GM-Sweden sviker Opelkunder. Hos de lokala handlarna fins det hos de firmor jag besökt endast 2-3 Oplar i utställningshallarna. Att mar har alla Saabmodellerna inne stör mig inte, men att man tar hem samtliga modeller av Chevrolet och Suzuki och ställer ut dem till påseende, samtidigt som man tycks gömma Opelbilarna. Speciellt Vectra finner jag anmärkningsvärt. Anmärkningsvärt är även det faktum att representanter hos Opel hos GM Sweden säger sig inte kunna göra något åt de lokala försäljarnas prioriteringar.
GM-Sweden har lyckats få ner försäljningen av Opel till ett minimum. Detta är anmärkningsvärt när samtidigt försäljningen av Opel ökar i så gott som alla Eu länder.
Dessutom försöker man mörka när det gäller likheten mellan Saab 9-3 och Opel Vectra. Kunden borde ha rätt att veta det självklara faktumet att man delar drivlina, motorer, växellådor, koppling, bromsar, hjulupphängning, elektronik,mm. Opel har dock flera billigare motoralternativ som till en del inte marknadsförs i Sverige. T.ex marknadsförs inte alls 140 hk verisionen, men finns att beställa.
Med tanke på ovan nämnda, borde kunden ha rätten att välja det billigare alternativet, men konkurrensen får tydligen inte störa Saab.
Motsvarande finns ju hos VAG koncernen. Skoda, WV och i viss mån Audis likheter hemlighålls inte hos den organisationen på samma sätt.
Besviken på GM-Sweden
Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Kommentarer
Jag förstår vad du menar, Opel står oftast i bakgrunden.
Jag har däremot inte sett samtliga Chevrolets modeller någonstans, endast Daewoo-Chevrolet, och det beror väl på att man vill prioritera marknadsföringen av dessa.
De är ju dessutom väsentligt billigare.
Men kan det vara så enkelt att man tjänar mer pengar på dessa än på att kränga Opel?
Javisst menade jag Daiwo/Chevrolet.
När såg någon en annonskampanj när det gäller Opel Astra eller Vectra senast. Jag har inte sett någon tidningsannons. Hos den försäljare som jag har kontakt med, har inte -08 orna presenterats överhuvudtaget frånsett den karavan från Opel som gästade stan. Den annons som presenterades då, var en mindre hörna i en Saabannons.
Dessutom vill vissa försäljare hävda att Opel varit en skitbil tidigare, vilket jag inte kan hålla med om av egen erfarenhet. Jag tycker att vissa försäljare beter sig som skitstövlar i det avseendet.
Det är helt naturligt att en tillverkare vill sälja sina egna produkter först och främst. Här i Australien representeras SAAB nu för tiden av GM syskonet Holden. Trots att man just nu faktiskt kör en omfattande reklamkampanj för Saabs cabbar i TV och stora affischer så har handlarna inte följt upp på mista sätt. Hos Suttons Holden har man samtliga Holden modeller. Personbilar och pick upper med både V6 och V8 i hallen och även för provkörning. Av de importerade modellerna fanns samtliga koreaner i hallen men bara Captiva för provkörning, Astra fanns för provkörning men av Vectra fanns inte ett spår. En Saab cab fanns i hallen men ingen för provkörning. Av övriga Saab modeller, Cadillac och Hummer fanns inte heller ett spår. När jag frågade efter en Saab 9-3 försökte säljaren styra över mig till Epica istället! Bättre bil till halva priset enligt försäljaren.
För några år sedan representerades Renault av Volvo. Men Volvo gjorde absolut ingenting och sålde därför inget. Numera säljs märket av Nissan med exakt samma resultat! Vill man köpa en Renault måste man i stort sett sparka Nissan säljaren på smalbenen.
Där har du svinaktigeheten i GM koncernen. GM ledningen är en samling skitstövlar hela bunten. Hos Opel i Tyskland märker man av illviljan från GM s ledning i USA. Opel ger inte samma vinst per såld bil som Daiwo för GM koncernen. Att Opel är överlägsen kvalitetsmässigt liksom Saab tar man ingen som helst hänsyn till, det är kapitalet som räknas. Vad som är bäst för konsumenten skiter GM fullständigt i.
Detta är mycket tråkigt nu när Opels kvalitet står i proportion till Japanska Toyota, man slår ju för närvarande alla Tyska konkurrenter på fingrarna i de senaste konsumentundersökningarna. Eftersom Saab har i stort sett samma komponenter borde Saab vara i samma position, men av någon anledning får inte Saab samma höga betyg av konsumenterna.Detta beror kanske på det faktum att Saab har för låg andel, mindre än 1 promille av försäljningen i Tyskland. Dessutom även det du Peter nämt beträffande förhållandet i Australien.
Det bästa vore att man sålde märkena var för sig, först då har vi konsumenter något att säga till om.
GM s produkter, särskilt Opel och Saab har ju lyft kvalitetsmässigt genom GM-Powertrain Europe, men vad hjälper det mig som kund när GM kör konkurrentmetoden mellan märkena,, med ekonomi för den globala koncernen istället för konsumentens billigaste alternativ i samma kvalitetsklass.
Hos mig finns Bilbolaget och där står Opels bilar i entrén direkt när du kommer in och Saabs bilar är lite undangömda i ett hörn. Så där är situationen det omvända. Samtidigt finns det som trådskaparen säger handlare som ANA Trollhättan...
[Edited on 2008-01-25]
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.