Förr var ju Volvo väldigt bra, vem har inte hört denna slogan. "Volvos värde varar". Men nu är det en ny tid och nu heter det enligt Vi bilägare i senaste nummret " Toyotas värde varar". Tänk hur det kan bli !
Av 10 bilar i toppen är 4 Toyota enligt listan. Så nu undrar jag vad det är som inte stämmer med denna undersökning som Toyota ligger i topp i ? Kanske signaturen Pa_Forsgren har några teorier eller vetenskapliga belägg för att inte detta stämmer i Vibilägares undersökning i senaste nummret, som du hade om Folksams undersökning om Sveriges krocksäkraste bil ? Som enligt Folksam är Toyota Avensis från -03.
Saab 9-5 kombi kommer först på 44 plats om bilars andrahandsvärde, det märks även här att inte tiden står still, precis som i Folksams rapport om vilken bil som är krocksäkrast.
Ska bli kul att följa mina båda bilar hur de behåller värdet !
Kommentarer
För det första vill jag klargöra för shogun att jag inte dissat någon annan undersökning. Men eftersom du "vet" att den är rätt så kan du väl svara på den fråga jag ställde till dig istället?
Toyota har ett jättebra rykte och en serviceorganisation som många är avundsjuka på. Sedan gör de bra bilar, om de inte gjorde det så skulle de inte sälja bilar som de gör. Kanske är det därför? Vad vet jag?
Men jag håller med Saabnisse om att de inte har någon bil som passar mig!
(Läste att tom du kunde nämna något gott om VW (TV idag)...
med hjärtliga hälsningar till Mr shogun
Det låter enkelt när du säger det!
Jag har gjort det. Väntar på svar än... Det har gått några månader!
Toyota har säkert utmärkt 2:a-handsvärde. Men, en icke föraktlig del av detta värde finns inte i verkligheten. Utan bara
som krumbukter med siffror.
Om en Toyota med prislapp 200.000 kr säljs för 200.000 kr och senare värderas till 120.000 kr, har den tappat 40% i värde.
Om en Opel med prislapp 220.000 kr säljs för 200.000 kr och senare värderas till 120.000 har också den tappat 40% i värde.
Men i "vetenskapliga" undersökningar har Opeln tappat 45,5% i värde.
Så det faktum att Toyotor säljs med betydligt mindre (eller ingen) rabatt förskönar 2:a-handsvärdet.
Kanske har de bullriga bilarna bättre andrahandsvärde? Gissar svar från "skokanonen"! ;-)
Golf - bra andrahandsvärde, bullrig.
Auris - bra andrahandsvärde, ännu bullrigare
C1 - bra andrahandsvärde, bullrigast
Jag funderar på det här med andrahandsvärdet.
Om man tittar tjugo år tillbaka då devisen "Volvos värde varar" användes i annonser och som försäljningsargument.
På den tiden var det relativt enkelt att själv reparera de flesta bilar, speciellt Volvo med dess enkla uppbyggnad.
Men det gick att utföra många reparationer även på Saab även om den var krångligare. Golf var ju ett under av lättmekat bortsett från den ålderdomliga sammanbyggnaden av grenröret som medförde en onödigt krånglig bränsleinställning.
Detta medförde ju att det var enkelt och billigt att hålla en bil rullande väldigt många mil, även om kvaliten många gånger var lägre än idag.
Nu finns bättre material och bättre smörjmedel.
Men hur är det med de bilar som tillverkas idag?
Hur många självskruvare ger sig på en modern bil?
Om man jämför t.ex. Biltemas katalog för tjugo år sedan innehöll den ca 80% bildelar och bilverktyg.
Idag är det ca 20% av den varan och resten allt från kastruller till gräsklippare.
Jag tror att andrahandsvärdet kommer att sjunka väldigt fort på nya bilar.
Vem kostar på en dyrbar rep. på en tio år gammal bil som rullat 25000 mil.
En ny Prius kostar ca 280000:- Golf kostar idag ca 225000:-. Med det som hittills beräknat halveras värdet vart tredje år för att plana ut vid 8-9 års ålder.
Jag tror det blir värre minskning nu.
T.ex. Prius, vem vill kosta på 50000:- för ett nytt batteripack om tio år då värdet på bilen kanske är max 20000:-?
Och då har det kanske presenterads två till generationer av Prius som är överlägsna den föregående.
Jmfr. värdet på en esex år gammal värstingdartor som kostade 20000:-. Vad är den värd idag?
Eller en platttv som för tre år sedan kostade 30000:-. idag får man en betydligt bättre för 5000:-!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.