Vi Bilägares forum

Dieseldriven bil rena miljöboven

Dieseldriven bil rena miljöboven

Försäljningen av dieseldrivna personbilar ökar dramatiskt – bara i Stockholms län har andelen tredubblats på tio år. Nu ges de miljöklassade bilarna skulden för att förvärra storstädernas dåliga luft och EU hotar Sverige med miljonböter.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_6936541.svdklart att diesel inte hör framtiden till.

Dieselbilarna är miljöklassade för koldioxid, men inte ur luftkvalitetssynpunkt. Det är olika miljömål som krockar med varandra, säger Anna-Lena Lövkvist Andersen, samordnade på länsstyrelsen i Stockholm.

Smutsig luft i städerna orsakar varje år cirka 5000 dödsfall. Den gör också människor sjuka – inandning av kvävedioxid och farliga partiklar kan ge luftvägsbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar och försvåra astma och allergier. Men efter nära tjugo års minskning av hälsofarlig kvävedioxid bryts trenden på gatorna i Stockholms innerstad. En orsak är den dramatiska ökningen av andelen dieselbilar.

En fråga man ställer sig, hur ser ViBilägare på den här frågan när tidningen alltid har förordat dieselbilar i sin tidning.

Uppdaterat: 2012-03-20 10:40
Elbil2

Kommentarer

Jag läste nyligen att Vikingline bygger en ny färja där man överger så mycket som möjligt av dieseloljan och satsar på LNG.

Jag tror nog tyvärr att LNG för våra bilars drift är lite avlägset, men nog borde man öka användningen av fordonsgas betydligt och här har ju myndigheterna en chans och gå in och styra istället för att lägga supermiljöbilspremier på elbilar som är odugliga för de allra flesta.

Uppdaterat: 2012-03-20 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ska bli intressant att se vad Mazdas nya SKY ACTIV - teknik (både bensin- dieselversionen) kan åstadkomma, i detta fall beträffandes lägre avgasemissioner, där bland annat kvävedioxiden ingår.

Uppdaterat: 2012-03-20 11:38

Hybrider och laddhybrider är nog den bästa hållbaraste lösningen för de flesta i dagsläget och betydligt bättre än dieselbilarna miljö och hälsomässigt.

Uppdaterat: 2012-03-20 12:43

Jo jag kan hålla med om hybridbilarna, men jag hoppas att de kommer att gå att få gasdrivna.

Uppdaterat: 2012-03-20 14:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mazdas SKY ACTIV - dieselmotor är redan nu klassad enligt EU6 normen, vilken ska börja gälla från och med år 2014. Jag vet inte hur pass mycket lägre kvävedioxidhalten blir, jämfört med gällande EU5 - diton. Men den är säkerligen betydligt mindre.

Uppdaterat: 2012-03-20 15:58

Självklart kommer problemen med dieselbilarnas framfart som ett brev på posten. Inte en dag för tidigt att detta uppmärksammas av media. Men det som förbryllar mig är motorjournalisternas okritiska inställning till diesel. De har snarare hyllat fram dieselbilen och är i högsta grad bidragit till den här utvecklingen.

Och Vi Bilägare fortsätter väl ändå att enbart testa dieselbilar precis som att det inte fanns något annat?

Uppdaterat: 2012-03-20 18:32

Det är märkligt att man nu igen hoppar på diesebilarna. Sverige har ju framgångsrikt skattat bort dessa under flera år, historiskt sett. Också i dag får dieselbilägarna betala högre fordonsskatt än övriga.
Kan det verkligen vara de mycket bränsleeffektiva små dieselbilarna som är problemet? De flesta nya dieselbilar har ju effektiva partikelfilter och är Euro 5 eller 6 klassade.
Det verkliga dieselproblemet är väl den ständigt ökande lastbils- och busstrafiken och den eftersatta järnvägsutbyggnaden. Här är väl det verkliga dieselproblemet. Jag kan inte se någon som ifrågasätter den ökningen och vill göra något åt den.
Så mitt ansvar för att tära så lite som möjligt på de ändliga oljeprodukterna är att undvika att köra bil i staden, där går det bra att åka kollektivt eller cykla. Min bil som jag använder för övriga transporter får nog fortsättningsvis bli en diesel. Såvida nu inte Sverige återigen skall straffa ut bränslesnåla dieselbilar tvärt emot övriga Europa.
Sedan ifrågasätter jag starkt att ingen reagerar på hur elbilarna verkligen kommer att påverka miljön. Batteritillverkning är verkligen inte någon miljövänlig verksamhet. Mycket av råvarorna till batterier är också produkter som finns och produceras i länder med tveksam arbetsmiljö mm.
Hälsningar
Lars-Erik

Uppdaterat: 2012-03-20 21:35
M-B

Problemet är ju inte själva bilarna med dieselmotorer, utan det bränsle de körs på. Finns ju syntetisk diesel (t ex EcoPar) tillverkat av t ex naturgas, som ger betydligt renare avgaser än "vanlig diesel".

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Dieselbränslet är lägre beskattat än bensin. Visst är fordonskatten högre (såvida bilen inte är miljöklassad) men totala skattetrycket på en dieselbil är lägre än en bensinbil. Det fanns goda skäl att dieselbilen skattades bort förut och dessa skäl finns kvar. Det är mycket märkligt att dieselbilen blev miljöklassad och får den skattrabatt den får.

Såvida bränsleeffektiv är inte dieselbilen. Mätmetoden, den sk EU cykeln, gynnar dieselmotorn med sina låga effektuttag och verklig förbruknng är ofta uppemot 30% höge. Totalt ligger en dieselmotor på 10-15 % lägre CO2 jmf motsvarande bensinmotor. Men de hälsofarliga emissionerna från dieselmotorn är mångdubbelt högre.

Vad jag vet säljs ingen dieselbil som uppfyller Euro6. Men det skulle redan nu kunna kravställas för att dieselbilen ska få fortsätta vara miljöklassad. Fast helst bör dieselbilen inte vara miljöklassad. Partikellfiltret släpper ut de minsta och farligaste partiklarna. Det finns också problem med dyr avgasrening. Och det är folks benägenhet att hålla avgasreninegn fungerade även när bilen blir till åren. Risken är stor att folk inte vill betala 1000-lappar för partikelfilter eller kväveoxidkatalysator (Euro6) när dessa behöver bytas och då har vi orenade dieselbilar på våra vägar.

Nej, dieselbilen vill vi helst slippa.

Uppdaterat: 2012-03-20 22:08

Här ser man emissionssdata för diselfordon och bensinfordon.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Diesel släpper ut mer CO2 än bensin om man jämför samma volym bränsle.
En liter bensin genererar ett koldioxidutsläpp på 2,36 kg
En liter diesel genererar ett koldioxidutsläpp på 2,61 kg
Ändå är det bensinbilarna som är bränslesnålast ser man i den här uppställningen av bränslesnåla bilar.
http://www.fueleconomy.gov/feg/best/bestworstnf.shtml#withEVs
Så här påstår Bertil Moldén.
"- Den ökade andelen dieselbilar är mycket positiv ur miljösynpunkt, och är en viktig förklaring till de snabbt sjunkande koldioxidutsläppen från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, och fortsätter:

- En dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid och förbrukar 30 procent mindre bränsle än en motsvarande bensinbil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/dieselbilar-okar-kraftigt-i-sverige-516
Någon som tror honom?

Uppdaterat: 2012-03-20 22:10
Elbil2

Bertil Molden är en diesellobbyist. Han påstår mycket dumt och jag har mailat honom för att han ska förklara sina påståenden men jag får aldrig svar. Han företräder bilbranschen och bilbranschen vill sälja dieselbilar. Dieselbilar är dyrare och därmed är marginalerna högre. Det finns inget miljöintresse varken hos Bertil Molden eller biltillverkarna. Det är många som försöker sko sig på dieselboomen.

Uppdaterat: 2012-03-20 22:17

En dieselmotor har högre verkningsgrad än en bensinmotor. Sedan spelar det ingen roll om dieselbränslet har mer energi per liter än bensin.

Problemet i Stockholm är den stora mängden tung trafik samt gamla bilar och att trafikmängden totalt sett har ökat.

Nya bensinbilar med högtrycksinsprutning skapar även de farliga nanopartiklar, och framför allt de små, under 50 nm.

Uppdaterat: 2012-03-21 07:25
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Hej!
Det var ju många påhopp på de som valt att köra bränslesnåla dieselbilar. Både att de borde förbjudas som tidigare, tvärtemot övriga europa och att dieselbilägarna inte skulle sköta sina avgasreningar. Har vi inte bilprovningen som kollar sådant?

Tråkigt att ingen tar upp det verkliga utsläppsproblemet den ständigt ökande lastbils- och busstrafiken. Liksom den kommande problematiken med elbilar och batteritillverkning med så småningom omhändertagande av uttjänta batterier. Tror att vi har betydligt större miljöproblem inom dessa områden än med de effektiva personbilsdieslar som nu efterfågas av bilister som vill spara på oljedropparna.

För övrigt är väl problemet med luftföroreningar ganska begränsat till några stora städer. Borde inte bilägarna där, diesel såväl som bensin, ta sitt ansvar och åka kollektivt i stället?

Hälsningar
Lars-Erik

Uppdaterat: 2012-03-21 20:44
M-B
John2008 skrev:

Problemet är ju inte själva bilarna med dieselmotorer, utan det bränsle de körs på. Finns ju syntetisk diesel (t ex EcoPar) tillverkat av t ex naturgas, som ger betydligt renare avgaser än "vanlig diesel".

Om provborrningarna efter naturgas hade genomförts i Skåne, kunde Sverige haft ett syntetiskt- och miljövänligare dieselbränsle. Var det möjligtvis "miljöpolitikerna" som hindrade verkställningen av detta, eftersom naturgas är ett fossilt bränsle?

Uppdaterat: 2012-03-24 10:59
PREVIA skrev:

Försäljningen av dieseldrivna personbilar ökar dramatiskt – bara i Stockholms län har andelen tredubblats på tio år. Nu ges de miljöklassade bilarna skulden för att förvärra storstädernas dåliga luft och EU hotar Sverige med miljonböter. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_69365... att diesel inte hör framtiden till. Dieselbilarna är miljöklassade för koldioxid, men inte ur luftkvalitetssynpunkt. Det är olika miljömål som krockar med varandra, säger Anna-Lena Lövkvist Andersen, samordnade på länsstyrelsen i Stockholm. Smutsig luft i städerna orsakar varje år cirka 5000 dödsfall. Den gör också människor sjuka – inandning av kvävedioxid och farliga partiklar kan ge luftvägsbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar och försvåra astma och allergier. Men efter nära tjugo års minskning av hälsofarlig kvävedioxid bryts trenden på gatorna i Stockholms innerstad. En orsak är den dramatiska ökningen av andelen dieselbilar. En fråga man ställer sig, hur ser ViBilägare på den här frågan när tidningen alltid har förordat dieselbilar i sin tidning.

Så gott som alla miljö- och hälsoproblem på grund av trafikens avgaser skulle kunna försvinna om oljeraffinaderierna lade ner omkring en krona per liter på att ta bort alla aromatiska (stinkande, förutom CO - koloxid, vilken är luktfri) ämnen från bensin och diesel.

Uppdaterat: 2012-03-24 11:09

Från tråden om bilbränsle:
Dieseldrivna fordon som går på LBG minskar skadliga utsläpp med 90%
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas/Vara_produkter

Uppdaterat: 2012-03-24 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såvitt jag minns så hänger höga nox-värden ihop med hög kompression coh allteftersom man gör bensinbilarna mer bränsleeffektiva lär även deras nox-värden öka. För dieslarna så pressas värdena ner istället. För min V50 D2 tror jag det anges nox 0.152 g/km (rätt enhet?) vilket kan jämföras med vissa bensinare som kan ligga närmare 0,05 g/km. Skillnaden är inte så dramatiskt stor längre. Med Euro 6 som ska komma 2014 så ska dieslarna ligga i nivå med bensinare vad gäller nox.

Uppdaterat: 2012-04-01 15:23
saabnisse skrev:

Från tråden om bilbränsle:Dieseldrivna fordon som går på LBG minskar skadliga utsläpp med 90%http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas/Vara_produkter

Med andra ord, om folk som har äldre dieselfordon hade kört med LBG i tanken, kunde de behålla dessa och ändå vara miljövänligare, eftersom bland annat NOx (kvävedioxid) - halten minskat väsentligt med denna syntetiska diesel. Avgashalterna hade till och med blivit lägre än den kommande Euro 6 - normen.

Uppdaterat: 2012-04-02 11:47

Problemet är ju att allt som kostar mer än vanligt dieselbränsle i kronor och ören, men som är betydligt bättre för miljön, tyvärr oftast anses vara för dyrt att använda. Därför kunde ju utvecklingen gått betydligt fortare med alternativa bränslen om inte konsumenten enögt bara stirrat i den egen plånboken!

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Mugge skrev:

Såvitt jag minns så hänger höga nox-värden ihop med hög kompression coh allteftersom man gör bensinbilarna mer bränsleeffektiva lär även deras nox-värden öka. För dieslarna så pressas värdena ner istället. För min V50 D2 tror jag det anges nox 0.152 g/km (rätt enhet?) vilket kan jämföras med vissa bensinare som kan ligga närmare 0,05 g/km. Skillnaden är inte så dramatiskt stor längre. Med Euro 6 som ska komma 2014 så ska dieslarna ligga i nivå med bensinare vad gäller nox.

200% högre NOx värde för dieselbilen får väl ändå anses vara en stor skillnad mellan dieselbilen och bensinbilen. Snåla besinbilar med låg förbrukning och hög komression behöver nödvändigtvis inte betyda högre NOx utläpp ser man i den här tabellen.
http://www.toyota.nu/aktuellt/rekordlaga-utslappsnivaer-for-lexus-ct-200h
Även rätt låga partikelutsläpp för bensinbilen jämfört med dieselbilen.
Även med Euro 6 så blir gränsen för NOX utsläppen för dieselbilen närmare bensinbilens utsläpp (80 60 mg/km ,eller 30% mer för dieselbilen, men Prius Plug-in släpper ut betydligt mindre NOX än dieselbilar och får 98% lägre utsläpp av NOx än Euro 6 gränsen för bensinbilar år 2014.

Uppdaterat: 2012-04-15 17:37
Elbil2
plusminus skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">PREVIA skrev:</div>
Försäljningen av dieseldrivna personbilar ökar dramatiskt – bara i Stockholms län har andelen tredubblats på tio år. Nu ges de miljöklassade bilarna skulden för att förvärra storstädernas dåliga luft och EU hotar Sverige med miljonböter. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_69365... att diesel inte hör framtiden till. Dieselbilarna är miljöklassade för koldioxid, men inte ur luftkvalitetssynpunkt. Det är olika miljömål som krockar med varandra, säger Anna-Lena Lövkvist Andersen, samordnade på länsstyrelsen i Stockholm. Smutsig luft i städerna orsakar varje år cirka 5000 dödsfall. Den gör också människor sjuka – inandning av kvävedioxid och farliga partiklar kan ge luftvägsbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar och försvåra astma och allergier. Men efter nära tjugo års minskning av hälsofarlig kvävedioxid bryts trenden på gatorna i Stockholms innerstad. En orsak är den dramatiska ökningen av andelen dieselbilar. En fråga man ställer sig, hur ser ViBilägare på den här frågan när tidningen alltid har förordat dieselbilar i sin tidning.
</blockquote>
Så gott som alla miljö- och hälsoproblem på grund av trafikens avgaser skulle kunna försvinna om oljeraffinaderierna lade ner omkring en krona per liter på att ta bort alla aromatiska (stinkande, förutom CO - koloxid, vilken är luktfri) ämnen från bensin och diesel.

Jag undrar om våra "miljöpolitiker" vet något om ovanstående, eftersom de inte har lagstiftat om det?

Uppdaterat: 2012-04-17 11:56