Läste i tidningen jag fick igår att Passat 1.8 TSI har både kompressor och turbo.
I artikeln upprepas detta flera gånger samt att "TSI" betyder just direktinsprutning, kompressor och turbo.
TSI - betyder överladdning och direktinsprutning. Dessutom har inte Passaten kompressor.
Det är samma motor som kallas TFSI i andra VAG-gruppenrs motoralternativ (160hk/250nm).
1.4TSI finns med kompressor men också med enbart turbo (122hk).
2.0TSI har också enbart turbo (200hk).
/Pär
[Edited on 2008-02-22]
Kommentarer
Det stämmer det. Jag upptäckte samma sak när jag läste artikeln. Men visst är namnsättningen förvirrande mellan Passat och Audi, och Audis 2.0T är samma motor som Passats 2.0 TSI. Så jag förstår Mikael Schultz misstag
/Martin
Jag vill bara säga att jag är pinsamt medveten om mitt misstag. Gick tyvärr på VW:s namnfint och tog för givet att motorn var av samma typ som TSI-erna på 1,4 liter. Jag borde förstås ha kollat lite noggrannare och även blivit misstänksam över att 1.8 TSI inte hade bättre prestanda: 1,4:an levererar ju ända upp till 170 hk. Men jag fick för mig att 1.8 TSI var något slags lågeffektvariant, med fokus på bränsleekonomin.
Rättelse kommer i nästa nummer av papperstidningen och är härmed gjord även på nätet. Egentligen borde man också passa på att utreda VW-koncernens förvirrande motorbeteckningar. Ska försöka hinna med det!
Mikael Schultz, reporter Vi Bilägare
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.