Vi Bilägares forum

Dieselbilar och försäljarens attityd

Dieselbilar och försäljarens attityd

Jag undrar varför så många bilförsäljare tycker att man måste köra 2000mil/år för att dieselbilen lönar sig. Jag kör bara 1200-1500 per år och stortrivs med dieselbilar; dom är bra på landsvägen och snåla även i stan. Visst kan servicen vara aningen dyrare och bilarna kostar vid inköpet 20000-30000kr extra när man jämför med motsvarande bensindriven.

Jag har räknat själv hur mycket bilen drar bränsle och skatt och det räcker med ca 1200mil/år att dieseln är billigare. Men då utesluter jag förstås priset. MEN...

Det är ju kunden som betalar för dyra dieselmotorn, inte försäljaren. Svenska bilförsäljarna är så ivriga att sälja stora bensinmotorer att det känns kanske obekvämt att "tala för dieseln". Och kanske tänker dom att samma bilen kommer om tre år som beg.bil och då vill ingen köpa dom....fast många vill ju.

Bensinen sitter i ryggmärgen...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Tack det var bra skrivet, dieselbilsälskare är ett släkte för sig men plötsligt blir vi fler och den som kör diesel på landsvägen byter nog aldrig till annat bränsle.Diesel forever!

Uppdaterat: 2007-10-11 16:34