Numera har ju många dieseldrivna bilar en bränsleeldad tillsatsvärmare av ganska sofistikerat utförande.
Jag tycker att det vore intressant att få ta del av erfarenheter av dessa.
Vilka problem har det varit och i vad har problemen bestått?
Den första brännaren jag kom i kontakt med var en amerikansk bensineldad typ som vaken hade matarpump eller förbränningsfläkt.
Den hade bara en liten luftfläkt monterad ovanpå brännarhuset.
Den kom från en skrotad Tatraplan från början av 50-talet och vi jobbade länge med den för att få igång den.
Bränsle fick den med självtryck från bilens (VW typ 1) ovanför liggande bensintank till ett flottörhus och i stället för förbränningsfläkt användes vacuumet i motorns insugningsrör.
Det fungerade faktiskt, men enbart när motorn gick på jämnt varv, vid gaspådrag upphörde vauumet och brännaren slocknade.
Då suget kom tillbaka tändes brännaren med en rejäl knall som vissa ansåg något obehaglig.
Sedan kom åtskilliga Eberspächer med glödstifttrassel och problem med eltändningen.
Efter det den märkliga Bahcobrännaren som faktiskt fungerade bra ibland.
Och så den dyrare Webaston som det var minst problem med, den fungerade praktiskt taget alltid tack vare den sinnrika tändningen med gnista och glödstift.
Webasto sitter i den V70 jag åker i ibland och Eberspächer i en 9-5 diesel, men ingen av dessa har krånglat.
Kommentarer
Hade orginalmonterad Webasto med tidur i min Peugeot partner -06, var på verkstad ett flertal gånger med den, den har elektronik precis som en mordern bil, så när nått är fel måste den kopplas upp till dator och nollställas. Den löste ut på för hög vattentemp (120 grader) så sista gången den var inlämnad, tror det var 5e gången, monterade dom en extra cirkpump.
Men när den funkade var den sjukt effektiv, gick att köra flera gånger i sträck (30 min per gång) utan att batteriet i bilen gav upp.
Jag har en komplett Webastobrännare i ett förråd.
Den är från 70-talet och det finns förmodligen ingen bil idag som kan ha den under huven, den tar verkligen plats.
Enklast är väl som man hade i det militära, ett fat med diesel under motorn och tänd på ...
Nej allvarligt, jag funderar också på hur det ska bli med värmen i min Peugeot 508 till vintern, läste i någon annan tråd om någon som ev, skulle eftermontera en Webastovärmare.
Undrar hur det gick, blev det någon eftermontering? Pris ?
Eller klarar man sig utan extravärmare ?
Tror att det varPeugeotePär som skulle kolla priser.
Janne
Jag eftermonterade en Webasto förra hösten, det gick på typ 18000 men det är värt varje krona, funkar klockrent kalla vinterdagar.
Gjorde det på en firma i Bromma som bara jobbar med att sätta in värmare i bilar, dom är granne med MAX.
18000:- !!!
Då får du bilen lääänge om inte det ska vara att kasta pengarna i sjön.
Nä då byter om ca 2 år... Brukar byta bil när den är mellan 3 och 4 år.
Nu är bilen 1 år och 3 månader.
Jag undrar fortfarande om någon kan säga om värmen räcker till kalla dagar i bilar med "snåldieslar" ?
Janne
På min Partner 2.0 HDi var värmen katastrofalt långsam när värmaren inte fungerade, på tomgång verkade det som motorn knappt alstrade nån värme, tempmätaren skönk om man stått en stund vid typ 10 minus.
Man märkte oxå skillnad på hur man körde, jag gjorde så när värmaren inte funkade, att jag åkte en mil normalt, sen drog jag ur motorn ordentligt på en raka, då kom värmen igång lite.
jigson det funkar... under vintern som var så körde jag värmaren, är det kallare än 15 minus så för man köra i ca 30minuter annars så räcker typ 15 min.
Jag har e-HDi motorn i min 508 och motorn kommer fort upp i rätt grader.
Hade för många år sen en liten smidig värmare som bara blåste varmluft, minns inte märket på den, hade den i flera bilar, alla i bagaget med en slang och ett munstycke så den blåste varmluft framåt från hatthyllan. Bränslepumpen hade stegmuffar så den enkelt kunde skarvas på närmsta bränsleslang i varierande storlek, smidigt på Opel Kadett och Ascona B som hade tanken i bagaget.
Formatet var som en dammsugare från 70 talet, fast mycket mindre, lackad i svart krymplack.
Kanske fanns den modellen i nyare folkvagnar ??
Det låter som en Eberspächer, jag hade en sådan för många år sedan i en Saab 99, den fungerade sällan.
Sådan sitter i Saaben och den fungerar perfekt.
Det har hänt en del sedan de första som satt i VW på 60-talet.
hadde selv en webasto i min bil på 80 tal en lancia beta og uten weben hadde
det nok ikke blitt noen vinterkjøring.herlig apparat som gikk videre til neste bil
alfa 33 som ikke var like bra vinterbil
Vi får in många modernare dieselbilar varje vinter på jobbet med strulande dieselvärmare (och därmed ofta usel värme) så att de generellt skulle fungera bra håller inte jag alls med om.
Som ni säger har det hänt en hel del genom åren men min erfarenhet är att de knappast blivit dritsäkrare generellt.
Jag har berättat förr om en Passat-07:a där dieselvärmaren bytts 3 gånger på mindre än 4 år, jag förstår att man som ägare då lessnar.
Min far har en fiskekompis som han åkte till fjällen med i vintras i hans Citroén HDI-diesel där dieselvärmaren sagt upp sig för tredje gången, farsan som satt i vinterjacka och alla ytterkläder på höll ändå på att förfrysa trots full värme alla de närmare 30 milen och det är inget han tänker göra om.
Sen finns de såklart de värmare som fungerar bra även i flera år som i cristers Opel, men ärligt talat så förväntar man sig väl att det mesta i bilen som köps helt nytt ska hålla åtminstonde i 3-4 år utan att strula?
Personligen skulle jag inte lägga vare sig 13 000kr eller 18 000kr för att få värme i bilen då man aldrig får tillbaka de pengarna även om man tror sig köra snålt med sin dieselbil, det borde den klara av att ge i orginalutförande enligt min mening och en elektrisk motor & kupévärmare är både dritsäkrare samt mycket billigare att installera (och även att laga) om man nu inte står med bilen ute i skogen om dagarna utan tillgång till el som tex skogsarbetare då det är en helt annan sak.
Vi har faktiskt kännt oss tvingade att köpa tex Webastos orginal-diagnosutrustning på jobbet förra året då problemen med dieselvärmarna blir allt fler och allt mer avancerade med allt mer elektronik vilket kan kännas onödigt på en såpass simpel pryl som det ändå borde vara men man kan inte hålla på med dessa seriöst annars och allt för få verkar kunna laga dessa i dag då man i bland får riva halva bilen för att komma åt värmaren, vi har därför kännt oss tvingade att tillgodose kundernas behov som många gånger inte vet var dom ska vända sig för att få värme i sin bil igen.
Rikard, Sådana luft-luft bränslevärmare med fläkt finns fortfarande från både Webasto och Ebesprächer, jag monterade en sådan i en Citroén HDI -09:a i vintras då chaffören inte ville vara med om att sitta och frysa i kupén en vinter till och dessa bilar även har underdimentrionerat värmepaket vilket gjorde att vi avråddes att montera en värmare som hjälpte upp motortemperaturen då ändå värmepaketet var för klent från fabrik, det hade ju inte varit någon höjdare att gjort en sån omfattande montering för att sen inse att man ändå inte får någon bra värme i bilen genom det lilla värmepaketet...
Dessa luftvärmare är dock ännu dyrare än de vanliga värmarna och den installationen gick därför på över 20 000kr vilket jag själv tycker är hutlöst men det är ändå inte mer än att det går runt för oss som verkstad då det är en herrans massa timmars jobb för att montera seriöst, man fick bla ner med bränsletanken för att montera in sugrör till bränslet m.m. m.m. men bra blev det i alla fall till slut och föraren fick äntligen sin något dyrköpta värme... :)
Men min grannes Avensis som jag skrivit om många gånger har en Eberspächer monterad för att han ska få värme i bilen.
Den strulade och han lämnade bilen till en Toyotaverkstad.
Verkstan ringde och talade om att det var fel på cirkulationspumpen och att den måste repareras.
Ok, gör det.
Hans fru hämtade bilen och när hon kom till jobbet två mil senare och steg ur bilen blev det en pöl under den.
Grannen gick ut och kollade, det rann ur brännaren.
Han ringde verkstan som skickade en bärgare.
Efter undersökning på verkstan ringde de upp och sa att enheten måste bytas, den kostade nästan 11000:- me arbete.
Ok, men lägg in den utbytta delen så att jag får titta på den, jag har en kompis som håller på med det här och han kan ju få den som reservdel.
Han visade mig pumphuset dagen efter, alla anslutningar var avbrutna jäms med huset, alltså bara skrot.
Förmodligen bröt man sönder huset redan första gången man försökte laga brännaren.
Han tycker inte att Toyotaverkstäder är så bra som vissa tror.
Japp och den ser alltid väldigt ren ut och är trots sina många mil väldigt befriad från synlig rost.
Jag hade för många år sedan en Webasto monterad i en Simca 1100.
Den var absolut felfri i flera år.
Det som sedan hände var att ljuddämparen rostade bort, men jag tyckte inte att det gjorde så mycket, jag stod ut med bullret.
Den programmerades via tidur och jag hade den ställd på start varje dag kl 15.00, på morgonen hade jag elektrisk värmare.
En vecka efter flera års användning märkte jag att det luktade bränd bakelit varje dag när jag kom ut till bilen.
Motorn var varm och brännaren hade stannat.
På fredagen slutade jag en halvtimme tidigare och brännaren var fortfarande igång.
Jag såg på långt håll att det lyste vid någon springa runt huven.
När jag öppnade var det en låga som från en blåslampa rakt mot temp.sensorn till kylarfläkten.
Snabb avstängning av brännaren som relulterade i en två meter hög eldflamma som snabbt sjönk ner till en halvmeter.
Jag öste över snö så det slocknade.
Dagen efter konstaterade jag att det var det kombinerade tänd/glödstiftets porslinsdel som spruckit och en stor bit var borta, det var däför det blev en perfekt blåslampa.
Ok, nytt stift och ny termokontakt, sedan var allt som nytt!
Enda felet på drygt tio år, jag monterade ur brännaren när bilen såldes och jag har den kvar än.
Tyvärr finns det nog ingen bil på marknaden idag där den får plats.
Har värmare i min nyinköpta firmabil, har inte kollat om den funkar, vet inte ens hur man gör, finns ingen bok med, och jag känner inte igen tiduret.
Den är fyrkantig, lite längre än hög, med display och 2 knappar, den ena med en klocksybol och P, den andra en bras symbol.
Loggan på uret är 3 vita snedställda streck, lite typ nått som Ericsson hade.
Nån som vet vad det är och hur man gör, tex ställa in klockan som går fel.
Lite OT, men angående brasan du hade under huven Nisse.
Åkte hem från jobbet en sen kväll för många år sen, minns inte om den var i en Ascona eller Manta (jag hade flera av båda sorterna på den tiden)
Plötsligt såg jag att det lös mellan skärm och huv, svängde snabbt av och stannade mot en husvägg utan att tänka mig för, sprang ut och öppnade huven, korkat nog hade jag inte stängt av motorn, det var en eldkvast från generatorn mot torpedväggen, jag slog igen huven, stände av och öppnade försiktigt igen, då brann det bara lite lokalt runt generatorn, jag lyckades kväva det med en tröja.
Opel hade ett bränslerör i stål från pumpen under genneratorn och upp bakom den, en urstickande skruv på generatorn hade nött hål på röret, så en tunn ståle bensin sprutade rakt in i den
Den allra första bränsledrivna värmaren jag hade var ett fotogenkök, det placerades framför passagerar stolen i en VW typ 1.
Det var en fantastisk värmare, med halvfylld bränsletank och rejält uppumpat tryck räckte bränslet ledigt under ett biobesök och då vi kom ut på parkeringen fanns där en enda snöfri bil, vår.
varm och skön, man åkte i skjortärmarna vid -20, det fanns det inga andra som gjorde på den tiden.
Men idén var inte min.
Jag hade en chef som tidigare hade en deSoto 1938 års modell.
På vintermorgnarna tände han fotogenköket och placerade det under oljetråget, därefter gick han in och satte på kaffet och bredde några mackor.
Därefter ut och veva igång motorn, flytta köket in i bilen där det fick stå medan han käkade frukost.
Han åkte alltid till jobbet i en varm och snöfri bil utan att behöva skrapa några rutor!
Men jobbigare ;-)
Värmaren i Hiacen är stendöd, det händer inget när man trycker på nån av dom 2 knapparna, jag kollade säkringarna och ett relä som satt brevid, ström fanns till alla, men det hände inget heller om jag tvångskörde relät. Efter det blinkar klockan ist, men knapparna är döda. Jag har följt kablarna, men det finns inget mer än själva värmaren, säkringarna, relät och tiduret.
Har du kollat efter någon märkskylt på värmaren?
Eller en dekal av något slag?
Till crister_1 jag har en insignia 2,0cdti 2011 som är utrustad med en 5kw eberspächer värmare som din gissar jag!
jag har i regel 15 graders värme differens dvs +-0 +15c i bilen, -15c +-0 ibilen efter att programmet gått på max temp i 30 min läge defrost +28 . förra vintern gjorde vi en botten notering -17 ute och när värmaren var färdig med programmet 30 minuter i högsta läget så var det minus 2 grader i kupe´n......:( besviken opel ägare
Jag hade in en VW Caddy TDI-08:a i dag på jobbet där dieselvärmaren inte fungerade med diagnosuppmätning av bilen som följd, den visade 3st felkoder, bla dålig flambildning, låg bränslenivå och låst värmare.
Vw nyare dieselbilar är programmerade så att om man har under kvarts tank kvar av diesel så känner värmaren av detta och ska inte starta, (eller om den av annan anledning inte tänder) görs så ändå 3st startförsök utan framgång så låser sig dieselvärmaren själv och måste programmeras med en diagnosdator med rätt program (normalt VW:s) för att felkoderna ska kunna raderas och för att värmaren ska kunna fungera igen!
I mina ögon ett sjukt system som enbart finns där för att lura ägarna på extrapengar och man kör inte gärna en modern diesel utan sin hjälpvärmare vintertid så det är bara att betala för en "upplåsnings-programmering".
Vi har dock lyckats "knäcka" denna kodning då vår diagnosdator är av samma tillverkare som VW använder sig av orginal och alla funktioner finns där (dock helt utan intruktioner som VW inte släpper) bara man vet exakt hur man ska göra och vilka ettor och nollor man ska klicka in rätt på rätt ställen i rätt system...
Detta är dock tidsödande och som att det inte är tillräckligt tillstrulat så använder sig VW dessutom av olika kodningar för att göra samma sak i olika modeller.
Jag har lämnat in min värmare på service, den funkade först inte alls, men det visade sig att tiduret var trasigt, efter att ha byglat den hoppade den igång (fläkt och pump) men den började inte brinna. För att spara tid och slippa lämna in hela bilen plockade jag ur den själv. Enligt verkstaden var det en bra värmare (15 år gamal Webasto diesel) så det skulle nog gå att få fart på den.
En av slangarna till värmepaketet var kapad och påskarvad till värmaren, jag klämde fast en tång på varje del, lossade klammerna, tog bort värmaren, och satte ihop slangen igen, högst en dl rann ur, och jag åker med bilen som vanligt.
Nu har man värmare i bilen, reparationen kostade 1067:- nytt tidur kostade nästan lika mycket, så räkningen blev på strax över 2000, men det är ovärdeligt att ha en värmare.
En webastovärmare klarar av en biodieselblandning på 20% men numera så har ju OKQ8 en blandning på 22%... Någon som har koll om man kan köra värmaren på OKQ8 blandningen utan att värmaren går sönder?
Läste i instruktionsboken att det stod att man max kan ha en inblandning på 20% men undrar hur det går när OKQ8 har en blandning på 22%
http://www.webasto.se/personbil/service/
Ja du har så rätt Jes, personligen uppskattar jag en värmare mera än AC, särskillt i firmabilen då jag jobbar mycket ute och i frys/kylrum.
När jag startade värmaren för första gången skrek den som en gris, tänkte, var fan har dom gjort, men så kom jag på att jag inte luftat kylsystemet, det var vattenpumpen som skrek, jag åkte en sväng med bilen, då luftade systemet sig själv, och den vart tyst.
20 el 22% kan väl inte göra nån större skillnad, värre är väl kansle om dom ökar till 30% eller nått.
Hur vet man vad dom har i pumparna ?? Var ska man tanka ?? Jag tankar på den mack som ligger närmast när jag behöver tanka, undviker dock Statoil, som bara ger mig bränsle för 795:- på kortet (banken säger att det är Statoils problem, Statoil säger att det är bankens problem)
Nä tror inte heller det ska spela så stor roll och speciellt när jag blandar mellan OKQ8 och SHELL, vill köra så rent bränsle som möjligt men vill samtidigt ha OK:s bonus när jag har tank kort där.
Jes den nya dieseln som OKQ8 har är på 22% biodiesel, numera så har även Statoil det... Är inget fan den typen av diesel så brukar även tanka en hel del på SHELL eftersom dom har den "bästa" dieseln för stunden med 5% inblandning biodiesel...
Nu ser jag att dom ökat på till 27% näää nu kommer jag sluta tanka helt på skit OKQ8
http://www.okq8.se/privat
Det var bättre förr kan man verkligen säga numera... :(
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.