Vi Bilägares forum

Brittiska bilindustrin

Brittiska bilindustrin

Hur kom det sig att engelska bilmärken helt plötsligt försvann?
Ja, helt plötsligt kanske det inte var, men ändå, inom några få decennier utplånades i princip hela det brittiska bilimperiet.
Varför?

Strax efter WW2, 1945, var britterna först att komma igång med att tillverka det som hela Europa törstade efter, nya lagombilar.
Tyskland låg ju i ruiner, Frankrike svettades för att komma igång, Italien likaså.
USA var inget att räkna med, det som de producerade var inte anpassat till Europa och för övrigt sålde de allt de kunde få fram på hemmaplan.
Japan hade ju samma problem som Tyskland och hade dessutom inget att falla tillbaka på.
Sveriges produktion var ju bara marginell och det dröjde några år innan den blev marknadsanpassad och då var det kört, jag menar utanför Sverige.

Det som britterna kom med var mest något modifierade förkrigsbilar, men de var nya, de var överkomliga prismässigt och de fungerade oftast ganska bra även om kvalite´n ibland inte var den bästa (här finns det dock åsikter om att det var oljans kvalite´t som orsakade de flesta problemen).

Det fanns många fabrikat att välja mellan och det trevliga var att de var särpräglade, alla hade speciella egenheter, utseende, prestanda, konstruktionsegenskaper m.m.

Ingen behövde ta fel på att det var en brittisk bil man såg, det fanns så många udda särdrag, Triumph Mayflower, Jowett Javelin, Wolseley,
Riley, Austin, Morris.....hur många som helst.
Obs. att jag inte räknat upp några prestigemärken, det fanns nästan lika många.

Vad hände?

I dag finns det ett antal utländska tillverkare kvar i England och det är i princip den enda bilproduktion som förekommer.

Ok, det finns några genuina små tillverkare kvar (den mest genuina är väl Morgan) men de tillverkar mest exklusiva bilar i små serier.

Hur kom det sig?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Man konkurrerade väl ut sig själv genom att infoga alla under British Leylands flagga och sedan pumpa ut massa snarlika modeller under olika märken som led av dålig kvalitet och höga produktionskostnader.

Uppdaterat: 2008-04-12 15:10

Kanske har du rätt, men vi ska ju komma ihåg att British Leyland föregicks av BMC som var först med att samla ihop en massa likartade märken.

Det är ju samma sak idag där t.ex.Volvo, Ford och Saab, Opel, Vauxhall och även VW, Audi, Skoda, Seat tillverkar likartade bilar även om de skiljer sig mer än de som BMC och senare BL tillverkade.
När BL tog över hade man ju redan slaktat ett antal märken.

Och när det gäller kvalite´var den nog inte lägre på de brittiska bilarna än på motsvarande bilar tillverkade på europeiska fastlandet.

Jag tror det var något annat.

Men vad?

Uppdaterat: 2008-04-12 16:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att den Brittiska bilindustrin föll på dålig kvalitet. När bilköparna i England förstod att det fanns bilar i andra länder som startade även när det regnade och att det faktiskt gick att ha strålkastare och vindrutetorkare på samtidigt!!! När när jag besökte England första gången 1966 så fanns det i stort sett inga importbilar. 99% av alla bilar man såg var inhemska produkter. Nu är väl det nästan tvärt om. Men även i Tyskaland och Frankrike har ju bilmärken försvunnit. Borgward och Lloyd i Tyskland och Matra och Simca i Frankrike. Även DKW som bytte namn till Audi hade varit ett minne blott om inte VW tagit över och räddat företaget. Saab hade väl gått samma väg om inte GM tagit över.

När jag var grabb i sutet av 50-talet sades det att "Lucas uppfann mörkret" men Marellis elsystem i FIAT var ju inte bättre. Det är väl därför Bosch numera nästan har monopol.

Uppdaterat: 2008-04-13 02:42

Jag tror inte att de föll på dålig kvalitet. Inte enbart. Det var nog andra faktorer. Kanske en stelbent konservatism.
Men det motsägs ju egentligen av att det togs fram nya helt revolutionerande bilkonstruktioner som t.ex. Austin/Morris Mini.
Alec Issigonis sa efter premiärvisningen, att om 30 år kommer minst 70% av världens bilmärken att vara framhjulsdrivna.
Det tog inte ens så lång tid.
Men man hade ju ett korkat fackföreningssystem att svettas med också, där småsaker som tillsägelser om en slängd cigarettfimt kunde utlösa en flera dagar lång strejk!
Upprepade sådana strejker kostar stora pengar och har säkert bidragit till nerläggningar inom indusstrin.
På den tiden Chrysler var stor delägare i Simca, tillverkades 1307/1508-modellerna parallellt i England och Frankrike.
På grund av upprepade strejker i England hotade Chrysler med att flytta hela tillverkningen till Frankrike där det var billigare att tillverka och tillverkningen stabil.
Strejken avblåstes.
Tyvärr var faktiskt de engelsktillverkade Simcorna av sämre kvalitet än de franska och de rostade ännu snabbare.

Sedan det om Lucas, det är helt fel att han uppfann mörkret, det är bara en skröna.
Nej det som Lucas uppfann var "den plötsiga saknaden av ljuset".

Men Lucas Electrical är långt från borta. De levererar elutrustning till många bilmärken fortfarande så Bosch har inte monopol även om det är de som syns mest.

Uppdaterat: 2008-04-13 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre