Vi Bilägares forum

Etanol eller gas

Etanol eller gas

Läste just ett inlägg i Metro " Är det inte bättre att äta maten och sedan göra biogas av resterna än att göra etanol av maten?"
Det är ju en vettig fråga, varje avloppsreningsverk och varje sophanteringsstation har ju möjlighet att producera biogas till en rimlig kostnad.
Vi kan i Sverige producera egen biogas som motsvarar minst 50% av den totala drivmedelsförbrukningen.
Och detta med det absolut mest miljövänliga bränsle som finns!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Nu har jag gjort som de rekommenderar på [url=http://www.etanol.nu]www.etanol.nu[/url] , blandtankat.
Senaste förbrukningen, ren 95 bensin, blandad körning, men ganska mycket motorväg (ca 120, omkörd kontinuerligt, vad ligger snittfarten på?) var 8,4l/100km.
Nu har jag pytsat i 20l E85 till 60l 95-bensin.
Bensinen kostade 12:64. E85 8:04. Alltså en skillnad på 4:60!
Snittpriset för blandningen blir 11:49.
Det ska bli intressant att se om det lönar sig eller om jag endast ska anses vara mer miljömedveten (i vissa kretsar).
Enligt [url=http://www.etanol.nu]www.etanol.nu[/url] kan man fylla E85 tills lamdaindikeringen ger signal, då får man fylla mer bensin.
Vi får se, jag återkommer.

Uppdaterat: 2008-05-07 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag kollat min blandtankning, inte riktigt lika körning som när jag körde på 0,84/mil, men f.n. är förbrukningen 1.03 och den får inte vara högre än 0,95 om det ska vara lika kostnad.
Kör jag på ren E85 blir det normalt en förbrukning på 1,15/mil vilket ger en bränslekostnad vid 8,04/l på 9,25/mil.
Kör jag på ren bensin blir bränslekostnaden 10,60/mil.
Alltså klart lönsamt med E85!

Nu har ju mörkermakternas miljömuppar aviserat en höjning av bensinpriset fram till 2020 på 27:-/liter.
Detta ger inte Andreas Carlgren något stöd till. Men det är nu det. År 2020 har han nog inte mycket att säga till om.

Men en sak är säker. Differensen mellan E85 och bensin/diesel kommer ständigt att öka.

Men det som är mest lönsamt är helt klart biogasen. Det är förmodligen det bränsle som kommer att öka mest och vara mest okänsligt för prisökningar.

Uppdaterat: 2008-05-16 11:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre