Vi Bilägares forum

Beg bil -00, -01, -02

Beg bil -00, -01, -02

Hej!

Jag kollar en hel del på beg.bil just nu -00, -01, -02, och vet inte riktigt vilken bil och modell jag skall satsa på att köpa. Har hittat en Mitshubishi Space star 01 1,8 GDI. -, som gått 13,700. Är väldigt intresserad, men efter att kollat lite info, så skall man se upp med GDI, dåligt för miljön. Är det någon som ägt en sådan, utifrån min fakta? Hur har bilen varit att äga, och och är det något att rekommendera??

Jag är snart 2 barnsmamma. Har en nissan micra -92 idag, och behöver större utrymme.
Jag vill inte ha stora kostnader liggande på min rygg, inte bara bensin- eller driftsnål utan andra kommande fel som kan uppstå på en sådan beg.bil -00, -01, -02 nämnt ovan.
Vad skall jag isåfall tänka på om jag köper en sådan bil i dessa årsmodeller, och vi har sagt ett pris på högst 50 000 Kr.
Jag blir så osäker i denna bildjungel.

Hjälp mig lite på traven, vad skall jag satsa på tycker ni?
Jag kör typ 4 km varje dag inne i stan, och så blir det något utflykt under helgen på ca 50 km.

Tack på förhand!

MVH

Janette

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Tackar så mycket för att du svarat mig.

Jag skall försöka leta någon sådan variant här i skåne. Fanns ju en i käglinge, men den hade en bukla därbak.
Det är inte lätt med alla dessa bilar. Kan du inte rekommendera en annan liknande?

Hälsning
/Janette

Uppdaterat: 2008-09-23 14:58

Hej igen!

Ja, det var ingen ´billig bil, och mycket har den kört redan.

Visste inte om ifall det skulle vara så, därbak på Yariisen.
Kanske skall jag kolla upp. Firman ligger på vägen hem till föräldrarna.

Såg en annan annons, på renault scenic, vad sägs om den

[url=http://www.blocket.se/vi/18210057.htm?ca=23_11_s]http://www.blocket.se/vi/18210057.htm?ca=23_11_s[/url]

Kan det vara något?

Uppdaterat: 2008-09-23 15:43

Renaulten ser vettig ut!
Kan du pruta ner den till 40-43tkr så är det nog ett vettigt, men provkör och känn efter
så att bilen känns fräsch, många känns redan slitna runt 10000mil!
Kolla priset innan du köper, så att du inte betalar för mycket!
Du värderar bilen på [url=http://www.bilpriser.se]www.bilpriser.se[/url] (kostar inget)

Uppdaterat: 2008-09-23 17:02

Ja min vännina sa också att jag skall akta mig för renault, franska bilar, och jag får nog ta och tänka till lite där.
Usch usch vilken jobbig sits man befinner sig i.

Jag skall titta och läsa på, och vi får se vad det blir för bilinköp framöver.

Uppdaterat: 2008-09-23 17:18

Nej, det får bli manuellt för min del. Bekvämt med aut som du säger, men vill inte komma ifrån den.

Det ligger på Öland, så det blir typ 350 km från Malmö skulle jag tippa.

Så snäll du är som kollar alla dessa annons inskick. Men du får gärna kolla runt skåne, för jag har inte tid eller möjlighet att färdas längre än till typ helsingborg.

Tack återigen!

/Janette

Uppdaterat: 2008-09-23 17:39

Hahahaha!

Då får du ha en riktig skön semester.

Trevlig fortsatt eftermiddag!

Uppdaterat: 2008-09-23 17:53

Janette! Lås dig inte vid ett specifikt bilmärke.
Det finns inga felfria bilar. Hur den skötts sedan tidigare väger tungt.
Titta gärna hos en MRF-handlare som lämnar garanti.

Uppdaterat: 2008-09-23 23:00
McTar

Satt och bläddrade i en Vi Bilägere från i våras, när jag väntade på att bli klippt, där Bilprovningens statistik över fel på bilar fanns med. Intressant var att notera att Toyota var överlägset felfriast på bilar som gått mindre än 5000mil. På bilar som gått över 9000mil hade Toyota en bil bland de tio främsta!

Uppdaterat: 2008-09-24 21:53

Statistiken fanns i något vårnummer av ViB 2008.
Vad jag vill få fram är att Toyotaägarna i Sverige verkar köra relativt lite och att körsträckan påverkar bilens skick mer än åldern.
Det finns andra aspekter också när man köper bil, tex utseende, hur man trivs i den och andra subjektiva kriterier.

Uppdaterat: 2008-09-25 09:38

Felen som du fått på din nya Auris, Shogun, blev de lagade/åtgärdade snabbt och lyckosamt?

Uppdaterat: 2008-09-25 11:53
McTar

Det är olika på inställningen också.
Jag håller med om att det är bra att huven byts, men om det skett på min Passat hade jag varit mäkta irriterad. Det skall inte ske!

Appropå rost och Toyota så skrattade verkstan åt min granne när han tyckte det var en garantifråga med upprostad baklucka. Ingen goodwill.
Den är iofs 10år.
Men det är helt klart att det kommer inifrån - rakt igenom plåten.

Uppdaterat: 2008-09-25 15:31
McTar

Visst har han sig själv att skylla! Det är han medveten om.
Men till hans försvar så har inte jag heller sett det tidigare, då det vek över kanten för någon månad sedan. Jag har iofs inte tvättat bilen..
Det tar ganska lång tid för rosten att ta sig genom en plåt... Det vill säga "garanti" på 6år mot genomrostning är inte mycket till garanti; vilket gäller alla bilar såklart.

Uppdaterat: 2008-09-25 16:18
McTar

Jag tror benhårt på Golf före Auris.
Ok Toyota anses ju ha överlägsen service före VW, men det finns ju så många icke märkesbundna auktoriserade verkstäder som kan serva Golf om man skulle vara missnöjd med den lokala märkesverkstaden.
Just detta, att nyttja fria verkstäder, verkar vara något som inte alla bilägare fattat.
Det finns fortfarande de som tror att garantier inte gäller om man inte servar på märkesverkstan.

Uppdaterat: 2008-09-28 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är så urbota envis att jag alltid trott på gas.
Det är det absolut billigaste och renaste bränslet och det finns många småbilar och mellanklassbilar som går på gas.
Här går det att göra fynd även om mångs hsr högre andrahandspris än konv. bilar.

Uppdaterat: 2008-09-29 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller helt med dig, det var just det här som gör att jag skulle föredra Golf framför Auris.
I princip ger ju alltid överladdning ett starkare motor över ett större varvtalsområde än en sugmotor.
Jag undrar också varför Toyota inte har någon liten överladdad motor, tekniken har de säkert.

Uppdaterat: 2008-10-07 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ni och era toyotor ni tror att det är så hållbara bilar,varför kör inte Taxi bara toyota+ om man kollar på blocket vilka bilar som har gått längst så är det bara volvo mercedes och några udda till som rullat över 50000mil och rullar många mil till toyota hänger bara med till 30 35 tusen sen är det tvärstopp

Uppdaterat: 2008-11-05 21:23

Ja. jag håller med.
Där jag bor mitt mellan två städer i mellansverige har taxi sedan några år till stor del gått över till Saab från Volvo.
Jag frågade några förare om Saaben var bättre än Volvo.
"Nej, men på Saab får vi fel åtgärdade omedelbart medan det kunde ta upp till fem veckor innan Volvo fick fram delar, så var det inte förr, fem veckors stillestånd har vi inte råd med"!
Men det märkliga är att ingen kör Toyota som ju ska ha så bra service!
Varför?
Är taxi verkligen så nationalistiska?

Uppdaterat: 2008-11-06 17:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre