Vi Bilägares forum

Antispinnsystem och dess funktion

Antispinnsystem och dess funktion

Som jag har förstått det så är moderna bilar försedda med antispinn fungerande som elektronisk diffbroms, meningen är att bromsarna ska bromsa ner det spinnande hjulet och på så sätt få driv på det andra (2wd). Men hur väl funkar det i praktiken? Enligt vissa får man ofta inget driv alls vid dåligt underlag, rör inte sig ur fläcken, det ser bilens system till, måste koppla ur systemet för att komma iväg. Denna info har jag fått från ägare av:

Mercedes C180 Kompressor -08
Chrysler 300C 3.0 -09

Både RWD

En annan nackdel är att om man kör ofta i halt underlag så att den elektroniska diffbromsen får jobba mycket så slits bromsarna onödigt mycket. Hur mycket kan det kosta för tillverkaren att sätta ditt en mekanisk diffbroms (tex slungdiff) istället? Förmodligen mindre än ett byte av bromsbelägg på en auktoriserad verkstad.

Ska nog köpa en Range Rover som nästa bil ;-)

Förr i tiden, iaf på 740 så ströp systemet bara motoreffekten, idag är det nog mer avancerat...

Uppdaterat: 2011-01-10 16:48

Kommentarer

Personligen kör jag ofta bankörningar med min Toyota MR2 Turbo-90 på sommaren och då dessa bilar hade en slags torsen diffbroms som extrautrustning (senare år standard) orginal från Toyota vilket min bil tyvärr inte hade så köpte jag en orginal-växellåda (tvärställd mittmotor med diffen i lådan) som hade denna orginal-utrustning och det blev klart bättre grepp även vid bankörningen främst i utgången av kurvorna och det fungerar verkligen kanon i dessa sammanhang.

Dock har jag även haft två Lexusar som jag kört året runt där den ena hade orginal-diffbroms och den andra bara TRC-antispinn-system utan diffbroms och jag kan inte säga att jag märkte några stora skillnader i framkomlighet då ju Antispinnsystemet ser till att drivhjulet med bäst fäste får dragkraften, kopplade man däremot ut Antispinnsystemet så var skillnaden rätt stor då den utan diffbroms blev stående med ett spinnande bakhjul där den andra kom fram utan problem, men ett bra antispinnsystem ger faktiskt klart bättre framkomlighet enligt mina erfarenheter.

Uppdaterat: 2011-01-10 19:50
leifer skrev:

Verdensvejr, vi hade en aktiv tråd om detta och 4wd som försvann idag. Första riktigt intressanta diskussionen på huvudsidan och helt plötsligt är den helt puts väck. Andra trådar med skitkommentarer är kvar men inte denna, pågår censur?

Jag är också intresserad av mer såna här tester och även hur dom fungerar när man backar. Ex backa ut från en parkering, vanligt behov att få extra bra fäste då.

Har själv en RWD med TorSen diff som fungerar kanon-fint, även när man backar alltså. Har gjort underverk för framkomlighet sen jag eftermonterade den förra våren. Kostade 15,000 kr och ska hålla mycket länge utan underhåll. Småpengar om man jämför vad ett 4wd system kostar. Dessutom skulle det kunna bli ännu billigare och bättre om det var monterat från fabrik på dagens bilar. Jag är personligen övertygad om att 2wd med riktigt bra diff broms alt diff spärr skulle täcka de flestas behov. Ett sånt system ger positiv drivning, på engleska kallas det också ofta "positrac". Det ger körglädje och garanterat drivning på båda hjulen.

Jag är själv skeptisk till detta med att bromsa hjul på öppen diff som man kör med dagens s.k. eLSD, ASR, anti-spinn etc.

Konstigt...

Finns slungdiff också som är betydligt billigare än torsen (3000 kr på bakaxel.se), vet dock inte om den diffbromsar om man backar men upp till 40 km/h så ska den diffbromsa framåt och mer borde nog inte krävas.

Uppdaterat: 2011-01-10 20:15

Min Lexus IS300-02:a hade både diffbroms i bakaxeln orginal och TRC-Antispinn och VSC-Antisladdsystem som standard.

Problemet med framkomlighet är inte sämre på Lexus än andra bakhjulsdrivna bilar jag kört.

Min Volvo 740-89:a utan antispinn/diffbromsar har då sämre framkomlighet än Lexusen med enbart antispinn enligt mina erfarenheter.

Uppdaterat: 2011-01-10 21:37

Volvo 944 2,3S: 825kg fram och 714kg bak

Volvo 744 GL: 780kg på fram och 700kg på bak

Med viss felmarginal, 944 har ju oftare turbo, ac, abs etc etc under huven vilket skjuter fram vikten något, har ingen aning om vad som är tyngre bak på 940 då grundkonstruktionen är densamma. Möjligtvis diffbromsen :-). Det är stoooooor skillnad att köra automat och manuell bil med bakhjulsdrift, helt värdelöst att köra automat (med öppen diff iaf), inte så bra med framhjulsdrift heller iof. Men att kunna jobba med kopplingen är ofta avgörande om man sitter fast med enhjulsdrift, blir svårare att använda handbromsen också.

Uppdaterat: 2011-01-10 23:44

En Volvo 945 som Leifer har väger ju som sagt mer bak än 744/944 och 945:an väger faktiskt nästan exakt 50/50 fram och bak.

I övrigt kan ju allt variera med olika däck m.m men min 740 har sprillans nya dubbdäck bak, det känns nästan som ett krav på en sån i mina ögon...

Ps. En av mina Lexusar hade 6-växlad manuell och den andra 5-stegs automat så det finns ju Lexusar med manuella lådor också.

Uppdaterat: 2011-01-11 20:33

En av bossarna på jobbet åkte bara Volvo RWD.

När 850 kom 1992 blev han övertalad att köpa en sådan.

Tyvärr var det ju första årsmodellen med en hel del trassel, så nästa gång blev det 940.

Eftersom min uppfattning var och är , att det är en bedrövlig vinterbil var jag tvungen att fråga varför han gick tillbaka till RWD.

Inga problem, svarade han, med 100kg sandsäckar i skuffen tar man sig fram ganska bra!

Häpp!

Uppdaterat: 2011-01-12 17:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre