Finns det nya personbilar med manuella fönsterhissar numera? Eftersom jag tycker att fördelarna inte överstiger nackdelarna, och att jag har varit tvungen att åtgärda elhissar på båda mina bilar som haft elhissar, så har jag tröttnat på dom. Dessutom har jag allmänt inställningen att bilar ska vara så enkla som möjligt när det gäller "lull-lull". Mycket är eldrivet och egentligen bara en sak till som kan gå sönder. Finns det nya bilar idag utan elhissar, sensorstyrda torkare, etc. etc.? AC kan jag hålla med om att det är bra, men mycket är egentligen inte nödvändigt utan mest någon som kan gå sönder.
Men vilka bilar ska jag då leta efter vid nästa byte. Idag har jag en Renault Megane kombi, och den täcker ganska bra de behov jag har.
Tips??
Kommentarer
Dacia. Basic och bra. Finns som kombi.
Håller med dig om lullull som går sönder och kostar, jag tror att många tänker just så när de väljer Dacia. En bil, kort sagt.
Elhissar som går sönder beror nog också på vilken bil de sitter i.
Jag har haft det i tjugo år utan problem.
Är det tur kanske?
Det har varit på en Mitsubishi och en Renault. Men egentligen stör jag mig mer på att jag måste ha på tändningen för att ändra. Det är ju inte bara när man kör som det kan vara aktuellt. Dessutom har jag inte kommit på hur jag ska göra det i min Megane utan att starta motorn. Det är ju ett sånt där kort och startknapp i den, istället för nyckel. Men det är kanske jag som missat nåt.
Dessutom skulle jag vilja ha en bil med dropplister! Både bra att slippa vatten i bilen plus mycket bättre fästen för takräcke. Jag tycker det verkar som om railsen blir kortare och kortare. Även om jag gillade det jag läste om Dacia (tack för tipset!) så ser man på Dustern att railsen är onödigt kort.
Nu låter jag som en riktigt grinig gammal gubbe, trots mina 45 år. Ni får ursäkta! Men allra helst skulle jag vilja ha min gamla SAAB 900 från -89 tillbaks i nyskick!!
Jag förstår vad du menar.
Jag saknar också dropplisterna sedan många år, det är ju bedrövligt att få in en massa vatten i bilen så fort man öppnar dörren och i det fallet är det ju ännu värre nu för tiden när taket på bilen är avsevärt smalare än golvet.
Men railsen har jag inget problem med, de räcker gott på min gamla 9-5, men ännu bättre var det på 9000 där det var gängade hål innanför tätlisten avsedda för takräcke.
Det här med att tändningen måste vara på för att man ska kunna hissa fönstren håller jag med dig om, men jag måste erkänna att jag använder hissarna väldigt sällan.
Med ACC behöver jag inte hissa fönster upp och ner.
Men jag talade med vår lantbrevbärare, han har haft VW, Renault och nu Fiat.
Där åker fönstren upp och ner väldigt ofta och det var bara VW(Golf) som krånglade.
På någon av mina Peugeot (minns inte vilken modell) var det så att man kunde köra elhissarna utan att nyckeln vad i, det räckte med att öppna dörren. Smidigt om man bara vill vädra ur solvärmen ur bilen.
Jag har aldrig reparerat någon elhiss, men någon bil har haft oxid i strömbrytaren. Däremot gick svägerskans elhiss sönder, 2 ggr. Det var en... Golf.
Fast just VW envisas ju med fönstervevar, VW Golf har vevar bak som standard.
crister, mekaniken är jag inte särskilt rädd för den brukar oftast gå att laga.
Som en av mina tidigare bilmekar sa," har man bara slägga och spett och en riktig svets fixar man det mesta."
Men han reparerar inga bilar åt mig längre!
Det är värre med kattskinnselektriciteten, när den blir tre år gammal tillhör den redan en gången generation och efter sex år är det forntid.
I praktiken innebär det att det är svårt att få gammal elektronik att fungera även om det är ett litet fel och speciellt om det är gamla minneskretsar som råkat ut för Altzheimer.
Det är klart att mycket av de "nya" finesserna på bilarna är bekväma. Elhissar är ju väldigt smidiga, även om det inte är bara det jag menade i mitt första inlägg. Jag tycker det är tråkigt att det inte finns något alternativ bland nya bilar där man kan få välja en låg nivå på finesser. Om man vill klarar man sig utan väldigt mycket, och utvecklandet av finesserna har ju inte precis gjort bilarna billigare.
Jag gillade Skodas reklam när de gjorde come-back för ett antal år sedan. Men sedan har ju dom blivit lika avancerade som andra bilar, och nu verkar de flesta nya märken försöka profilera sig med att de minsann har lika mycket finesser som alla andra.
En anledning till mängden elektronik i bilarna är att den är kostnadseffektiv.
I stället för att dra kilometervis med kabel i blandade färger och dimensioner härs och tvärs, drar man nu ett fåtal mellan en centraldator och flera slavdatorer till förbrukare vilket blir avsevärt billigare.
I dessa ofta enkla standarddatorer finns en massa överkapacitet som normalt inte behöver användas, men som för en låg kostnad kan programmeras att utföra mer eller mindre nödvändiga operationer som ofta har ett högt reklamvärde som går att ta bra betalt för.
Mjukvaran, programmen, är det dyraste, tar många gånger lång tid att få fram, men eftersom det är samma till varje bil av den typen så blir det ändå väldigt billigt vid en större serie.
Om man ska förenkla och gå tillbaka till hur det var för t.ex. tjugo år sedan skulle bilarna bli avsevärt dyrare.
Skit också..!!:-)
Jag får väl acceptera utvecklingen, trots allt... under protest!
Håller med om att det behövs enkla bilar som alternativ till dagens teknikrally. Jag hoppas att Dacia visar sig ha tillräckliga kvaliteter för att bli en attraktiv bil. I Tyskland har den blivit den bil som ägarna är mest nöjda med men det beror nog mest på den generösa skrotpremien man fick om man köpte en ny bil. Men om bilen motsvarar förväntningarna kan det bli en succé.
Som Shogun skriver blir det dyrare med handvevade fönsterhissar och den här teknikutvecklingen vi har beror mycket på just automatiserad tillverkning.
Den automatiserade tillverkningsprocessen är nödvändig i alla höglöneländer.
I låglöneländer, som t.ex. forna öststaterna, är det fortfarande ganska billigt med arbetskraft och där går det bra att plocka in enkel utrustning som kanske kräver större och mer komplicerad manuell arbetsinsats än vad som är lönsamt genom robotar.
Men det är en övergående trend.
Det dröjer inte länge innan man i dessa länder också fått upp lönerna till acceptabel nivå och då kommer robotar även där.
Ett exempel är Kina, en genomkommunistisk stat (på papperet), som i själva verket är den mest kapitalistiska stat som finns för närvarande.
Det är inte så många år sedan de hade en ytterst blygsam biltillverkning och detta mest av lyxiga (gammaldags) limousiner, handtillverkade, avsedda för partipampar.
I dag har de hypermoderna bilfabriker som massproducerar bilar av allt bättre kvalité.
Eller Indien, Tata Nano som exempel, där man prutade bort alla onödiga fördyrande bitar för att kunna sälja bilen så billigt som möjligt.
Men de presumtiva kunderna ville inte ha den, de köpte hellre beg. bättre utrustade bilar av andra fabrikat och det tvingade Tata att ta fram lyxmodeller av Nano.
Kom ihåg att människan ofta är väldigt kokett!
Smink säljer, även om det inte behövs.
Nu har jag hunnit läsa några tester om Dacia här på Vibilägare. Klart intressant! Och det roliga var att jag kunde se i kommentarerna att det finns ganska många här som tänker som jag. Framtiden är kanske ljus trots allt...
Dacia av idag är väl nästan en något moderniserad 940.
Din 940 är ju fin, men jag tänker på firmans gamla bruksbilar, ingen under 30000 mil och med fladdrande rostiga skärmkanter.
Huga!
Men de går, fulla med prylar och de kostar just inget att hålla vid liv fast de ser för j..liga ut!
Och jag sätter mig högst motvilligt i någon av dem.
Jag har mekat bil i snart 30 år, och kan inte minnnas att jag bytt nån elektrisk fönsterhiss, där just det elektriska gått sönder, på några BMW har man fått putsa kontakterna på kabeln i dörröppningen.
Gissningsvis 90% av alla fönsterhissar jag bytt eller reparerat har varit handvevade på VW Golf.
har för mig att jag läste att om man håller startknappen intryckt ett par sekunder utan att ha kortet i slås tändningen på och då borde hissarna ju gå att manövrera? prova det. sen hissas de upp när man låser utifrån om man trycker 2 ggr på låsknappen lite snabbt.
Det ska jag testa! Det är väl inte omöjligt att det står någonstans i instruktionsboken, men den har jag inte lusläst. Så tack för tipset!
Mycket av kritiken jag har sett i testerna om dacia handlar om avsaknaden av ESP i grundutförandet. Och att det är bedrövligt att sälja en bil utan. Men för mig, som fortfarande ser t.ex. 940 som en ganska ny bil, är det intressant att jämföra med de bilar jag har kört. Jag fick ESP först på min Megane -05 som jag köpte förra året. Hur ställer sig en Duster eller Logan i jämförelse säkerhetsmässigt med t.ex. en Escort när den var ny -96? Eller en SAAB 900 när den var ny -89?
Shogun:
"VW ja, sicket skräp! Har en Golf här hemma fy farao vilken bil,den ska bort bort!"
Hur kan du skriva så, det är som att svära i kyrkan att skriva så om VW Golf här i VB.
Hör bara här vad som skrivits om VW GOLF i VB.
"– Det är så skönt med Golf, säger en testförare. När man sätter sig bakom ratten känns det som att komma hem.
Instrument och reglage ser ut som vi är vana vid. Ergonomi och kvalitetskänsla
Slutresultatet blir att regerande klassmästaren Golf överlever ytterligare en drabbning. Utrymmesmässigt är konkurrenterna ifatt men Golfs kombination av komfort, användarvänlighet, förarmiljö, låga bränsleförbrukning och hög kvalitetskänsla är svårslagen.
Att nya Golf Variant byggs i Mexiko märks inte det minsta på kvalitetskänslan, om nu någon hade sådana fördomar. VW: ger det klart mest gedigna intrycket
Gången är tyst och i det närmaste vibrationsfri. Den lättarbetade växellådan är bara femstegad, vilket kanske förvånar på en snålversion.
Vi har emellertid en invändning när det gäller komforten och det är att bullret från däcken är alldeles för dåligt dämpat."
Roligast är ändå det sista uttalandet om att bilen är tyst,
men bullret från däcken är alldeles för dåligt dämpat.
Hur tänkte man här? Var testen där bilen var tyst, en stillastående bil med motorn avstängd?
Och som Rikard skriver om VW Golf, ni vet bilen med det gedigna intrycket, men med trasiga fönsterhissar, så ramlar i alla fall inte rutorna ner i dörrarna när dom stängs så som dom gör på Renaultbilarna på vintern.
Previa: och exakt hur vanligt är det att rutorna ramlar ner på Renault? Det låter som ännu en floskel.
Sambon kör sin tredje Renault i jobbet, bilarna körs av många och ofta ovarsamt. Men, ingen av de 3 bilarna har haft de problem som du ger sken av att vara standard. Enda reparationerna de haft, beror på slarvig körning, påkörning av stolpar och liknande.
Däremot som jag sa innan: 2 gånger på svägerskans Golf. Plus luftmassemätare, plus en baklucka som gått i baklås..
När det gäller säkerheten på Dacia, så lär den vara rejält mycket bättre än på 80- och 90-tals bilarna.
Ni minns väl krocktestet mellan Modus och 940?
Skalan för stjärnorna som sätts vis EuroNCAP ändras hela tiden, till det tuffare, så man kan inte heller påstå att 4 stjärnor 1999 är samma som 4 idag. Snarare är den 4:an värd 3 idag.
Hultarn, Renaults fallerande fönsterhissar har ju tom varit med i SVT:s Plus så visst är det vanligt, dock inte på alla Renault modeller ska tilläggas som tex Kangoo med sin saxhiss vilket var en himla tur för tex posten då dessa har fungerat bra... :-)
På postens tidigare Golfar byttes högvis med fönsterhissar då bland annat vajarna gick av.
På de nya Fiat postbilarna har redan hissarna gått sönder på några bilar efter mindre än ett år och 1500mil då dessa tyvärr har vajerstyrda hissar igen.
Vad jag har förstått har Renaults elhissproblem handlat om förra modellen av Scenic där ett plastclip nånstans i mekanismen brustit, en förstärkt variant finns att köpa för några tior. tyvärr reparerar ju inte Volvohandelns mekar utan byter bara och då till en helt ny mekanism. men de som kommit på detta har kunnat fixa det för en spottstyver. däremot har jag inte hört att rutorna skulle trilla ner pga detta? Det andra problemet var på Laguna II (som är känd som en riktig problembil, det vet alla) där tydligen vajrarna rostade/kärvade så allt slutade fungera. Att Renault generellt skulle haft problem med hissarna stämmer inte, inte mer än andra bilmärken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.