Vi Bilägares forum

Dragkrok

Dragkrok

Vi är helt knäckta!
Vårt drag monterades på ÖBAB i Örebro i samband med köp av en ny KIA sportage i maj 2008.Knappt tre år efteråt lossade draget på en husvagnssemester i Bretagne. Katastrofen var nära..!!!! Vi var försäkrade upp över öronen men ingen täckte!!! Väl hemma med hyrbil bevisades att draget är helt felmonterat. Åtta brickor saknas, flera bultar är av och balken är sprucken. Den är besiktigad av bilprovningen,som tydligen inte ens böjt sig ner och sett de saknade brickorna! Vi fick avbryta vår semester, ta oss hem på egen hand och vi har kört på alpvägar och hårt trafikerade motorvägar under tre år med en direkt livsfara för både oss själva och andara trafikanter och det enda ÖBAB och KIA erbjuder oss är en reparation av balken och återplacering av draget. Ingen ursäkt eller någon som helst empati eller kompensationi!!! Hur har detta kunnat ske? Hur måmga fler fler felmonterade drag från ÖBAB åker omkring på vägarna? Hur har draget tagit sig igenom besiktningen?
Katarina

Uppdaterat: 2011-07-04 22:42

Kommentarer

Jag känner igen den här besiktningsmetoden.
När jag var och besiktigade ett eftermonterat fast drag på en 9-5, Saab original, monterat på av Saabsverkstad, tog killen på BP endast mot monteringsanvisningen, frågade vem som monterat draget tittade på det och skrev ut en räkning på 380:- (!).
När jag tyckte att det var ockerpris för tre minuters arbete förklarade han att det var väldigt mycket pappersarbete som inte syntes.
Det kanske vore bättre med mindre pappersarbete och mer kontroll av dragets montering, då hade du kanske inte råkat illa ut Katarina.
Eftersom jag delvis jobbar med mekaniska kostruktioner och ofta kör med tung last kollade jag själv draget.
Men draget har kollats vid efterföljande kontrollbesiktningar hos BP.

Uppdaterat: 2011-07-09 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre