Kanske dumt att ta upp detta på en biltidnings forum men jag tycker allt mer och mer att många biltester inte är så bra konsumentupplysning. Framför allt när det gäller åkkomfort och köregenskaper. I min mening så mäts det alldeles för lite och snackas för mycket! Varför kan man inte införa mätning av saker som fjädringskomfort, styrning m.m? De flesta biltidningar mäter bara saker som acceleration, bromssträcka, innerutrymmen. Sen ger man subjektiva omdömen om hur bilen känns på vägen. Som t.ex. "styrningen är död", "bilen känns svampig". Kan man inte mäta dessa saker?
Man borde ju kunna köra alla bilar längs någon teststräcka med brunnslock, farthinder m.m och sedan notera hur bilen beter sig. Som det är nu så är det ju i stort sett omöjligt att välja bil utifrån tester eftersom så mycket bygger på journalisternas egna känslor och intryck.
Är tester i biltidningar bra konsumentupplysning?
Uppdaterat: 2012-05-21 13:25
Kommentarer
Att göra annat än subjektiva värderingar skulle nog bli orimligt dyrt.
Men ViBs testlag med långtestbilarna är väl ett steg i rätt riktning där varje bil körs en längre sträcka av olika förare.
Fortfarande subjektiva värderingar, men fler förare ger ändå större objektivitet.
"Att göra annat än subjektiva värderingar skulle nog bli orimligt dyrt."
Synd tycker jag isåfall eftersom det då gör det svårt för mig som konsument att basera mitt bilval utifrån tester. Man borde ju åtminstone kunna fixa en teststräcka för att testa fjädringskomfort t.ex. och sen redovisa någon sorts resultat. Gillar tyska ADACs biltester skarpt, eftersom de delar upp testerna i många kategorier, till exempel runt-om-sikt, ljudnivå, fjädring m.m.
Detta gör det mycket lättare att jämföra bilar. Sedan gör ADAC också (tyvärr) subjektiva värderingar av vissa saker. Men de försöker i alla fall beskriva hur bilen beter sig över t.ex. brunnslock m.m.
Synd att något liknande inte finns i Sverige.
Sen har vi ju också olika sätt att presentera omkörningsacc på. Tex. en av de större motortidningarna tar helt enkelt bara en del av maxacc 0 -130 och presenterar som omkörningsacc 70-90.
Men, vem går ner på 2:an för att köra om i 70 med en turbodiesel?
Det är inte omkörningsacc för mig.
Nåt annat: Mätning av runtomsikt verkar ha försvunnit totalt idag, minns med glädje de äldre testen där sånt plus närsikt framåt/bakåt mättes.
Dagens bilar har ju lika dålig bakåtsikt som gamla PV 544...
Det här med accelerationsmätningar är i det närmaste värdelös info för mig. De talar bara om hur bilen beter sig mellan 4500-6500 varv, medan man i vardagstrafik snarare befinner sig mellan 1500-3000. En bil med toppig karaktär kan ju ha jättebra maxacceleration men kännas hur slö som helst i vardagstrafik.
Vore kanske intressantare att se acceleration med växling vid 3000 istället som man vet hur bilen beter sig i vardagstrafik.
Det är just i det varvtalsregistret som turbomotorer kommer till sin rätt.
Oavsett om det är diesel eller bensin/etanoldrivna motorer så har de sitt användbara vrid här och det är det som gör dem överlägsna gamla sunkiga sugproppar.
Det är bra att biltidningar sätter betyg på design och dessutom tar med det i slutbetyget! Då slipper man tänka själv. Om bil ett är bättre än bil två vinner bil två för den är snyggare enligt en enda person (som oftast har fel) Ja, det händer (och fötter :) ) att det är så!
crister, ursäkta, jag trodde det framgick av att jag skrev turbomotorer.
Det är ju de som har kraft vid lägre varv.
Slarvigt av mig.
Skodaägare:
Ja, det är ju det jag menar. Moderna turbomotorer drar ju bra vid låga varv, och ingen vettig människa drar en sådan till rödmarkeringen vid omkörning.
Man vill ju veta om det går bra att köra om på 5:an (6:an), så man slipper växla en massa.
Tester gjorda av ViB, TV samt AMS är väldigt bra generellt sett.
Dock måste man ta en ordentlig provtur själv om man tänkt sig att köpa bilen.
På dålig svensk väg samt även kanske köra hem och parkera bilen i garaget för att se
att den får plats ordentligt.
Har köpt bilar som Mondeo SST V6 samt senaste Audi A4 efter att läst tester och de har visat sig bra.
Därmot är vissa suvar hemska när man forcerar på hoppiga svenska vägar (även motorvägar) Man får en hemsk fram och tillbakarörelse som gör folk åksjuka.
Även väghållning kan vara kritisk om man provar att släppa gasen i kurva.
Slutsats: Ha testerna som vägledning, men provkör själv för egen subjektiv åsikt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.