Vi Bilägares forum

Bil för tre barn

Bil för tre barn

Nu har vi tre barn i åldrarna 5, 2.5 och 1 vecka. Börjar inse att våran bil inte räcker till för tre barnstolar så länge till. Därför undrar jag om det är någon som har ett tips på en bra bil för tre barnstolar? Vi skulle helst vilja undvika familjebussar.

Uppdaterat: 2011-02-03 18:35

Kommentarer

Jag har samma problem! Har tittat på nya Grand Scenic som jag tycker är prisvärd, praktisk och trevlig. Renualts kvalitetsrykte är dock uselt men det borde vägas upp av 5-års nybilsgaranti. Däremot är jag rädd för en ordentlig smäll vad gäller andrahandsvärdet. Ford S-Max och VW Touran är andra alternativ jag överväger. Möjligen behåller jag vår SAAB 9-5 men den är inte optimal. Vilka alternativ överväger du?

/Daniel

Uppdaterat: 2011-02-03 20:16

Ny bil eller begagnad? Vid nyköp skulle jag rekomendera Toyota Verso om den räcker till, vid begagnatköp är tex. Toyota Avensis Verso eller Mitsubichi Grandis omtyckta av sina ägare och väldigt driftsäkra bilar som vållar få dyrbara problem.
dkn1212, Du är medveten om att Renaults Nybilsgaranti i själva verket bara gäller i 2år där du kan få en "Förlängningsgaranti" i 3 år till (kan alltså totalt bli 5år och max 10 000mil) förutsatt att du håller dig till Renaults dyra verkstäder och dess orginaldelar? Exakt samma kryphål och krav har både Opel och Ford med sina garantier som inte riktigt regelrätt borde få kallas för "5 års nybilsgaranti" då konkurrenslagarna i EU:s gruppundantag säger att en biltillverkares nybilsgarantier ska gälla oavsett vilken verkstad som servar bilen bara det är en verkstad som servar bilen enligt tillverkarens rekomendationer.

Uppdaterat: 2011-02-03 22:19

Vi funderar nog på en begagnad för runt 200 000. Funderar lite på Touran,känns dock lite som en plåtlåda, ändå ingenting i jämförelse med vår 307 som vi har nu. Har även kollat Grand Scenic och känner att ryktet skrämmer mig lite. Samtidigt har vi haft en 307 nu och den är från 2003 och hittills har vi inte haft ett enda fel på den. Grandis hade jag inte tänkt på men hur är det med rosten? Sedan har jag lite dålig koll på vad Verso egentligen innebär. Vad är det som blir större på en Verso?

Hur är det med garantireglerna? Kan de verkligen komma under med sina kryphål i längden?

Uppdaterat: 2011-02-04 18:41

Eftersom Grand Scenic ska servas var 3000 mil så innebär det 3 sevicetillfällen inom 5 år / 10000 mil. Den första servicen får jag inkluderad. Det innebär att jag måste serva bilen två gånger vid en Renaultverkstad för att få fem års nybilsgaranti. Det kan väl rimligen inte bli så dyrt? Eller? Om jag nu väljer att köpa en Scenic (det är en riktigt trevlig bil) så är jag mest rädd för andrahandsvärdet. Säljer jag efter 3 år / 5000 mil (då har jag inte betalt för en enda service) så hoppas jag att mer än hälften av värdet återstår. Och andrahandsvärdet borde rimligen bli bättre när det finns två års garanti kvar.

Jag tycker Touranen är trevlig! Den känns dock klart mindre än Grand Scenic. Dessutom brukar VAG:s bilar vara rätt bullriga. Hade tidigare en ny Octavia och den bullrade betydligt mer än vår nuvarande 9-5. Andrahandsvärdet borde däremot vara tryggt.

/Daniel

Uppdaterat: 2011-02-04 19:59

Ford S-Max? Eller om budgeten tillåter, nya Subaru Legacy eller Outback. Den är extremt rymlig för att vara kombi och bättre bil för pengarna kan man inte hitta. Men bägge alternativen hamnar nog uppåt 300 KSEK....

Uppdaterat: 2011-02-05 09:17

Visst vore det kul med Subaru men det blir nog för dyrt. Har provkört en touran igen och den känns allt bättre. Grandisen ska vi provköra i veckan. Sedan har jag även börjat titta på Mazda 5.

Uppdaterat: 2011-02-06 09:30