Vi Bilägares forum

Avgasvärden på bensinmotorer utan katalysator

Avgasvärden på bensinmotorer utan katalysator

När man besiktigade bilen på åttiotalet, kontrollerade de CO (koloxid) -halten vid tomgång, men inte HC (kolväte) och NOx (kvävedioxid) värdena. Varför skedde detta enbart med CO, och dessutom på tomgång?
Jag undrar hur HC- och NOx halterna var på bilar från denna tid? Det fanns kanske på åttiotalet, eller tidigare, någon bil med samma eller likvärdiga avgasvärden som nyare diton med katalysator?

Uppdaterat: 2011-08-31 17:54

Kommentarer

Det är nog tyvärr ganska kört att du lyckas hitta en bil från 80-talet eller äldre utan avgasrening/katalysator som uppvisat lika låga avgasvärden som en modern bil, det är jag övertygad om.

Bland det närmaste du kan komma gissar jag är tex en gammal Toyota som ju införde modern 4-ventilsteknik genom i princip hela modellprogrammet i mitten av 80-talet samt modern microprossesor styrd-insprutning med digital ställbar tändning på många av sina modeller vilka även utan avgasrening har rätt fina avgasvärden, men helt ner till en bil med katalysator kommer man aldrig.

Vi som jobbar med att ställa in co-halter m.m på gammla godingar i bland även om det blir allt mer sällsynt, (och jag är absolut ingen expert på det då mina äldre kollegor sköter den biten ypperligt) vet att CO:n på en gammal tidig 80-tals Volvo låg oftast omkring 4-4,5 procent för att dom skulle funka hyffsat, detta medans Toyotorna i början på 80-talet hade markant lägre CO-värden vilket gjorde att mina kollegor i början på Toyotorna med förgasare ställde upp CO:n eftersom man inte trodde bilarna skulle fungera annars liksom våra Européiska bilar men då gick Toyotorna knappt ens att köra så man tvingades inse att det var fullt normalt med en CO på kanske bara en fjärdedel man var van vid på dessa bilar...

HC-värdet ligger på många äldre bilar utan avgasrening jag kollat över 200 och mer därtill så det är enorma skillnader jämfört med en varmkörd modern bil som oftast ligger omkring 0 i HC om allt funkar som det ska vilket även CO:n ska göra.

Uppdaterat: 2011-09-01 00:38

För några år sen gjorde bilprovaren av misstag ett 4 gas test på min BMW, och den klarade sig innom gränserna.

Bilen är en flyttgodsimporterad 325ik -88, men katalysatorn saknas, och på flyttgodsbilar krävs inte 4 gas mätning.

Har även besiktigat en Mondeo med rensad kat utan problem.

Men mätvärdesgränserna är ganska snälla för dessa äldre katrenade bilar, dagens gränser skulle dom nog inte klara.

Jag gissar att det oxå är stor skillnad hur fort avgasreningen kommer igång på nyare/äldre bilar.

Uppdaterat: 2011-09-01 09:52

Jag måste rätta mig själv i mitt förra inlägg då jag menade att äldre Volvo-modeller skulle ligga på omkring 3-3,5% i CO för att funka bra, inte 4-4,5 även om många står på det också...

Rikard; Även jag hade en Celica utan kat som klarade avgasvärdena för katalysator i slutet på 80-talet.

Uppdaterat: 2011-09-01 16:54

Min Volvo 244GL årsmodell 1979 med SU-förgasare hade alltid förbluffande låga CO-värden trots ekonomisk och pigg gång! SU-förgasaren var otroligt lättskött, dämparkolven behövde ibland rengöras från sot och smörjas vilket var ett utmärkt gds-jobb. Dessutom behövde brytarspetsarna bytas ut då och då med tillhörande inställning av grundtändläget. Det fanns inga konstigheter som t ex ryckig gång på grund av sot på mättrådarna i luftmängdmätarn, kärvande trottelaxel, defekt solenoid i lamdasonden eller andra moderna åkommor som kan kosta åtskilliga verkstadsbesök att få utredda! Bilarna har blivit alltför komplicerade, och jag ser fram mot genombrottet för eldrift och slopandet av "förbränningsmotorn"!

Uppdaterat: 2011-09-01 21:24

lubos, "Förbluffande låga CO-värden" beror nog helt på vad man jämför med, inte jämfört med en modern bil åtminstonde...

Kul att du pratar om Volvo 244 med SU-förgasare då yngsta killen på verkstaden just i dag diskutterade var CO-skruven sitter på en sådan -81:a med en äldre kollega som har stenkoll på dessa bilar som vi är lite "för unga" för att vara "Experter" på... =)

De problem du upplever på moderna bilar kan vara väldigt varierande beroende på modeller/ märken och man kan inte generellt säga att bilarna har mycket mer problem i dag trots all teknik bilarna innehåller, men visst är det väldigt mycket som KAN strula om delarna är byggda av lite tveksam kvalitét vilket gäller många märken och då kan det som sagt också bli väldigt dyrt och i bland svårt att hitta felen och det är i regel en bra verkstad som gäller i dessa fall, men å andra sidan slipper man mycket problem med tex brytarspetsar, tändkablar, förgasarproblem (och kan åka betydligt längre mellan servicearna) m.m som i regel inte finns ens på de simplaste bilarna i dag.

Uppdaterat: 2011-09-02 20:35

Några år på åttiotalet fanns både Toyota Starlet och Honda Accord med tre ventiler per cylinder och utan katalysator. Hade denna ventilkonstruktion någon sänkande effekt på avgashalterna?

Uppdaterat: 2011-09-03 11:50

Rikard

Angående; "För några år sen gjorde bilprovaren av misstag ett 4 gas test på min BMW, och den klarade sig inom gränserna"..."Men mätvärdesgränserna är ganska snälla för dessa äldre katrenade bilar, dagens gränser skulle dom nog inte klara."

Vad var avgasgränsvärdena på detta fyrgastest?

Är din BMW 325ik -88 försedd med tolv ventiler?

Uppdaterat: 2011-09-03 11:58