Jag går i tankarna att köpa en kombi och har testat och betygsatt enligt följande efter buller i bilen. Dock är jag inte nöjd med någon av desssa bilar utan jag tycker de bullrar för mycket. Beror det här på taskiga däck och ett oengagemang från Bilhallarna? Eller är det så att däck har en mindre betydelse eller har de en stor betydelse? Jag ska titta på en V70 idag om det blir bättre.... Passaten igår var ju måttligt tyst men varenda lagning i vägen gav ett dovt buller.
Jag måste säga att de bilhandlare som såg mest opålitliga ut, var nog citroen och peageut har de mycket problem med sina bilar?
1. Avensis
2. c5/407/passat
3. vectra/9-5
4. octavia
Kommentarer
Hej!
Jag har kanske inget "heltäckande" svar att komma med men jag är ganska säker på att däckdimensionen har stor betydelse.
Min Avensis sedan -04 går mycket tystare med 205/55/R16 än 215/45/17. Det verkar vara "mode" med breda lågprofildäck nu:(
När Avensis lanserades var den vad jag minns en bil som enl Toyota skulle vara Sveriges eller världens tystaste bil. Jag vet att det blev flitigt ifrågasatt men jag tror i alla fall att min -04 har högre vägljud än modeller från -02 och tidigare och kanske beror det på att den gamla Avensis har 195/65/15 som standarddäck?
Jag är benägen att hålla med.
Breda lågprofildäck har inget annat syfte än att se bra ut på bilen.
En del hävdar att låg profil ger bättre väghållning.. Visst men behöver man den "extra bra väghållningen"?
För min del har jag alltid kört på originaldimensionen, d.v.s. den som bilfabrikanten rekommenderar till bilmodellen.
Jag har haft breda lågprofildäck på en tidigare bil, en merca, som bara spårade och bullrade mycket med dessa däck och fälgar.
Sålde denna uppsättning efter några hundra mil och återgick till originaldimensionen... Kanske inte lika snyggt, men mycket bättre!
Provade en Lexus LS 400 från 2000 idag ,den bilen går tyst! Men för oss vanliga gäller det nog att prova bilen innan köpet så länge Vägverket i Sverige envisas med att ha samma storlek på stenarna i beläggningen som den man använder under våra järnvägsspår bara för att det håller längre!Inget annat land envisas med att ha så grov beläggning på vägarna och därför känner dom utomlands ej till problemet vi har med malande buller i bilar. Det finns länder som helt gått över till den nya typen av asfalt som har nermalda däck i asfalten och som blir tyst att färdas på. Men i Sverige kan man inte bara börja att lägga den typen av asfalt, utan att först ha provat den ett antal år på provsträckor .Däcken har ju betydelse då premiumbilar ofta har ett högt höjd breddförhållande, det ger även högre fjädringskomfort än låga däck. Ljudet i bilar har det ofta skrivits om i den här tidningen, men då vi upplever ljudet olika från person till person är det nog bäst att provköra själv, helst direkt efter att man provat det man vill jämföra med.
[Edited on 2008-04-22]
Ja, det här stämmer helt med mina egna erfarenheter.
Jag har upplevt de Avensis jag kört som ganska bullriga bilar och det beror säkert på de däck som de varit utrustade med.
Den är säkert inte konstruerad för den beläggning som finns på våra svenska vägar.
Den 9-5 som jag kör privat skulle utrustas med 225x45-17,( givetvis V-däck trots att jag aldrig kommer att köra över 200km/t,) av den anledningen att det ingick i det utrustningspaket som jag ville ha.
Att gå ner till 16"-fälgar skulle medföra merkostnad.
Det blev 16" med Pirelli P6000 och det är de enda däck jag haft som bullrat mer än dubbade vinterdäck.
Nu är det bytt till Michelin Primacy och nu är bullernivån acceptabel.
Men man ligger ändå mest i vänsterfilen på de på många sträckor fruktansvärt slitna och grova beläggningarna på motorvägarna.
Det vore intressant att höra en vettig förklaring till varför man valt denna typ av beläggning.
Jag provade för en tid sedan min gamla Saab 9000 som gått över 30000mil, den går på 195x65-15 och går tyst!
Förmodligen är det den optimala dimensionen ur komfort synpunkt.
Jag har en passat 07 med sportfjädring och 215-däck.
Igår så körde jag en likadan hyrbil, ej sportfjädring och 205-däck. Den är helt klart att föredra när det gäller vägljud.
Inte samma vägkänsla när det svänger och går undan, men tystare - helt klart...
/Pär
Hej och Kvack!
Kan inte annat än hålla med tidigare inlägg. Breda däck = mer oljud. En annan sak jag observerat är asfalten. I Sverige bullrar det som fan! Jag kan i Europa köra runt med 245/35R20 utan att det stör mer än 225/40R16. Men när jag kör av färjan i Trelleborg brakar det loss! Vad i hela friden asfalterar man med i Sverige? Anti-hastighetsblandning?
Kalle
Det är möjligt att man spar pengar genom att lägga grov singel på våra vägar,men det är inte så trafiksäkert då bullret tröttar bilisten med sitt malande så att risken för att man somnar vid ratten ökar.Vår hjärna kan ej sortera bort bullret utan den ansträngs då mer för att försöka urskilja något viktigt i bullret.Det är därför man svarar ibland när man är i bullrig mijö utan att någon har ställt någon fråga,hjärnan tror att man hörde något viktigt när den anstränger sig till det yttersta!
Min "nya" V70 05 bullrar outhärdligt från dåcken och den är till salu. Provat några andra fabrikat som är nya men de verkar heller inte vara gjorda för svenska vägar. Min förra V70 classic årsmodell 00 finns kvar i familjen och går tyst även med vinterdäck. Letar en sådan men kan kan inte hittat nån med få mil. Komfort verkar inte vara intressant utan nu är det enbart design som gäller. Hur kan man göra släta tysta vägar i hela Finland?
Nej Leif, testen i nr 12 säger absolut ingenting om buller på olika däckdimension.
Som så ofta tidigare så jämför ViB äpplen och päron.
Här jämför man Michelin Energy 205/55 R16 med Continental SportContact2 225/50 R17 94W och så drar man slutsatsen att det bredare däcket är tystast.
Och det är ju riktigt, men gäller det om man testat däck av [i]samma fabrikat och typ[/i], men med olika dimension?
Det enda det här testet gav var att Continentals däck här var tystare in Michelin!
Jag tycker ViB borde göra om testet på ett mer seriöst sätt!
Jag åkte förresten för ett par år sedan med en jobbarkompis som hade satt på förskräckligt stora fälgar som var försedda med breda gummiband till däck.
Han gjorde det för att han tyckte det var så snyggt!
Han hade lika gärna kunnat köra på järnhjul, det kändes så och här lät det verkligen!
Leif, alla uppfattar vi buller olika.
Mina två söner som båda körde Alfa ansåg en gång när jag var passagerare och då jag tyckte det var ett förfärligt oväsen, att oväsendet var musik samtidigt som bilen gick med bredsladd på högvarv genom en grusvägskurva.
En Alfa-Romeo Giulietta producerar aldrig buller, enbart ljuv musik och rytmer, fick jag lära mig!
Men du har rätt ViB är slarviga i många tester och det var det jag menade när de jämför äpplen och päron.
Det här verkar ju nästan som något ViB kunde undersöka!? Hur är det med vägbuller i (och utanför) kupen? Hur påverkar vägbeläggningen bullret? Som inom kupen-varande tycker jag att svenska vägar (i jämförelse med danska, finska och tyska-italenska-franska-spanska) är mest högljudda, ja rent av irriterande högjudda! Kanske ViB kan bevisa/motbevisa genom en '"bullertest" längs olika länders vägar?
Kalle
I går var min son på ett kort besök, en tjänsteresa i hyrbil hade gett honom vägen förbi och han stannade en stund och svor över de bedrövliga däck som hyrbilen var utrustad med.
Det var ett förskräckligt buller och att använda radion var uteslutet.
Bilen, en Ford Focus, helt ny, med en massa extra, farthållare, ACC, m.m i något som kallades pilotpaket el.likn. var försedd med Michelin Primacy 205/55x16 och när han kom på att han hade samma däck, fast i 215/55-dim. på sin 9-5 blev han fundersam.
Kan det vara så att man struntar i att ljudisolera bilar för vår svenska grova asfalt?
Sverige är ju en väldigt liten marknad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.