Vi Bilägares forum

Avensis kombi eller Saab 9-5 kombi?

Avensis kombi eller Saab 9-5 kombi?

Dags att köpa ny bil. Främst som frugan ska använda när hon skall på dressyrtävlingar med sina vovvar. Vilken av dessa ska hon ha?

Uppdaterat: 2011-04-09 12:25

Kommentarer

Jag vet iof inte hur mycket man stödjer svensk industri genom att köra SAAB, men skit samma... jag kör SAAB i varje fall.

Bild borttagen.http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/saab_95_20t.jpg
[img]http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/saab_95_20t.jpg[/img]

Uppdaterat: 2011-04-09 17:39
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Hon måste ju först provköra bilarna en längre sträcka under lite olika förhållanden för att se vilken hon trivs bäst med, det är ju det absolut viktigaste.
En bil som man inte trivs med är ju i praktiken oduglig.
Jag har kört Avensis en del, men det var förra modellen och det är väl inga större fel på den förutom bullret och stolarna som inte passar mig .
Saaben upplever jag som betydligt tystare och den har väsentligt bättre komfort.
Men det upplevs olika.
Jag har en granne som har en Avensis och där frun som kör den mest tycker att hon sitter utmärkt och trivs bra med bilen, men hennes man dissar den fullständigt.
Han tycker att det är en riktig skitbil, långt ifrån den kvalitet som han blev lovad och långt från den Suzuki de hade tidigare.
Personligen tycker jag att han överdriver, det har inte varit så mycket fel, men de som varit har är lite mer förargliga.
Trassel blir det med alla bilar.

Uppdaterat: 2011-04-10 08:57

Ok jag har svarat, men jag tycker att det är fel ställe att ta upp saken på.
Dessutom , som jag skrev tidigare här, så är det ju omöjligt att säga vilken bil som passar bäst, det är ju en sak som var och en måste avgöra.
Som jag skrivit tidigare hade jag ett helt gäng Simca under ett antal år och jag har aldrig efter det varit med om så många som visste att jag åkte i världens värsta skitbil och det var uttalanden från de som aldrig ens suttit i en Simca.
Ok, det var inte världens bästa bilar, men jag trivdes med dem och det var huvudsaken och de var ganska ekonomiska.
Jag har haft många VW och fått skit för det.
Jag har haft många Saab och Mercedes, samma sak där.
Jag har aldrig ägt en Volvo, men har åtskilliga mil bakom mig i de bilarna.
Men det är tydligen den bil man ska ha för att bli socialt accepterad.
Jag har absolut inget mot Volvo, jag sitter bra i dem och de går bra, men jämfört med Saaben är de lite trista.
Men nu har ju den här tråden spårat ur lite.
Som vanligt.
Ursäkta.

Uppdaterat: 2011-04-10 18:11

Har lite svårt att förstå vad du menar med att ni ska ha en ny bil, en 9-5 eller Avensis, när det nu står att ni redan har en Avensis från-09 i din profil?
Ska ni alltså köpa splitterny kombi-bil (för hundarna) och väntar på nya 9-5 kombi i så fall menar du?
För det första så är det i så fall inte riktigt jämförbara bilar då priset skiljer en hel del till Avensisens fördel (en Saab 9-5 sedan kostar i dag från 296.000kr och en Avensis sedan från 213.600kr enligt deras hemsidor)

Saaben är klart längre och större även om innerytrymmerna och bagageytrymmet är rätt likvärdiga som Avensis (provsatt en ny 9-5 nu i helgen)
Saab har turbomotorer som i de större motoralternativen är snabbare än Avensis som inte har några prestanda-motorer att erbjuda på bensin-sidan om man föredrar bättre prestanda före lägre förbrukning men Saaben drar mer bränsle än Avensis även i Saabs mindre motorer trots att Avensis är snabbare där.
På Dieselsidan är det lite omvänt och Avensis erbjuder bättre prestanda i sina större dieselar än vad Saab gör.

Säkerhetsmässigt är garanterat båda bilarna väldigt starka kort, gammla Saab 9-5 utsågs till Sveriges säkraste bil i Folksams statistik över verkliga trafikolyckor i flera år i rad tills Avensis-03 och nyares olyckor började analyserats då Avensis i stället utsågs till Sveriges säkraste bil vilket även den nu blivit i flera år i rad. Både nya Avensis som kom -09 och nya Saab 9-5 är för nya för att vara med ännu men helt klart lär dom vara ännu bättre än sina föregångare.

Kvalitétsmässigt och ekonomiskt är jag övertygad om att Avensis är det starkaste kortet men Saaben erbjuder kanske lite bättre komfort och kanske känns lite exclusivare, Saab vill ju upp i den högre lite finare klassen med nya 9-5 vilket tyvärr även märks på prislappen.

Men som Saabnisse säger så måste ni ju själva prova och jämföra bilarna och bestämma vad som är viktiga punkter just för er och väga in vad det är värt innan ni bestämmer er.

Uppdaterat: 2011-04-11 01:02

Till er troll som kallar mig troll eftersom jag saknar fast anställning kan jag säga att jag antagligen får en tillsvidareanställning då en kollega ska börja på rekondavdelningen istället.

Däremot är det helt rätt att jag är samma person som den ene Börje bilkunnig. Skriver under namnet Gert mest och kommer inte logga in som Börje (mitt andranamn) något mer.

Jo, det är en ny bil som är intressant.
Avensis då de ska vara driftsäkra. Visst, de har har en del återkallningar men man få hoppas på det bästa. Dessutom är verkstaden jag arbetar på lite specialicerad på bl a Toyota.

Saab 9-5 är ingen favorit men att stödja dem så gott man kan vore gott...

Uppdaterat: 2011-04-11 22:02

Det blifva både en Avensis och en 9-5. Då vi planerar att skaffa ett barn till så kommer denne att få 9-5an.

Uppdaterat: 2011-04-16 17:15

köp saaben avensis är en bullermaskin , och oerhört tråkig

Uppdaterat: 2011-04-19 07:33

Jag kör 9-5 gen1 dels en något skrämd bensinare som ofta tankas med E85, dels en diesel och en V70 med största dieseln.
Visst är Volvon modernare, speciellt i vinter med en mycket smartare styrning av brännaren än den som sitter i dieselsaaben, men funktionen är ju lika och det har inte varit problem med någon av dem.
Men när jag får välja bil blir det bensinsaaben.
Den är i särklass den roligaste och bekvämaste bilen av dessa tre.

Uppdaterat: 2011-04-19 14:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

pegez, Du får nog ändra din uppfattning om att Avensis skulle vara en bullermaskin?
Detta är ett citat från tex Automotorsports test av Avensis: "Suverän ljud- och fjädringskomfort"
och Avensis får 5 av 5 i betyg i både Fjädringskomfort och ljudbetyg: http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0904/090403.pdf

Uppdaterat: 2011-04-19 22:05

Vad surrar du om med artikeln Leifer? Hänvisar du till den så kallade ägaren som vanligt kallar "Toyota fan is så taskig" så borde du sedan länge känna igen dennes slogan och inse hur seriös den personen i fråga är eller vilken kommentar menar du?

Ovavsett det så är det självklart så att det kan vara olika på olika generationer och årgångar av Avensis.
Första Avensisen ansågs som väldigt tyst då den kom i slutet av -97 (-98 årsmodell) och därför hade den nya modellen som kom -03 höga förväntningar på sig att bli bättre även på den punkten men många blev lite besvikna då den inte var tystare och på svensk grov asfalt var den kanske till och med bullrigare än äldre Avensis då den kom -03 eftersom det uppstod en elak resonans på vår grova asfalt vilket Toyota inte hade på sina testbanor.
Toyota tog kritiken på högsta allvar eftersom vissa kunder inte var nöjda med bullret på vår grova asfalt och därmed inte helt nöjda med produkten så man byggde en helt nya testbana med "Svensk" grov asfalt i Japan och började ljudtesta bilarna på där och insåg att resonansen som bildades upplevdes som ett dovt buller varpå man ljudisolerade torpedväggen bättre med bla. tjockare isolermattor, man ändrade till och med gummiblandningarna i varje bussning i hela framvagnen för att resonansen i dessa HZ inte skulle leta sig in i bilen.

Sedan erbjöd Toyota de kunder som inte var nöjda och upplevde bullret som ett problem och alltså körde mycket på grov asfalt att lämna in sina bilar för att bygga om dessa med alla förbättringar Toyota tagit fram helt kostnadsfritt (vilket i princip var ett heldagsjobb).
Toyota införde sedan alla dessa förbättringar i produktionen någon gång -04, så efter det är bilarna betydligt tystare på vår Svenska asfalt och senare omkring -05 blev det ännu ett snäpp bättre då åtminstonde dieselversionerna fick ett par mm tjockare framrutor (samt 6vxl-låda) för ännu bättre ljudkomfort, är osäker på om det med tjockare rutor även gällde bensinmotorerna men det kanske det gjorde.

På detta så gick det även att få Avensis med bredare 17" hjul i stället för de normala 205/55-16 om man så ville och 17" hjulen bullrar klart mer speciellt med vissa däck så ljudet kan även upplevas olika mycket beroende på däcken men med bra kvalitétsdäck och efter ombyggnaden så är Avensis en tyst bil, med de sexväxlade dieselmotorerna från -05 och frammåt är den till och med väldigt tyst i mina öron.

Uppdaterat: 2011-04-20 00:29

Jag vet inte hur den nya Avensis är, den har jag inte kört.
Men den förra, jag tror att det var -07 eller -08 var i alla fall märkbart bullrigare än både 9-5 och V70 och det var det inte bara jag som ansåg.
Nu är det dock många faktorer som bidrar till bullret, framför allt däcken.
Jag vet inte vad det satt för däck på den bilen.
Saab har ju av någon för mig okänd anledning ibland monterat Pirellidäck som inte alls fungerar bra utan gör bilen till en bullerlåda.
Byte till Michelin sänker ljudnivån väsentligt.
Det märkliga är att just de Pirellidäcken på en Citroenbuss gick hur bra som helst.
Men den enda bil jag kört som verkligen går tyst på svensk grov asfalt är Land Cruisern ( ett av de bekvämaste landsvägsloken!), men det är ju ganska naturligt.

Uppdaterat: 2011-04-20 08:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hon kör 13 mil dåliga oljegrusvägar om dagen. till hemmet har vi dessutom dålig grusväg.

Hon var kanonnöjd med sin gamla 4-växlade volvo. Stora ballongdäck 175 80 14, mjuk fjädring och riktigt tyst i den hastigheten. som byggd för den vägen. :)

Är en svensk saab mer lämplig där än en ny avensis. Hennes nuvarnde avensis bullrar mer än volvon gjorde kanske p g a breda 17"?

Uppdaterat: 2011-04-20 08:36

Saabnisse, Toyota har ofta Bridgestone orginalmonterat och vi har massor av gånger upplevt kunder som blivit positiva till att bilen blev betydligt tystare när vi bytt till andra däck tex michelin så det har som sagt väldigt stor inverkan på hur tyst en bil rullar, dessutom verkar det som att däcken bullrar mycket mer när dom börjar bli nerslitna vilket alltså även det kan inverka mycket på ljudintrycket av en bil när kunden byter däck och det kan ju vara någon av dessa faktorer som gjort att du tycker Avensis bullrar mer än tex 9-5 då jag upplevt det motsatta i flera exemplar jag provkört men allt kan som sagt bero på vilka däck bilarna haft.

Uppdaterat: 2011-04-20 09:27

Jo, det var ju precis det jag skrev.
Jag vet inte vad det suttit för däck på de Avensis jag fått, det hann jag aldrig kolla, men bilarna var väldigt nya och hade inte gått långt.
Men som jag också skrev väsnas 9-5an med Pirellidäck.
Men det som inga däck kan avhjälpa är att jag sitter illa i Avensis, här är 9-5 och V70 överlägsen.
Men jag sitter bra i LCn också!

Uppdaterat: 2011-04-20 16:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst lät det väl seriöst men det var så man gjorde.
Dock handlar mycket med ljudisolering om prioriteringar och kostnader, självklart kan alla tillverkare göra bilarna tystare om man så vill och det kan ju öven vi bilägare göra i efterhand om vi skulle villja det.
Toyota bevisar ju att man kan bygga riktigt tysta bilar i tex. sina Lexus-modeller som i LS som är den tystaste bilen på listan.
Den testade Aurisen gissar jag hade 17" hjul men det framgår ju tyvärr inte av den där tabellen och att Priusen ligger bland de 10 tystaste bilarna är ju ingen nackdel även om du bara verkar tycka det är hyfsat.

Uppdaterat: 2011-04-21 09:38

Trippa på tå behöver du väl inte göra men om man klagar på att Auris hamnar långt ner på listan medans man säger att Prius bara verkar hyffsad när den ligger i topp tio så låter det som sagt rätt skeptiskt men du kanske tyckte du hade fog för det, det vet ju inte jag.

Jag har tyvärr inte hunnit kolla mer angående V50 annat än att Volvos service-tabeller för en bil från mitten på -08 kräver både eolys-tillsats varje 6000mil för att avgasreningen ska fungera och byte av partikelfilter varje 12000 mil, men vi har Volvos egna Vida-program på jobbet så jag kan kolla service-tabellerna för en nyare V50 om du vill (vilket även jag tycker vore intressant) men detta går tyvärr bara från jobbets dator då Volvo tydligen är livrädda att någon kommer åt deras information om bilarna så det går inte att logga in trots att man har både användarnamn och lösenord från en annan dator än den godkännda samt att man på detta är tvungen att byta lösenord var och varannan vecka men sånt är livet och jag ska försöka komma i håg att kolla upp detta så får vi veta. :)

Uppdaterat: 2011-04-21 22:13
Citat:

Dags att köpa ny bil. Främst som frugan ska använda när hon skall på dressyrtävlingar med sina vovvar. Vilken av dessa ska hon ha?

Många känner inte till att man får plats med stora hundburar i Priusen om man tar ur skivan i bagaget, där dom brukar lägga det stora batteriet på pluginbilarna som på den här bilden.
http://green.autoblog.com/2009/01/07/plug-in-prius-converters-3prong-power-offer-10-miles-of-ev-power/

Uppdaterat: 2011-05-27 23:14
Elbil2