Då gasmackarna planeras att nästan fördubblas fram till hösten 2009 (http://www.fordonsgas.se/) så har jag blivit lite intresserad av det alternativet som miljöbil. Det enda negativa jag kan komma på nu är att räckvidden minskar totalt sätt och om man skall hålla sig till gas hela tiden så minskar räckvidden radikalt, ner mot 30 mil. Opel Zafira som tydligen skall ha den bästa räckvidden idag kan köras 38 mil på gas och ytterligare 15 mil på bensin vilket ger en total räckvidd på 53 mil vilket får anses var OK ändå.
Vad har ni gasbilsägare för erfarenheter av gas som val av bränsle men också av bilarna kvalitetsmässigt ur ett helhetsperspektiv. Är det något mer man skall tänka på? Då det ju sitter en liten bensinmotor i som startar och värmer upp motor förutsätter jag att motorvärmare är standard på alla gasbilar, är det så?
Kommentarer
Jag har 10 års och ca. 100.000 mils erfarenhet av gasbilar. Då LPG (gasol) fast inte i Sverige. Det har inte varit några som helst problem. Mina bilar har alltid varit sk. dual-fual. Dvs. det finns både en gastank och en bensintank. Tankarna är i båda mina bilar på 60 liter vardera vilket ger en räckvidd på över 100 mil. När motorn är kall startar den på bensin och efter ca. 10 minuter slår den autamtiskt över till gas. Det finns också en knapp så att man manuellt kan byta mellan bensin och gas när som helst. Man förlorar lite effekt när man kör på gas så om man konverterar en liten motor kan den nog bli lite slö. Mina bilar har 3 liters V6 respektive 2,7 liters fyra och man märker nästan ingen skillnad. Om man konverterar en ny bil bör man kolla att garantin gäller vid konvertering till gas. Jag har faktisk aldrig sett en europeisk bil som går på gas. Enligt min erfarenhet bör man endast använda konverteringssatser som är specialgjorda för just den bilen. Så kallade universalsatser fungerar inget vidare. Om det inte finns en konverteringssats för Zafira som är godkänd av Opel så skulle i alla fal jag inte våga konvertera. Konverteringen är ju också ganska dyr så man måste köra en hel del för att det skall löna sig.
Peter, det verkar som om utbudet av gasmackar är bra mycket bättre i Australien än i Sverige!?
Någon konvertering är inte intressant för mig då jag kör så lite. På miljöbilsmässan tidigare i år visade en Linköpingsföretag upp en konverterad Citroen C5:a men tyvärr ligger gastuberna i baggageutrymmet och själ regält med utrymme, ingen bra lösning tyckte jag.
Opel Zafira:n med gasdrift gör Opel själva så där är det inga bekymmer med garantier. En annan bil som kan vara intressant är Volkswagen Touran men den har något sämre räckvidd och är lite dyrare.
Hittade denna trevliga sida med bra sammanställning av dagen utbud av miljöbilar, [url=http://www.miljofordon.se/]http://www.miljofordon.se/[/url].
Ja här har i stort sett alla bensinmackar även gas. Gas är lika vanligt här som diesel är i europa och ethanol verkar vara i sydamerika. Det var ju intressant att det finns en gas driven Zafira för den säljs inte här. Dom enda bilarna som kommer klara från fabrik för gasdrift är de inhemska bilarna Ford Falcon och Holden (GM) Commodore men alla japanska bilar går att få med fabriksgodkänd konvertering.
Utbudet av gasdrivna bilar kommer att öka.
Zafira är väl förmodligen bästa köpet just nu, den blir säkert mer ekonomisk än Touran även om den senare säkert blir lite roligare att köra med sin något kraftigare motor.
Men beroende på dina behov så kommer det ju i år ett par intressanta nya bilar, dels Mercedes B-klass och VW Passat.
Men oavsett vad man väljer får man ställa sig in på att tanka något oftare, men tankningen är ju enklare och inte kladdig så det kan man ju stå ut med om man kör för några kronor mindre per mil.
Kolla gärna tråden " Ombyggnad till miljöbil" också.
Om jag skulle köpa gasbil idag, så skulle jag nog välja en begagnad Volvo V70. De tillverkas ej längre för gasdrift, men begagnade finns. Kolla efter gasbilar på t.ex. miljöbilscenter. Googla för adressen.
Var på Blocket och kollade efter "Bi-Fuel", som Volvos gasbil kallas. Fick fram några snygga exemplar, som jag hellre tagit än en Zafira. Volvon är nog både säkrare och starkare. [url=http://www.blocket.se/vi/14206446.htm?ca=16_s]http://www.blocket.se/vi/14206446.htm?ca=16_s[/url]
/Erik
Storleksmässigt så är det en familjebil i någon form då vi är 2 vuxna och 2 barn så där ligger zafiran således ganska bra till storleksmässigt och även ekonomiskt. Dock är ju som sagt inte motorn så rolig. Möjligtvis var det zafiran som skulle komma med en turboladdad version senare i år (kan ha fel och blandat ihop det med någon annan bil). Mercan går troligen bort prismässigt, kanske passaten kan bli intressant.
V70 näms i inläggen här också och är ju ett alternativ som begagnat. Säkerheten nämns som en fördel men även zafiran har fått 5 stjärnor i krocktesterna. Nu har jag kört 2 volvobilar, 360 och nu 945, och är lite sugen på att prova något annat märke, vi får se.
Har du erfarenhet från 360 och 945 kommer du att märka att utvecklingen gått framåt markant.
Dessa två modeller stammar ju från en tidsålder som ligger 80-90 år tillbaka.
Vad du än väljer får du en bättre, bekvämare och framförallt säkrare bil än dessa.
Återkom gärna med vad det blev!
Skillnaden rent motormässigt/effektmässigt, är den att Volvos motor nog orkar bra med sina 2,4 liter, medan Zafiras motor måste vara asklen med sina 1,6 liter och 97 gashästkrafter. Kolla gärna på VW Passat med 150 hk. motor med turbo, som kommer senare i år, tydligen.
[url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080304-passat-tsi-ecofuel/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080304-passat-tsi-ecofuel/index.xml[/url]
/Erik
Erik, nu handlade det ju om gas och Volvo blev ju tyvärr tvungna att slita med sin gasdrivna V70.
Men jag håller med om att Passaten förmodligen blir trevlig när den kommer, men även Zafira kommer ju med en vässad gasdriven turbomodell och som familjebil är den kanske ännu bättre.
Nu finns det även ett gas/diesel system för tunga lastbilar. Ett Australiskt företag har tagit fram ett kombinationssytem där motorn går på 80% diesel och 20% LPG. Det innebär stora besparingar i bränslekostnad och 18% mindre utsläpp av koloxid. Volvo är det första företaget som har anammat GFSI (Green Fuel Systems International) tekniken och har nu levererat sin första bil med den nya tekniken. En Volvo FL250 levererades till ett sopbilsföretag i Melbourne.
LPG är ju inte precis den mest miljövänliga gasen.
Det finns flera kommuner i Sverige, Helsingborg, Linköping, Västerås m.fl. där stor del av den kommunala transporten, bussar, sopbilar m.fl sedan flera år kör på biogas.
Och i Örebro kommer alla Länstrafikens bussar att bytas till biogasdrivna.
Även Sydney Transport har ett antal bussar som går på biogas men det finns ännu ingen infrastuktur för allmänheten men LPG och diesel finns på i stort sett varenda bensinstation så det är den enda praktiskt användbara lösningen för den tunga trafiken för tillfället. Inte heller för biodiesel finns det ännu någon utbyggd infrastruktur. Här i östra Sydney finns det bara två mackar som har biodiesel. Saab är mig veterligt den enda tillverkare som har biodiesel fordon till salu i Australien. Jag vet att man har lyckats sälja några bilar till statliga myndigheter som kör dom som någon slags prov verksamhet..
Det var ju intressant. Vad jag vet har jag inte läst ett ord från Saab när det gäller biodiesel.
Här kör man ju ensidigt på med etanol som ju inte har särskilt mycket med miljömedvetande att göra.
Eftersom det här ju gäller erfarenheter av gasbilar så finns det ett intressant inlägg av JAO på tråden "Passat 1,4 TSI på gas"
Det jag skrev i tråden om "Passat 1,4 TSI på gas" handlade ju inte så mycket om just VW Passat så jag skriver väl här också om mina erfarenheter av att ha kört gasbil under drygt tre år. Jag kör en Volvo V70 Bi-Fuel årsmodell -03 och är mycket nöjd med bilen, trots vissa begränsningar i form av att jag måste tanka lite oftare men det funkar bra med lite planering då jag huvudsakligen kör i södra Sverige där det nu finns 86 tankställen.
Där jag bor kostar nu biogasen 10,08 kr/Nm3 vilket omräknat till bensinekvivalent blir ca 9 kr/liter så jag sparar en hel del pengar på bränslet. Dessutom är fordonsskatten ca 1000 kr lägre per år för min gasbil jämfört med en likadan bensinbil. Gasförbrukningen för min bil ligger på 0,7 Nm3 biogas per mil i snitt utslaget över 2500 mil. Snålkör jag ordentligt så går det att komma ner till 0,62 ungefär. Vid bensindrift har jag väl som lägst kommit ner till 0,72 liter bensin per mil. Senast jag tankade bensin var sommaren 2007...
Det finns ett annat forum på nätet där allt möjligt om gasbilar, biogasproduktion, bränslepriser med mera kan diskuteras: [url=http://www.forumgas.se]http://www.forumgas.se[/url]
Sedan drygt tre år tillbaka kör jag gasbil, en Volvo S60 Bi-Fuel, och är mycket nöjd. Det blir lägre kostnader med gas jämfört med andra tillgängliga alternativ. Diesel innebär hög fordonsskatt, bensin ger högre bränslekostnad och även E85 ger något högre bränslekostnad samt tätare serviceintervall. I Göteborgsområdet är det gott om gasmackar, och jag har aldrig haft några problem med tillgången till gas. Jag har svårt att tänka mig att gå tillbaka till bensin eller för den delen diesel eller E85.
Nu är Zafiran provkörd med gas och den var hopplöst trött. Hur illa blir det inte med 4 personer och semesterpackning! Dessutom träsmak i rumpan efter bara en halvtimmas körning. Även om den rent ekonomiskt kanske är det bästa valet så står den längst ner på önskelistan just nu.
Jag har även provkört Touranen men gastanken var tom vid det tillfället så den gick på bensin. Kändes mycket piggare och enligt säljaren skall det inte vara någon skillnad med gasdrift. Frågan är dock om det stämmer? Tester på V70 Bi-fuel visar på sämre vridmoment vid gasdrift. Tyvärr meddelade säljaren att Passaten med gasdrift inte kommer för än 2009.
Mercedes B170 står på tur för provkörning och är ju intresent ur den synpunkten att den totala räckvidden är 100mil då storleken på bensintanken är opåverkad. Funkar således även norr om Uppsala. Kanske den dock är för liten för oss?
Användbar lista på [url=http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=798]räckvidd för nya gasbilar[/url].
avozetta, om Touranen känns trevligare ska du ju definitivt kräva att få provköra med gas. Vad är det för usel försäljare som inte kan ställa upp med en sådan sak?
Det är samma sak som när jag köpte svindyr brasinsats till öppna spisen. De garanterade att glasrutorna inte sotade igen, titta bara hur rent den brinner.
"Varför kör ni med briketter och inte med ved?"
"Veden är slut för tillfället, men det ger absolut ingen skillnad".
Det gjorde det! Det sotar igen.
Prova Touran med gas, jag hoppas att du blir nöjd.
Visst kan man tycka att en demobil alltid skall vara välfylld men så var inte fallet denna gång. Dessutom var det ett spontanbesök från min sida men till nästa provkörning kommer jag att boka tid för att inte vara utan gas nästa gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.