Nej, i allmänhet inte. Det som brukar orsaka problem är "life time"-oljan. D.v.s. att den inte ska bytas. Vad hade din för fel?
Uppdaterat: 2012-01-16 17:23
mcregor (ej verifierad)
Men på 5500-mil borde det väl knappast vara oljebytesintervallet på lådan som är problemet....
Problemet är väl kanske att man tror/hoppas att man får högre kvalitet på dyrare bilar men idag är ju inte det nån absolut sanning längre. Visst är ofta den upplevda kvaliteten högre men det är ju nåt annat än verklig kvalitet. Sen kan ju just detta haveri vara en ren tillfällighet för sånt kan ju drabba alla märken, tyvärr. Fick du lådan bytt på garantin eller fick du stå för fiolerna själv ?
Zf 6hp-serien anses allmänt som en slitstark automatlåda som används av flera olika tillverkare. Bl.a. BMW, Jaguar, Land Rover och Hyundai. Söker man på nätet ser man att de flesta problem verkar vara relaterade till för dålig eller felaktig olja. MEN - är bilen trimmad är det inte konstigt alls att lådorna rasar. De är byggda för max. 400 Nm (6hp19) och motorn ger original 350-360 Nm.
Det verkar inte vara vanligt att man byter olja i automatlådor och vill man göra det brukar det bara gå att byta hälften utan att plocka ner lådan.
En bil jag hade var försedd med automatiskt oljebyte, den krävde påfyllning var 100:e mil.
Naturen var obehagligt röd under bilen!
Jag talade med vår lantbrevbärare som berättade att de Renault som Posten hade inte skulle behöva oljebyte enligt verkstäderna trots att Postens biltekniker krävde oljebyte.
De fick också helt riktigt många växellådshaverier.
Och det kan man ju förstå, de lådorna får ju växla kontinuerligt.
Uppdaterat: 2012-01-17 11:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Nej, i allmänhet inte. Det som brukar orsaka problem är "life time"-oljan. D.v.s. att den inte ska bytas. Vad hade din för fel?
Men på 5500-mil borde det väl knappast vara oljebytesintervallet på lådan som är problemet....
Problemet är väl kanske att man tror/hoppas att man får högre kvalitet på dyrare bilar men idag är ju inte det nån absolut sanning längre. Visst är ofta den upplevda kvaliteten högre men det är ju nåt annat än verklig kvalitet. Sen kan ju just detta haveri vara en ren tillfällighet för sånt kan ju drabba alla märken, tyvärr. Fick du lådan bytt på garantin eller fick du stå för fiolerna själv ?
Zf 6hp-serien anses allmänt som en slitstark automatlåda som används av flera olika tillverkare. Bl.a. BMW, Jaguar, Land Rover och Hyundai. Söker man på nätet ser man att de flesta problem verkar vara relaterade till för dålig eller felaktig olja. MEN - är bilen trimmad är det inte konstigt alls att lådorna rasar. De är byggda för max. 400 Nm (6hp19) och motorn ger original 350-360 Nm.
BMW har många problem, men några nyare trasiga automater har jag inte läst om än iaf.
Det verkar inte vara vanligt att man byter olja i automatlådor och vill man göra det brukar det bara gå att byta hälften utan att plocka ner lådan.
En bil jag hade var försedd med automatiskt oljebyte, den krävde påfyllning var 100:e mil.
Naturen var obehagligt röd under bilen!
Jag talade med vår lantbrevbärare som berättade att de Renault som Posten hade inte skulle behöva oljebyte enligt verkstäderna trots att Postens biltekniker krävde oljebyte.
De fick också helt riktigt många växellådshaverier.
Och det kan man ju förstå, de lådorna får ju växla kontinuerligt.
Det var spån i lådan, vet ej om det är någon skillnad på den nya lådan.
Maskinskadegarantin stod för kostnaden, men jag fick betala självrisken. Bilen är inte trimmad.
men det känns inte som en premiumbil längre.
När försäkringskunderna kan pröjsa 50000:- istället nä nä...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.