Vilka bilar som räknas som pålitliga brukar alltid röra upp diskussioner bland läsarna. Den här gången är det amerikanska Consumer Reports som rankat de 18 mest pålitliga bilmodellerna som säljs på USA-marknaden.
Ett bilmärke som tappat stort är Ford – för bara två år sedan låg märket bland de tio bästa tillverkarna. Nu ligger Ford näst sist på listan, före Jaguar. En av anledningarna är enligt Consumer Reports infotainmentsystemet MyFord Touch.
Consumer Reports har samlat in rapporter från 1,2 miljoner prenumeranter och det syns tydligt att de japanska tillverkarna dominerar helt. Av de 18 vinnarna lägger Toyotakoncernen (med Lexus och Scion) beslag på hela elva platser. 16 av modellerna på listan är japanska – bara BMW 328i och Audi A7 representerar Europa. Amerikanska biltillverkare finns inte alls med på topplistan.
Småbilar Toyota Prius C
Kombibilar Toyota Venza (4-cyl)
Liten pickup Toyota Tacoma (4-cyl 2WD)
Stor suv Toyota Sequoia
Golfklass Subaru Impreza
Småbilar Scion xD
Liten suv Mazda CX-5
Coupé/cabriolet Lexus IS C
Liten suv, premium Infiniti EX
Stor suv, premium Lexus RX
Mellanklass BMW 328i
Stor sedan Nissan Maxima
Sportbil Nissan 370Z
Suv Toyota FJ Cruiser
Familjebuss Toyota Sienna
Stor pickup Toyota Tundra (V8 2WD)
Familjebil Toyota Camry Hybrid
Lyxbil Audi A7 Nej (inte färdigtestad)
Kommentarer
Läste i en tidning idag:
"Toyota Prius C är visserligen pålitlig, men ändå ingen bra bil."
Och till syvende och sist så är det ju ägarens värderingar som avgör vad som är viktigast.
Och det är inget patetiskt med det...
Shogun: du är allt en rolig figur.
När du påstod att det var idel japaner i UK-toppen (vilket du sedan försökte neka till), och jag visade dig att det inte var så, så kommenterar du inte det mer.
När jag visade dig att det inte var T-modeller i toppen (Corolla låg högst med 6:e plats) så kommenterar du inte det.
Du bad om hela top-100-listan trots att du själv lätt kunde läsa den, jag gav dig de 40 (tror jag det var)första, och sen kom det ingen kommentar om det.
När jag la in siffror som visar att Avensis faktiskt blivit sämre så kommenterar du inte det.
När jag la in inlägg som besvikna T-ägare i USA skrivit, så kommenterar du inte det.
När jag skriver om T's ovanligt vidlyftiga garanti, och att de byter delar gratis (vilket Hanzzon berättat om), vilket förstås höjer resultatet i undersökningar, så kommenterar du inte det.
Istället kommer du med falska påståenden och förolämpningar, hur det nu ska kunna göra någon skillnad.
När du hävdar att jag enbart lutar mig mot en modell från undersökning, och att det är för fattigt, så tar jag fran en annan undersökning och modell.
Då påstår du att jag försöker slingra mig..!?
Men jag håller med dig om att det gjorts försök att förändra resultatet, t.ex. gör du allt vad du kan för att förneka UK-top100-listan och andra fakta som inte faller dig i smaken.
Och det som jag skrev i #2 kvarstår. Det kan ingen, inte ens du, ändra på.
I JD powers undersökning av ägarnas rapporter om problem med sina bilar ligger Toyota först i 2 klasser, Lexus i 3 klasser, de andra 16 klasserna är det andra fabrikat.
10 av klasserna vinns av icke-japaner. 7 av klasserna är USA-bilar.
Vad kan man dra för slutsats av detta? Jo, att japaner inte dominerar. OK, 11 av 21 möjliga är bra, men knappast en dominans.
Shogun: jag läser ditt inlägg och ser att du fortfarande inte törs/vill svara på det som jag radade upp. Jag gav dig några klara exempel ovan, men... inte ett svar, som vanligt.
Som vanligt ägnar du dig åt diverse undanflykter och floskler. Plus ytterligare ett nedlåtande ord "gagga", listan börjar bli riktigt lång nu, Shogun.
Varje gång jag presenterar en rapport från en undersökning som inte berättar vad du tycker om att höra, så måste du ha en länk. Underligt att du har så svårt att hitta de rapporter som inte håller T högst.
Inget nytt från Shogun alltså.
Sen vill jag återigen be dig ta en funderare på hur du själv uppfattas, istället för att skriva att andra gör sig till åtlöje.
Bra att du varit nöjd med dina bilar och att de varit driftsäkra, där har vi samma erfarenhet.
Skillnaden är bara att jag inte haft japanska bilar... ;-)
Och det som jag skrev i #2 kvarstår. Det kan ingen, inte ens du, ändra på.
Till skillnad från annan svensk media så har ännu ej ViB någon artikel på sajten ang den aktuella Consumer Reports-undersökningen. Ska vi gissa att den läggs upp på fredag eftermiddag? ;)
(=stor trafik till sajten under helgen)
Det är inte ägarna som tycker att Toyota C inte är någon bra bil, utan Consumer Reports som även förklarar varför man tycker så. Läser man insändarna under artikeln så förstår man vad ägarna till Toyota C tycker om sina bilar vilket går stick i stäv mot vad Consumer Report skriver om bilen.
http://news.consumerreports.org/cars/2012/06/the-toyota-prius-c-isnt-a-good-car-and-heres-why.html
Shogun:
"Alla kan faktiskt läsa här vad du skriver och inser att du gör bort dig totalt i alla diskussioner "
Som jag sagt till dig flera gånger tidigare: du kanske skulle fundera lite mer på hur du själv uppfattas. Det är ju inte enbart jag som uppfattar dig som en fanatiker och enkelspårig. Och på tal om att göra bort sig, läs dina egna inlägg där du först påstår nånting, för att sedan ändra dig när du inser att du har fel...
Återigen så har du fel när du påstår att det är japanska bilar som har minst fel, bara att läsa innantill Dekra, UK-top-100 och JD Power. Men, den faktan blundar du för. Istället slingrar du dig som vanligt och hävdar att japaner brukar ligga i toppen. Men, det är ju inte vad som står i rapporterna eller hur, Shogun?
"Men hur känns det att japanska bilar är bäst oavsett vad du tycker?" Som jag sa ovan, det är inte vad rapporterna säger, och det är inte mitt eget tyckande som du brukar hävda.
Hade alla rapporter från alla länder haft T på de första platserna hade jag mer än gärna gett dig rätt i dina påståenden, men nu är det inte så eller hur?
Och det är just därför jag reagerar på dina påståenden.
Skillnaden mellan dig och mig är att min bilhorisont sträcker sig lite längre, och att mina erfarenheter av bilar visar att även tyska, engelska, italienska och franska bilar kan fungera utmärkt. Och det är jag ju inte ensam om här eller hur?
Därmot håller jag inte på att ständigt hävda att det enbart finns ett bra märke, som vissa andra...
Däremot har jag ju flera gånger påpekat att T är duktiga på service och har mer än generösa garantier (i Sverige, tydligen inte i USA), vilket är bra för ägarna och statistiken.
Det man kan fundera på är hur länge T kan fortsätta med det, uppenbarligen har man slutat med det i USA. Det kostar ju stora pengar, och tillverkarna tjänar inte mycket på varje bil.
"Jag kan ju inte rå för att du har så låga krav på bil.......vad gäller kvalitet."
Det har jag inte, och mina bilar funkar bra. Inte alla, den sämsta jag haft var en Saab, men inte håller jag på att döma ut alla Saabar för det. Jag håller heller inte på att gång på gång påpeka att Saab-ägarna har en dålig bil.
"Men det känns ju skönt att du har en sämre bil än jag haft" (där kom det...)
Min nuvarande bruksbil har funkat utmärkt under de 7 åren jag haft den, trots att den är fransk. Det är alltså inte en dålig bil. Och hur känns det att höra det, Shogun? ;-)
Och till syvende och sist så är det ju ägarens värderingar som avgör vad som är viktigast.
Och det är inget patetiskt med det...
hultarn, jag beundrar dig som orkar fortsätta att säga mot missionärerna och speciellt översteprästen Shogun, som i sin dimmiga atmosfär helt är låst till det gudomliga Toyota.
I motsats till honom har jag för väldigt många år sedan upptäckt att det finns många andra trevligare bilar att beundra.
Men i ett avseende ger jag honom rätt, Toyota fungerar oftast bra utan några som helst problem, men när problemen kommer är det inte alls trevligt.
Hade det bara varit resultat av undersökningar om bilmärken som som betytt något så hade jag förmodligen köpt en Toyota för längesedan men nu är det inte så enkelt. Det handlar mycket om körkänsla, tycke, smak, design och materialval. Rostskydd är viktigt i vårt klimat men det har inte Japanska bilar varit särskilt bra på. Japanska bilar har ofta väldigt plastiga inredningar och det känns billigt. Det är ju inte så heller att endast Toyota håller och alla andra bilar rasar ihop efter två år, det är ofta en marginell skillnad till Toyotas fördel och med detta så föredrar jag att välja en bil som jag vet att jag gillar och kommer att trivas med än att med skygglappar välja en Toyota bara för att de håller bra.
Naturligtvis är det inte trevligt när bilen går sönder och det gäller ju vilken bil som helst, men det blir naturligtvis alldeles extra otrevligt när en Toyota går sönder eftersom den sannolikt aldrig går sönder och skulle den ändå göra det, vilket är osannolikt, kommer det sannolikt att visa sig att allt berott på handhavandefel från ägaren.
Reparationen ombesörjes sannolikt omedelbart av närmaste Toyotaverkstad som med glädje åtgärdar det av ägaren förorsakade felet som sannolikt egentligen inte är något fel och därför behandlas kostnadsfritt genom goodwill .
Shogun du får nog försöka förstå att alla inte är frälsta i Toyota, du kan inte jobba på att försöka få alla i hela Sverige att köpa Toyota. Det är ett omöjligt uppdrag. Alla har sitt eget favoritmärke, du har ditt tror jag.
Shogun:
"det är bara det att man måste ta det till sig"
Exakt! Och hittills har du inte tagit till dig något av de fakta jag gett dig utan fortsätter att tjata samma sak om och om igen.
Att din grannes C5 krånglar betyder ju inte att alla Citroen krånglar eller hur?
För din Auris var det ju mycket krångel med, och med ditt resonemang så borde i så fall alla Toyota krångla eller hur?
Fundera på detta, du som pratar om att andra säger mot sig själv....
"Jag förstår inte hur någon kan bli så förblindad och inte ta till sig fakta."
Konstigt, det är exakt samma sak som jag tänker när jag läser dina inlägg.
"För de är tydligen väldigt outbildade för de kan inte läsa och förstå vad sägs i dessa undersökningar. Då får man hjälpa dem på traven att förstå, till slut så kanske det fastnar. Men visst är det tragiskt att vissa har fastnat i samma hjulspår och inte vågar prova nytt så de verkligen VET."
Kunde inte ha sagt det bättre själv. För om T vore världens bästa bil, skulle det därmed också vara världens enda bilmärke.
Men, så är det inte. Både bland outbildade och välutbildade körs det alla möjliga fabrikat, och ägarna är tydligen nöjda med sina val, då de ofta köper en bil av samma märke igen. Ett märke som inte alls behöver börja på T. Bra för dem, trist för dig.
Jag förstår att din granne inte vill lyssna på dig, han är förmodligen nöjd med sin bil och vill inte få en massa Toyotapropaganda nertryckt i halsen. Du kanske ska fundera på vad flera här på forumet sagt om propagandan, tidigare hade de funderat på T som ett alternativ, men nu står T-snacket dem upp i halsen, och har därför valt bort T som alternativ numera.
Att du tydligen har ett stort behov att tala om för andra att de har en dålig bil, är heller inget som hjälper dig eller T. Du kan sluta med det nu.
Ok Shogun vi håller med om att Toyota är bäst i världen i varenda undersökning som finns, och sen då?
Slutar du predika då? Jag kommer ändå inte att köpa en Toyota, de bilarna tilltalar mig inte.
Jag har inget emot att du någon gång kanske nämner att Toyota är bra men att göra det i varenda tråd vare sig det handlar om Toyota eller ej? Det blir bara för mycket och det är ju ett tjat som gör att man tappar lusten att kommentera i Vib:s trådar. Påminner lite om de amerikanska sekternas eviga predikanden om domedagen.
Man får sår i öronen, eller på denna siten i ögonen.
Fattar du inte att du tjatar som en gammal tant?
Censur skall vi inte ha i Sverige där är vi överrens men spam liknande ditt tjat om Toyotas behöver vi censur för.
Shogun, det var ett tag sedan du skrev något om din i40.
Något nytt?
du har rätt Shogun, jag tror jag blockerar. Tack för chat och kommentarer och hejdå
Ok, Shogun då kollar jag där.
Jag ska redovisa min senaste service på Saaben som inte blev så billig, jag ska bara jaga rätt på passande tråd.
Shogun: då din kommentar inte innehöll något svar på mitt inlägg, bryr jag mig inte om att kommentera saken nu.
Även om jag reagerade på ditt påstående om att jag hänvisar till en undersökning, trots att jag namngav tre lite tidigare här. Hur kunde du missa det?
Och jag förstår fortfarande inte hur du kan blunda för faktumet att bästa T är Corolla på 6:e plats, hur det kommer sig att Avensis ligger på 82:a? Borde den inte ligga i toppen? Varför ligger Volvo S40 så enormt mycket högre, den är ju inte japansk? Förresten är det inte många japaner i toppen på top 100, som jag tidigare visade på, men du blundar för...
Att du tycker att Jalfa är mer trovärdig än mig förvånar mig inte, han skriver ju upp Toyota, och det stämmer med din personliga uppfattning. När jag visar på fakta från 3 olika undersökningar är jag... ja, listan har blivit lång vid det här laget.
Likaså när Junkers skrev nåt bra om T, så lyssnade du noga. Fast, han hade ju egentligen inget nytt att komma med visade sig. Men, det har du väl glömt vid det här laget... ;-)
"Kasta inte sten i glas hus! De värsta missionärerna är de för Saab och Volvo"
Jag som vill minnas att du tidigare skrev att det var de med tyska bilar som var värst...?
Jag antar att ditt svar som försvann innehöll mer substans, och hoppas att du kan återskapa det ur minnet,
Är det förresten inte typiskt att just den gång man glömmer spara det man skrivit innan man skickar iväg det (det har jag som vana, men... nån gång glömmer man det..), det bara försvinner?
Minnesnot till alla: Tryck Ctrl+C innan jag trycker på "skicka kommentar"
Shogun: nej, att Avensis ligger på 82:a plats är inte enligt mig, det är enligt rapporten, och det kan du knappast neka till, även om du gärna vill.
Jag påpekade också för dig att det inte är idel japanska bilar i toppen, de som ligger högst är byggda i Europa, bortsett från Corolla och en HR-V.
Du hävdar ju att de japanbyggda är bättre, men det verkar inte stämma något vidare, bortsett från Corolla då.
Placering - Modell - index - reparationskostnad-tillverkningsland
1. Kia Picanto 3.00 £90.37 Korea
2. Vauxhall Agila 5.00 £57.32 Polen
3. Suzuki Alto 6.00 £96.20 Indien
4. Honda HR-V 6.00 £213.62 Japan
5. Ford Fiesta 13.00 £114.42 Tyskland
6. Toyota Corolla 14.00 £206.31 Japan
7. Suzuki Ignis 15.00 £167.81 Ungern
8. Volvo S40 16.00 £134.80 Belgien
Och inte är väl V40 så särskilt japansk? ;-)
Varför kommenterar du inte det förresten, du som säger att man ska se helheten...
Sedan har vi då de andra 2 rapporterna, som du "råkat glömma" kommentera.
Att gå in på JD Power är inte så svårt, om man vill...
Du "glömmer" också att kommentera att T's kvalitet verkar sjunka, vilket knappast är bra.
Jag pekade på Avensis, och nu när jag kikar på Corolla så visar det sig att även den blivit sämre med nyare modell.
Är det så som i USA att man börjat spara...?
Är det därför som Astra och Megane klarat sig bättre jämfört med Auris bland de nya? Någon blir bättre, någon blir sämre.
Däremot kommer du gärna ihåg att tala om för andra som inte kör T att deras bilar är dåliga, varför fattar jag inte. Hur kan du veta det? Och varför ska du göra så? Vad är poängen? Om ägarna är nöjda med sitt bilval, så finns det väl ingen anledning att klanka ner?
Jag har förstått att just franska bilar är ett rött skynke för dig, men tänk om inte alla exemplar är dåliga? Tänk om folk är nöjda? Du har ju sett många exempel på det här på forumet, räknas inte de utan bara de som haft problem?
Shogun:
"läs och FÖRSTÅ INNEHÅLLET!"
Just det, det är ju precis det jag försöker få dig att göra, men du vill ju inte ta till dig.
I JD powers undersökning av ägarnas rapporter om problem med sina bilar ligger Toyota först i 2 klasser, Lexus i 3 klasser, de andra 16 klasserna är det andra fabrikat.
10 av klasserna vinns av icke-japaner. 7 av klasserna är USA-bilar.
Hur kommer det sig att du inte vill ta till dig detta? Är det för att japaner inte "äger" i denna rapport?
Du som pratar om "läsförståelse", du missade visst vad jag skrev ovanför, så här får du en ny chans att svara:
Du "glömmer" också att kommentera att T's kvalitet verkar sjunka, vilket knappast är bra.
Jag pekade på Avensis, och nu när jag kikar på Corolla så visar det sig att även den blivit sämre med nyare modell.
Är det så som i USA att man börjat spara...?
Är det därför som Astra och Megane klarat sig bättre jämfört med Auris bland de nya? Någon blir bättre, någon blir sämre.
Däremot kommer du gärna ihåg att tala om för andra som inte kör T att deras bilar är dåliga, varför fattar jag inte. Hur kan du veta det? Och varför ska du göra så? Vad är poängen? Om ägarna är nöjda med sitt bilval, så finns det väl ingen anledning att klanka ner?
Jag har förstått att just franska bilar är ett rött skynke för dig, men tänk om inte alla exemplar är dåliga? Tänk om folk är nöjda? Du har ju sett många exempel på det här på forumet, räknas inte de utan bara de som haft problem?
Jes:
""Rött skynke"?
VW Phaeton är ett knallrött skynke för toyotamissionären Shogun .."
Ja, Phaeton verkar vara en jobbig bil. kanske extra jobbigt då du är nöjd med den, vilket självklart är otänkbart! ;-)
Kan det vara därför han först skriver att folk är dumma osv. och sedan dillar om floppetiflopp..?
Shogun: det är senaste JD Power, alltså 2012, bara att läsa innantill. Tydligen har japanerna blivit sämre...
Och sedan förstår jag inte varför en så otroligt bra (enligt dig) bil som Toyota säljer så dåligt i Europa?
Kan det vara så att det finns nöjda ägare av andra fabrikat?
Yaris 13:e plats
Auris 53:e
Aygo 61:e
Avensis 69:e
RAV4 105:e
osv.
Sedan missade du tydligen vad jag skrev i mitt tidigare inlägg, så du får en ny chans att kommentera här.
Du som pratar om "läsförståelse", du missade visst vad jag skrev ovanför, så här får du en ny chans att svara:
Du "glömmer" också att kommentera att T's kvalitet verkar sjunka, vilket knappast är bra.
Jag pekade på Avensis, och nu när jag kikar på Corolla så visar det sig att även den blivit sämre med nyare modell.
Är det så som i USA att man börjat spara...?
Är det därför som Astra och Megane klarat sig bättre jämfört med Auris bland de nya? Någon blir bättre, någon blir sämre.
Däremot kommer du gärna ihåg att tala om för andra som inte kör T att deras bilar är dåliga, varför fattar jag inte. Hur kan du veta det? Och varför ska du göra så? Vad är poängen? Om ägarna är nöjda med sitt bilval, så finns det väl ingen anledning att klanka ner?
Jag har förstått att just franska bilar är ett rött skynke för dig, men tänk om inte alla exemplar är dåliga? Tänk om folk är nöjda? Du har ju sett många exempel på det här på forumet, räknas inte de utan bara de som haft problem?
Visst måste det väl ändå kallas för dominans i undersökningen om 11st av de 18 bästa bilmodellerna i olika klasser kommer från just Toyota/Lexus av alla möjliga tillverkare?
Hultarn, Varför inte bara erkänna att Toyota och Lexus generellt hamnar bättre till än något annat bilmärke totalt sett i oberoende kvalitétsundersökningar och nöjdhetsundersökningar världen över?
Det finns helt enkelt inga andra märken som hamnar i toppen i lika många oberoende kvalitétsundersökningar år efter år.
Jag som jobbar med bilarna om dagarna tycker att Toyota hade en liten kvalitétsdipp med införandet av några nya modeller/serier i början av -00-talet fram till kanske -07 i vissa av sina modeller.
Några exempel är de helt nya VVT-i alumotorerna som strulade i vissa Avensis i början av -00-talet och där Toyota tex bytt många motorer på goodwill, efter detta är problemen åtgärdade då man tagit reda på grundorsaken till problemen och inga motorer efter det har drabbats av liknande problem av alla de vi servar på åtgärdade bilar eller på nyare årsmodeller.
Vidare hade man vissa problem med tex Avensis Valeo-strålkastare när den kom -03, detta förbättrades i produktionen någon gång -04 och man införde därför förlängd goodwillgaranti upp till 8 år på dessa strålkastare för att kunderna inte skulle behöva bekosta Toyotas misstag och man tog Valeo i örat och valde från "Faceliftade" Avensis -07 strålkastare från Japanska Koito igen, efter detta har jag inte varit med om några modeller som har liknande problem med strålkastarna.
När Toyota Auris kom -07 så hade dessa problem med att Bosch-bromsarna kunde börja gnissla likt gamla Volvobromsar vilket gav många skeptiska och missnöjda Auris-ägare som aldrig varit med om något liknande på sina tidigare Toyotor, det togs fram andra okhållare andra bromsbelägg med "skrikplattor" i produktionen och det byttes på drabbade bilar på garantier, efter detta har jag inte varit med om detta på några nyare årsmodeller, detta är det senaste felet som möjligtvis kan klassas som lite av ett "typfel" jag varit med om som har drabbat flera bilar.
Så enligt mitt tycke hade Toyota en "kvalitétsdipp" i mitten av -00-talet mycket tack vare flera nya fabriker i Europa med nya leverantörer (pga att man bla. får betala så höga importtullar till Europa på Japantillverkade delar) men man hjälper och lär sina nya icke japanska leverantörer att förbrättra kvalitén till Toyota och att inte upprepa sina misstag för att bli allt bättre, är man mot förmodan inte villig att ta till sig detta och höja kvalitén så byter man i värsta fall leverantör.
Dessa Toyotor under sina lite "sämre år" höll dock generellt fortfarande hög långtidskvalitét med få problem i längden om man jämför med de flesta andra märkens kvalitét enligt mina erfarenheter, dock hade man under några år klart mer problem än de extremt felfria bilar man var van vid på de tidigare helt japanska bilarna men detta är som sagt på väg uppåt igen.
Hanzzon: nu var det ju i 11 av 21 klasser enligt JD Power, vilket förstås inte alls är dåligt, men.. knappast en dominans som vissa personer påstår.
När det gäller kvaliteten verkar det som man jobbar hårdare på vissa marknader jämfört med andra. Som jag sagt tidigare är det ju bra både för ägare och statistik att T här byter delar gratis även när garantin egentligen gått ut.
Enda kruxet mer det är förstås att det kostar pengar, och vinsten per såld ny bil är pressad, det finns heöt enkelt inte så mycket att ta av.
Kanske är det därför man i andra länder är betydligt strävare när det gäller goodwill.
Och i USA är det tydligen riktigt strävt.
Toyota har ju jobbat upp ett kvalitetsrykte, jag hoppas verkligen inte att man kommer göra en "Mercedes", dvs tumma för mycket på kvaliteten.
Jag hoppas att du har rätt att det bara är en dipp, och att de nyare är bättre än de från mitten av 2000-talet.
Shogun: det är intressant att du påstår att jag sållar bland informationen, men trots att du hittar JD Power's rapporter för fram till 2011, så klarar du inte av att hitta densamma för 2012... Är det för att den rapporten inte faller dig i smaken efter att jag berättat vad som står i den? Att japanska bilar inte "dominerar" som du uttrycker det.
De kommentarer från ägare i USA som jag la in är inte unika, även om du påstår det. Jag tycker det är oroväckande att T verkar tumma på kvaliteten på de nyare bilarna, det är aldrig bra att vara dumsnål.
Jag har ju också påtalat fler än en gång att man i UK rapporterar sämre kvalitet på nyare modeller av T än äldre.
Du skriver: "Var säger jag att andras bilar är dåliga"
Då kan jag ju visa vad du skrev för några dagar sen till mig:
"Men det känns ju skönt att du har en sämre bil än jag ..... Jag kan ju inte rå för att du har så låga krav på bil.......vad gäller kvalitet."
Det är bara ett exempel bland många, och jag förstår inte varför du har ett behov av det. Jag är nöjd med min bil, den har funkat bra och jag har aldrig blivit stående. Reparationskostnaden under de 7 år jag haft den är väldigt låg, och då anser jag inte att kvaliteten är låg.
Att bilen sedan är otrolig skön att åka i och inte går att lasta ner är förstås ett stort plus.
Att du gärna hänvisar till din granne som har en problembil av franskt fabrikat förvånar mig inte, men du kan ju inte döma ut ett helt lands produkter bara för det, eller hur?
I så fall är det bara skit med japaner också, då din Auris krabbade så mycket, eller hur?
Men så kan man inte resonera tycker jag. Fast du verkar tycka det är OK. Märkligt.
Det är bra att du är nöjd med dina japaner, och det har jag heller inga problem med. Jag har inte det minsta behov av att klanka ner på ditt bilval, jag har ju till och med berömd Hyundai för deras utveckling.
Gång på gång visar jag dig att japanska bilar inte alltid ligger i toppen, men det vägrar du ta till dig. Jag har aldrig förnekat att det finns rapporter där de ligger i toppen, men det är inte alltid så, eller hur?
Öppna ögonen käre Shogun och läs även de rapporter som inte har japanska bilar först!
Och som jag påpekade här uppe, så säljer ju inte T så mycket i Europa, det "glömde" du visst kommentera...
"Jag läser undersökningarna så som det står."
Japp, det stämmer, det gör du. Men tydligen bara om det är japanska bilar i toppen, annars är det fel på undersökningen eller någon annan konstig ursäkt....
Jag tänkte lägga mig i i debatten för jag har några intressanta funderingar utifrån vad du skriver Conny.
Du skrev:
Visst kan väl folk vara nöjda med tex franska bilar, men i jämförelse mot vad? Vad jämför de mot? Därför måste vi se på dessa undersökningar vad de kommer fram till för att ha något att jämföra mot och där ligger de franska under de japanska, det är så det ser ut verkligheten.
Hur ska man jämföra två bilar av olika märken när båda två fungerar lika bra? Jämför vi till exempel två märken låt oss säga T mot VW och båda fungerar felfritt under lika många år hur kan man då anse ett det ena är bättre än det andra? I detta fall kan man enbart envisas att T är bättre än VW på grund av olika undersökningar Autoindex m.m? Verkligheten ser kanske annorlunda ut: en fransk eller tysk bil kan fungera lika bra som en japansk, eller?
Jag håller med Hanzzon i hans inlägg till 100%
Det är bara jävligt märkligt att när jag själv i många trådar framfört EXAKT samma argument och lutat mig mot EXAKT samma exempel så har Hanzzon argumenterat emot å det livligaste.
Jag är givetvis nöjd att han nu anser att Toyota hade en ruskig kvalité under 90-talet men sedan började de ta lite genvägar och det märktes i kvalitén under 2000-2007, men jag tycker att Hanzzons tillfrisknande kom lite plötsligt och framför allt sent.
Om Toyota har blivit bättre de senaste åren får vi nog avvakta några år med att se, men mycket tyder på detta.
Och här håller jag också med men tycker att kvalitetsproblemen började redan 1998 med den då nylanserade Avensisen.
Min 98:a byttes efter 25 verkstadsbesök ut mot en ny.
Min 2011:a uppvisar ännu efter snart 3000 mil inte upp några brister (troligen var fransande bilbälte självförvållat genom kardborrband på jacka men byttes gratis).
Hultarn, Om 11st Toyotamodeller inom de 21 första platserna totalt inte kan ses som en dominans bland alla tillverkare så undrar jag hur många modeller den näst bästa tillverkaren i så fall hade med på dessa listor?
Rustan, Om du verkligen läst mina inlägg så har jag även sagt detta tidigare och gett exakt samma exempel...
Det du försökt påstå är att Toyota generellt inte har direkt bättre kvalitét än andra under senare år vilket inte stämmer och är det jag argumenterat emot.
Bara för att Toyota haft vissa kvalitétsbrister på enstaka komponenter på vissa modeller som varit dåligt för att vara en Toyota betyder det inte per automatik att modellen har sämre långtidskvalitét totalt sett än tex sina Européiska konkurrenter som spottar ut kvalitétsbrister varje år i jämförelse vilket betyder delar som vi får byta i stora mängder genom åren på verkstäderna.
Junkers, där håller jag inte riktigt med dig och jag tror du hade mycket otur med den bilen, för även om det var första årsmodellen av Avensis-modellen så har dessa fungerat mycket bra långsiktigt kvalitétsmässigt vilket även syns i tex. besiktningsstatistiken på de gamla bilarna, de blev enligt mig sämre från slutet av -00/-01 med "moderniseringen" av Avensis och införandet av de helt nya alumotorerna/växellådorna och bla. den direktinsprutade 2,0 D4 bensinmotorn, en 98-00:a med tex de klassiska outslitliga 7A-FE och 3S-FE motorerna är än i dag mycket säkra begköp med mycket få problem bara de fått lite vanlig service lite då och då.
Mina föräldrar har en granne med en sån som alltid påpekjar att han är otroligt imponerad av att den än i dag vållar honom så lite problem då vi servar den på mitt jobb och det "värsta" och i princip enda han bytt är handbromsvajrarna efter dryga 25 000mil.
Det det få problem vi var verkligen var med om under de första två åren-98-99 när bilarna var relativt nya var ett bakhjulslager (som vi sedan aldig mer bytte på någon Avensis) samt att det kunde tränga in fukt i låskistorna i förardörren varpå fjärrlåset kunde spöka så du hade uppenbarligen ett riktigt måndagsex.
Vad hade du för motor och vad var egentligen alla problem på den och vad hände?
Vet du om bilen finns kvar i trafik fortfarande och hur den funkat resten av sitt liv?
Och hur många måndagar fanns i Passatfabriken då Jes? :)
@Hanzzon
Nu vrider du på sanningen som vanligt.
Det jag alltid har påstått är att Toyota hade en fantastisk kvalitet fram till 2000-talet. Dessutom var de mycket prisvärda på den tiden. Sedan började dom ta genvägar och dessutom är dom inte så billiga längre. Dessa genvägar ledde till diverse kvalitetsbrister och återkallningar och under denna period var Toyotas kvalitet som vilket märke som helst. Fortfarande en bra kvalitet men inte överlägsen någon.
Detta har jag påstått tusentals gånger och då framfört motorproblemen hos Avensis, bromsproblemen hos Auris m.m.
Varenda gång har du aggressivt försvarat Toyota med att dessa kvalitetsbrister är enstaka fall och måndagsexemplar.
Att du nu fallit till föga är förstås positivt, men det gör inte att jag glömmer bort dina tidigare åsikter i frågan.
Jag har tvärtom sagt att tex Auris gnisslande bromsar gällde de flesta av de första årsmodellerna liksom att detta åtgärdades, leter du upp detta så kan du själv se det.
Det du kallar "genvägar" är i de allra flesta fall att man började tillverka i många helt nya Europeiska fabriker med nya anställda och med vissa delar levererade av Europeiska underleverantörer som i flera fall inte lyckades leverera Toyotakvalitét utan i flera fall bara normal Europa-kvalitét som i princip alla våra Européiska bilar nästan helt är byggda av.
Detta (förutom frakterna) då man får betala höga importtullar på bilarna/delar till Eu annars vilket inte ger samma villkor prismässigt som Europatillverkade bilar.
Nu försöker som vanligt stoppa huvudet i sanden och drar fram kortet med europeiska tillverkare.
Det spelar liksom ingen roll varför kvaliteten har sjunkit, faktum är att den gjorde det.
Självklart spelar inte detta någon roll för konsumenten och Toyota har ändå givetvis huvudansvaret för bilen man säljer men det är så det ligger till och därför man fick en del kvalitétsdipp vilket jag därför berättar.
Men Toyota tar även ansvaret bättre än de flesta andra enligt mina erfarenheter, man har tillsammans med underleverantören förbättrat problemen och infört förbättringen i produktionen för att det inte ska upprepas, och man byter tex bromsarna som på Auris eller som strålkastarna på Avensis som man förlängde sina garantier på upp till 8 år kostnadsfritt för konsumenten, hade man inte gjort detta utan betett sig som de flesta andra hade man tagit ett betydligt sämre ansvar och då hade man kunnat prata om att stoppa huvudet i sanden.
Vi håller förresten på med en A6 TDI-03:a som rycker i automatlådan och där tiptronic displayen flimmrar mellan 4:an och 5:an hela tiden Jes, hade du även hällre haft en sådan eller gällde det enbart den berömda framvagnen? =)
Givetvis är det riktigt bra av Toyota om man tillsammans med sina underleverantörer kan lösa de kvalitetsproblem man tidigare hade. Mycket tyder också på att de har lyckats höja kvaliteten ett snäpp även om vi väl får avvakta några år innan vi vet helt säkert.
Sen tror jag att snarare handlade om att det var inkörningsproblem i fabrikerna snarare än att de var placerade i europa/england som var källan till den ojämna kvaliteten. Engelsmännen bygger många bra bilar i de olika fabrikerna.
Hanzzon:
Jo, det du säger om vad som hände runt 00 stämmer ju bra med vad man rapporterar från UK. Man började tafsa på kvaliteten.
Sedan får vi hoppas att det inte blir som i USA där de nyaste T tydligen inte är lika felfria som för ett par år sen.
Som jag sagt flera gånger tidigare: det kostar att vara generös, och risken finns alltid att det kommer någon ekenom och anser att det är dags att spara...
Hanzzon: nej inte 11 Toyota, 11 japanska märken av 21 klasser.
Toytota hade 2 förstaplatser, och Lexus 3.
Jag antar att Shogun hittade rapporten från JD Power, och sitter och begrundar faktumet att Toyota inte vann alla klasser..
;-)
Nejnej Toyota/Lexus är inte alls den tillverkare som totalt sett har högst kvalitét i bilvärlden, fråga bara hultarn som inte alls tycker att de är bättre än andra där... ;)
Här är JD Power 2012, och som ofta så ligger Lexus högst.
Men inte Toyota, vilket somliga gärna förtränger. 8:e plats är inte toppen för mig...
JD Power 2012:
1. Lexus
2. Jaguar
3. Porsche
4. Cadillac
5. Honda
6. Acura
7. Infinity
8. Toyota
9. M-B
10. BMW
Bäst att lägga in en länk för en del personer har väldigt svårt att hitta information som de inte vill se...
http://autos.jdpower.com/content/press-release/ws4mUEA/2012-u-s-initial-quality-study.htm
Så jag frågar dig igen Hultarn då du fortfarande inte kan erkänna att Toyota/Lexus ligger bättre till än alla andra tillverkare kvalitétsmässigt totalt sett att dömma av alla kvalitétsunderökningar världen över;
Vilken biltillverkare ligger högre upp och kammar hem fler topplaceringar i de olika kvalitétsmätningarna och undersökningarna år efter år än Toyota/Lexus??
Svara så gärna på vilket premium-märke som vinner över Lexus totalt sett i dessa undersökningar!?
Svara så gärna på vilket folk-märke som vinner över Toyota totalt sett i dessa undersökningar!?
Kollar du så ser du det även i den undersökning du själv försöker påvisa att Toyota inte alls ligger bättre till än konkurrenterna är det så att Lexus vinner över alla sina Premium-märken samtidigt som Toyota tillsammans med Honda är ganska överlägset mycket bättre än sina konkurrenter av Folkbilarna men detta blundar du tydligen helt för?
Kul för dig Jes så du slipper dessa skitbilar med så kass kvalitét...
Min granne driver Hotell och har en lika bil som du men ändå har den trots färre mil betydligt mer fel än min Toyota men det är säkert bara tur det då... :)
Hanzzon: nu börjar du som Shogun och läser som du vill.
Om du läser mitt inlägg ofta så skrev jag "Här är JD Power 2012, och som ofta så ligger Lexus högst.", eller hur?
Fast ska man vara noga, så är skillnaden mot Jaguar försumbar, så Lexus vinner inte med någon större marginal.
Jag har aldrig nekat till att Toyota brukar ligga bra till, det vet du att jag inte påstått. Du kan inte påstå att jag blundat för det eller hur?
Men... då det finns vissa personer som hela tiden ovillkorligen måste hävda att Toyota är det enda rätta, och dessutom känner sig tvungna att klanka ner på de som kör andra märken.. så vill jag och många med mig ha lite balans i debatten.
Och som redan påpekats: Ser man hur köparna väljer bil i Europa så verkar det som att folk kan vara nöjda med sina bilar även om det inte står Toyota på dem.
Du Hanzzon brukar åtminstone hålla en vettig ton i våra diskussioner, och till och med erkänna att det förekommer fel även på T. Inte alla gör det.
Conny jag hade en fråga till dig som du inte lagt märke till förmodar jag, kan du kolla på det? Hoppas på ett svar :))
Visst kan väl folk vara nöjda med tex franska bilar, men i jämförelse mot vad? Vad jämför de mot? Därför måste vi se på dessa undersökningar vad de kommer fram till för att ha något att jämföra mot och där ligger de franska under de japanska, det är så det ser ut verkligheten.
Hur ska man jämföra två bilar av olika märken när båda två fungerar lika bra? Jämför vi till exempel två märken låt oss säga T mot VW och båda fungerar felfritt under lika många år hur kan man då anse ett det ena är bättre än det andra? I detta fall kan man enbart envisas att T är bättre än VW på grund av olika undersökningar Autoindex m.m? Verkligheten ser kanske annorlunda ut: en fransk eller tysk bil kan fungera lika bra som en japansk, eller?
Shogun: Så de europeiska bilarna har stora fel och de japanska små fel?
Shogun: OK, bara för att just ditt bilägande har varit så att de japanska har varit bäst, så är det "sanningen"...?
Du påstår att jag hävdar att japaner ligger i botten, var har jag skrivit det? Vill du vara vänlig och tala om det!
En sak borde du inse: det finns ägare som är nöjda med sina bilar även om de inte är japanska!
Jag vet att det låter helt otroligt i dina öron, men det är faktiskt sanningen.
Kollegan är väldigt nöjd med sin Megane, förutom att den är svår att byta strålkastarlampor på. Han har för övrigt inte haft ett fel på den, är det trots detta en dålig bil?
Du säger att japanska bilar inte drabbas av så svåra fel som europeer, då är alltså en sprucken motor i en Avensis inte ett allvarligt fel?
Hur kommer det sig annars att Toyota inte är i säljtoppen i Europa? Kan du förklara det?
Och sen har du "glömt" att förklara varför du känner ett behov av att klanka ner på andras bilval. varför håller du på så?
På tal om "sans i debatten"... vem är det som hela tiden häver ur sig påståenden som "idel japaner i toppen"...?
När jag sedan pekar på att det faktiskt inte är så, så blir jag (och andra här) idiotförklarade. Det kallar inte jag sans i debatten...
När jag pekar på att europeer blivit bättre så slingrar du dig och babblar om att japaner minsann alltid varit bättre. Vad har de gamla bilarna med de nya att göra? Vore det inte bättre att hålla med om att det är en positiv utveckling?
Och varför har du "glömt" kommentera vad JD Power presenterat? Är det för att det inte faller dig i smaken, är det "sans i debatten"?
Shogun: jag tror på att man får skaffa egen erfarenhet samtidigt som man ska väga in olika undersökningar med en nypa salt när man står inför bilvalet. Jag tror på att andra märken kan fungera lika felfritt som T. Det är min synpunkt.
Här har ni listan på Sveriges populäraste bilar och Toyota är inte i topp, gissa vilken som är det?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15804751.ab
Kunde bara inte låta bli att skicka länken.
För mig är ingenting viktigare än driftsäkerhet. Det finns inget mer irriterande än en bil som ständigt går sönder. Jag hade en Mazda E2000 för drygt 10 år sedan. Den gav mig nästan magsår. När den startade på morgonen blev man glatt överraskad. Det spelar ingen roll om det är världens bästa bil i övrigt. Om man ständigt behöver besöka en verkstad är det ändå en skitbil. Det är ingen tvekan om att japanska och numera även koreanska biltillverkare gör de driftsäkraste bilarna. Det är möjligt att europeiska bilar har mera känsla och personlighet men jag skulle hellre köpa en Suzuki Swift än en Mini eller Honda Accord än en BMW 320.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.