Vi Bilägares forum

Dyra reservdelar Avensis

Dyra reservdelar Avensis

Jahapp då fick man betala dyrt för parkeringshusets pelarkänning...
Blinkersglaset på min 2011 Avensis yttre sidospegel kostade 1251:- + byte 125:-.
Det enda som hände var att det blev några små sprickor i blinkersglaset men tillräckligt för att det skulle ta in fukt.

Det är ju inte direkt gratis för en plastbit!

Uppdaterat: 2012-04-30 09:04

Kommentarer

Bilfirman skrattar hela vägen till banken.

Uppdaterat: 2012-04-30 09:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker det var lågt pris för arbetet.

Uppdaterat: 2012-04-30 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja arbetet var billigt men plastglaset var ju inte direkt billigt, 500:- hade jag accepterat utan vidare.

Men men jag kanske inte ska klaga, man byter hela insatsen eftersom inte endast glaset finns som reservdel, tur att det inte var hela sidospegeln som rök.

Uppdaterat: 2012-04-30 09:49

Ja du hade nog tur, jag bytte båda sidospeglarna för ett par år sedan, inte för att det var fel på dem utan för att färgen på den svarta metallplåten som håller speglarna hade släppt (vanligt Saabfel).
De byttes som väl var på garantin, de kostade 3500:-/st (priset motiverades med att det var dator i speglarna) +arbete+moms, totalt över 10000:-!
Skulle jag ha åtgärdat det här skulle jag tagit en lackpenna med svart färg och fixat problemet på två minuter.

Uppdaterat: 2012-04-30 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade en Camry 1990. Priserna var jämförbara med Volvo 940 från samma år men Toyotans delar kändes mer rejäla och en Toyota går ju sönder väldigt sällan. Dessutom kom Toyotans uddadelar mkt snabbare fram än de delar (även rätt vanliga) jag köpte genom Volvo!

Men jämfört med Mazda är Toyotadelarna lite dyra ibland men inte så jäkla farligt.

Kvalitet kostar och en Toyota går sällan sönder. Priserna anser jag ok åtminstonde till deras äldre modeller.

Uppdaterat: 2012-04-30 12:09

simon, naturligtvis är det enkla grejor, de består ofta bara av en minneskrets och en signalomvandlare och i det här fallet kopplat till en ställmotor.
Men det spelar ingen roll, genom att kalla dem datorer får man legimitet att ta ut ockerpriser på kanske tusentals kronor för dessa enkla delar som ofta bara kostar någon tia i inköp och programering.
Vi blir alltmer lurade :o(

Uppdaterat: 2012-04-30 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det stämmer bra med mina erfarenheter Shogun, Toyota har billiga reservdelar jämfört med de flesta andra Asiater enligt mina erfarenheter, jag hade senast i går in en Mazda med airbagfel på en tryckgivare i passagerarstolen som kostade ofattbara 12 000kr ny och inte finns som piratdel!

Hmm, det är inte dyrt för en diodblinkers på en modern bil i mina öron Junkers. Jag kan ge dig ett annat exempel på en Merca vi hade in där diodblinkersen lagt av i ena backspegeln varpå han fick anmärkning hos Bilprovningen, den kostade uppåt 10 000kr att byta vilket måste ske hos Mercedes eftersom den nya måste sedan programmeras in för att kunna fungera vilket givetvis inte heller var gratis...

Uppdaterat: 2012-05-05 02:13

Hmmm, och så undrar man varför det går bra för märken som erbjuder 5, 7 eller 8 års nybilsgaranti!
Jag säger som jag sagt innan, att äga en bil med betydande värde som saknar garanti och rullat så långt att maskinskadeförsäkringen inte längre gäller är som rysk roulette.

Uppdaterat: 2012-05-05 19:42