Vi Bilägares forum

Betalning vid utebliven bilreparation??

Betalning vid utebliven bilreparation??

Bilen tvärdog och kunde inte startas så jag lämnade in den på verkstaden. De bytte ut bensinpumpen men ingen skillnad. Efter 3 veckor så säger dom att dom har givit upp utan bilen måsta bogseras till en märkesverkstad istället. Dock vill dom ha 1400kr för jobbet och det onödiga pumpbytet. Konsumentvägledaren säger att jag inte ska betala något. Verkstaden blir då arg och säger att de inte vet hur branchen fungerar och att jag måste betala. Är det någon som varit med om något liknande? Något tips?

Uppdaterat: 2012-06-15 15:23

Kommentarer

Nu säger ju i princip aldrig den "korkade datorn" att bränslepumpen är slut Jes eftersom den normalt inte märker detta (så länge pumpens strömsignal skickas ut) och utan denna korkade dator skulle det minst sagt råda fullt kaos av modernare trasiga bilar världen över vars fel aldrig skulle hittas, så ser verkligheten ut i dag.

Jag förstår att verkstaden vill ha betalt för en del av allt arbete dom troligen lagt ner på bilen då man har omkostander och inte kan bedriva hjälpverksamhet och jag kan intyga att det allt oftare är oerhört svårt att avgöra den exakta felkällan till en bil som beter sig på ett visst vis och även om man kan få väldigt bra ledtrådar av datorns felkodssystem så räcker tyvärr inte alltid detta och tex mekaniska fel känner inte elektroniken av.

MEN på Verkstaden jag själv jobbar så har vi aldrig mage att ta i närheten av betalt av de timmar/jobb vi faktiskt har lagt ner på bilen i fråga om man nu inte lyckas lösa problemet vilket jag anser att även denna verkstad borde göra om man vill värna om sina kunder även om det alltid blir en rejäl förlustaffär för verkstaden, dock kan jag ju inte uttala mig om detta gjorts eller inte då jag inte har en aning om hur mycket tid man lagt ner på bilen i fråga.

Uppdaterat: 2012-06-15 20:03