plusminus Alfa Romeos boxermotorer Varför upphörde Alfa Romeo med boxermotortillverkningen på 90-talet? Uppdaterat: 2011-02-18 15:17 Kommentarer saabnisse Man kan nog enkelt sammanfatta det med att en boxermotor är betydligt dyrare i tillverkning än en rak. Fiat, som ju var bland de första att införa robotiserad motortillverkning, såg säkert de ekonomiska fördelarna snabbt. En boxer kräver betydligt mer manuellt arbete. Uppdaterat: 2011-02-19 10:00 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre plusminus Men om inte Fiat köpt upp Alfa Romeo, hade då Alfa fortsatt med boxermotorproduktionen? Uppdaterat: 2011-02-19 11:29 saabnisse Knappast. Boxern var ju en parentes i Alfas historia, den fanns ju endast i Alfasud och 33. Uppdaterat: 2011-02-19 14:12 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre plusminus Boxermotorn fanns även i Alfa-modellerna 145- och 146 från 90-talet. Uppdaterat: 2011-02-24 15:46 saabnisse Ja det stämmer, men de flesta 145/146 hade modifierade raka Fiatmotorer. Uppdaterat: 2011-02-25 10:41 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre plusminus saabnisse Finns det tillräckligt med utrymme i en Saab 9-3 2008- för en Alfa 1,3 liters boxermotor? Är detta möjligt att genomföra? Uppdaterat: 2011-03-05 11:48 saabnisse Tror jag inte. Dessutom skulle det kosta skjortan att försöka få den typgodkänd. Uppdaterat: 2011-03-06 09:10 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera. Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.
saabnisse Man kan nog enkelt sammanfatta det med att en boxermotor är betydligt dyrare i tillverkning än en rak. Fiat, som ju var bland de första att införa robotiserad motortillverkning, såg säkert de ekonomiska fördelarna snabbt. En boxer kräver betydligt mer manuellt arbete. Uppdaterat: 2011-02-19 10:00 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
plusminus Men om inte Fiat köpt upp Alfa Romeo, hade då Alfa fortsatt med boxermotorproduktionen? Uppdaterat: 2011-02-19 11:29
saabnisse Knappast. Boxern var ju en parentes i Alfas historia, den fanns ju endast i Alfasud och 33. Uppdaterat: 2011-02-19 14:12 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
plusminus Boxermotorn fanns även i Alfa-modellerna 145- och 146 från 90-talet. Uppdaterat: 2011-02-24 15:46
saabnisse Ja det stämmer, men de flesta 145/146 hade modifierade raka Fiatmotorer. Uppdaterat: 2011-02-25 10:41 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
plusminus saabnisse Finns det tillräckligt med utrymme i en Saab 9-3 2008- för en Alfa 1,3 liters boxermotor? Är detta möjligt att genomföra? Uppdaterat: 2011-03-05 11:48
saabnisse Tror jag inte. Dessutom skulle det kosta skjortan att försöka få den typgodkänd. Uppdaterat: 2011-03-06 09:10 Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Man kan nog enkelt sammanfatta det med att en boxermotor är betydligt dyrare i tillverkning än en rak.
Fiat, som ju var bland de första att införa robotiserad motortillverkning, såg säkert de ekonomiska fördelarna snabbt.
En boxer kräver betydligt mer manuellt arbete.
Men om inte Fiat köpt upp Alfa Romeo, hade då Alfa fortsatt med boxermotorproduktionen?
Knappast.
Boxern var ju en parentes i Alfas historia, den fanns ju endast i Alfasud och 33.
Boxermotorn fanns även i Alfa-modellerna 145- och 146 från 90-talet.
Ja det stämmer, men de flesta 145/146 hade modifierade raka Fiatmotorer.
saabnisse Finns det tillräckligt med utrymme i en Saab 9-3 2008- för en Alfa 1,3 liters boxermotor? Är detta möjligt att genomföra?
Tror jag inte.
Dessutom skulle det kosta skjortan att försöka få den typgodkänd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.