Vi Bilägares forum

Chryslers hydraulhybrid

Chryslers hydraulhybrid

Det var intressant att läsa om att Chrysler tagit upp en gammal ide om hydrauldrift och energilagring i tryckaccumulator.
http://www.automotorsport.se/news/22147/chrysler-halverar-f%C3%B6rbrukningen-med-hydraulhybrid/
För stadstrafik bör det helt klart bli bättre energilagring än att lagra el i batterier.
Kanske nästan lika effektivt som att lagra i superkondensatorer, men säkert lättare och billigare.
Det jag reagerar mot är det förhållandevis låga trycket i accumulatorn.

Uppdaterat: 2011-01-27 08:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Helt klart intressant! Dock lite knepigt eftersom det verkar ha funnits så länge på den tyngre sidan i testfordon osv. utan att riktigt slå igenom trots att jag gissar att det är mest effektivt just där, vilka är de främsta för/nackdelarna tro?

Uppdaterat: 2011-01-27 21:57

Fördelarna tror jag är lägre vikt och mer ekonomisk konstruktion, .
Nackdelarna tror jag är verkningsgraden, en hydraulmotor+hydraulpump har nog lägre verkningsgrad än en elmotor+generator.
Men ser man till totalverkningsgraden i hela linan kanske det blir annorlunda.
Batterierna sänker ju verkningsgraden och har man superkondensatorer blir det nog ännu värre, de läcker nog energi mer än accumulatorerna.
Men iden är ju kul och jag hoppas att fler kommer in här och spånar.

Uppdaterat: 2011-01-27 22:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre