Vi Bilägares forum

dieselpriset?

dieselpriset?

ni som är kunniga där ute vad händer !förra året i juni kunde man tanka diesel för 7,94 på jet mackarna runtom i landet folk har kanske glömt hur billigt det var idag är pumppriset 13,29 vad tror ni?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Bra skrivet Shogun.
Håller med Dig helt och hållet!

Uppdaterat: 2008-04-15 09:58

Jag kan bara hålla med om Dieselpriset.. Det är för illa...
Det blir ju inte bättre av att vi har en inkompetent regering som höjer dieselskatten MER än bensinskatten.VARFÖR?
Det är FÖR sorgligt. Jag trodde att dieselmotorn är både snällare mot miljön och har en bättre verkningsgrad än bensinmotorn.
Men har man inget innanför pannbenet (politikerna) så kan man inte begära så mycket.
Trots detta kan man konstatera att diesel är huvudbränslet för våra lastbilar idag.
Jag tror att höjningarna på skatterna hålls inom rimliga gränser på dieseln i fortsättnigen, annars börjar väl trasportsektorn att morra??
Det brukar inte politiker gilla.

Uppdaterat: 2008-04-15 10:03

Det är ganska enkelt att förstå varför staten höjer dieselskatten mer än bensinskatten.
Eftersom en dieselbil drar betydligt mindre bränsle än bensinbilen och det säljs allt fler dieslar så måste det till en kompensation på något sätt.
Skattepengarna måste ju in!

Samma sak kommer säkert att hända med gasen. Ju mer gasbilar som säljs ju mer pengar förlorar staten på drivmedelsskatten.
Gasen är ju det i särklass miljövänligaste bränslet och är ca 3:-/mil billigare att köra på än diesel.

Och samma med etanolen. Efter 2012 blir det nog helt andra priser.
Detta kommer säkert att ändras så att pengarna kommer in.

Det är inte av miljöskäl med hopp om fler etanolbilar man höjer dieselskatten.

Hade man tänkt på miljön skulle man subventionera både utbyggnad av gasmackar och konvertering av så många bef. bilar som möjligt till gasdrift.

Uppdaterat: 2008-04-15 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack leifer för ett balanserat inlägg...många har en övertro på att det skulle finnas ngn dold agenda från politikens sida. För att göra miljöbränsle konkurrenskraftigt så höjs skatt på fossilt bränsle. Ang. Dieselskatten så har konsumtionen av diesel stigit och raffinaderierna hinner inte med, och den bekanta marknaden styr ju priset...

Uppdaterat: 2008-04-15 15:29

Det var ju mycket intresant att bensinbolagen i Sverige motiverar det högre dieselpriset med hög efterfrågan. Här i Australien motiverar man ett högt dieselpris med låg efterfrågan! Då volymen är låg så kostar det mer per liter att producera enligt bensinbolagen. Det är väl helt enkelt så att man vrider det så att det passar ens egna syften för stunden. Här i Sydney kostar bränslet i svenska kronor just nu:
Bensin 91 oktan 7:56/l
Diesel: 8:64/l
E85 7:18/l
LPG 3:30/l
Ren etanol finns inte.

Uppdaterat: 2008-04-15 17:23

Visst vill våra politiker ha alla skattepengar de kan få, men mycket vill ha mer.
Någonstans går gränsen för vad folk orkar med gällande bränslekostnader. I och för sig är det långt dit ännu men vänta bara så händer det...
Tänk på alla som bor i glesbygden, ska alla flytta till stan? Det verkar så om man får tro den allians som har makten.
Till och med centern som alltid talar så varmt om decentralicering. Vilket Bull****!!

Vi kan inte komma ifrån att Sverige är ett avlångt land, att det förekommer stora geografiska avstånd från arbetsplaten till hemmet.
Men innan man sätter det svenska folket i glesbygden i en alltför svår situation SKALL man se över kollektivtrafiken i dessa delar av landet.
Det borde väl inte vara så svårt, men ingen tycks vilja nysta i detta problem. Speciellt inte stockholmspolitikerna som åker taxi och tunnelbana varje dag.
Jag själv har 8,5 mil till jobbet. Inga vettiga kollektiva medel finns (tar alldeles för lång tid). Ändå bor jag i Småland och jobbar i Borås.
Hur är det inte norrlands inland i en jämförelse??
Men det går så länge det går, att utarma landets glesbygd och innevånarna där. Snart kan man inte ens tanka i glesbygden längre.

När det väl kommer till kritan kommer politikerna också förstå att glesbygden behövs.
Men det är inte förrän det drabbar storstadsborna ekonomiskt som politikerna gör nåt åt det..

Hutlöst! Tyvärr spelar det ingen roll vilken färg man har politiskt då alla politiker styr från stockholm. Där glöms glesbygden bort och likaså kollektivtrafik och bränslekostnad. Tunnelbanekortet kostar inte mer för det..

Uppdaterat: 2008-04-15 17:42

Jag bor själv på landsbygden, jag skulle inte flytta till Stockholm och bosätta mig där ens om jag fick bo gratis och fick extra betalt för det.
Men det är min åsikt.
Det som de flesta utanför storstadsregionerna inte fattar är att det oftast finns mycket dåliga kollektiva transportmedel som stämmer med de tider man behöver utnyttja dem.
Man är tvungen att åka med egen bil.
Och leifer, hur sjutton ska man kunna gå plus med en bil vid avdrag?
Det är väl inte bara bränsle som kostar?
Det samhällssystem man verkar vilja utveckla bygger på att alla ska bo i storstadsregioner, åka kollektivt, cykla så mycket som möjligt, även i busväder, känna sig som en sann martyr, allt i den heliga miljödebattens namn.
Hur ska vi som vill bo på landet bete oss för att inte gå omkull ekonomiskt?
Och leifer, du vet ju inte varför inte Lupo 3 kan bosätta sig i Borås. Det är lätt att ge förslag när man inte vet bakgrunden.
Ursäkta mig, men jag blir grym på de boende i storstäder som inte försöker förstå våra problem.
Sveriges framtid är dess landsbygd!

Uppdaterat: 2008-04-15 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Joo du Leifer..

Bakgrund till att jobba i Borås..
För det första har jag en civ. ing utbildning som jag gått för ett par år sen.
I mitt segment som miljö- och vattentekniker fanns inga jobb i Gislavedstrakten när jag var klar med utbildningen.
Nu skall jag dock börja jobba i Gislaved i juni. Jag kan ju inte ta ett jobb som jag inte är skolad till, då mister utbildningen snabbt sin relevans.

Går plus med att köra Lupo?.. Det beror på hur man ser på det. Men försäkringar, service, däck m.m. blir inte billigare för att man kör mer precis..
Men visst går Lupon på 0,30-0,33 sommartid och något mer vintertid. Den har funkat jättebra som pendlarbil, så jag klagar inte på det..

Hmm vilket argument du kommer med att stadsborna betalar för dem på landsbygden.. Rätt kul faktiskt..
Mjölken som även Ni i stan dricker kommer inte i kranen hemma va? Potatis och spannmål tror jag inte odlas så mycket i stan heller.

Det finns en gård nära granne med min gård som snart är till salu. Det skulle vara oerhört kul med en stockholmare som granne!
Jag har ett flertal kompisar som bor innanför tullarna i Sthlm. Det är inte stockholmarna jag har ont av utan politikerna som styr landet därifrån med sina stockholmsideal.

Rent energipolitiskt väljer stockholmarna med sin välordnade kollektivtrafik att straffa glesbygden med höga bränsleskatter.
Ge gledsbydsborna ett högre avdrag eller ge dem en kollektivtrafik värd namnet!!

Uppdaterat: 2008-04-16 10:49

leifer, när du presenterar dieselpriset från andra länder måste man ju samtidigt tänka på reallöneläget i respektive land.
Jag har ofta sett politiker som sagt att våra bränslepriser är låga internationellt sett. Vilket nys!
I den här uppställningen verkar dieselpriset högre i t.ex Danmark och Norge än i Sverige och det är det ju för en svensk som tankar där.
Men en dansk eller norsk som tankar hemma får mer bränsle för sin lön än en svensk, de har ju ett helt annat löneläge.

Uppdaterat: 2008-04-16 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är riktigt att diesel kostar 1 krona mer än regularbensin här och det motiverar bensinbolagen med att volymen är mycket lägre och därför blir distribution och andra kostnader dyrare per såld liter. Skatten är den samma. Det är i stort sett bara lastbilar som går på diesel här. Bara 5% av personbilarna är dieseldrivna. Det är likadant i USA.

Uppdaterat: 2008-04-16 14:02

Leifer..

Min tanke är att gledsbygden försörjer staden med råvaror som förbrukas där (livsmedel, papper, trävaror, järnmalm mm).
I staden fungerar allt som stadsborna kräver, kollektivtrafik, infrastuktur handel o.s.v.
I stan anser man att det krävs bra förbindelser för en god ekonomisk tillväxt.
I glesbygden får gemene man sköta sig själv, har man inget körkort, då får man sova på bussen till och från jobbet om det går nån buss överhuvudtaget. Man har inte tid att sova ut hemma om bussen går 05.00..
Det spelar ingen roll att den enskilde får ta kostnaden och den ekonomiska tillväxten snackas det inte mycket om..
Det vore fel att påstå att landsbygden har stadens möjligheter vad gäller infrastuktur handel o.s.v.

För att säga sanningen så kanske man inte kan kräva det heller.

Jag har också svårt att se hur staden förser landsbygden med något som de behöver?
Pengar i vissa fall till kommuner och landsting, javisst! Det förekommer en del satsningar på jobb i glesbygden också, men det blir alltmer ovanligt..
Men får inte kommunerna som ligger i stan också pengar av staten?
Men om man tvingas arbeta på annan ort en bit ifrån hemmet, kan man då inte erbjuda en rimlig ersättning för denna pendling?
Det kanske hade varit bättre för mig rent ekonomiskt att inte arbeta i Borås och gå med arbetslöshetsersättning istället för att pendla?
Jo, förmodligen hade det varit en bättre affär för mig personligen.
Det säger väl allt om hur systemet är uppbyggt?

Det finns flera exempel på att glesbygden utarmas och städerna växer. Ex. Antalet mjölkbönder, grisfarmar, bensinstationer, affärer, skolor.
Listan kan göras lång. Ju mer avfolkning som sker i en glesbygd, desto mer kostar det för staten.
Är det inte dags att hejda utvecklingen? Eller ska alla flytta till stan? Då slipper man i alla fall betala ut bidrag till glesbygden.
Det är dock helt OK att lägga massa miljarder på ringleder i Sthlm?! Det stimulerar ju den ekonomiska utvecklingen i regionen..

Tack för mig.

Uppdaterat: 2008-04-16 15:08

Leifer..
Jag håller med i mycket av det Du säger, det är helt klart.
Sedan är det en definitionsfråga vad man menar med "försörjer"... Jag lämnar den frågan nu..

Jag bor ju själv i den så kallade "Gnosjöregionen" där det finns extremt mycket små och stora företag.
Kommunerna har god ekonomi och det mesta fungerar bra. Kommunerna här tillför statskassan mycket pengar.
Men om Stockholm är eftersatt i förhållande till Malmö/Göteborg, så är vi ännu mer eftersatta, även att vi genererar höga skatteinkomster.
Där är vi nog rätt lika, stockholmarna och innevånarna i Gnosjöregionen.

Nu talas det om att man skall lägga ner persontrafiken på järnvägen mellan Värnamo och Halmstad.
Olönsamt säger man.. Tro f-n det när biljetpriserna är så sjukt höga. Två personer reser billigare med egen bil!??
Med Lupon reser jag billigare själv.. Det är något som är fel. Snart lägger man väl ner busstrafiken också. Då får man cykla..

Jag har själv varit i Stockholmtrafiken ett antal gånger (har arbetat där ett tag). Det är inte skoj i rusningstid.
Själv blir jag tokig i köerna. Men varför väljer många att ta bilen när det finns bra kollektivtrafik?
Om jag bodde i Stockholm skulle jag undvika att använda bilen. Det funkar ju så smidigt med alla de färdmedel som erbjuds?
Dessutom skulle det gynna alla innevånare med mindre utsläpp och trängsel.

Håller med om att man kan ta bort fordonskatten helt! Tänk bara på administrationen av alla dessa skatter. Lägg skatten på bränslet!
Själv skulle jag inte ha något emot kraftigt höjda bränsleskatter OM det finns en kollektivtrafik som fungerar alternativt större skatteavdrag...

Intressant dialog med dig Leifer!

Uppdaterat: 2008-04-17 10:28