkastade...:)
Ja du,..den här frågan diskuteras ofta och svaret är nu som alltid att det finns olika åsikter om ämnet.
En del är övertygade om att det är absolut nödvändigt även om de sedan byter in bilen efter kanske 2-3 år.
Andra ( som jag själv ) anser att det är bortkastade pengar eftersom att rosten är ett klart mindre problem än t.e.x elektroniken i bilarna.
Är du orolig och på riktigt själv tror att bilen kommer att rosta upp inom 5 år så tycker jag att du skall lägga ner de pengarna som krävs så att du kan sova lite bättre om nätterna. Är du lite mer realistisk så inser även du dumheten med att bättra på ett roskskydd för tusentals kronor som i bästa fall blir till glädje för ägare nummer 3 eller 4. ( förutsatt förstås att bilen lever då )
Tycker att du skall spendera dessa pengar på något som du har användning för själv istället.
Lycka till med din nya 508:a ,..hoppas att du vill delge oss här hur du tycker att den fungerar framöver.
Fast nu "råkade" CX-3 faktiskt få ett hyfsat rostskyddsbetyg i testen i senaste ViB. Så det kanske inte är helt nödvändigt med extrabehandling, Shogun. Och ViBs testbil drog klart mindre än AMS så bensinkontot kanske inte heller blir alltför hårt belastat ...:) Och precis som jag tidigare konstaterat så gjorde ViB detsamma - nämligen att man sitter lågt i den bilen. Samma sitshöjd som Mazda 3 tror jag dom nämnde. Annars gillade dom den även om den var relativt trång inombords.
Sorry offtopic men läste ett test i nya numret utav VIB idag och där presterade CX-3 bra. . .Snittförbrukning på 0,67 "Shogun" samt testvinnare.
Givetvis given vinnare mot Suzuki Vitara och Jeep Renegade men kul läsning ändå.
"Högsta säteshöjd" är nog knappast mätbart högre i CX-3 än i 3:an men jag har ingen test framför mig så jag har inte de exakta värden för 3:an - bara min egen känsla, Shogun. Den är hursomhelst hela 12 cm lägre än den högsta sätespositionen i Renegade och 8 cm lägre än i Vitara. Men passar den så är ju allt OK men för mig tillför inte CX-3 nåt jämfört med 3:an när det gäller säteshöjden men däremot så kändes Vitaran bättre. Nåja - detta är personliga åsikter så var och en må bedöma det själv. Kia Venga och Hyundai ix20 är hursomhelst bekvämare för en gamling att ta sig i och ur än CX-3:an - dock är det ju olika biltyper.
Ok - så det var ändå skillnad på sätesmaxhöjden mellan 3:an och CX-3 i framsätet men det var som sagt nåt som knappt märktes tycke jag. Att CX-3 har en bekvämare höjd i baksätet hjälper inte när den är så trång som den ändå är men behöver man inte baksätet så spelar det ju ingen roll.
Och vi får väl hoppas att ViB's förbrukningssiffror är mera med sanningen överensstämmande än AMS annars vore det lite tråkigt. Hursomhelst så har CX-3 fallit bort för mig - för låg i framsätet, för trång i baksätet och för dåligt bagageutrymme, tyvärr. Skulle egentligen lika gärna kunna köpa en Mazda 2 om man bara bedömer efter utrymmen och förarplatsen. Men den är tyvärr lite för liten även om det är en trevlig bil. Nåja - att kolla/provköra bilar inför byten är ju egentligen roligare än själva bytet i sig..:)
Shogun - AMS har nog alltid kört rätt hårt i sina tester, upplever jag, så deras förbrukningar är nog inget bry sig om. AMS ska väl vara en sportig biltidning och kör därefter... VIB:s förbrukning är nog mer normal och hamnar förmodligen närmare din egen, såvida du inte ha allt för tung högerdoja. Teknikens Väld har ännu inte testat CX-3. Bara haft en provkörningsrapport av bilen än så länge... Lycka till med nya bilen!
Hej,
Med tanke på dagens bilkostnader, reparationspriser och värdeminskning, är en kompletterande rostskyddsbehandling värd varenda krona.
Oberoende och med hög kvalite (typ rostskyddsspecialisten i Uppsala & www.rostskydd.com) ger bäst resultat.
No more rust...
Visst är rostskyddsbehandlingar vettiga. Har själv sett vad dem kan göra på äldre bilar (över 35 år gamla), det är natt och dag mot dem som har rostskydd och ej.
Det man däremot bör ta i beaktning, är att ca: 70% av alla bilar som säljs nya, är tjänstebilar, och jag tror inte att företagen runt om i Sverige som erbjuder tjänstebilar är intresserade av en merkostnad på 5000-8000kr per leasad bil (som byts efter 3år för att ersättas med en annan ny). Således faller hela resonemanget med att det är idioti att inte rostskydda bilen vid "köp".
Jag köpte min nuvarande bil ny, jag har inte valt att lägga på en extra rostskyddsbehandling på den, med den enkla anledning att när problemen väl kommer, så är det inte mitt problem, då jag inte kommer att ha kvar bilen då, jag inte har mina bilar längre än 5 år.
Jag har svårt att se att resonemanget håller, att lägga ca 10 000kr på en behandling som enbart eventuellt kommer att gynna "slutägaren/slutägarna" är för mig väldigt svårt att försvara rent ekonomiskt. Visst kanske det blir marginellt säkrare bilar som rullar för dem eventuellt saknar strukturell rost är bärande delar och det kommer ta väldigt lång tid innan dessa "fördelar" kan registreras.
A&O är istället underhåll. Tvätta ofta, och spola av bilen OFTA. Se bara på alla stålfartyg, dem är inte rostskyddsbehandlade, utan en del av underhållet är att spola med färskvatten och spola ännu mer, och efter det spola ytterligare mer vatten.
Underhåll är det som allt i slutändan handlar om, och i ärlighetens namn så är majoriteten av bilägarna i Sverige rent ut sagt urdåliga på att underhålla sina bilar, jag menar, många fixar inte ens repor, stenskott, vissa tvättar sin bil med diskmedel och vissa vaxar inte ens sina bilar.
Vidare tror jag säkerhetsmässigt (som en tidigare skrev i tråden) att rostskyddet ger säkrare bilar på lång sikt, men det som skulle höja säkerheten markant är att se till att ALLA kör med rätt lufttryck, rätt däck för väglaget och inte kör under berusning. Detta skulle verkligen rädda liv och markant höja säkerheten för alla som vistas i trafiken.
Det är rätt så lustigt att folk lägger ner pengar på att skydda den synliga delen av bilen på ovansidan genom lackskyddsbehandlingar mm. men skiter fullständigt i det som är under där den mekaniska grunden som bilen kör på är. Hur fräscht är det med ett brunt och rostigt underrede inklusive de rörliga delarna i framvagnen och bakvagnen. Bromssköldar som ser ut som bruna kex efter några år. Folk tror att biltillverkarna ger bilar ett grundläggande och bra rostskydd på undersidan men det är så långt ifrån sanningen som man kan komma.
Lämnade in min 1 år gamla (2014) Mazda 6 hos Rostskyddsspecialisten i Uppsala (rostskydd.com) och då fick jag en kalldusch när vi hissade upp bilen för att titta på underredet. Det fanns redan rost i flera skarvar och hålrumsbehandlingen i balkarna är ett skämt. Vi lös med ficklampa in i dräneringshål i balkar och man kunde se fläckvis med rostskyddsvax som var slarvigt påförd. Det enda som skyddade i övrigt var en tunn grundfärg på plåten. Rörliga delar som var målade med svart färg var också under all kritik. På flera ställen hade denna färg ersatts med rostfläckar och det var flera färgbubblor som vi skrapade på och som flög av i flagor och under den var det rost.
Jag fick se en 2 veckor gammal upphissad Avensis som hade början till rost i underredet, vad i h-e?
Nils som har firman visade mig underredsbilder på 2-3 år gamla bilar, Volvo, Bmw osv. som såg för jävliga ut under.
Efter behandlingen av min 6:a kan jag sova lugnt om natten och veta att bilen är minst lika fin och rostfri under som över och visst kommer nästa ägare att dra nytta av detta när jag säljer bilen om 5 år och hen kommer att ha kvar på rostskyddsgarantin efter behandlingen som är 10 år.
Och jag räknar med ett klart bättre restvärde då bilen kommer att vara helt rostfri.
Råkade förresten läsa en artikel i forskning och framsteg som handlade om stål som är "rosttrög". Innehåller legering med koppar och annat och används i olika byggnadskonstruktioner. Rost blir då inte ett problem utan snarare ett slags skydd. Så även om det ser rostigt ut så håller det mycket länge. Skulle den varianten kunna användas på bilar? Kanske nåt för saabnisse att svara på.
Vidstige, det är förmodligen Corten du menar, det har varit på maknaden sedan slutet av 1960-talet och jag har använt det i några byggnadskonstruktioner.
Att använda det till bilkarosser skulle ju förefalla vara lysande, men det förutsätter att man gillar att åka runt i en helrostig bil!
Svetsbarheten är utmärkt, men så är det det här med hållfasthet och formbarhet som ska passa till de krav fordonsindustrin kräver.
http://sbi.se/uploads/source/files/Artiklar/Fakta_om_corten.pdf
Uppdaterat: 2016-06-15 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse, ok, lät lite på den korta artikeln att det var en nyare grej men kanske inte.
Rost kan ju vara ok om det är under bilen där man inte ser.
Vet du om det är ett dyrt material?
Får också en känsla av att det handlar om tjockare gods, vilket ju sig kan bli ett problem med tanke på tyngd.
Nej, obetydligt dyrare än vanligt handelsstål i motsvarande hållfasthetsklass.
Men det är inte lämpligt under bilen, överhuvudtaget inte lämpligt för horisontella lägen.
Uppdaterat: 2016-06-15 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det är rätt så lustigt att folk lägger ner pengar på att skydda den synliga delen av bilen på ovansidan genom lackskyddsbehandlingar mm. men skiter fullständigt i det som är under där den mekaniska grunden som bilen kör på är. Hur fräscht är det med ett brunt och rostigt underrede inklusive de rörliga delarna i framvagnen och bakvagnen. Bromssköldar som ser ut som bruna kex efter några år. Folk tror att biltillverkarna ger bilar ett grundläggande och bra rostskydd på undersidan men det är så långt ifrån sanningen som man kan komma.
Lämnade in min 1 år gamla (2014) Mazda 6 hos Rostskyddsspecialisten i Uppsala (rostskydd.com) och då fick jag en kalldusch när vi hissade upp bilen för att titta på underredet. Det fanns redan rost i flera skarvar och hålrumsbehandlingen i balkarna är ett skämt. Vi lös med ficklampa in i dräneringshål i balkar och man kunde se fläckvis med rostskyddsvax som var slarvigt påförd. Det enda som skyddade i övrigt var en tunn grundfärg på plåten. Rörliga delar som var målade med svart färg var också under all kritik. På flera ställen hade denna färg ersatts med rostfläckar och det var flera färgbubblor som vi skrapade på och som flög av i flagor och under den var det rost.
Jag fick se en 2 veckor gammal upphissad Avensis som hade början till rost i underredet, vad i h-e?
Nils som har firman visade mig underredsbilder på 2-3 år gamla bilar, Volvo, Bmw osv. som såg för jävliga ut under.
Efter behandlingen av min 6:a kan jag sova lugnt om natten och veta att bilen är minst lika fin och rostfri under som över och visst kommer nästa ägare att dra nytta av detta när jag säljer bilen om 5 år och hen kommer att ha kvar på rostskyddsgarantin efter behandlingen som är 10 år.
Och jag räknar med ett klart bättre restvärde då bilen kommer att vara helt rostfri.
Skönt att det är fler än jag som resonerar som du, och tack för tips om en - som det verkar - seriös firma.
Här i Sthlm:s.-trakten är det ju lite som "rysk roulette" att lämna in sin bil(har prövat några stycken).
Alla känns lika anonyma; du lämnar in din bil och efter ca 2 dagar får du tillbaka den med en "from förhoppning" om att de vet vad de gör.
Vilket inte alltid varit fallet...
Jag har en A3 sportback uttagen 2013, ca 5000mil
Vaxade bilen igår och upptäckte rost på bagageluckan den kommer underifrån lacken.
Är det normalt för tre år gammal Audi????
Nej det är inte normalt, men inte ovanligt.
Det är väl tre års lackgaranti, har den gått ut?
Är det så är det bäst att du försöker åtgärda det så snabbt som möjligt.
Skrapa rent och ta bort så mycket rost som möjligt om det har hunnit bli något, lägg på "rostomvandlare" (innehåller fosforsyra) och zinkrik grundfärg.
Spackla om nödvändigt, slipa och lägg på täcklack och klarlack.
Uppdaterat: 2016-09-13 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Bästa rostskyddet på ökända rostburkar till bilar enligt många svenska reparationshandböcker till bilar https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf anses vara 1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta ( http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 ) sedan kan man ta tjockflytande rostkydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk
Nej a128, det är ingen bra metod att blanda spillolja i rostskyddsmedel.
Jag hade för länge sedan en kompis som kokade ihop en blandning av tjära, spillolja och bensin på ett fotogenkök. Han var övertygad om den rostskyddande effekten, men det var på bilar som för länge sedan förlorat allt rostkänsligt material, det var mest flarn kvar.
Varför inte använda rostskydd från de företag som tillverkar dem, Dinitrol, Merkasol, Tectyl m.fl. Det finns mängder av produkter för olika krav.
Uppdaterat: 2016-09-13 22:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jag har inte gjort någon extra behandling på min 508 men då byter jag bil ganska så ofta, kommer ha bilen absolut max 5 år.
Allt beror på hur länge du ska ha bilen, ska du ha bilen i 10 år så är det nog klokt att lägga på en extra behandling för Peugeot har inte det bästa roskskyddet.
"âr det någon mening att ta extra rostskyddsbehandling på ny bil?"
Ja, är det någon gång man ska göra extra rostskyddsbehandling så är det när bilen är ny och ingen gravrost finns. Som sagt, behåller du inte bilen mer än ca 5 år så får du inte någon glädje av behandlingen men framtida ägare får det.
Jag har pratat med en behandlare och han sa att det ska göras senast 1år från när bilen är tillverkad då gör den bäst nytta. Men jag kommer nog inte göra någon extra behandling efterssom jag kommer nog ha bilen i ca 5 år innan jag byter igen.
Det är riktigt att rostskyddsbehandlingen bör utföras så snart som möjligt.
Att som Peugeote-Pär strunta i behandlingen är ju ekonomiskt riktigt eftersom en behandling inte värderas till just något vid bilbyte, men moraliskt är det förkastligt och jag tycker att det är ett avskyvärt beteende.
Och det gäller oavsett bilmärke.
Fy skäms!
En ny bil handlar om mycket pengar sett till pengars värde, värdeminskning osv. Oavsett om man köper en ny bil för 100 000 eller 500 000 är det mycket pengar. Det man som nybilsköpare betalar för är att få en bil med total nykänla och nyskick. Att då inte kosta på en extra behandling (skitsumma jämfört med bilens pris) finns inte i min värld. Och ett bra rostskydd skyddar länge och en fin bil utan minsta brunt håller värdet bättre.
Även nya bilar med bra rostskydd kan visa sig ha brister och en extra behandling ger ytterligare skydd även om bilen otroligt nog redan skulle vara helt bra rostskyddad.
I Sverige tror vi att nytt är bra. Inte ens nya Suzuki bryr sig alla köpare om att extrabehandla!
I Danmark ser det annorlunda ut. Där är det svårt att få rätt pris för en bil som inte är extrabehandlad. I Sverige börjar vi bli mer medvetna dock så när en ny bil idag ska säljas om fem år kan det vara dumt att inte gett sin nya bil en extrabehandling.
Även långsiktigt efter försäljningen är en extrabehandling bra. Bilar med färre rostskador är tryggare att möta på vägen och bättre för alla. Bilar med bra rostskydd när de var nya har visat sig vara mer trafiksäkra när de blir äldre.
Vi beställde tid så att vi rostskyddade vår Avensis samma dag som vi köpte den! Mi9n fru och jag. Under tiden fick vi låna en Golf som lustigt nog fungerade.
När bilen äro helt ny och fri från minsta lilla rostmolekyl ska den helst behandlas leifer. Man kompletter behandlingen just för att tillverkarens i regel alltid har små eller stora brister leifer.
Norsk torsk! Haha! :)
finns ju massa olika behandlingar.,. någon som har erfarenhet..
Vad har jag skrivit som du är så arg på?
Du är alltid elak mot alla ditt trollelände. Är det någon som ska skjutas är det du. Du beter dig för fan värre än Breivik.
Och du har inget jobb. De kan inte ens ha dig på dagcenter!
Jag hörde föressten att Breivik numera sitter med i kyrkorådet. Han är ju redan kristen militant. Dessutom sitter det ju skyltar vid var och varannan gravsten med tekten "SKÖTS av kyrkorådet".
Hej!
Ang rostskydd så tror jag på en kompletterande behandling så snart som möjligt efter köp. Det gäller förstås att behandlingen görs ordentligt på en rengjord och väl torkad bil. Det finns flera auktoriserade firmor som utför dessa behandlingar men vilken som är bäst kan ju vara svårt att veta. Själv kostade jag på min 3 år gamla Toyota Avensis en behandling med Dinitrol direkt efter att jag köpt den 2008 och jag har gjort de rekommenderade efterkontrollerna vartannat år därefter. Bilen är ännu fri från synlig rost. Jag har sett här på forumet för några år sedan att det lär ska finnas någon verkstad som behandlar med Dinitrol utan att borra ett enda hål i karossen. Normalt borras det hål i dörrar och baklucka för att rostskyddsmedel ska sprutas in där. Det finns risk för rostangrepp vid dessa hål som pluggas igen med plastpluggar efteråt. På min bil syns ingen rost där ännu dock, men kan man få en väl utförd rostskyddsbehandling med rostskydd i dörrarna utan att det behöver borras så kanske det kan vara att föredra.
Kan en rostskyddsbehandling på en ny bil påverka garantin på något vis?
Fast som nybilsköpare är det ju sällan man behåller en bil längre än 5 år så vem vill då kosta på extrabehandlingar som bara är till glädje för framtida ägare ?
OK - köper jag en begagnad bil så vill jag givetvis ha den så rostfri som möjligt men jag kan ju inte kräva att den som köpt bilen ny också skulle ha kostat på en dyrbar extra rostskyddsbehandling. Kanske bättre då att fundera över märken med bättre rostskydd som standard...
Men detta är en gammal tråd så ev råd till trådskaparen är nog bortkastade...:)
Damn,..inte heller jag såg att tråden och svaren var så gamla men frågan är ju minst lika aktuell idag och hjälper kanske ändå någon?
Ja du,..den här frågan diskuteras ofta och svaret är nu som alltid att det finns olika åsikter om ämnet.
En del är övertygade om att det är absolut nödvändigt även om de sedan byter in bilen efter kanske 2-3 år.
Andra ( som jag själv ) anser att det är bortkastade pengar eftersom att rosten är ett klart mindre problem än t.e.x elektroniken i bilarna.
Är du orolig och på riktigt själv tror att bilen kommer att rosta upp inom 5 år så tycker jag att du skall lägga ner de pengarna som krävs så att du kan sova lite bättre om nätterna. Är du lite mer realistisk så inser även du dumheten med att bättra på ett roskskydd för tusentals kronor som i bästa fall blir till glädje för ägare nummer 3 eller 4. ( förutsatt förstås att bilen lever då )
Tycker att du skall spendera dessa pengar på något som du har användning för själv istället.
Lycka till med din nya 508:a ,..hoppas att du vill delge oss här hur du tycker att den fungerar framöver.
Fast nu "råkade" CX-3 faktiskt få ett hyfsat rostskyddsbetyg i testen i senaste ViB. Så det kanske inte är helt nödvändigt med extrabehandling, Shogun. Och ViBs testbil drog klart mindre än AMS så bensinkontot kanske inte heller blir alltför hårt belastat ...:) Och precis som jag tidigare konstaterat så gjorde ViB detsamma - nämligen att man sitter lågt i den bilen. Samma sitshöjd som Mazda 3 tror jag dom nämnde. Annars gillade dom den även om den var relativt trång inombords.
Sorry offtopic men läste ett test i nya numret utav VIB idag och där presterade CX-3 bra. . .Snittförbrukning på 0,67 "Shogun" samt testvinnare.
Givetvis given vinnare mot Suzuki Vitara och Jeep Renegade men kul läsning ändå.
"Högsta säteshöjd" är nog knappast mätbart högre i CX-3 än i 3:an men jag har ingen test framför mig så jag har inte de exakta värden för 3:an - bara min egen känsla, Shogun. Den är hursomhelst hela 12 cm lägre än den högsta sätespositionen i Renegade och 8 cm lägre än i Vitara. Men passar den så är ju allt OK men för mig tillför inte CX-3 nåt jämfört med 3:an när det gäller säteshöjden men däremot så kändes Vitaran bättre. Nåja - detta är personliga åsikter så var och en må bedöma det själv. Kia Venga och Hyundai ix20 är hursomhelst bekvämare för en gamling att ta sig i och ur än CX-3:an - dock är det ju olika biltyper.
Ok - så det var ändå skillnad på sätesmaxhöjden mellan 3:an och CX-3 i framsätet men det var som sagt nåt som knappt märktes tycke jag. Att CX-3 har en bekvämare höjd i baksätet hjälper inte när den är så trång som den ändå är men behöver man inte baksätet så spelar det ju ingen roll.
Och vi får väl hoppas att ViB's förbrukningssiffror är mera med sanningen överensstämmande än AMS annars vore det lite tråkigt. Hursomhelst så har CX-3 fallit bort för mig - för låg i framsätet, för trång i baksätet och för dåligt bagageutrymme, tyvärr. Skulle egentligen lika gärna kunna köpa en Mazda 2 om man bara bedömer efter utrymmen och förarplatsen. Men den är tyvärr lite för liten även om det är en trevlig bil. Nåja - att kolla/provköra bilar inför byten är ju egentligen roligare än själva bytet i sig..:)
Shogun - AMS har nog alltid kört rätt hårt i sina tester, upplever jag, så deras förbrukningar är nog inget bry sig om. AMS ska väl vara en sportig biltidning och kör därefter... VIB:s förbrukning är nog mer normal och hamnar förmodligen närmare din egen, såvida du inte ha allt för tung högerdoja. Teknikens Väld har ännu inte testat CX-3. Bara haft en provkörningsrapport av bilen än så länge... Lycka till med nya bilen!
Hej,
Med tanke på dagens bilkostnader, reparationspriser och värdeminskning, är en kompletterande rostskyddsbehandling värd varenda krona.
Oberoende och med hög kvalite (typ rostskyddsspecialisten i Uppsala & www.rostskydd.com) ger bäst resultat.
No more rust...
...speciellt som den extrakostnaden inte kommer mig som nybilsköpare tillgodo utan nån som köper bilen om 10--15 år för kaffepengar...
Visst är rostskyddsbehandlingar vettiga. Har själv sett vad dem kan göra på äldre bilar (över 35 år gamla), det är natt och dag mot dem som har rostskydd och ej.
Det man däremot bör ta i beaktning, är att ca: 70% av alla bilar som säljs nya, är tjänstebilar, och jag tror inte att företagen runt om i Sverige som erbjuder tjänstebilar är intresserade av en merkostnad på 5000-8000kr per leasad bil (som byts efter 3år för att ersättas med en annan ny). Således faller hela resonemanget med att det är idioti att inte rostskydda bilen vid "köp".
Jag köpte min nuvarande bil ny, jag har inte valt att lägga på en extra rostskyddsbehandling på den, med den enkla anledning att när problemen väl kommer, så är det inte mitt problem, då jag inte kommer att ha kvar bilen då, jag inte har mina bilar längre än 5 år.
Jag har svårt att se att resonemanget håller, att lägga ca 10 000kr på en behandling som enbart eventuellt kommer att gynna "slutägaren/slutägarna" är för mig väldigt svårt att försvara rent ekonomiskt. Visst kanske det blir marginellt säkrare bilar som rullar för dem eventuellt saknar strukturell rost är bärande delar och det kommer ta väldigt lång tid innan dessa "fördelar" kan registreras.
A&O är istället underhåll. Tvätta ofta, och spola av bilen OFTA. Se bara på alla stålfartyg, dem är inte rostskyddsbehandlade, utan en del av underhållet är att spola med färskvatten och spola ännu mer, och efter det spola ytterligare mer vatten.
Underhåll är det som allt i slutändan handlar om, och i ärlighetens namn så är majoriteten av bilägarna i Sverige rent ut sagt urdåliga på att underhålla sina bilar, jag menar, många fixar inte ens repor, stenskott, vissa tvättar sin bil med diskmedel och vissa vaxar inte ens sina bilar.
Vidare tror jag säkerhetsmässigt (som en tidigare skrev i tråden) att rostskyddet ger säkrare bilar på lång sikt, men det som skulle höja säkerheten markant är att se till att ALLA kör med rätt lufttryck, rätt däck för väglaget och inte kör under berusning. Detta skulle verkligen rädda liv och markant höja säkerheten för alla som vistas i trafiken.
Det är rätt så lustigt att folk lägger ner pengar på att skydda den synliga delen av bilen på ovansidan genom lackskyddsbehandlingar mm. men skiter fullständigt i det som är under där den mekaniska grunden som bilen kör på är. Hur fräscht är det med ett brunt och rostigt underrede inklusive de rörliga delarna i framvagnen och bakvagnen. Bromssköldar som ser ut som bruna kex efter några år. Folk tror att biltillverkarna ger bilar ett grundläggande och bra rostskydd på undersidan men det är så långt ifrån sanningen som man kan komma.
Lämnade in min 1 år gamla (2014) Mazda 6 hos Rostskyddsspecialisten i Uppsala (rostskydd.com) och då fick jag en kalldusch när vi hissade upp bilen för att titta på underredet. Det fanns redan rost i flera skarvar och hålrumsbehandlingen i balkarna är ett skämt. Vi lös med ficklampa in i dräneringshål i balkar och man kunde se fläckvis med rostskyddsvax som var slarvigt påförd. Det enda som skyddade i övrigt var en tunn grundfärg på plåten. Rörliga delar som var målade med svart färg var också under all kritik. På flera ställen hade denna färg ersatts med rostfläckar och det var flera färgbubblor som vi skrapade på och som flög av i flagor och under den var det rost.
Jag fick se en 2 veckor gammal upphissad Avensis som hade början till rost i underredet, vad i h-e?
Nils som har firman visade mig underredsbilder på 2-3 år gamla bilar, Volvo, Bmw osv. som såg för jävliga ut under.
Efter behandlingen av min 6:a kan jag sova lugnt om natten och veta att bilen är minst lika fin och rostfri under som över och visst kommer nästa ägare att dra nytta av detta när jag säljer bilen om 5 år och hen kommer att ha kvar på rostskyddsgarantin efter behandlingen som är 10 år.
Och jag räknar med ett klart bättre restvärde då bilen kommer att vara helt rostfri.
Hmm, låter lite som reklam igen det där...
Yes, det gjorde det.. Men nu är inlägget borta ;)
Bra där Deeds.
Råkade förresten läsa en artikel i forskning och framsteg som handlade om stål som är "rosttrög". Innehåller legering med koppar och annat och används i olika byggnadskonstruktioner. Rost blir då inte ett problem utan snarare ett slags skydd. Så även om det ser rostigt ut så håller det mycket länge. Skulle den varianten kunna användas på bilar? Kanske nåt för saabnisse att svara på.
Vidstige, det är förmodligen Corten du menar, det har varit på maknaden sedan slutet av 1960-talet och jag har använt det i några byggnadskonstruktioner.
Att använda det till bilkarosser skulle ju förefalla vara lysande, men det förutsätter att man gillar att åka runt i en helrostig bil!
Svetsbarheten är utmärkt, men så är det det här med hållfasthet och formbarhet som ska passa till de krav fordonsindustrin kräver.
http://sbi.se/uploads/source/files/Artiklar/Fakta_om_corten.pdf
saabnisse, ok, lät lite på den korta artikeln att det var en nyare grej men kanske inte.
Rost kan ju vara ok om det är under bilen där man inte ser.
Vet du om det är ett dyrt material?
Får också en känsla av att det handlar om tjockare gods, vilket ju sig kan bli ett problem med tanke på tyngd.
Nej, obetydligt dyrare än vanligt handelsstål i motsvarande hållfasthetsklass.
Men det är inte lämpligt under bilen, överhuvudtaget inte lämpligt för horisontella lägen.
Skönt att det är fler än jag som resonerar som du, och tack för tips om en - som det verkar - seriös firma.
Här i Sthlm:s.-trakten är det ju lite som "rysk roulette" att lämna in sin bil(har prövat några stycken).
Alla känns lika anonyma; du lämnar in din bil och efter ca 2 dagar får du tillbaka den med en "from förhoppning" om att de vet vad de gör.
Vilket inte alltid varit fallet...
Jag har en A3 sportback uttagen 2013, ca 5000mil
Vaxade bilen igår och upptäckte rost på bagageluckan den kommer underifrån lacken.
Är det normalt för tre år gammal Audi????
Nej det är inte normalt, men inte ovanligt.
Det är väl tre års lackgaranti, har den gått ut?
Är det så är det bäst att du försöker åtgärda det så snabbt som möjligt.
Skrapa rent och ta bort så mycket rost som möjligt om det har hunnit bli något, lägg på "rostomvandlare" (innehåller fosforsyra) och zinkrik grundfärg.
Spackla om nödvändigt, slipa och lägg på täcklack och klarlack.
Bästa rostskyddet på ökända rostburkar till bilar enligt många svenska reparationshandböcker till bilar https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf anses vara 1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta ( http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 ) sedan kan man ta tjockflytande rostkydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk
:-)
Nej a128, det är ingen bra metod att blanda spillolja i rostskyddsmedel.
Jag hade för länge sedan en kompis som kokade ihop en blandning av tjära, spillolja och bensin på ett fotogenkök. Han var övertygad om den rostskyddande effekten, men det var på bilar som för länge sedan förlorat allt rostkänsligt material, det var mest flarn kvar.
Varför inte använda rostskydd från de företag som tillverkar dem, Dinitrol, Merkasol, Tectyl m.fl. Det finns mängder av produkter för olika krav.
Som amatör skulle jag aldrig ge mig på lack- och rostproblem på egen hand, när det gäller en så pass ny bil.
Även om bilens lackgaranti gått ut skulle jag börja med att kontakta en Audi-återförsäljare och se vilket ansvar de är beredda att ta.
Nej muskorv, är det skador större än en femkrona är det mycket jobb för en amatör att få det snyggt.
Alla Toyotor jag haft har haft grymt med rost. Så det kan nog vara en ide att rostkydda dem lite extra..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.