Om någon vill beskåda, och kanske själv erhålla (tyvärr fortfarande, bara om man har en motor (undantaget [b]Hondas K20[/b]) försedd med en tändspole och separata tändkablar), den[b] kraftigaste[/b]- och mest explosivaste tändstiftsgnistan någonsin, gå i sådana fall in på följande internetadress; [url=http://www.nology.com]www.nology.com[/url]
Klicka först på [u][b][Products[/b][/u]], sen på[b] tändkabelsbilden[/b] längst upp till vänster, och till sist på [u][b]Click here to see HotWires at Work[/b][/u]
Vid beställning; [url=http://www.tpis.se]www.tpis.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]Support[/b], och klicka där på [b]Kontakta oss[/b]
Kommentarer
Har man en gammal bil med separata tändkablar till varje cyl. är det bättre att köpa Biltemas tändkabelsatser, de är billiga och man har råd att byta årligen.
Köper man också deras tändstift, Eyquem, så får man också råda tt byta stift varje höst.
Jag gjorde det på gammelbilen i flera år och det fungerade utmärkt.
Valmöjligheten är fri
Priset på [b]NOLOGYS[/b] ([b]BERU[/b], från Tyskland) silvertändstift, är 118 kr/styck hos[b] MEKONOMEN[/b] (acceptabelt, tycker jag), och livslängden är fem år.
Jag vet inte, vad priset och livslängden på [b]BILTEMAS[/b] tändstift är?
Jag tror, att elektroden i [b]BILTEMAS [/b]tändstift är av koppar, medans [b]NOLOGYS[/b] är i silver.
Men det finns andra tändstiftsfabrikat, som inte har silver i elektroden, men ändå kostar mångfaldigt mer än [b]NOLOGYS[/b] silverstonetändstift.
Varför[b] NOLOGY[/b] har valt silver i tändstiftselektroden, är helt enkelt för, att silver är nummer ett, beträffandes elektricitetsledare.
Vill man ha det bästa, är det uppenbarligen tveklöst [b]NOLOGYS[/b] ([b]BERUS[/b]) silvertändstift som gäller!
[Edited on 2010-02-26]
Var det inte stift från just [b]BERU[/b] som orsakade [b]motorhaverier[/b] på Volvo för några år sedan?
Sidoelektroden släppte och slog sönder ringar och ventiler.
Om det är det bästa håller jag mig gärna till sämre fabrikat.
Men det är ju inga problem för mig, jag är hänvisad till att köra på NGK eftersom Saabs motorer använder tändstiften som givare till motorstyrningen och anpassad till speciella NGK-stift.
saabnisse
Det var troligtvis inte [b]BERUS[/b] silverstonetändstift som var orsak till motorhaveriet/haverierna på [b]VOLVO[/b]-bilen/bilarna.
Jag har själv använt ovannämnda stift i en [b]Ford Fiesta[/b] 1,4i CL -90:a, i drygt femton år (köpte bilen ny, i Oktober 1990) utan några som helst problem. Jag bytade till silvertändstiften i början på år 1993, och körde sedan, fram till och med sommaren 2007 med dessa. Utan att skryta, [b]vilken[/b] [b]skillnad jämfört med originaltändstiften![/b]
En jag känner (en gammal skolkamrat sedan barnsben) hade en likadan (92:a) [b]Ford Fiesta[/b] som min, vilken var utrustad med [b]"vanliga"[/b] koppartändstift. Vi provkörde ideligen varandras[b] Fiestor[/b], för, i syfte om vi skulle märka någon skillnad i motorgången. Vid varje provkörningstest uppmärksammade vi båda, att [b]min Ford Fiestamotor[/b] [b]innehade en avsevärt bättre gång.[/b]
Idag kör jag en [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a, vilken tyvärr det inte finns silvertändstift till, p.g.a, att den har det nya tändsysstemet med en separat tändspole/tändstift.
Angående det nymoderna tändsysstemet en tändspole/stift, har NOLOGY, tyvärr fortfarande, detta endast till [b]Hondas K20-motor[/b].
Den bättre motorgången berodde inte på RVS ??
Jo. säkert :-)
Jag är ingen vetenskapsman, forskare eller inte ens, numera sakkunnig. Jag brukade vara sakkunnig men det var på den tiden jag mätte kamvinkel och justerade tändinställning med stroboskop och enda avgasmätning jag hade tillgång till var en co-mätare.
Men hur, med dagens elektroniska tänd/insprutning/avgasrenings-system inställda för ett visst oktantal, kan gnistan från stiftet få motorn att gå bättre. Borde istället skapa oreda i elektroniken om gnistan inte är den avsedda vill jag tycka.
Idag är det väl så att tandningen justeras av datorn som medföljer bilen när du köper den, eller?
Jovisst, det här är trams!
Jes, leifer och saabnisse
Liksom metallkeramik, har även jag försett (sedan våren 1997) min bil, en Alfa Romeo 146 1,4 (boxermotor), med Beru silvertändstift. Men, för att lyckas åstadkomma den kraftiga gnistan från silvertändstiften, måste man komplettera med speciella tändkablar (HotWires), vilket tydligen metallkeramik, glömde att berätta.
Jag har inte genomfört någon effektmätning på min Alfa, men med mina tretton års erfarenhet av dessa unika tändstift/kablar, kan jag bara konstatera, och antagligen också vad metallkeramik menar med "bättre motorgång", att det verkar bli en smidigare gång i motorn (bättre körbarhet), snabbare gasrespons och acceleration (mindre gas för samma mängd acceleration), och dessutom mer kraft ur motorn (ökat vridmoment).
På nologys hemsida, fann jag en del intressant information, om deras (Berus) silvertändstift och HotWires-tändkablar.
Jag citerar;
[b]Silverstone Tändstift[/b]
För ökad effekt och renare förbränning, använd Silverstone, det bästa tändstiftet i världen. Silverstone-tändstift är speciellt utvecklade för de ökade krav från dagens moderna högprestanda-motorer. Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller, och därför det bästa materialet att använda till elektroder i tändstift. Den stora diametern på elektroden i Silverstone-tändstift, ökar gnistans effekt med upp till 137%.
Material
Termisk Konduktivitet
W/(m* K)
Elektrisk Konduktivitet
MS/m
[b]Silver[/b]
[b]407[/b]
[b]66[/b]
Koppar
384
57
Guld
310
45
Platina
70
10
Nickel
59
10
Silver är extremt motståndskraftigt mot erosion, vilket garanterar i stort sett oförändrat elektrodavstånd för hela tändstiftets livslängd. Detta förlänger naturligtvis intervallen mellan byten. Silver har den bästa termiska ledningsförmågan, vilket ger Silverstone-tändstiftet ett bredare värmetal. För att förhindra nedsmutsning, når Silvertone-tändstiftet optimal temperatur strax efter start, trots att under full gas, när saker verkligen blir varma, avges värmen snabbt. Silverstone är det rätta tändstiftet för alla applikationer.
Silverstone-tändstift, tillverkade utan resistor, är första valet för dig som sätter prestanda först. Om det är ett racing-tändstift som du är ute efter, eller ett pålitligt och effektivt tändstift för dagligt bruk, så är Silverstone-tändstiftet det rätta valet för dig.
Silverstone-tändstift konkurrerar ut samtliga andra tändstift, och ger den mest kraftfulla gnistan. Sluta att hålla på med tändstift, vilka har fina trådar som elektroder, delade, runda och flera, tillverkade av bland annat koppar, guld, platina och nickel, och gör det seriöst och riktigt med elektrod i silver! Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller. Detta gör då Silverstone till det bästa tändstiftet i världen. Punkt!
[b]Hot Wires Tändkablar[/b]
HotWires är utvecklade med en speciell inbyggd kondensator, exklusivt i HotWires. Denna revolutionerande design tillåter gnistenergin att ackumuleras i kondensatorn till dess volttalet når ioniseringspunkten. Vid det tillfället, skickas hela den ackumulerade gnistan iväg. Detta resulterar i en gnista som är 300 gånger så kraftig. Förbränningen sker snabbare och blir mer komplett, resulterande i ökad effekt och en renare förbränning. Utbyte av konventionella tändkablar till HotWires är det enklaste sättet att öka effekten på alla motorer. HotWires skapar en enormt kraftig plasmaurladdning som tänder varje bränsleblandning, rik som mager, betydligt bättre än en konventionell gnista. Förbränningen är mer komplett, resulterande i ökad effekt och lägre avgasutsläpp. Med HotWires installerar du hästkrafter. HotWires ger bättre startförmåga, bättre acceleration, ökad effekt (2 - 7%), ökat vridmoment, renare förbränning - mindre utsläpp, bättre verkningsgrad, högre varvtalsgräns och längre livslängd på dina tändstift. Omfattande forskning och utveckling på bromsbänk och bana, har lett till framtagandet av HotWires. Prestandadata för HotWires är verkligen imponerande. Temperatur på gnista, ström till gnista och kraft i gnista är mycket högre, även gnistans duration (tidslängd) på endast 4 nanosekunder (fyra miljarddelssekunder) är kortare än hos konventionella system. Tillverkare av konventionella tändsystem, vill gärna göra gällande, att det är möjligt att öka kraften på ett tändsystem genom att öka tidslängden på gnistan. Detta är inte sant! Att förlänga tidslängden på gnistan, ger faktiskt motsatt effekt (P = W/t). HotWires tar gnista med högt volttal och reducerar kraftigt dess urladdningstid. Gnistan som avges blir extremt kraftfull. Om man kunde reducera tiden i ett HotWires-system, för att se gnistan i en sekund, skulle i jämförelse gnistan i ett konventionellt tändsystem ta dagar. Desto snabbare processen är att antända bränslet, desto snabbare flamutveckling. Desto kraftigare tändgnista, desto mer komplett förbränning. Varför är då tidsmässigt en kortare gnista kraftfullare? En hyfsad liknelse är, att om man tar 1000 liter bensin och bränner upp det under en lång period (flera dagar), eller antänder allt på en enda gång i en jättelik explosion som endast tar en sekund (P = W/t), så är det samma mängd energi som lösgörs, men den sistnämnda är betydligt kraftfullare. Eller i bilsammanhang, vid 5000 varv kommer ett konventionellt tändsystem med 3 millisekunders (tre tusendelssekunders) gnista behöva 95 grader av vevaxelrotation. Inte direkt speciellt exakt tändning, och ett slöseri med energi! HotWires behöver endast 1 grad av vevaxelrotation. Med en tidslängd på gnistan så kort, blir tändningen mycket mer exakt och effekten ökas betydligt (P = W/t). Flamutvecklingen är betydligt snabbare och förbränningen mer komplett, resulterande i ökad effekt och renare förbränning.
Ja, var och en är ju salig i sin tro.
Jag håller fortfarande mer på min mossiga sten.
Och den är gratis!
Metallkeramik har du gjort ett nytt användarkonto? Saabnisse sa det: Det här är trams!
Återkommande reklam?
Påminner för mycket om TV-shop ..
Vad vill du ha för respons plusminus?
saabnisse
Tro och tro! Informationen, har inte jag "hittat på", den är hämtad från nologys egen hemsida.
saabnisse och Volvo RWD
Har inte en susning om, vem metallkeramik är! Vad är det, som är trams? Jag berättar bara, min erfarenhet och upplevelse av tändstiften/kablarna.
[Edited on 2010-03-12]
JohanE
Som bekant, är bil- och förbränningsmotorbranschen väldigt konservativ. Det finns, en hel del tändstiftstillverkare/märken på marknaden. De flesta biltillverkare/märken, vet kanske inte, att dessa silvertändstift finns? Jag håller fullständigt med dig om, att nog borde något bilmärke ha utvärderat silvertändstiften till sina motorer. Men, att ingen biltillverkare använder silvertändstiften som original i sina motorer, beror sannolikt på, att de flesta, om inte alla, har infört det nya tändsystemet, med en separat tändspole per tändstift, vilket nology än så länge, endast har till Hondas K20-motor.
[Edited on 2010-03-12]
Vad skulle vara den verkliga vinsten?
För mig som Saabåkare är det ju likgiltigt, dessa stift går ju inte till Saabs DI-system som använder tändstiften som givare till motorstyrningen, detta är ju ett Saabpatent,
US Patent: 4,648,367 Method and apparatus for detecting ion current in an internal combustion engine ignition system.
Men jag tror fortfarande att allt är nys.
saabnisse
Vet du, vad det är för elektrodmaterial i Saabs DI-systemständstift?
Var det turbopelle, som uppfann Saabs DI-system?
Nys och nys! Titta i en faktabok, om olika materials elektricitetsledningsförmåga.
En bekant till mig, som har en trecylindrig fyrtaktssnöskoter, vilken han har konverterat till bio- och naturgasdrift, fungerar som bäst, i jämförelse med alla andra fabrikat, när han har silvertändstiftenn och HotWire-tändkablarna monterade.
[Edited on 2010-03-12]
Plusminus: Varför jag undrar om du har skaffat ett nytt användarkonto är för att Metallkeramiks sista inloggning var den femte Mars, inom 24 timmar efter det så skapades ditt konto. Det är inte så många medlemmar här på detta forumet så vad är chansen för att 2 olika individer med exakt samma tänkande där den ena försvinner och där den andra registrerar sig efter att den andra försvann?
Tror du på allt vad TV-shop säger?
Silver leder ström lite bättre än tex koppar men inte så bra så att det ger något speciellt. Tror ni att biltillverkarna skulle skita i det här om det var något att ha?
Plus minus
Kolla patentet.
Turbopelle var en av uppfinnarna, men han var inte ensam
Inventors: Gillbrand; Per (Mariefred, SE), Johansson; Hans (Amal, SE), Nytomt; Jan (Amal, SE) Assignee: Saab-Scania Aktiebolog (Sodertalje, SE)
Men patentet fanns hos Saab!
Utan att, för ett ögonblick ifrågasätta eller betvivla dina uppgifter gällande SAAB saabnisse vill jag ändå påtala att SAABs historia är omskriven.
Av vem (troligen SAAB) och varför vet jag inte. Att första provexemplaret till "svenska folkbilen" visades av Philipsons Svenska Bilfabriken redan januari 1946 förtäljs inget om vare sej från SAAB eller Wikipedia, inte heller att SAAB övertog projektet därifrån. Källa; När Var Hur 1948.
Troligen har omskrivningen ingen betydelse men det är ganska intressant att SAABs, egentliga flygplans-ingenjörer får hela äran.
Jo det är ju helt riktigt.Gunnar V Philipson, som före kriget var återförsäljare av bl.a. DKW, tog ett beslut om en modernare variant av denna och presenterade "Philipin" med DKWmotor 1946.
Men det blev bara en prototyp (den finns kvar) och han satsade i stället på Saab vars flygtekniker hade dåligt med jobb och då tog man beslut om biltillverkning.
Philipson beställde 8000 Saab redan innan produktionen startat.
Det står lite mer här även om det är lite felaktigheter, bl.a. står det att Philipin skulle ha en tvåcyl tvåtakts Albinmotor.
Det stämmer inte. Man planerade för en fyrcyl fyrtakts Albinmotor.
[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Philipin]http://sv.wikipedia.org/wiki/Philipin[/url]
Ursäkta, det här inlägget borde ju ha hamnat i tråden om Saabs nuvarande och kommande modeller, det har ju inget att göra med rubriken här.
Jes och Volvo RWD
Jag har alltid varit skeptisk, till TV-shops produkter. Men när jag såg reklamen för deras H2O (två vätemolekyler- och en syredito = vatten) -dammsugare, blev jag faktiskt entusiastisk. De dammsög först med en vanlig dammsugare, med filterpåse, och sedan med H2O-diton, varefter man tydligt kunde se hur brunt och skitigt vattnet hade blivit. Jag blev lyrisk, och beställde H2O-dammsugaren, vilket jag aldrig ångrat. Det första jag gjorde, sedan jag hade löst utH2O-dammsugaren på posten, och därefter kommit hem med den i min bostad, en villa, var, att först dammsuga med den vanliga filterpåsdammsugaren, och sedan med H2O-diton. Mycket riktigt, vattnet blev både skitigt och brunt! Med andra ord, denna H2O-dammsugare, är sannerligen bra!
[Edited on 2010-03-22]
Exakt, det här tricket har använts av Electrolux dammsugarförsäljare i snart hundra år.
De stoppade in en tunn pappersduk i röret före sugning för att visa hur suveräna deras dammsugare var.
Alltid finns det de som går på det.
Uppenbarligen inte skeptisk nog!
Jag vet inte vem du vill övertyga egentligen, vad är det EGENTLIGEN som är så bra med detta tändstift jämfört med ett "vanligt" som kan MOTIVERA priset? Jag vill se lite fakta eller kanske ett oberoende test och inte en massa försäljarsnack
JohanE och saabnisse
Var det vattendammsugare, Electrolux dammsugarförsäljare demonstrerade?
På min H2O-dammsugare, använder jag definitivt inte någon pappersduk i röret före sugning!
Tro`t om ni vill!
[Edited on 2010-03-22]
Volvo RWD
Jag är alltid skeptisk, innan jag köper något!
Fakta om silvertändstiftet: [url=http://www.tpis.se]www.tpis.se[/url] Se i vänsterspalten, under rubriken Kategorier, och klicka där på [b]Övriga delar[/b], sedan på [b]Tändning[/b], längst ner till höger, och till sist på [b]Silverstone Tändstift[/b], näst längst ner till höger.
Jag instämmer, om ett oberoende test!
Man kanske, skulle kontakta tidningen Teknikens värld, eller BILSPORT.
Har du något förslag, på någon seriös bil, MC- eller tekniktidning?
Jag är ingen försäljare.
Jag jobbar med tomatodling.
[Edited on 2010-03-26]
plusminus, du tror att man valt silver för att få mindre ledningsmotstånd!
Det skulle förvåna mig om det överhuvudtaget finns något silver i dessa stift och gör det det är det nog marginellt.
Har du hört talas om resistortändstift?
Det var tändstift med integrerade förkopplingsmotstånd för att minska de transienter som ger upphov till radiostörningar.
Teknikens värld som du säger. Ja nu när du säger det saabnisse så skulle jag nog också bli förvånad om det ens fanns något silver i dom här stiften, säkert väldigt lite bara för att det ska få heta "silver".
Btw lite roligt att du plusminus både skriver likadant och att du svartmarkerar orden på exakt samma sätt som Metallkeramik ;) Underligt vill jag påstå!
Det du länkar är just försäljarsnack!!
[Edited on 2010-03-17]
saabnisse och Volvo RWD
Skulle det inte bli mindre ledningsmotstånd, med silver i elektroden?
Sök själv i en faktabok, om olika materiels elektricitetsledningsförmåga!
Jag citerar, från nologys hemsida; Den stora diametern på elektroden i Silverstone-tändstift, ökar gnistans effekt med upp till 137%.
Eftersom jag inte har delat- och granskat ett silvertändstift, kan jag inte vara säker på, att det verkligen innehåller silver.
Varför skulle det inte, eller finnas endast lite silver i elektroden?
Vilket annat material, förutom silver, skulle det också finnas i tändstiftselektroden?
Ja, jag vet, att det finns resistortändstift!
Vad betyder transienter, och vad menas med radiostörningar?
Det är sant, att det är försäljarsnack!
Men, till och med Volvo RWD och saabnisse, informerar varandra och andra, om olika bilars tillbehörs- och underhållsprodukter!
[Edited on 2010-03-31]
plusminusDen korta väg som den höga spänningen går genom ett tändstift påverkas mycket lita av materialet i stiftet.
Vid urladdningen, gnistbildningen bildas transienter.
Transienter elimineras antingen där de uppstår, kopplingstransienter, eller genom att överspänningen kortsluts via ventilavledare.
Transienter kan indelas i impulstransienter och oscillerande transienter. Impulstransienter är positiva eller negativa "spikar" som varar mycket kort tid och innehåller liten energimängd. En oscillerande transient karaktäriseras av en mycket snabb förändring av strömmens eller spänningens polaritet och uppkommer främst i samband med kopplingar av olika slag.
Det enklaste för att eliminera detta är att antingen använda sig av resistortändstift, alltså tändstift med inbyggt motstånd vilket är raka motsatsen till att få en bättre spänningsledning genom att använda silver i ledningen.
Tidigare använde man sig av motstånd i fördelarens rotor alternativt motstånd i tändstifthattarna.
Numera har de flesta bilar inbyggt transientskydd i det elektroniska tändsystemet och därför behövs inte dessa motstånd.
De behövs lika lite som "silvertändstift"!
En polare till mig köpte några svindyra hokus pokus tändstift för många år sen till sin BMW 323 6cyl, den ända skillnaden var att bilen inte startade när det var kallt.
Vi mekade i flera timmar ute i kylan o undrade varför bilen inte startade (stiften gnistrade) när vi satte tillbaka orginalstiften hoppade den igång som inget hänt.
Vi provade dettta 1 gång till för att säkerställa problemet, och det var samma sak.
Om jag inte minns fel hette stiften Halo.
Saabnisse, motstånd i rotorn har jag nog aldrig stött på men betvivlar naturligtvis inte dina uppgifter.
Tändhattar kan vara synnerligen känsliga, jag minns med viss förtvivlan gamla VW boxern ... trasig/fel tändhatt och motorn gick som en vippbräda (trots gnista). Alltid pinsam faktura till kunden för dessa hattar var svindyra.
Nog är väl tändkablar fortfarande avstämda med ett visst motstånd??
Mina kunskaper är gamla och troligen till stor del förlegade, men det talar ändå för att jag tänker någorlunda rätt när jag från början sa att dessa superstift borde skapa oreda i dagens datorstyrda tändsystem.Rickard's erfarenhet från BMW'n förvånar mej inte.
Jo motstånd i rotorn var nog det vanligaste för avstörning förr då man hade brytarspetsar.
Och tändkablar är säkert avstämda, i den mån de finns, de blir ju alltmer ovanliga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.