Vi Bilägares forum

Bästa dieselbilen av dessa??

Bästa dieselbilen av dessa??

Jag är ute efter en säker och rymlig familjebil årsmodell 2005-2007. Jag har funderat på följande bilar, kan ni kommentera dem så vore jag mycket tacksam.Vore bra att få era erfarenheter av dessa modeller/motorer.Undrar alltså rent konkret om någon av dessa har kedja, underhålsfritt partikelfilter, hur de är att köra, ljudnivå, är de praktiska, bra kvalitet, vad ni tycker om servicen, hel/halvljuset, etc, etc.. Även andra bilförslag än dessa mottages gärna, dock inte BMW, MB, Volvo eller Audi då jag tycker de är för dyra (men grymt fina dock ;).

Ford Focus Titanium 1.6TDCI
Ford Focus Titanium 2.0TDCI
Opel Astra Enjoy 1.7CDTI
Opel Astra Enjoy 1.9CDTI
Opel Vectra Enjoy 1.9CDTI
Saab 9-3 SportCombi Linear 1.9TiD
Toyota Avensis Business D4-D 125
VW Passar Sportline TDI 140

[Edited on 2008-11-17]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Min svärfar har en Astra kombi 1.9CDTI -08, trevlig bil rent allmänt, kan dock inget om service intervaller o dyl. Bilens största nackdel är väl just den motorn, sannerligen inget under av modern teknik, väldigt tydligt "dieselknatter", den förhållandevis stora volymen på motorn gör den inte direkt supersnål heller.

Själv är jag av någon oförklarlig anledning insnöad på franska bilar....PSA har en väldigt fin diesel i sin 1.6:a, går tyst och snålt.

Var ute på en provtur i Kia ceed sw i sommras, i den satt deras 1.6 diesel, ruggit fin maskin verkar det vara...man kunde precis urskilja den från en bensinare när den gick på tomgång, vid körning hördes den inte alls.

Uppdaterat: 2008-11-21 17:23

Det är endel storleksskillnad på dessa bilar du nämner.

Opeln Vectra är störst - du ville ju ha en bil med utrymme. Mycket bil för pengerna där. Bra rostskydd mm.

De andra är mindre: Passaten lite mindre och de andra ännu mindre.

Är utrymmena viktiga så är Opeln ett bra val tror jag.

Uppdaterat: 2008-11-21 21:21
McTar

Opel och Saabs 1,9 dieselmotor 150 hk går som ett skållat troll. Saabs bensinturbo 210 hk har näst intill samma prestanda, men då på betydligt högre varv. Det säger lite om motorns karaktär. Hur 120 hk motorn beter sig vet jag inte eftersom jag inte provat den ännu. Vilken typ av filter bilarna har verkar vara av mindre betydelse. Säkerheten är betydligt bättre i Saab och Opel som har godkända wiplachskydd, vilket inte Citroen och Peugot har. Renault har knappt godtagbara w-skydd. Allt enl. Folksam.

Det verkar dock som man i den nya 2,0 liters dieselmotorn, som kommer i Insignian, använder sig av PSA filtret. Vet inte om det är samma motorfamilj som Peugeot/Citroén, men rykten gör gällande att Nissan finns med i utvecklingen av motorn.

1,9 motorn går mycket tyst, utom på tomgång, vilket jag tycker är en skönhetsmiss. Men det är ju inte på tomgång bilen ska gå.

PS. Lämna aldrig en Nissanbil på tomgång en längre stund. = Växellådshaveri, som kommer som ett brev på posten.

Uppdaterat: 2008-12-11 19:21

Jag gillar verkligen Fiatdieseln som sitter i Saab och Opel, den är ju lite modifierad från ursprunget, men den är trevlig.

Men för att den ska komma till sin rätt tycker jag att den ska jobba tillsammans med en automatlåda.

Uppdaterat: 2008-12-11 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där har du helt rätt Saabnisse. Kombinationen med diesel/automat är gudomlig att köra. Dessutom kan jag inte märka någon ökad bränsleförbrukning trots merförbrukning i statistiken. Även antislirsystemet hos GM bilarna är fullkomligt. Där halkar andra 2 hjulsdrivna hjälplöst efter. Möjligen BMW med komb. bakhjulsdrift/antislir/sladdsystem kan konkurrera.

Uppdaterat: 2008-12-16 22:05