Vi Bilägares forum

Detta är framtiden!

Detta är framtiden!

[url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=804739]
Jag kan bara hålla med Saabnisse när han säger att biogas är framtidens drivmedel och lösningen på det långavariga miljödebatten!

Läs artikeln nedan!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=804739[/url]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Angående biodrivmedel - denna artikel hittade jag på den sida du tipsade om, leifer:

[url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396]http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396[/url]

Tankeväckande.

Trevlig sommar!

/Erik

Uppdaterat: 2008-07-25 12:56

Enligt den här artikeln är det ganska klart att i allafall E85 inte hör till framtiden:

[url=http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=42740&categID=341]http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=42740&categID=341[/url]

Det verkar mer och mer klart att även svenska politiker, som ju länge velat skydda våra svenska biltillverkare (med all rätt!) med deras stora bilar som man försökt få miljöanpassade genom etanolkonvertering, nu måste anpassa sig till EU-regler.

EU är ju väldigt kritisk mot E85.

Men Saab och Volvo kan nog räkna med hjälp från de stora tyska drakarna. BMW, Mercedes och VW protesterar vilt m,ot EU:s miljöregler.

Men det enda riktiga miljöalternativet är ju en storsatsning på gasdrift.

Våra stora Saab och Volvomodeller kan ju mycket väl konverteras för att drivas med gas. De kan ju behålla sina effektstinna motorer (som ju egentligen inte behövs) och ändå klara miljökraven när det gäller CO2-utsläpp.

För Saab behöver det ju inte bli så svårt, gasbilar finns ju inom koncernen, t.ex. Opel Zafira.

För Volvo är det ju värre, Ford har ju inte satsat på gas, tvärtom, de lade ju ner Volvos gasbil. Men det kan ju ändras, Volvo har ju kvar tekniken.

Vi kommer nog att se flera nya gasbilar snart. Det är betydligt mer miljöeffektivt att satsa på gasdrift än att slänga ut miljarder på tvivelaktiga hybridkonstruktioner som ju egentligen bara passar i högtrafikerade tätorter.

Uppdaterat: 2008-08-07 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror heller inte att etanol är framtiden, inte heller gas.

Gas har det stora problemet att det just är gas, dvs ingen vätska, vilket gör hanteringen mycket svår.

Jag tror snarare på syntetisk diesel, vilken kommer från "förädlad" biogas. Även metanol är ett bättre alternativ än gas även om det också har problem som någon redan tagit upp.

Vi har helt enkelt inte infrastruktur för att förmedla gas ut till alla tankställen. Kostnaderna för att bygga dessa pipelines genom Sverige skulle bli för dyr, eller hur är det tänkt att mackarna skall få sin gas?

Jag tycker det är synd att forskningen stannat upp med etanol och gas, vi måste hitta något bättre.

Uppdaterat: 2008-08-08 12:37

Intressant läsning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article34968.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article27305.ece

http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/syntetisk-diesel.aspx

Uppdaterat: 2008-08-08 12:46

Hyundai meddelade för någon vecka sedan att man i juli nästa år kommer att börja sälja en LPG-Hybrid variant av Elantra med liknande teknik som Toyota Prius fast den kommer att ha ännu mycket lägre driftskostnader och dessutom ha ett mycket lägre inköpspris än den på tok för dyra Prius. Jag tycker att det var den intressantaste bilnyheten jag har hört på mycket länge. Om den kommer att säljas i Sverige vet jag ju inte. Vad förstår så är väl Sverige ett av de få länder i världen som inte har någon utbyggd infrastruktur för LPG. Här kostar LPG ca. 3.60/liter i svenskt mynt och då bränsleförbrukningen enligt Hyundai kommer att ligga på 0,5 liter/mil så kommer det säkert att bli en braksuccé.

Uppdaterat: 2008-08-11 09:33

Här är en artikel som visar att gasen är det absolut billigaste drivmedlet.

[url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080828-gas-billig-diesel/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080828-gas-billig-diesel/index.xml[/url]

Uppdaterat: 2008-08-29 10:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, jag har aldrig kört Prius under 0,7l/mil (jag kör min 9-5 på 0,74l/mil i samma tråkiga körning, men då kör jag på bensin).

En gasdriven Prius vore nog inte så dum, men givetvis enbart i tätortstrafik, det är ju bara där den hör hemma.

Gastankställen byggs ju ut kontinuerligt och i de flesta tätorter är det ju ingen konst att hitta tankställen.

Och nu kommer det ju ett par nya gasbilar som blir intressanta.

Uppdaterat: 2008-08-29 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, här har du svaret:

[url=http:///posts.aspx?postID=3085]http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=3085[/url]

Uppdaterat: 2008-08-30 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Leif du kan ha rätt, men jag är inte säker på att den är styrd.

Men jag håller med om att det är märkligt med livslängden på Hummer, jag tror inte den håller så länge som de räknat med och om den gör det har den nog kostat avsevärda summor i underhåll.

Överhuvudtaget är det fånigt att spekulera om livslängd för fordon eftersom det är så många faktorer som spelar in.

Men när det gäller livslängden för NiMh-ackarna så tror jag de har rätt, där har jag egna erfarenheter av japanska ackar, men de är ju utbytbara (fast svindyra).

De övriga komponenterna slits väl inte mer än på en konventionell bil.

Men jag tror att hybridtekniken kommer så småningom.

Här är ett förslag som möjligen kan reta Shogun en del [b]:-)[/b] eftersom det inte är japaner inblandade:

[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article400470.ece]http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article400470.ece[/url]

Uppdaterat: 2008-08-30 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre