Vi Bilägares forum

Angående en insändare i tdningen.

Angående en insändare i tdningen.

Vet inte om alla läser tidningen, men i senste nummret var det en insändare av B.Johansson, som åkt på Öland mellan Byxelkrok och Borgholm, en bred landsväg om jag inte minns helt fel, farten har varit 80-90 km/h.
"Plötsligt smäller det till i bilen och krockgardinerna på vänster sida löser ut" "Ingen i bilen fattade vad som hänt"
B.Johansson berättar vidare att efter smällen står det en mindre lastbil och en bil i diket bakom dom i mötande fil.
En bil i mötande har stannat för att göra en vänsterväng, lastbilen stannat bakom, men att en 3e bil inte inta varit uppmärksam och girat ut brevid lastbilen, eller som B.Johansson skriver "Trängt sig mellan mig och lastbilen" det är alltså den bilen som stött i B.Johanssons bil (Som tur är blev det ingen frontalkrock)

B.Johanssons poäng med insändaren var hur man enkelt skulle kunna kolla upp om den ouppmärksamma föraren hade pratat i telefon eller skickat SMS.

I mitt huvud uppkommer en annan fråga, hur stod det till med B.Johanssons egen uppmärksamhet ?? Har han uppmärksammat bilen som står stilla för vänstersväng, har han iaktagit mötande trafik ?? Har han gjort nån riskanalys när han närmade sig ??
Är B.Johansson en sån som blinkar med heljluset för glatta livet om nån mötande gör en misslyckad omkörning, istället för att sänka farten och hålla så mycket till höger som det går, och rädda situationen ??

Mitt eget focus prio 1 ligger iallafall på mötande trafik som när man åker på mötesfri landsväg.

Vad har ni andra för åsikt i ämnet utan att blanda in Toyota eller nån tysk premiumkärra ??

Uppdaterat: 2012-01-25 20:56

Kommentarer

Felet torde utan minsta tvekan var B.Johanssons.

Uppdaterat: 2012-01-25 21:29

Att ställa sig mitt på en trafikerad väg där det inte är någon filmarkering för att göra en vänstersväng är ju i praktiken ett mordförsök och bör bestraffas som ett sådant.
Det enda rätta är ju att svänga höger vid lämplig avfart, vända där det inte är någon trafik, sedan köra rakt över vägen man nyss åkte på och svänga vänster.
Då kan man göra en ofarlig högersväng.

Sedan måste man nog uppfatta att B.Johansson också varit ouppmärksam.

Uppdaterat: 2012-01-26 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om nån plötsligt befinner sig på "min" sida av vägen kan det väl svårligen vara mitt "fel" ?
Om jag förstod berättelsen så var det väl ungefär det som hände. Det är nog många inblandade i fel-kedjan i detta fall men att svänga ut i mötande vägbana vid ett möte känns inte som den bästa lösningen direkt.... Har själv fått göra akuta girar i relativt hög fart (torr asfalt lyckligtvis) vid liknande tillfällen och jag är tämligen säker på att jag inte suttit här idag om t ex hustrun suttit bakom ratten då.... Det gäller att ta väldigt snabba och distinkta beslut i sådana situationer i kombination med en rejäl andel tur.
Huruvida B. Johansson varit ouppmärksam eller inte kan nog ingen här bedöma. Saker och ting händer snabbt - kanske kollade han i backspegeln precis då "trängaren" svängde över på hans sida av vägbanan ? Sen vet vi ju inte hur vägen såg ut heller med sikt m m så vi skall nog vara försiktiga med att döma B.Johansson.

Uppdaterat: 2012-01-26 12:07

Japp, det är nog riktigt, man vet inte allt.
Men jag vidhåller min uppfattning att det är vansinnigt att stanna mitt på vägen för att svänga vänster.

Uppdaterat: 2012-01-26 13:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: Där håller jag med dig fullständigt. Detta är ju en klassisk "olycksfälla" som bör eller snarare måste undvikas.

Uppdaterat: 2012-01-26 13:31

Det verkar som mcregors hustru är en omdömesgill person som inte försätter sig i situationer som kräver akuta girar då mcrregor förmodligen fortfarande verkar vara vid liv.

Uppdaterat: 2012-01-31 18:48

Ja du hmbrgb, det var knappast jag eller min familj som försatte oss i situationerna ifråga utan andra "hetsigare" trafikanter som inte kunde respektera att han faktiskt hade möten på en normal 90-väg utan ändå skulle köra om alldeles strax före mötet med oss - varvid jag fick gira mycket kraftigt för att undvika en förödande frontalkollision. Varför jag tog exemplet var dels för att visa att man knappast kan anse den som kör i sin normala körbana som orsakande en motsvarande situation och att jag i just detta fallet har lite mer rutin och inte minst träning vilket nog räddade oss den gången. Men främst att man inte skall döma innan man har hela situationen klar för sig vilket kanske också andra skall fundera på....

Uppdaterat: 2012-02-01 19:58

Håller helt med Peter Heed i Vi Bilägare nr 2. OKQ8 har tagit bort den gamla hederliga vattenslangen, för att spara vatten??. Det gick att låna billyften hissa upp och komma åt att spola av under skärmar o golv. Sedan försvann även den möjligheten, lyftarna tål inte vatten. Så det verkar bli att tvätta ovansidan o hoppa över resten. Inte roligt när man vill vårda sin bil under vinterhalvåret. Christer Bengtson Göteborg.

Uppdaterat: 2012-02-20 11:36

Såg en liknande situation nu på morgonen, åkte 70an upp mot Dalarna, bred väg med vägren i fullbredd. Jag och bilen framför, en Audi, har solen i ryggen. En Volvo påbörjar en omkörning av en långtradare i mötande fil. Jag tänker direkt, han kommer inte hinna om, troligtvis hade han solen takt i ögonen och såg inte den mötande Audin som inte hade nått ljus tänt..
Audin framför reagerar inte alls, förens i sista sekund då den tvärnitar, Volvon passerar med ett håtstrå imellan, verkade som den aldrig såg Audin.
Felet är givetvis Volvons till 100%, men vad i tusan pysslade Audiföraren med, vederbörande hade hur mrcket plats som helst väja och minimera risken för en olycka.

Uppdaterat: 2012-02-27 10:04

Kanske var det en importbil eftersom han inte hade lyset tänt och han hade väl inte sett Volvon för att han inte skrivit färdigt det SMS som han förmodligen höll på med.

Man ska väl för sjutton inte behöva titta framåt hela tiden.
Eller?

Uppdaterat: 2012-02-27 13:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre