Vi Bilägares forum

Dieselpartikelfilter Mazda 6

Dieselpartikelfilter Mazda 6

Jag har en Mazda 6 Diesel, 2007 års modell, som nu gått drygt 10 000 mil. Bilen har fungerat utan problem men numera görs servicen av en enmansverkstad. Problemet är att han inte kan släcka den blinkande varningslampan för DPF-filtret utan att köpa in sig i Mazdas datasystem vilket är ekonominskt omöjligt när han servar enbart en Mazda. I instruktionsboken sägs att vid blinkande DPF-lampa skall Mazdaverkstaden omedelbart kontaktas. Jag har kontaktat Mazdaverkstaden i Täby och de påstår att DPF-lampan blinkar om servicen (inkl uppdatering av mjukvaran) inte görs av Mazdaverkstad eller verkstad med tillgång till Mazdas datasystem. För att släcka lampan kräver verkstaden att byta olja, oljefilter samt uppdatera mjukvaran vilket kostar ca 2000 kronor trots att olje/oljefilterbytet av enmansverkstaden kunde dokumenteras.

Nu till det intressanta. Vid besiktning av bilen för ett par veckor sedan, då jag för besiktningsmannen förklarade varför DPF-lampan blinkade, sade han att en servicelampa som blinkar måste kunna återställas av varje verkstad utan extra kostnad och att Mazdas system strider mot gällande EU-direktiv och svensk lagstiftning. Är Bilprovningens uttalande korrekt?

Uppdaterat: 2012-03-08 13:52

Kommentarer

Om det nu är en service-lampa är det uttalandet nog helt korrekt från Bilprovningen även om jag vet att många tillverkare strular till detta och hittar kryphål på många möjliga sätt, ett exempel är nyare Bmw (eller Renault för den delen) som dels ofta är väldigt tillstrulade för att lyckas släcka service-lamporna på manuellt samt att det inte är säkert att det går om bilen går över intervallen som bilen säger att bilen ska servas vid, då kan raderingsfunktionen av någon knepig anledning bli låst och man kan bli tvungen att uppsöka Bmw för att "låsa upp" och radera service-indikatorn...

Men i detta fall är det ju en DPF-lampa som förmodligen indikerar att något med bilens Partikelfilter ska bytas/fyllas på eller så finns det en felfunktion i det systemet och då kan definitionen bli lite klurigare men jag håller med om att man inte borde behöva Mazdas datasystem för att få ordning på detta om det nu inte är något fel i partikelfilter-systemet. Men i så fall så borde detta kunna mätas upp förutsatt att din enmans-verkstad nu har en diagnosutrustning som klarar av att mäta detta på just din Mazda-modell vilket tyvärr inte alls är säkert.

På mitt jobb använder vi som ett exempel tre olika diagnosutrustningar ca á 30 000kr/st för att klara så många bilmärken/modeller som möjligt (då ingen är helt komplett för alla) vilket vi även gör till kanske 80-90% då vi servar alla märken och har in ganska många kunder/bilar per år, men ändå finns vissa system som man inte alltid kommer åt i vissa fall på vissa bilar.

Av bla den anledningen så har vi nu beställt vår fjärde diagnosutrustning vilket är Volvos orginal-VIDA-utrustning vilket inte Volvo enligt lag kan neka att sälja till oss fristående verkstäder längre, så vi har bestämmt oss för att satsa på detta för att slippa skicka i väg allt fler av våra kunders bilar bilar till närmaste Volvo 3,5 mil bort eftersom Volvo bygger sina bilar allt mer för att man blir tvungen att programmera in nya komponenter om dessa ska bytas ut m.m vilket inte behövs hos vissa andra märken och det tycker jag är väldigt fult gjort för att sätta käppar i hjulen för fristående verkstäder och fri konkurrens.

Uppdaterat: 2012-03-08 14:26