Att lämna in bilen på verkstad är inget billigt nöje här i Sydney heller men det verkar som servicenivån är några snäpp bättre här. Verkstäderna har fattat att det även är viktigt att ta hand om föraren och inte bara bilen. På den Toyotaverkstad där vi servar samtliga våra tre Toyotor så blir man otroligt väl omhändertagen. När man kommer får man alltid en flaska iskallt vatten och en färsk dagstidning redan innan man hunnit kliva ur bilen. Vi har också vår "personliga kundmottagare" som känner till våra bilar och vi alltid kan prata med. Senast när jag lämnade in min HiAce för att byta ett lager i pinjongen på garantin så ville man ta en provtur. Medan jag väntade blev jag omgående försedd med kaffe och kakor. Då reparationen tog några dagar längre än väntat på grund av att det inte fanns delar i lager så ringde min "personliga kundmottagre" Sergio varje dag och informerade mig arbetets (brist på) fortskridande. Dessutom har de flesta verkstäderna lördagsöppet nu för tiden och många har hämtnings- och lämningsservice av bilen.
När jag var i Sverige i påskas skulle min kompis lämna in sin nästan nya Mitsubishi Pajero på service. Jag ställde upp och åkte efter honom i min hyrbil och skjutsade honom till jobbet och i motsatt rikting på kvällen. När jag frågade varför han inte kunde lämna bilen på en lördag så gapskrattde han. Jag tyckte också att kundmottagaren var ganska ovänlig. Dessutom var bilen lika skitig som när han lämnade in den. Här ingår alltid en sk. "gratis biltvätt" i servicen. Kvliteten på servicen av själva bilen är det ju svårt att uttala sig om. Det är nog samma skit här som där.
Fast i Sydney får man åtminstånde kaffe och kakor medan blir lurad.
Kommentarer
Där kan jag inte göra annat än hålla med. "Service" i Sverige finns inte! Med service menar jag att jag kan lämna bilen precis när jag vill, verkstan kastar sig över min bil och kommer inom 10 minuter tillbaka med ett förslag. Vill de ha bilen längre än en dag bjuder de mig på en hyrbil. Självklart ingår tvätt, de tilloch med frågar mig om jag kanske inte vill ha bilen tvättad (jag kanske har någon annorlunda lackbehandling). Att de dubbelkollar var de kan nå mig via telefon är ju självlkart. Kanske jag har blivit lite bortskämd med service numera? I Sverige blev jag nästan alltid förbannad när jag skulle hämta bilen. Otvättad, oljiga fingeravtryck (då klagade jag). Tanken tom (skall givetvis vara full).
Bra servad i Tyskland
Det ingår alltid tvätt i servicen så vill man av någon anledning inte ha bilen tvättad så säger man till när man lämnar den. Dessutom glömde jag att de har gratis buss från verkstaden in till centrum. Två turer på morgonen och två turer tillbaka på kvällen. Jag har dock aldrig använt den servicen för vi lämnar alltid våra bilar på lördagarna när vi inte jobbar. Även verkstaden i bensistationen runt hörnet där vi lämnar döttrarnas Hyundai har lördagsöppet och även där ingår biltvätt i servicen. Dessutom brukar man få en öl när man hämtar bilen! Fast tanka bilen får man faktiskt göra själv.
Om någon är intresserad kolla gärna [url=http://www.sydneycitytoyota.com.au]www.sydneycitytoyota.com.au[/url].
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.