Hej,
ska byta bort min saab 9-5 2.3 mot en bil med 4-hjulsdrift. Bilen ska klara av att dra hästsläp och köra på grusvägar (stundtals oplogade). Jag vill ha en bil med så låg bränsleförbrukning som möjligt. Jag vill heller inte 'byta ner mig' när det gäller komfort och köregenskaper på vanlig landsväg & långkörningar. Den ska också rymma familjen på 4-5 (äldsta flyttar snart) långa personer. Vad ska jag välja?
Har tittat på Honda CR-V, men tycker dieselmotorn är lite 'skramlig' och vägbruset högt vid landsvägskörning. Jag gillar heller inte att golvytan är öppen så att prylar man har på golvet kan rulla över till förarsidan. Några små minus till också.
Subaru outback och nya boxerdieseln gillade jag, men min man får inte plats... Forester gillade jag inte alls.
Volvo V70 är väl kanske en bra bil, men volvo har lite tråkstämpel - vill helst inte ha en volvo.
Toyota Rav4 är som subarun - maken får inte plats...
BMW/Audi är lite väl dyra...
Kom med förslag och argument!! Jag behöver hjälp att välja!
Kommentarer
Jag skall inte "sälja in" någon bil till dig, men en Passat tdi 4motion tycker jag du skulle titta på i alla fall.
4-hjulsdriften "bjuder" vw på just nu.
Den är större än de bilar du nämnt, inte Audi om du menar A6 förstås...
/Pär
Tyvärr så går inte DSG och 4motion att kombinera, förutom i V6:an. Den går bort här pga rubriceringen.
/Pär
Ja, har sett att de har ett bra erbjudande på passat just nu. Det ska bli en provkörning så snart jag får tid. Det lilla jag sett verkar lovande...
[Edited on 2008-07-09]
Argumentet att köpa svenskt har jag gått på tidigare, så det har blivit saabar genom åren, men idag vet jag inte om jag längre kan tycka att volvo/saab är genuint svenska... Men visst, nya V70 är snyggare än tidigare 'lådor', XC70 däremot tycker jag mest ser ut som ett stort underrede på en för liten överdel. Jag gjorde en mycket kort provtur i en disel V70 igår och blev positivt överraskad - så det får bli fler turer. Någon som vet om nya V70 har den nya elektronikstyrda snabbare haldex-lösningen? Vad gäller för passaten?
Passat har gen2. Volvo har gen3. Gen2 och 3 är lika snabba. 3:an är dock "med från start"- förspänd. Gen 4 finns i Tiguan och Saab 9-3.
Det är den som kommer snart i alla Haldexbilar...
/Pär
[Edited on 2008-07-09]
och d� undrar man ju genast hur mycket b�ttre 4:an �r �n 3:an och �n 2:an... och om jag kommer m�rka n�gon st�rre skillnad...
Ja, prova några bilar med olika system och återkom.
Jag vet inte om generation 4 är snabbare. Den är (vad jag förstått) lättare och med möjlighet att diffa bakaxeln.
I nästa generation (5) skulle man ev. kunna diffa framaxeln också...
/Pär
Jo, fler provkärningar ska det bli, men hur ska jag kunna provocera fram ikopplingen av 4-hjulsdriften på ett enkelt sätt? Bilfirmorna gillar väl knappast att jag tar provbilen offroad och de har väl knappast drag på demobilarna heller så att man kan prova dra tungt. Därför är ju andras erfarenheter och tester viktiga.
Du får nog lika många tips om bilar som smaker tror jag.
Försök hitta någon gränmatta som sluttar lite och som är blöt!
Testa också hur systemen fungerar om bilen står på ojämt underlag. Det som brukar vara svårast för systemen att fixa är när vänster framhjul och höger bakjhul (eller tvärtom) står på en annan höjd än de andra två hjulen.
I VIB-nummer 8 på sidan 45 finns en bra artikel. Har inte hittat den på nätet än.
Här finns lite att läsa iaf:
[url=http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-c-crosser-cx-7-tiguan/index.xml][color=#0099cc]http://www.teknikensvarld.se/documents/au di/a4-c-crosser-cx-7-tiguan/index.xml[/color][/url]
[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12326][color=#0099cc]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articl eID=12326[/color][/url]
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0625/062503.pdf][color=#0099cc]http://www.automotorsport.se/biltester/20 06/0625/062503.pdf[/color][/url]
/Pär
[Edited on 2008-07-10]
Tack f�r k�rtips och bra l�nkar!
Leifer: A3 har tvärställd motor dvs Haldex. A4:an har längsmonterad motor och därmed Torsendiff.
/Pär
[Edited on 2008-07-10]
Info om 9-3 Haldex gen 4: [url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12213]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12213[/url]
Angående bränsleförbrukning.
Det är en myt att bilar med konstant AWD drar mer bränsle än en bil med t.ex. Haldex. Sanningen är ett det inte är någon skillnad eftersom alla drivaxlar m.m. ändå roterar med även om de inte driver. Däremot de riktigt gamla systemen med manuellt låsbara hjulnav drog mindre bränsle vid 2wd då de inte inkopplade drivaxlarna stod stilla.
Fördelen med konstant AWD är flera. Dels ger det ett konsektent väguppträdande eftersom bilen inte växlar mellan att vara 2-hjulsdriven och 4-hjulsdriven, dels sliter systemet mindre både på däck och komponenter, alla krafter fördelas ju på 4 hjul istället för 2.
Som exempel drar min 165 hk 2.5 Legacy kombi under 0.8 l/mil blandad körning, väl under en 140hk standard 2-hjulsdriven V70. Dessutom har jag kört över 7000 mil på däck som fortfarande ger minst 2000 mil till.
Sedan är det ju upp till var och en att stödja svensk industri som Volvo och Haldex...
Nya Subarus Boxerdiesel har väl nyligen landat!?
Tycks vara en kanonmotor - vibrationsfri och snål läste jag nånstans.
Skulle jag kolla på iallafall.
Japp, jag har provk�rt den och gillade den skarpt - sv�rt att tro att de var en dieselbil man k�rde! Problemet f�r oss var (som jag skrev i 1:a inl�gget) att bilen/f�rarplatsen var f�r tr�ng f�r min man p� 195 cm, f�r mig var den perfekt.
Sorry! Ouppmärksamt av mig.
Deras jeep då? Samma diesel - fulare och större kaross men säkerligen härlig japankvalitet.
Aldrig en Volvo. Suger sås som få! Dock snyggare än jeepen.
Nej leifer, den 9-5 som säljs idag har inte tio år på nacken. Det är en tio år gammal bil i grundutförandet men den har uppdaterats kontinuerligt så att bilen av idag har få likheter med den för tio år sedan, bortsett från utseende och uppbyggnad.
Men den hör ju inte hemma här, den är ju inte fyrhjulsdriven.
Jo du har rätt leifer, visst är 9-5 gammal, men skillnaden mot nya V70 är fortfarande inte så stor, men visst märks den.
Men om jag skulle köpa en ny bil och betala själv skulle jag aldrig köpa nya V70 förrän om tidigast tre år.
Jag har köpt helt nya modeller och varit med om att betala konstruktions- och tillverkningsfel som borde varit åtgärdade före mitt köp.
Jag gör inte om det.
Det kommer en ny 9-5 snart. [i]Jag[/i] köper den inte!
Inte förrän om kanske fyra -fem år då är den kanske färdig.
Men visst känns skillnaden mellan 9-5 och 9-3.
9-5 är ju trots sin ålder betydligt mer komfortabel!
Allt beror ju på vad man prioriterar.
Det skulle jag kalla tur!
Jag har flera kompisar och ett antal bekanta som har helt andra erfarenheter av Volvos första 850-modeller, trassliga växellådor med flera problem men framförallt en läckande packbox som medförde kopplingsbyte. Inte endast en gång utan ett par gånger till (på en bil)!
Jag körde min gamla Saab 9000-92 (som också paserat 30000 mil) för ett tag sedan och den går fortfarande perfekt.
Men det var väl ändå AWD det handlade om?
Volvo 850 var ju i botten en Saabkonstruktion och drabbades ju liksom Saab av barnsjukdomar.
Det gör alla märken mer eller mindre och det bästa sättet att undvika dem är att inte köpa en helt nyutkommen bil på marknaden.
Man kan låta de som har gott om pengar ta smällen med felen och de har ju nöjet att glänsa med en ny modell ett tag.
Efter ett år är det ju ingen nyhet längre och naturligtvis inte lika mycket att glänsa med, men de som då köper den modellen kanske får en betydligt bättre bil!
Men det var väl fortfarande AWD det handlade om?
Jovisst är det allvar. Svärfar kör nya V70 TDI 4WD och en kompis kör nya V70 TDI. Fina bilar men ingen är speciellt nöjd med bränsleförbrukningen. Har även varit elektronikproblem på den sistnämnda. Japanerna och tyskarna leder denna liga. BMW börjar ju få bra siffror om man inte laddar för hårt. Toyota Rav 4 D4D då? Kan väl dra tungt och snålt!? Har ej kört den dock.
Svärfar har stora dieseln (185?) med automat och AWD (inte XC). Han har kört över 3500 mil hittils mestadels långfärder. Kompisen har 163-hästarn (vanliga karossen). Hade elektronikfel direkt men nu fungerar den. Båda drar omkring 0,8-0,9 vilket kan jämföras med en japansk bensinare. BMW är väl bra? Ligger ju i topp vad gäller kundnöjdhet. Själv har jag ingen bil men sambon kör en diesel-yaris som ligger på 0,43-0,47. Liten och ful men billig i drift. Jag åker tåg.
Ja kanske det. Jag försöker få honom att köpa en japanare iallafall. Är Toyota Rav4 liten?
Hummer kanske? Subarus boxerdiesel drar runt 0,6, likaså Lexus IS 220D. Jag vill mena att det är en betydande skillnad mellan bilar som väger lika mycket V70 vs. IS 220D. Jag vet att vi kommer ifrån ämnet här men detta bråk (svenskt vs japs) kommer nog att fortgå likt Israel-Palestina konflikten. Jag väntar med spänning på 2010 då flera stora biltillverkare släpper hybrider nya Volt, Lexus, Honda, Nissan/Renault, Toyota etc.
Den dag jag kan köra 10 mil utan utsläpp blir jag glad. Fast då kan man nog inte ha hästsläp:)
Toyota RAV4 D4D 0,66 blandat, 135hk, 310Nm. 0,70, 177hk, 400Nm
BMW 530d touring zdrive 0,72, 235hk, 500Nm! Finns dock i betydligt klimatvettigare alternativ.
Dessa kan nog passa ståtliga män som drar tunga (?) lass.
Volvo tappar. Volvo är ej svenskt. Vet ej vad jag ska kommentera angående testet. Bra att Volvo är snålast men ovanstående kan nog vara än bättre - vad vet jag. Sen kanske det skiljer i pris också?? Kanske är det så att Audi och Volvo är väldigt lika bilar.
Tycker även att det är intressant att jämföra bilar som väger lika mkt och som går på samma sås. Kombi vet jag vi om det är dåligt ur aerodynamisk synvinkel. Dock är ju RAV4 betydligt högre än V70 och då borde den väl dra mer än Volvon. Lexus är väl så slimmad den kan bli. Gällande automat så hävdar bl.a. BMW att förbrukningen snarare kan sjunka jmfr med manuell.
#1 Gå en charmkurs.
#2 Skaffa en kvinna.
#3 Skaffa ett jobb.
#4 Ut och jogga istället för att sitta framför datorn. Om man har dålig fysik tenderar humöret att sjunka.
#5 Köp vilken bil du vill.
#6 Bli ensam kvar på detta forum.
Tillbaka till �mnet :-)
Ja, jag skulle troligen bli n�jd med en V70 AWD ... men �r inte helt �vertygad �nnu, ska idag och titta p� VW tiguan & passat. Har inte sl�ppt Honda CR-V helt. Mina funderingar just nu �r; Kan vi klara oss med en n�got mindre bil? Om nypris f�r en honda hamnar p� strax �ver 300' s� g�r en volvo loss p� ~380' - det �r ju drygt mat-kontot f�r ett helt �r i pris-skillnad!
Ja detta med släp-vikter har jag koll på. När jag började leta trodde jag att jag skulle kunna hitta en ny bil jag skulle kunna fortsätta dra med B-kort, men jag upptäckte snart att om jag vill ha 4-hjulsdrift & diesel så är det kört (he he). Nya regler är på gång men frågan är när Sverige inför dessa. Av de bilar jag tittat på hitintills är det Honda CR-V som ligger bäst till, där skiljer det 20 kg på vad jag får dra med b-kort och på vad min kärra är typad till och det kan jag nog typa ner den och (troligtvis :-)) fortfarande köra lagligt (jag har inte koll på hästens vikt till kilot). Övervikt är dock 'bara' böter, dra för tungt typad kärra (olastad eller lastad) är olovlig körning! Men det blir nog att skaffa e-kort!
Körde tiguan igår! Kul, kul, en läcker bil tyckte jag. Passaten provsatt jag, men jämfört med tiguan tappade jag lusten att ens provköra den... Fakta är ju bra att samla in, men när beslut ska tas då är det med 'hjärtat' man väljer och ska jag punga ut med dryga 300' måste rolig-, häftighets- och nyhets-faktorerna vara med i beräkningen. Just nu känns det betydligt mer lockande med en liten SUV än en gammal kombi.... men men förnuftet kanske tar överhanden igen så att volvo får ett besök till.... det var ju inte mycket bagage-plats i tiguanen...
så kvar på listan nu är (nog) VW tiguan, volvo v70 (eller kanske vänta på xc60?) och Honda CR-V (om jag nu kan acceptera den öppna golv-lösningen, den lite spartanska stilen, knepiga bagagehyllorna och vägljudet.... annars är den ju prisvärd och utvändigt gillar jag den)
Leifer: VW har common-rail! I modellebeteckningen skall stå "CR". Om ingen gammal finns kvar i lager så skall det vara "CR" numer. Det är så i alla fall på Passat. Kolla in länken: [url=http://https://personbilar.volkswagen.se/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/sv_se/modeller/tiguan/faktablad.Par.0004.File.pdf]https://personbilar.volkswagen.se/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/sv_se/modeller/tiguan/faktablad.Par.0004.File.pdf[/url]
Näst sista siden. Common Rail i Tiguan.
/Pär
[Edited on 2008-07-17]
Länken måste klippas ur för att fungera...[url=http://https://personbilar.volkswagen.se/vwcms_p ublish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/s v_se/modeller/tiguan/faktablad.Par.0004.F ile.pdf][color=#0099cc][/color][/url]
Igår ringde jag vägverket och fick beskedet att de nya eu-reglerna för bil-släp inte kommer att införas i Sverige förrän 2009-2010. Att ansöka om dispans för att föra med b-kort en 20-kilo för högt typad kärra skulle jag kunna göra, men han trodde inte att det skulle bli godkännt. Så det får bli back-övningar med släpet nu på semestern och boka in en uppkörning för BE-kort.
Till veckan kommer mina grabbar hem då får det bli en (sista?) provkörningsrunda och så får vi se vad de tycker.
"Provbyggde" några tiguan igår och lägger jag på det jag vill ha blir den inte billig.... Honda CR-V är mycket mera prisvärd...
Lefer: Är det verkligen eLSD-diffen i Tiguanen???
Jag har för mig att det enbart är Saab som har den än...
Sedan om man skall ut på en åker/backe med hästsläp så kommer nog med all säkerhet Hondan till korta jämfört med Tiguanen.
Har läst att Hondan har problem med att portionera ut kraft till bakhjulen. Det gör gen4 Haldex galant.
Hondan är billigare, den känns billigare också. Sen är det upp till var och en att värdera.
/Pär
[Edited on 2008-07-18]
Leifer: Generation 4 är det utan tvivel. Ser inget i texten om den har eLSD-diffen. Har läst någonstans att den ej har den.
/Pär
[Edited on 2008-07-18]
Nissans X-trail 150 hk Diesel drar 7.1 resp 8,1 för 6-växlad manuell resp 6-växlad automat. Det bästa med X-trail är 4-hjulsdriften, inställbar 2-hjul, Auto (kopplar in vär det behövs, d v s ungefär som Halda m fl) samt Lock när du verkligen behöver drag i alla fyra hjulen. Fick väldigt bra kritik i Teknikens Världs test, utom vid älgtestet.
[url=http://www.teknikensvarld.se/files/0718_test_cr-v_santa-fe_patriot_x-trail_antara.pdf]http://www.teknikensvarld.se/files/0718_test_cr-v_santa-fe_patriot_x-trail_antara.pdf[/url]
Vi Bilägare hade ingenting att anmärka när de körde älgtest.
Om man ska använda bilen för att dra t ex hästsläp i en leråker är automatlåda att föredra, eller lågväxel som är sällsynt.
Efter en herrans massa provkörningar fanns bara ett vettigt alternativ för mig:
Subaru Outback med automatlåda.
Drar ca 0.85 blandad, 0.7 långkörning och 1.26 med 1500kg husvagn efter. Det är bra det. Ännu bättre förståss om man kan köpa diesel-varianten. Jag har 2.5l bensinmotorn.
Den enda Haldex-varianten som jag skulle kunna tänka mig är Saabs nya XWD eller möjligtvis gen3 i form utav LandRover Freelander 2.
Hej igen,
Om någon undrar hur det gick med mitt bilköp...
Det blev en VW Tiguan!
Efter en mycket trevlig provkörning på dryga 20 mil med en diesel-förbrukning på 0.53 var det ingen tvekan längre. Mycket bekväm bil, trevlig på alla slags vägar och ett bagageutrymme som rymmer mycket mer än man först tror. Växellådan smidigare än min saab's. Lastkapaciteten med fällbart framsäte är också kanon. Bara namnet, Tiguan, är ju läckert... 9-5, V70 etc glurk så tråkigt ;-)
För den intresserade, här kommer detaljerna;
VW Tiguan Track & Field,
TDI 140hk, manuell vxl-låda,
Candy Vit med svart tygklädsel
Pluspaket med farthållare, ACC mm
Panoramasoltak
Bixenon-strålkastare
extra sidokrockkuddar bak
infällbart drag
motorvärmare
mörka rutor bak
Så nu har jag 2 månader på mig att fixa BE-körkortet...
Tack Leif,
Tiguanen är minst lika tyst som min saab 9-5 och betydligt tystare än Honda CR-V.
Säker är den också, 5 stjärnor i NCAP.
Jag tror jag kommer att bli helnöjd, mys mys :-)
Och med bixenon-ljus kommer jag att se bra ut i höstmörkret....
(Appropå tidigare inlägg; common rail bränslesysten är det och 4:de generationens Haldex)
/K3
Du kommer med all säkerhet bli supernöjd!
En kanonbil att dra tungt med; visst är det 2500kg med dieseln?
Den lär dessutom vara lågt utväxlad på 1:an...
Grattis!
/pär
[Edited on 2008-08-26]
Japp, det stämmer bra. Track & field drar 2500, sport & style 2200 (diesel-varianterna). Så tungt kommer jag inte dra. Jag valde t&f för att få offroad-paketet (så maken slipper se så bekymrad ut när jag läst kartan och hittat nya "vägar"), snyggare tyg och så ville jag slippa lite krom /K3
[Edited on 2008-08-27]
Här är en utnämning som visar att du gjorde rätt val K3!
[url=http://www.automotorsport.se/news/15425/test-vw-tiguan-och-bmw-x3-bästa-dragbilarna/]http://www.automotorsport.se/news/15425/test-vw-tiguan-och-bmw-x3-bästa-dragbilarna/[/url]
[Edited on 2008-09-01]
Hade de tagit med en Subaru Outback hade vi haft en annan vinnare :)
Men de där är heller inga dåliga dragbilar.
http://www.subaru.de/fileadmin/downloads/modelle/Outback/Presse/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf
[url=http://www.subaru.de/fileadmin/downloads/modelle/Outback/Presse/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf]Verklighetens dragtest[/url]
[Edited on 2008-09-01]
Kanks lite övertro till Subaru? ;-)
UR TV:
Det här testet handlar faktiskt om tre "losers". Ingen av dem är bäst i klassen, även om både [b]Peugeot 4007[/b] och [b]Seat Altea Freetrack[/b] är bra bilar. Men det finns bättre eller lika bra till lägre priser. En sak kan vi slå fast tvärtsäkert: Alla konkurrerande bilar är bättre än nya [b]Subaru Forester[/b].[url=http://www.teknikensvarld.se/documents/peugeot/4007-freetrack-forester/index.xml]
http://www.teknikensvarld.se/documents/peugeot/4007-freetrack-forester/index.xml[/url]
pa_forsgren, vad har det med saken att göra? Helt olika bilar (Forester / Outback), ingen test av grepp/awd teknik, och ingen drag-test vad jag ser.
Jag har själv provat de flesta olika 4x4/awd bilar som finns på marknaden idag.
Helt rätt erito! Det har inte med saken att göra...
Men med din logik (Subaru är bättre om de inte är med i testet) så skulle väl Tiguan varit bättre i dragtestet?
Shogun: Nu hittar jag inte tråden som varit uppe förut (pga det eminenta forumet...), men jag tog ut statistik från bilprovningen för några månader sedan. Det var BMW 3serie, Passat, Mazda 6 och Avensis årsmodeller 2003.
Felstatistiken var något liknande: BMW 3serie18/100, Passat 19/100, Mazda 6 33/100 och Toyota 31/100.
(OBS! inte exakta siffror - det skiljer nog någon hundradel)
Hur stämmer det?
Jag vet inte om Tiguan hade varit bättre i dragtestet, men däremot vet jag att X3 kom på andra plats. Tvivlar på att Tiguan skulle placerat sig före X3 och Outback, men det är bara en gissning.
18/100 betyder 18 bilar av 100 besiktade hade påpekanden.
Jag har letat efter funktionen (men ej hittat - borttagen?) på bilprovningen.se som jag använde mig av då.
Man kunde välja och jämföra bilar med varandra. Senaste statistik då var årm.2003.
Jag gjorde en bild av tabellen jag fick fram och bifogade i forumet.
Felen var grupperade: Modellrelaterade/användarrelaterade osv.
Äh, jag hittar inte nu.
Det borde finnas kvar någonstans....
Shogun:
Jag hittade informationen på Konsumentverket.se. Det var ganska struligt att få till ett dokument som jag ville bifoga, men jag hoppas det kommer med...
Kolla annars länken nedan. Jämför själv.
I det bifogade dokumentet så är det årsmodeller 2003. Man kan få fram info till och med 2005.
Passat 14%, BMW 17%, Mazda 6 25%, Avensis 22% (underkända bilar)
[url=http://www.konsumentverket.se/mallar/framesetbegbiljamfor.asp]
http://www.konsumentverket.se/mallar/framesetbegbiljamfor.asp[/url]
Det jag bifogade var också från bilprovningen!
Skillnaden är att de du hänvisade till har man filtrerat bort "ägarna" - vilket reulterar i enbart modellrelaterade fel.
Kanke rätt? En bedömning...
Sedan hänvisar du till 7:åriga bilar. I den pdf:en finns det ingen mätarställning registrerad.
Detta syns också då man jämför med de andra (3 och 5:åringarna).
Yaris t.ex. rullar inte många mil per år i snitt. Det gör däremot A4:an som rullar dubbelt så långt som Avensis och har mindre fel.
Med statistik kan man göra mycket...
Jag tycker personligen att ett medianvärde skulle vara bättre än ett medelvärde.
[Edited on 2008-09-02]
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.