Vi Bilägares forum

En helg med min nya Peugeot 508

En helg med min nya Peugeot 508

Hej alla!
Hämtade min nya 508 Allure miljödiesel i fredags, har kört ca 15 mil över helgen och är helnöjd. Dock har några småsaker retat mig lite. Tänkte höra om ni har upplevt något liknande? Yttertemperaturmätaren blinkar, är detta normalt? När man trycker in knappen till hanskfacket öppnas inte hanskfacket utan man får det en liten "knuff". Har som sagt endast kört 15 mil mestadels i stadstrafik (Göteborg). Snittförbrukning står på 6.9, kommer detta att bli bättre när bilen är inkörd? Ska ju komma ner runt 5 tycker man i stadstrafik. Vore kanon om ni kunde kommentera detta innan jag rusar ut med piskan till Peugeot. Tackar!

Uppdaterat: 2012-02-12 18:01

Kommentarer

5 i stadstrafik?! Knappast, lägg på 30% på tillverkarnas uppgifter så har du det korrekta.

Uppdaterat: 2012-02-12 19:00

Andra peugeot 508 ägare här inne ligger ju på runt 5 samt vibilägares egna tester ligger på 5 i blandad körning, borde knappast lägga på 30% på 508an.

Uppdaterat: 2012-02-12 19:13

Grattis till nya bilen! Angående yttertempmätaren, kan det ha varit runt nollan +- ett par grader? då blinkar siffrorna på min Renault Megane också, och som jag förstår är det för att varna för halkrisken.

Uppdaterat: 2012-02-12 20:08

Tackar! Kanonbil. Precis, den blinkar runt noll strecket. Vilken tur trodde det var fel på den, konstigt att det inte står i instruktionsboken. Tack för svaret!

Uppdaterat: 2012-02-12 20:34
johan@jpgren.se skrev:

Andra peugeot 508 ägare här inne ligger ju på runt 5 samt vibilägares egna tester ligger på 5 i blandad körning, borde knappast lägga på 30% på 508an.

Du skrev stadstrafik, därav kommentaren.

Uppdaterat: 2012-02-12 20:46

Dieselmotorer brukar ta upp mot 2-3000 mil innan de är riktigt "inkörda" och når sin lägsta förbrukning.

Så den kommer säkerligen sjunka men ner mot 0.5 i mestadels stadskörning är jag tveksam till på en så pass tung bil. 0.69 låter inte farligt i mina öron iaf för en alldeles "rå" motor.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Har också en 508:a och den tempmätaren blinkar alltid när det när runt 0 strecket och även några grader minus, är som FLAC skiver för att varna för halka...

Sen om du köpt en diesel så behöver motorn "nöta! in sig, skulle säga att du kommer se att den kommer dra mindre efter ca 1000mil.

Jag är också väldigt nöjd med bilen, det enda som är väldigt störande är att vindreuespolningen bara sprutar upp på halva framrutan, får hoppas att det blir något dom kan göra åt problemet för rutan blir ju repig av det.

Uppdaterat: 2012-02-13 10:04
Pär

Det lär finnas nya delar men förstår inte varför inte informationen sprider sej i organisationen? Har också läst att bästa resultat nås genoma att modifiera orginalen (men har tyvärr ingen adress för infot).

Uppdaterat: 2012-02-13 10:34

Kanon, tack för alla svar. Ingen som har problem med hanskfacket där fram?

Uppdaterat: 2012-02-13 11:24

Inga problem med handskfacket men när du öppat den några gånger så ska du se att den kommer funka bättre... Tänk på att bilen är ny och aldrig öppnats tidigare. Blir det dock inte bättre så åk förbi din ÅF

Uppdaterat: 2012-02-13 12:41
Pär

Mja... att komma ner till 5 i stadstrafik är nog svårt med vilken bil som helst. Sen beror ju det på hur du kör, och hur seg trafiken är.

6.9 redan nu låter bra, och den kommer säkert att sjunka lite med tiden.

Uppdaterat: 2012-02-13 13:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har en 508 GT, och i den blinkar inte yttertempmätaren. Däremot kommer det upp en varning i displayen mellan mätartavlorna som säger "varning för is" eller något i den stilen, fast på engelska. Yttertempen visas i den stora skärmen där navigator och annat håller till. Mitt handskfack öppnas lätt, ingen tröghet där. Ditt kanske har hamnat lite snett när det monterades på fabriken? Säkert lätt fixat. Annars är det en mycket trevlig bil, eller hur! Bränsleförbrukningen kommer säkert minska efter ett antal hundra mil, men ha inte alltför stora förhoppningar. De angivelser som står i reklamblad osv stämmer ju aldrig i verkligheten, brukar inte ens ligga nära. Kan du få den att rulla på 0,55 blandat så tycker jag att du ska vara nöjd, det är ju en stor och tung bil! Min GT (2,2 liter 204 hästar) har enligt färddatorn snittat 0,63 sedan ny, och det är jag nöjd med! Lycka till framöver med din nya bil!

Uppdaterat: 2012-02-13 16:41

Shogun.

Jag har faktiskt gjort det. Tro det eller ej, men den siffra jag fick fram var i princip exakt samma som vad färddatorn visade! Vet inte om jag kan ha räknat fel, jag blev väldigt förvånad själv faktiskt. Jag skall kolla detta igen framöver. Till saken hör att jag hittills kört bilen väldigt försiktigt, så den borde ha gått snålt. När det gäller din i40 så har du väl inte haft optimala förutsättningar hittills, svinkallt, vinterhjul och en helt ny, rå bil. De kommer säkert gå snålare framåt vår/sommar. Det är en fin bil, i40.

Uppdaterat: 2012-02-14 08:58

Hej.. är 508 snyggast i svart eller beige siwa.. svart er snygg men lätta att se alla repor på.

Uppdaterat: 2012-02-14 11:45

Jag har en svart och väldigt pedant, så jag gnuggar nog ihjäl mig med den svarta färgen.. Så är du pedant så skulle jag nog välja den i beige, annars så är svart väldigt snyggt.

Kan även tillägga att den svarta färgen är väldigt kännslig.

Uppdaterat: 2012-02-14 11:57
Pär

Personligen tycker jag att den är snyggast i vitt. Jag har den pärlemovita-metallicfärgen och den är hur snygg som helst! Snygg kontrast också till de mörktonade bakrutorna, det mörktonade glastaket, samt den mörka inredningen. Jag tror inte ett tvättrepor och annat elände kommer att synas lika mycket heller. Annars håller jag med dig Pär, svarta bilar är snyggt, men ett elände att hålla efter! Man får ju tvätta jämt, och tvättrepor syns alldeles för tydligt i solsken. Ljusa färger är bättre av den anledningen tycker jag.

Uppdaterat: 2012-02-14 12:08

har haft svart bil på de 2 sista bilarna.. âr veldigt fint men jobb att hålla de fina.. Har prövat og se en siwa i live men er sugen på en lätt färg... Krille har du bild på din bil?

Uppdaterat: 2012-02-14 12:51

Du kan gå in på blocket.se och se på 508 :or där finns det många vita och även svarta bilar

Uppdaterat: 2012-02-14 12:58
Pär

Du kan också gå in på Peugeot.se och bygga ihop din egen bil. Där kan du också välja kulör. Den jag har heter Vit Nacre´.

Uppdaterat: 2012-02-14 13:09

www.bytbil.com är även superbra för där kan man välja exakt vad man vill ha för bil och färg.

Uppdaterat: 2012-02-14 13:13
Pär

Siwa var lite tråkig.. Så blir svart eller vit. Pär är den svarte speciellt känslig på 508 eller lik som alla andra bilar?

Uppdaterat: 2012-02-15 08:24

Vet inte riktigt är min fösta svarta, alltid haft sliver och vitt tidigare... Men tror inte den är extra känslig.

Tycker du ska köra på en svart för den är riktigt snygg, speciellt när den är ren.

Uppdaterat: 2012-02-15 10:06
Pär

har vart og sett på en del bilar nu med olika färger.

Fatsnade litt på den silverfärgade.. eller svart.. Svart er ju kansje coolare men jobb jobb jobb med lacken en silver.. Hmm längtar til at få bilen i mars / april

Uppdaterat: 2012-02-15 14:58

Smaken är bekant som baken - delad och tur är väl det, så vi får en mångfald i våra bilfärger!

Jag har haft många svarta bilar, och flera mörkblå. Jag har fyra mil motorväg till jobbet och skulle aldrig köpa en ljusare bil, sörjan som saltet löser upp på vintrarna är allt annat än ljus och maskeras bäst av en mörk bil!

Kan inte påstå att jag tvättar ihjäl mig bara för att bilen är svart, den se mindre lortig ut än många andra färger skulle gjort efter en veckas motorvägskörning...

Flugan med vita tjänstebilar som sällan eller aldrig får sig en riktig handtvätt gör mig illamående nu på vinterhalvåret!

Att en svart lack skulle vara känsligare än andra färger håller jag inte med om, men en solid svart lyfter ju gärna fram alla tvättrepor.

Peugeots svarta Perla Nera som jag haft på 407:an och nu 508:an är ju en pärlemorlack med metallickorn i alla möjliga färger vilket ger den får en särkild glans, svart metallic har ju en tendens att se lite grådassiga ut annars pga metallickornen.

Uppdaterat: 2012-02-16 06:49

Det vart svart perla nera :-)

Uppdaterat: 2012-02-16 08:10

508 kommer med en 115hk diesel (1,6)från produskjon i mars. Någon som har mer info om den? 5 eller 6 växlad?

Uppdaterat: 2012-02-16 13:36

Den har 285Nm eller upp till det, är en overbost eller vad dom kallar det... Jag har en MCP och den är 6växlad så det är nog även manuell lådan...

Uppdaterat: 2012-02-16 13:43
Pär

Vart har du hittat info om den? url?

Uppdaterat: 2012-02-17 12:27

Tror det står på hemsidan eller så kan jag ha läst det i broschyren om 508... Läser saker om bilar hela tiden så kommer tyvärr inte ihåg exakt var jag läst det.

Men kan lova dig att du kommer ha newton så du klarar dig även om du ska dra husvagn för det kommer jag göra med bilen.

Uppdaterat: 2012-02-17 18:40
Pär

Hmmm vi snakker om samma motor? 1,6 disel som er idag på 112hk blir 115 fra mars månads produskjon.

Uppdaterat: 2012-02-18 14:23

Jo då det gör vi... Normalt så har den ett vridmoment på 270 sen så har den en så kallad Overboost och kan gå upp till 285 motorn har bäst vridmoment mellan 1750-2000 v/min

Detta gäller diesel motorn på 112 hk eller 82KW

Uppdaterat: 2012-02-18 14:34
Pär

Idag har jag kollat förbrukningen igen, på min 508 GT. Enligt färddatorn har jag nu snittat 0,64 sedan ny. Har inte nollställt färddatorn någon gång sedan ny, och bilen har nu knappt 400 mil på mätaren. Körde en väldigt lugn och stilla 65-mila tripp upp till Dalarna igår och idag. Tankade fullt innan jag åkte och när jag kom hem. Enligt min miniräknare i mobilen så hade den dragit 0,58 i snitt på just denna 65 mil tripp. Helt OK tycker jag. Men då har jag kört väldigt lagligt på sanslöst blöta och skitiga vägar i Dalarna. Var knappt över 100 km/timmen överhuvudtaget.

Det verkar alltså som att min färddator visar ovanligt korrekta siffror. Jag funderar på om det kan bero på att GT:n har inbyggd navigator som standard. En navigator visar ju i princip helt korrekt hastighet, jämfört med bilens hastighetsmätare, kan det vara så att om en bil har inbyggd navi så blir andra funktioner mer exakta? Ren spekulation från min sida naturligtvis, men bilars färddatorer brukar ju vara ganska rejäla glädjemätare. Jag har nu kollräknat detta två gånger och de siffror jag får fram stämmer riktigt bra jämfört med färddatorns.

Uppdaterat: 2012-02-23 19:57

Tror inte att det är någon koppling navi-färddator men men....

Min navi ger däremot gärna lite glädjekalkyer när det gäller hur fort man når sitt mål, särskilt Gbg-Stockholm. Grejen är den att navin borde ju kalkylera efter hastighetsbegränsningar kan jag tycka (men den kanske bara tar nån snitthastighet?) och även om jag lägger på 10-20 km/h på gällande begränsning så likväl tickar alltid ankomsttiden upp någon minut här o där allteftersom och inte ner vilket vore rimligt, och min erf från inbyggd navi i Volvo ex vis.

Alltså för att verkligen komma fram den tid min navi uppger som förväntad ankomsttid då jag startar färden skulle jag nog behöva ligga konstant 20+ km/h när det gäller längre streckor. Nån teori om varför det blir så?

Uppdaterat: 2012-02-24 23:30