Vi Bilägares forum

Citroén C4 2007

Citroén C4 2007

Massor av fel på min C4 2007! Bilen är körd omkring 9700 mil.
Byte av framfjäder. Byte av krängningshämmare. ett drygt år senare byta framfjäder igen. En kostnad på cirka 8000 kr för båda. Byte trågpackning cirka 4000 kr. Det sista nu byte av EGR ventil. cirka 9000kr. Nu åker jag Golf! Aldrig mera C4

Något gott om denna bil är att den är skön att köra, 6-växlad automat-låda som är bra. Bra och överskådliga instrument. Farthållaren är den bästa jag har haft. Går att stega ner och upp i 5 km intervaller. Men detta väger inte upp reparationskostnader på 21 000 kr under tre år.

Uppdaterat: 2012-10-15 20:56

Kommentarer

Mera och större fel på en Golf så lycka till i framtiden, det behöver du! :D

Framfjädern borde gå på garanti för dom hade ett par dåliga partier den tiden, stå på dej! EGR går på alla bilar, speciellt tex. Honda. Du har haft otur om man ser på hur bra C4:rna är men så är det tyvärr med bilar.

Golf är inte en lösning på ditt "problem", se upp för TSI, DSG, lacksläpp och framdörr som plåten vrids på vintern då det fryser is mellan, och köp inte en begagnad utan att garantin är i kraft! Ifall du måste ha en Golf så ta en med 1.6 diesel och manuella växlar.

Uppdaterat: 2012-10-16 06:33

Tack för råden om Golfen.! Men det är en 2011 diesel 1.6 med komfortpaketet 7 vxl automatlåda med garanti och fri skatt till 2016.
Glömde detta dumma på C4! Om man byter skivor bak - och det måste man göra inom några år. beroende på antal körda mil mm. Då får man " på köpet" byta Bakhjulslager också. Dom är nämligen ihopbyggda med skivan. Otroligt dumt och en extra fullständigt onödig kostnad. Denna kostnad kom inte med i mitt första inlägg...

Uppdaterat: 2012-10-16 10:00

Jag har en polare i Spanien som just köpt en C4-08. Det ska bli kul att ta del av hans erfarenheter.
Men skiljer sig C4 så mycket från C4 Picasso?
En svåger har en sådan och han har inte haft några allvarligare reparationer och är väldigt nöjd med bilen.

Uppdaterat: 2012-10-16 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta med att hjullager är sammanbyggda med skivorna blir allt vanligare bland olika tillverkare. likaså att man måste byta hela undre bärarmen istället för enbart en spindelled.

Rekordet innehar nog Mazda där det inte gick att köpa enbart knappen till elhissen, utan man var tvungen att köpa en komplett dörrsida...

Tillverkarna hävdar att det är smart för då är det friska grejor rakt igenom (finns onekligen en poäng i det), jag tycker det mest är en merkostnad.

Uppdaterat: 2012-10-16 10:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

stenjon, min fru har en Golf 2011 BMT med DSG. Inga problem ö.h.t. än så länge. Jag tror att det är viktigt att man med en DSG-låda ser till att trampa ner bromspedalen ordentligt när bilen står stilla. Fuskar man med detta, så märks det då motorn inte stannar (stop-startfunktionen). Växellådan ligger vid detta läge i ingrepp via kopplingen, vilken i sin tur innebär att kopplingen tar stryk. Jämför med att slira på kopplingen för att hålla bilen i position med en manuell låda.

I övrigt; Golfen är en kanonbil som jag gärna lånar. Kul att snålåka;-) Ännu mer kul att fickparkera då den har en automatisk funktion för just detta.

Uppdaterat: 2012-10-16 21:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dessa fel är dessvärre inte ovanliga på en Citroén som använts några år, jag har bytt det mesta av det du räknar upp (förutom oljetrågspackning) på flera lika nya PSA-modeller på mitt jobb.
Även om det finns mer problemfria modeller i längden så tror jag att Golfen kommer bli mer problemfri för dig så lycka till med den!

Uppdaterat: 2012-10-16 21:45

Att Hanzzon skulle berätta detta var en lågoddsare, men vad som händer i Edsbyn är inte samma sak som resten av världen. Det har fler noterat...

Enligt statistik från England ligger C4 betydligt bättre än Golf, Auris fanns inte med men t.ex. Avensis är sämre. Gamla Corolla är dock bättre än alla tre.

Uppdaterat: 2012-10-17 07:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tyska GTÜ, precis lika siffror! :D
1. Toyota Auris 6,6
...
18. Volkswagen Golf VI / Golf VI Plus 13,3
19. Citroën C4 13,3
...
22. Toyota Prius 19,1

Uppdaterat: 2012-10-17 17:41

Vi väntar tills bilarna blir lite begagnade och kunderna får betala felen själv och ser vad statistiken säger, det är då de större skillnaderna börjar märkas.
Varför byter man tex aldrig vare sig fjädrar eller kränghämmarstag eller liknande på några Toyotor som är så nya överhuvudtaget medans man får göra det på PSA-bilar som börjar bli 5 år gamla?
Jag har tex inte bytt en enda fjäder på en enda Toyotamodell som är yngre än 10 år gammal och gått under 20 000mil genom åren, detsamma gäller Volvo som har mycket bra fjädrar frånsett XC-modellerna som av någon anledning har sämre hållbarhet på sina fjädrar.

Uppdaterat: 2012-10-17 19:55

Det är nästan så att man blir lite sugen på att besöka Edsbyn för att se om bilen håller en repa på byn! =)

Uppdaterat: 2012-10-17 20:16

Du är välkommen att komma och göra studiebesök hos oss som jobbar med så många olika märken så kan du ju jämföra själv att kvalitétsskillnader faktiskt finns mellan olika märken/modeller trasten! =)
Vi kan jämföra C4 med valfri Toyota-modell i klassen i Dekras statistik som ju enligt Hultarn är väldigt omfattande: http://www.gebrauchtwagenreport.com/index.php?id=12&L=de vilket miltal eller område man än jämför så kommer inte C4 upp i Toyotamodellernas felfrihet.
C4 ligger vidare sämre till än medelbilen enligt Svensk bilprovning, det gör inga Toyotamodeller så att vi upplevt dessa skillnader på mitt jobb är inget unikt denna gång heller Hultarn.

Uppdaterat: 2012-10-17 20:22

Nu har jag själv jobbat med ett flertal märken däribland Toyota så jag vet att japsarna har hög hållbarhet, men dom är långt ifrån felfria. Det stora problemet skulle jag nog säga är rosten. Tittar man under en prius som är 2-3 årgammal så är gravrosten omfattande i jämförelse. Nu kanske det är ett stockholmsproblem med tanke på allt salt man vräker ut här, men tittar man på andra märken så är dom inte lika drabbade. Annars tittar jag gärna in om jag har vägarna förbi!

Uppdaterat: 2012-10-17 20:38

Då vet du att det självklart inte finns någon bil som aldrig drabbas av något fel, men att mer felfria bilar är svåra att hitta.

Det stämmer kanske att det där är ett större problem i Stockholm än här men man saltar likväl rejält även här tyvärr.
Min Prius3 har dock gått över 19 000mil i just Stockholmstrafiken under drygt 2,5 år utan rost ännu, jag rostskyddsbehandlade den dock för några veckor sedan innan vinterns saltande kommer för att slippa fundera på det då jag håller med om att bottenplattan kunde vara bättre behandlad från fabrik åtminstonde här i Sverige.

Dock har hitills inga genomrostsfall dykt upp alls ens på de äldsta eller mest misskötta bilarna vi servar som är snart 11år gamla sedan Toyota slutade efterbehandla bilarna i Svensk hamn vilket jag ändå tycker var synd att man slutade med, men uppenbarligen håller de normalt åtminstonde garantitiden ut 12år utan någon genomgående rost, men de äldre extrabehandlade bilarna är ju ofta hur fina som hälst trots uppåt 20 års användande på saltdränkta vägar men lika fina lär inte de nyare bli under om de aldrig fått någon rostskyddsbehandling...
Resten av bilarna som kaross, dörrar och utsida står dock normalt emot rosten bra, man har ju tex. bra lack, skärmkanter m.m som är bra tätade vilket inte direkt var fallet på det ljuva 80-talet... :)

Var jobbar du i dag om man får fråga?
Du är förresten välkommen! =)

Uppdaterat: 2012-10-17 22:05

Hanzzon: märkligt att det kan skilja så mycket mellan olika undersökningar. I den ena ligger Auris i topp, i en annan långt ner, likaså när det gäller C4.

Men, det verkar som om europeerna är på väg uppåt medan Toyota är på väg neråt, försöker man spara pengar?
Risken finns att man gör en "Merca" och skjuter sig i foten...

Rostiga Toyota har man inte sett mycket av, bara enstaka rostiga Prius.
Där måste sägas att Nissan och Mazda är betydligt sämre.

Uppdaterat: 2012-10-18 08:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är mest infästningen till bakre bärarmarna som verkar ta stryk. det är tjock plåt där så någon genomrostning lär nog dröja, men det ser inte fint ut.

Jag jobbar numera en bit utanför stan på en märkesverkstad vars märke är tyskt och har ambitioner på att bli störst i världen! Jag har just börjat och jag är inte jätteimponerad av kvaliten! Jag behåller nog min Saab ett tag till!

Uppdaterat: 2012-10-18 12:35

Hultarn, Ja visst är det märkligt, men trenden har i många år varit att tex Européiska märken kan ligga rätt bra till när de är ganska nya medans långtidskvalitén i princip alltid visar sig vara betydligt sämre när bilarna hunnit användas en del då Toyota i princip alltid ligger med i toppen i olika undersökningar världen över så det där beror ju helt på vad man verkligen mäter och jämför.

Ett exempel var Ford Mondeo som Ford tröck hårt på i sin reklam att man låg någon procent före Toyota vid första besikningen efter 3år (där det i regel inte hunnit bli mycket fel på de flesta bilar), när bilarna blev några år äldre fanns helt plötsligt inte Mondeo kvar i toppen längre i statistiken.
Likaså påstod Ford några år in på 2000-talet att man skulle "Slå Toyota kvalitétsmässigt" då modellerna man hade då skulle hålla så hög kvalitét, men nu efter några år har det visat sig att dessa teorier tyvärr inte stämmde.

Uppdaterat: 2012-10-18 17:24

trasten, ja om det Tyska märket har som mål att bli störst i världen och börjar på V så kan du nog helt klart behålla din Saab ett tag till för inte heller jag är det minsta imponerad av dess kvalitét som enligt mig tyvärr bara blivit sämre de senare åren.

Uppdaterat: 2012-10-19 00:12