Vi Bilägares forum

6000 mil utan service !!

6000 mil utan service !!

Måste berätta lite om min nuvarande firmabil, en Renault Kangoo 1,5 dci -07.
Bytte jobb och skulle få en ny firmabil, men skulle tillfälligt få åka en bil som redan fanns i firman, av olika anledningar sitter jag fortfarande kvar i detta missfoster till bil. Hur som helst, när jag fick bilen för ett halvår sen hade den gått 8200 mil, och jag frågade hur det stod till med servicen på den " det har förra föraren skött om" Ok, tänte jag, noterade att det finns en lampa på panelen med bokstäverna SERV, och tog givetvis denna för en lampa som indikerar när det är dax för service, fanns ju en på min förra Peugeot.
Milen rullar på, bara senaste veckorna har jag åkt 35-45 mil per dag, och plötsligt visar mätaren 11.800 mil.
Jag plockar fram serviceboken och kollar, senaste service utförd i slutet av 2008 vid 6000 mil !! Läser även serviceplanen, villken berättar att den ska servas vart annat år eller var 3000 mil, lampan på panelen har inget med service att göra, utan är helt enkelt motorlampan, fast på fransk tolkning.
Kanske dax att boka tid ;)

Uppdaterat: 2011-08-23 22:16

Kommentarer

Inget att skryta med slarv...

MVH Uno

Uppdaterat: 2011-08-23 22:27

Inte direkt ovanligt på firmabilar... :)
Men se upp med vevlagerras då bara då dessa motorer är kännsliga för det även om man servat hyffsat bra.
Har du en fyrhjulsdriven Kangoo är det förmodligen även dax för det andra bytet av kardanaxeln/knutar/stödlager som brukar haverera ungeför var 6000mil på dessa bilar, vi har bytt mängder av det där bara delarna går på över 10 000kr...

Du är inte heller ensam om att tro att en lampa där det står "Serv" ska tändas när det är dax för just service men den visar som sagt bara att man har ett fel i motor/airbag-system eller dyligt då den tänds, inte direkt logiskt men så är det. :)

Uppdaterat: 2011-08-24 00:47

Nu finns det ju inga bilar som skall servas med så långa intervaller och jag kan ju inte sluta att fundera på om NÅGON skulle ha behandlat sin egen bil på detta respektlösa sätt.
Om inte en lysande röd lampa är varnande nog så kanske man istället skulle ha kopplat ett relä till startmotorn som bryter strömmen efter ordinarie servicetid?

Uppdaterat: 2011-08-24 10:04

Jodå, Mistro, det finns stollar.
För många år sedan träffade jag en kille som körde VW typ 1, världens bästa bil enligt honom.
"Finns inte billigare bil i underhåll!"
Han körde 4000-6000 mil mellan varje bilbyte.
Utan smörjning, utan oljebyte, utan service, enbart påfyllning av olja.
Jag minns inte serviceintervallerna, men jag har för mig att oljebyte skulle ske var 500e mil.

Uppdaterat: 2011-08-24 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag vet "saabnisse" ...men en typ 1 har inte så mycket som kan gå isönder heller och behövs det att fyllas på mycket olja så blir den ju heller aldrig gammal. ;-)
Känner även en som gjorde det samma med en Mazda 626 16Valve -89
1 service vid 21000 mil ( eftersom att kamremmen gick av ) samt den andra service vid 30.000 mil strax innan han sålde bilen.
Min syster glömde att serva sin tidigare Yaris under ett par år utan att riktigt förstå att det kunde behövas. :-)

Uppdaterat: 2011-08-24 15:01

Hemska berättelser! Men en sak är säker, gamla japaner är minst lika tåliga som Volvo 740.

Vet flera berättelser.

Uppdaterat: 2011-08-24 18:16

Mistro, typ 1 kan gå sönder och gör det.
Vanligt vid lite hårdare körning var läckande oljekylare, men då fick man ju en automatisk invändig oljebehandling av värmekanalerna :-)
Men på de årsmodeller som den här snubben körde krävdes rundsmörjning t.ex. framvagnen, som slets hårt annars.
Det här var före SBPs tid annars hade det säkert blivit nedslag.

Uppdaterat: 2011-08-25 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förutom att vara oservad (service beställd) så blev den bucklig i går oxå, en 800 kg tung dieselmotor välte från en lastpall och landade på min framskärm.
Tur i oturen var att motorn landade mjukt på min bil, och klarade sig utan skador, motorn var ny och en framskärm till en kangoo är nog billigare.
Storservice med kamremsbyte och byte av bakbromsar kommer kosta ca 18.500:- !!!

Uppdaterat: 2011-08-26 23:17

En kompis till mig som bor i Stockholm körde först en Yaris T-sport och sen när han startade firma slog han till med en Hilux med stora dieseln på 171hk och automat men insåg efter ett tag att den kanske var lite onödigt stor och dyr i Stockholm och han fick väldigt ofta parkeringsböter på den så han funderade på att sälja den eftersom den fortfarande stod högt i pris och köpa nån mindre billigare firmabil för att även slippa så höga leasingkostnader en dyrare bil medför...

Så ringde han mig i går och frågade vad jag tyckte om Renault Kangoo?
Hmm visserligen praktisk men jag är tyvärr lite alergisk mot Renault om du vill ha en problemfri bil vilket jag vet att du vill sa jag...
"Ehh, okey... för jag har redan köpt en sån diesel för en vecka sedan i dag..." berättade han, och hitills har både hastighetsmäraren pajat och det värsta är att nu har den börjat gått skitdåligt och rycker, allt inom en vecka då han tidigare under de ca 5år han kört Toyota inte haft ett enda problem vilket blev lite ovant för honom så han undrade vad jag tyckte han skulle göra och om han kunde köra hem mot hälsingland eftersom han trodde det kunde bli dyrt att lämna in bilen i Stockholm...
Du har nog tyvärr inte så mycket val sa jag, du kan förstöra mer om du försöker köra med den när den går så dåligt, så han suckade men misstänkte ju det själv också.
"Fan jag trodde jag skulle klara mig längre än en vecka åtminstonde!" Var det sista han sa... :)
Får se om jag får reda på vad som var felet men lite komiskt var det när han först frågade vad jag tyckte om bilen och sen berättade att han redan köpt en... :)

Som bonus hade även han insett att det var kamrem på Kangoon också som det var dax att byta vilket blir en extrakostnad han inte haft tidigare.

Uppdaterat: 2011-08-27 16:09

Jag vet hur det är, åkte Hi Lux 9 år 27000 mil och fick byta en handbromsvajer (gick av vid löprullen där den vänder bakåt)
Nästkommande bil som var en Citroen Jumpy funkade över förväntan för att vara fransk (eller italiensk, dom tillverkas ju där) men det blev ju några turer till verkstad som man inte var van med.

Uppdaterat: 2011-08-27 16:16

Appropå att serva bilarna dåligt, en dag förra veckan servade jag tre Toyotor på rad med serviceintervallet var 1500-mil där den första hade gått 3200 mil utan service, den andra hade gått över 3500mil sedan senaste servicen och den tredje och värsta som var en Avensis-03:a hade gått 7000mil och 5år sen senaste servicen och bilen var bara servad 2 ynka gånger sedan ny 2003 enligt S-boken! Senast var 2006 vid 5700mil vilket var på Toyota och nu hade den gått 12700 mil!
Tänkte att nån måste ju ha servad den själv imellan eller så utan att skrivit i S-boken eftersom bilen gått igenom besiktningen genom åren och så, men när jag skulle byta oljefiltret insåg jag att det satt ett Toyota orginal-filter med ett artikelnummer som slutade användas för omkring 5 år sedan nu och det var väldigt rostigt vilket dom aldrig brukar vara annars och motoroljan såg bedrövlig ut liksom avlagringarna under oljelocket/på oljestickan som var som tjära så den var ju verkligen inte servad sedan 2006!

Hade det inte varit för att ägaren "hade problem med bromsarna" och först ringt runt till olika verkstäder/pratat med arbetskollegor och frågat vad det brukar bli för problem med Avensis bromsar under några veckor så hade den bilen förmodligen fått gått ännu längre, för när jag fick frågan om vad det brukar bli för bromsproblem på Avensis så gick jag ut och kollade på bilen och det fanns absolut ingening kvar av bromsbeläggen så det gick stål mot stål så jag försökte förklara det för den kunnige kunden som ändå trodde det var nått fel på och lät illa från nått som hette bromsoken eftersom någon "kunnig" hade tippsat honom om det... :)
Då passade han på i alla fall på att fråga om jag kanske visste varför den gick lite ojämnt oxå i bland varpå jag frågade om den var servad och tändstift och sånt var bytt som det skulle, "Näe vi har bara haft bilen sen i fjol så vi har inte gjort nått sånt och jag vet inte?" varpå vi kollade i S-boken och jag konstaterade att tändstiften som ska bytas varje 9000 mil på Avensis 2,0 nog inte var bytt liksom allt annat eftersom inte 9000 mila servicen var gjord eller någon annan sedan 5700mil.

-Kan nämna att efter servicen gick bilen faktiskt bra men jag blir förvånad om den motorn kommer gå 20-30 000mil problemfritt med kamkedja och allt sånt i framtiden med den behandligen med bara två servicar på över 8 år och 12 700mil...

Uppdaterat: 2011-09-14 23:34

Det kanske inte är så tokigt med en servicelampa eller uppmaning i färddatorn ändå.
Jag har varit lite sur på de finesserna eftersom verkstan där jag servar, alltid före intervallerna, "glömmer" att nollställa efter service, både på Volvo och Saab.
Det får man göra själv när det plingar till.
På Saab påstår man att det inte går att nolla färddatorn innan intervallen uppnåtts, jag vet inte men det kanske stämmer.

Men de här stollarna som struntar i servicen, struntar väl i uppmaning till service också.

Uppdaterat: 2011-09-15 08:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det kan jag hålla med om Nisse, det vore nog inte dumt med en service-lampa som tänds för tex många Toyota-ägare som bara åker så länge det funkar i tron om att en Toyota fugerar hur länge som hälst även utan service bara för att det är en Toyota...
Men det kan samtidigt i bland vara irriterande med service-meddelanden/lampor och i vissa bilar är dessa väldigt svåra att släcka för annat än märkesverkstäder vilket är ganska värdelöst...

Uppdaterat: 2011-09-15 17:14

Nja kanske delvis, kanske bättre pga att den saknar kamkedja samt har större lagerspel m.m samt sämre tillverkningstoleranser men det finns även sådana motorer som havererar även om det är ovanligt.
Vi har tex servat en sån sedan ny som gått 70 000mil som taxi utan att motorn är öppnad vilket helt klart är imponerande men så är den även skött som ett barn och körd på kvalitétsolja hela tiden, dock skrotades bilen för några månader sedan nu men motorn gick som sagt fortfarande så slitstarka är dom... =)

Uppdaterat: 2011-09-15 22:16

Kanske kan kommentera något om att många struntar i att serva sin bil eftersom att det är en Toyota,..med ett litet tillägg.
Många som kör Toyotor över huvudtaget är totalt ointresserade och okunniga på bilar och glömmer/missar därför service/underhåll.
Det är många människor som inte har en aning om bilar eller koll på hur mycket de kör.
Många som inte skulle ha märkt eller brytt sig om svåra missljud o.s.v ....oavsett fabrikat.
Tyvärr drar folk sina slutsatser ändå om vilka bilar som är bra eller inte.
Ett mer "klassiskt" exempel på detta än Toyota är Volvo.
Dagligen hör jag människor som bara kan se EN bil framför sig och därför gör sina val efter denna insyn.
En Volvo är rymlig,pålitlig,säker,ekonomisk och SVENSK ( alla borde köra Volvo o.s.v )
Man har bara missat att en Volvo efter -92 ( om det inte är den sista dinosaurien 245 ifrån -93 ) inte är särskilt billig att hålla rullande.
Detta får oerhörda konsekvenser då många bilar då missköts och därför inte kan hålla ihopa lika bra.
Vet att många som gillar ett visst märke INTE håller med mig MEN det har en stor betydelse vilka köpare ett märke/modell lockar.
Volvos förtroende verkar totalt orubbat vilket mycket beror på alla motorjournalister som ständigt höjer dem mot skyarna,..men även dessa har börjat att se verkligheten nu när bilarna är äldre.
Om V70 skriver man att den är dyr att äga,...men det tycks dem flesta har missat då många som köper en begagnad Volvo gör det just p.g.a förväntade låga ägarkostnader.
Vill hävda att alla bilar med en god omsorg skulle kunna hålla ihopa bättre och att folk skulle tjäna på att inte generalisera.
Det är lätt att gå vilse i djungeln utav alla bilar och då väljer den icke insatta bil efter vad han har hört.
Tyvärr verkar folk ha dålig koll på sina bilkostnader och ägare utav dyrare fabrikat pratar INTE om några driftkostnader.
Visst är det fantastiskt att Taxibilar rullar 50.000 + mil men vem redovisar kostnaderna för detta?
Vid ett enda besök på en Biliaverkstad hörde jag en mekaniker som högljutt pratade om hur han hela månaden BARA hade renoverat/bytt ut toppar och växellådor på Volvobilar. ( troligtvis var detta på Taxibilar )
Har pratat med en del som kör Audi som Taxibil både i Sverige och Danmark och de säger att kostnaderna är "hiskliga" på verkstäderna och att det är många fel.
Dessa fel drabbar förståss även privatpersoner som köper en beg. bil men för vissa fabrikat hörs klagomålen mer.
Ingen nämner någonsin några orsaker till varför en bil har gått i sönder.
Vissa bilar lever helt enkelt ett hårdare liv än andra och rullar fler mil och ingen har någon statistik på detta.
Det vore intressant om ett företag köpte in 5 totalt olika bilar och körde 20.000 mil med dem och sedan summerade alla kostnader och stillestånd,..verkstädernas service o.s.v för att få en liten hint om hur våra bilar fungerar IDAG.
De flesta åsikterna idag hamnar tyvärr under mappen skräppost och kan inte användas till något.
Tydligen säger det sig inte självt att vissa bilar utav en viss "typ" slits hårdare p.g.a hur de används och är utrustade än andra mer enklare modeller,...samt att vi numera inte skriver någon 1:a i början av årtalet längre!

Uppdaterat: 2011-09-16 09:02

Ja en bekant till mig köpte nyligen en V70 D5 -09, fd taxibil, fullservad, 40" mil.
Växelådan var redan bytt, och motorn skar för en vecka sen. Han är mindre nöjd över sitt nya fynd..
På förra firman hade vi en RenaultTraffic -05, den kostade en bra bit över 100.000:- i reparationer till 14.000mil då den skrotades när kamremen havererade.
På förförra firman hade jag en Toyota Hi Lux under 9 år 27.000 mil. Vad den kostade vet jag inte, men förutom olja o filter som jag bytte själv, så köpte vi 2 omgångar däck, ett knippe främre bromsbelägg, en handbromsvajer och en kasse glödlampor, till detta ska väl oxå läggas en rostskyddsbehandling, en kompleterande behandling, och en framvagnsinställning.
Stillestånd 0 dagar, bränsleförbrukning 1,2 l/milen.
Bara att räkna om nån orkar.

Uppdaterat: 2011-09-16 16:17

Leifer, det är väl värden som finns i färddatorn på de flesta nya bilar.
Men jag har aldrig saknat den informationen på mina äldre bilar heller.
Jag har alltid kört på de bästa oljorna och inga av mina bilar de senaste tjugo åren har dragit någon olja att tala om,

En VW Golf sålde jag vid ca 25000 mil, den tog då max 1 liter/1500 mil vilket ju kan vara märkligt när man läser att VW anser att 1 liter/ 200 mil är normalt!

På en Alfa som gått ca 10000mil och drog 1 liter/500 mil minskade förbrukningen till 1 liter /1500 mil enbart med att byta till helsyntet.

Rekordet för oljeförbrukning när det gäller mina bilar har ändå en Ford som drog 1 liter på tio mil och ca 2 liter bensin /mil, men den var oerhört sliten och hade gått väldigt långt.
Den fick enbart dricka spillolja och lämnade ett avgasmoln som liknade dåtidens tvåtaktare,

Uppdaterat: 2011-09-17 10:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är sant "leifer" även om det förståss är betydligt mer elektronik i en 945 -98 än i en från -91. ...tänkte närmast förståss på 850 och dess efterföljare.
965 och V90 kostar också en slant att äga även om jag inte tror att de kan jämföras med 850/V70 då de trots allt ändå är "riktiga Volvos" ;-)
Skall man välja en äldre och rymligare bil så finns det troligtvis ingen bättre bil än 945 ur perspektivet slitstark,..men som sagt så har dessa bilar många år på nacken nu och har oftast fått veta att de lever via inte alltid så snälla ägare.

Uppdaterat: 2011-09-20 09:58

leifer, topplocksoackningen har normalt inget med oljeförbrukning att göra.
Däremot ringar och ventilstyrningar.
Hur långt har den gått?
Omega 917 är för gamla motorer ungefär som arsenik för gamla hästar :-)

Uppdaterat: 2011-09-20 14:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mistro skrev:

Kanske kan kommentera något om att många struntar i att serva sin bil eftersom att det är en Toyota,..med ett litet tillägg.Många som kör Toyotor över huvudtaget är totalt ointresserade och okunniga på bilar och glömmer/missar därför service/underhåll.Det är många människor som inte har en aning om bilar eller koll på hur mycket de kör.Många som inte skulle ha märkt eller brytt sig om svåra missljud o.s.v ....oavsett fabrikat.Tyvärr drar folk sina slutsatser ändå om vilka bilar som är bra eller inte.Ett mer "klassiskt" exempel på detta än Toyota är Volvo.Dagligen hör jag människor som bara kan se EN bil framför sig och därför gör sina val efter denna insyn.En Volvo är rymlig,pålitlig,säker,ekonomisk och SVENSK ( alla borde köra Volvo o.s.v )Man har bara missat att en Volvo efter -92 ( om det inte är den sista dinosaurien 245 ifrån -93 ) inte är särskilt billig att hålla rullande.Detta får oerhörda konsekvenser då många bilar då missköts och därför inte kan hålla ihopa lika bra.Vet att många som gillar ett visst märke INTE håller med mig MEN det har en stor betydelse vilka köpare ett märke/modell lockar.Volvos förtroende verkar totalt orubbat vilket mycket beror på alla motorjournalister som ständigt höjer dem mot skyarna,..men även dessa har börjat att se verkligheten nu när bilarna är äldre.Om V70 skriver man att den är dyr att äga,...men det tycks dem flesta har missat då många som köper en begagnad Volvo gör det just p.g.a förväntade låga ägarkostnader.Vill hävda att alla bilar med en god omsorg skulle kunna hålla ihopa bättre och att folk skulle tjäna på att inte generalisera.Det är lätt att gå vilse i djungeln utav alla bilar och då väljer den icke insatta bil efter vad han har hört.Tyvärr verkar folk ha dålig koll på sina bilkostnader och ägare utav dyrare fabrikat pratar INTE om några driftkostnader.Visst är det fantastiskt att Taxibilar rullar 50.000 + mil men vem redovisar kostnaderna för detta?Vid ett enda besök på en Biliaverkstad hörde jag en mekaniker som högljutt pratade om hur han hela månaden BARA hade renoverat/bytt ut toppar och växellådor på Volvobilar. ( troligtvis var detta på Taxibilar )Har pratat med en del som kör Audi som Taxibil både i Sverige och Danmark och de säger att kostnaderna är "hiskliga" på verkstäderna och att det är många fel.Dessa fel drabbar förståss även privatpersoner som köper en beg. bil men för vissa fabrikat hörs klagomålen mer.Ingen nämner någonsin några orsaker till varför en bil har gått i sönder.Vissa bilar lever helt enkelt ett hårdare liv än andra och rullar fler mil och ingen har någon statistik på detta.Det vore intressant om ett företag köpte in 5 totalt olika bilar och körde 20.000 mil med dem och sedan summerade alla kostnader och stillestånd,..verkstädernas service o.s.v för att få en liten hint om hur våra bilar fungerar IDAG.De flesta åsikterna idag hamnar tyvärr under mappen skräppost och kan inte användas till något.Tydligen säger det sig inte självt att vissa bilar utav en viss "typ" slits hårdare p.g.a hur de används och är utrustade än andra mer enklare modeller,...samt att vi numera inte skriver någon 1:a i början av årtalet längre!

Taxi 020 har en hel del nyare bilar i sin vagnspark och de har räknat ut att tex totalkostnaderna för alla deras Toyota Prius ligger i snitt på närmare 70 000kr lägre per bil och år jämfört med sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor, och där ingår säkert en del skador du nämner att Volvo-mekanikern pratade om som ökar Volvons totalkostnader.

Uppdaterat: 2011-09-20 17:29

leifer, som jag nämnde i en annan tråd hade jag häromdagen en 945 som gått 45500 mil.
Den var helt skrammelfri och gick egentligen alldeles utmärkt, det enda var en vibration vid 110km/t som ökade vid 120.
Ägaren trodde att det berodde på obalans i en kardanknut, han berättade att bilen skulle ha skrotats för länge sedan, den får knappast någon service, men eftersom den gick genom besiktningen år efter år utan anmärkning fick den leva!
Den har ju inget saluvärde, men ett aktningsvärt bruksvärde så det går ju att åka billigt med rätt bil.
Men kanske inte så bekvämt.

Uppdaterat: 2011-10-23 23:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan bara instämma att dessa bilar håller väldigt bra kvalitét även efter många mil! Men så är dom ju väldigt enkla också vilket är en del av förklaringen dock inte hela för hade inte det som finns varit av bra kvalitét så hade den trots enkelheten kunna varit en strulbil i svenssons ögon... :) Den längsta vi hållt på med hade som jag nämnt förr gått 70 000mil som vi servat hela tiden som taxi i början och motorn var otroligt nog orörd!

Uppdaterat: 2011-10-24 00:44

Jo, 945 är en enkel konstruktion som det till och med går att mecka med själv utan alltför många specialverktyg.
Det jag retar mig på är den idiotiska placeringen av fördelarlocket, där är det besvärligt.
Sedan är jag livrädd för bristen på väghållning i vinterväglag, jag har fått svälja tillbaka hjärtat många gånger.
Jag har haft många bakhjulsdrivna bilar t.ex.Mercedes, Simca amerikanska Ford, Willys och Chevrolet, men jag har aldrig kört någon sämre än 940 på vintern.
Eller som en bilskollärare sa "Börjar det snöa kan man ge sig sjutton på att bilen letar upp första flingan och ställer sig där och spinner"!
Sedan förstår jag inte den idiotiska körställningen med det onaturligt långa avståndet mellan ratt och pedaler.
Min fru som inte har så långa ben måste sitta med ratten i magen för att nå att koppla ur.
Dessutom är det väl den enda bil som har hela pedalstället vänstervridet så att bromspedalen hamnar där kopplingspedalen sitter normalt.
Det har gett ovana förare en del oönskade upplevelser.

Uppdaterat: 2011-10-24 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Företaget ville inte kosta på service då bilarna ska bytas ut efter nyåret, bilen fick en enklare service med olja och filter.
Nu har bilen gått 13300 mil och vid kallstart skramlar det under kamremskåpan, blir spännande och se ifall jag får åka bärgningsbil innan det kommer nått nytt.

Uppdaterat: 2011-12-18 18:42

Nej, en gammal volvo är inte dyr att hålla rullande och pajjar någon någon gång är det billigt att köpa och laga.

850 och modernare är dock inget kul att äga.

Vi har båder 240, 940 och V70 på firman men har tvingats byta upp oss då det tydligen ser bra ut med nyare bilar. t o m våra moderna corollor från 99-00 byts nu ut...

bara en bil är hel och ren ser det bra ut tycker jag. då är det värre med grannföretagets caddysar från 07 som ser ut som misskötta lik...

Uppdaterat: 2011-12-18 22:19

Toyota Camry 1990 som gått 102 000 mil vet jag om! Dock i norrland annars hade den nog varit upprostad då de kan rosta annars framförallt vid dålig skötsel.

denna är dock välservad.

men längst går nog gamla volvosar och även MB vilket förvånar.

Uppdaterat: 2011-12-18 22:24

Lite uppdatering:
Jag bytte själv olja och filter på Kangoon, firman ville inte kosta på nån ny kamrem.
Nu har bilen gått 2700 mil till, dvs 14700 mil, och idag fick jag en uppsägning på posten, så jag ska bara åka en månad till. Tanken var att jag till helgen skulle köpa hem lite servicedetaljer till den, men nu skiter jag i det och hoppas remen hinner hoppa av så dom får hämta skräpet med bärgningsbil.

Uppdaterat: 2012-03-29 19:01

En uppsägning på posten!? Det lät lågt, vad jobbar du åt för företag om man får fråga? Beklagar och det är ju bara att hålla med dig om att det nästan vore rätt åt firman om kamremmen smäller av.

Uppdaterat: 2012-03-30 15:54

Ska inte avslöja företaget då jag fortfarande har personer där som jag har förtroende för.

Men jag lämnade ett bra jobb efter 5 år (om än väldigt rörigt då fransmän är inblandade) för ett nystartat företag innom samma brasch, bla lockades det med ny och endamålsenlig bil, nått jag inte hade haft på det förra, support på svenska av kunning folk, ist för sådana som bara rycker på axlarna och pratar ett obegripligt språk, och en lön värd jobbet.
Tanken var att locka över det bästa folket från olika firmor, och bli en uppstickare då 2 stora företag tar över branschen mer och mer.
Men det sket sig redan från början, jag var den enda som hoppade på, det resulterade i att vi fått hyra in företag för montage, tyvärr slarviga sådana, så det jag mest gjort i 1,5 år är backjobb efter andra, och det tjänar man inga pengar på.
Det i sin tur har gjort att ägarna i företaget är osams, så nu vill några hoppa av.

Jag hörde idag att uppsägning inte ens får delges via brev, det ska vara ett personligt möte.
Men jag är trött på skiten, så jag bryr mig inte.

Frun och jag hade just hittat drömhuset, men gå till banken med min jobbsituation är nog ingen hitt.

Uppdaterat: 2012-03-30 23:23

Mycket trist situation! Får man fråga inom vilken bransch det är?
Du verkar ju vara ganska teknisk annars och kunnig så du hittar säkert ett nytt jobb! Du får väl komma upp till Edsbyn och extraknäcka med mig på mitt jobb annars om du behärskar det för vi har ganska fullt upp med jobb nu... :)

Uppdaterat: 2012-03-31 01:17

Du passerar det jag jobbar med flera gånger per dag på ditt jobb, kanske har du en hemma i garaget oxå.

Uppdaterat: 2012-03-31 12:43

Hmm okey, men det är en hel del så fler ledtrådar tack! :)

Uppdaterat: 2012-04-03 12:42

Styrs vanligtvis med fjärrkontroll, radar eller ett snöre, möjligtvis en tryckknapp.

Uppdaterat: 2012-04-03 18:58

En port? =)

Uppdaterat: 2012-04-03 20:36

Exakt.

Uppdaterat: 2012-04-03 21:16

Okey, Vi har 5st Hörmann portar på mitt jobb varav en är rätt ny vid en utbyggnad vi gjorde för ett par år sedan men jag tror inte du varit här vad jag vet i all fall... =)

Uppdaterat: 2012-04-03 21:21

Nej jag jobbar inte på Hörmann, och kan inte minnas att jag någonsin varit i Edsbyn (tror jag har ett par skidor därifrån) men flera fd arbetskompisar jobbar där, och jag blev erbjuden jobb där för 1,5 år sen, men valde detta (dum som jag var)

Det tråkigaste i denna soppa är att jag o frun hittade drömhuset för några dagar sen, stor enplansvilla på en höjd 100 meter från sjön med brygga och bad, sammanbyggt garage/verkstad på 50 kvm, för Stockholmsmått mätt rimliga 3,4 milijoner !!! ett stenkast från där vi bor nu.
Men gå till banken utan jobb är inte ens att tänka på.

Uppdaterat: 2012-04-03 23:27

Ja halvkilometers-fabriken Edsbyverken på 40 000 kvm har nog pumpat ut ett stort antal Edsbyskidor genom åren men nu gör man mest kontorsmöbler som du kanske även har någonstans. =)

Du får väl fråga dom nu då om inte erbjudandet står kvar? Annars kan du säkert sadla om och pyssla med billyftar för det verkar det vara brist på, vi har väntat snart två år på att få vår fyrpelar-lyft genomgången med bla. nya vajrar men dom verkar ha fullt upp ändå, som tur är var vi ute i tid då och den gick igenom även senaste besiktningen för bara en vecka sedan så den går ett år till men nu är den snart så gammal att det kanske är lika bra att köpa en ny då den är äldst av våra lyftar, det är dock en hel del pengar på en helt ny fyrpelarlyft av kvalitét så vi får väl se då denna funkar fint i övrigt.

Jäkla typiskt att drömkåken ska dyka upp precis nu då! :(
Jag tror dock att det löser sig med jobb för dig, något av mina förslag funkar säkert om inte annat... ;)

Uppdaterat: 2012-04-03 23:56

Var för några år sen på en nybyggd verkstad där man gjort en tankevurpa i planeringen.
Man hade inrättat 10 st platser med 2 pelarlyftar och låglyftar, men glömt en 4 pelare.
Killen som skulle leverera utrustningen för 4 hjulsmätning fattade inte riktigt vad dom skulle ha den till.

Jobb löser sig säkert förr eller senare, problemet ligger i att hitta ett som passar mig, jag har flera gånger i mitt liv provat på att ha ett fast jobb, dvs ett där man är på samma ställe 7-16 5 dagar i veckan, tex jobbade jag på en bilverkstad för 7 år sen, dom var nöjda med mitt jobb, på bara 2 månader kom jag upp i 86% på accordet, villket var mer än vissa som jobbat där i flera år, men det funkade inte för mig, höll på att bli tokig av tristess.
Hänga i en bomlift 14 meter över backen i snöstorm på norska sydkusten och försöka koppla in 25 st 0,5 # kablar i en dumt placerad kopplinsbox när det är -9 grader kl 1 på natten, är mera min grej.

Uppdaterat: 2012-04-04 11:55

Hehe du gillar alltså utmaningar? :) Det blir det allt mer på en verkstad som sysslar med alla bilmärken i dag med all elektronik som är i bilarna, men det gäller ju även att man har en ledning (chef) som har förståelse för arbetet på golvet och verklighetsuppfattning och inte sitter på ett kontor och ändrar verkstamheten uppifrån, då skulle jag slutat för länge sedan men jag har tur som har en chef som är med på golvet och ser problemen med egna ögon och vi tar egna beslut om hur vi vill ha det i verksamheten vilket är skönt.

Även om det är bra med andra lyftar så är det svårt att vara utan en fyrpelare...

Uppdaterat: 2012-04-04 12:47

Väldigt OT enligt rubriken.

Jag hittade ett företag som sökte folk, skickade ett mail om vad jag kunde (jag har kunskap och alla erfodliga utbildningar dom efterfrågade)
Fick ett mail tillbaka direkt om vi kunde träffas.
Efter några dagar hade vi ett möte, och jag blev tillfrågad om jag ville provjobba 2 dagar för att kolla hur jobbet var.
Åkte på ett riktigt helvetesjobb tillsammans med en anställd, detta var dock inget nytt för mig, så vi klarade jobbet galant.
Efter det blev jag tillfrågad att jobba på timme i 2 veckor med olika montörer, så jag fick bekanta mig med alla produkter, och efter det diskutera en anställning.
I torsdags var vi klara efter en heldag i hällregn, killarna jag jobbat med kunde inte annat än rekomendera mig för chefen "Risken är överhängande att vi blir arbetskamrater" sa dom innan vi skilljdes.
Igår morse åkte jag för att diskutera en anställning, jag märkte direkt att dom gärna ville ha mig, så diskutionen blev mera om jag ville jobba hos dom, och vad jag hade för önskemål.
Vi var överens, det skrevs en massa papper, jag fick tex förtryckta rapporter med mitt namn etc.
Chefen jag pratade med, och som fått i uppdrag att rekytera en anställd till Stockholm, tog anställningsavtalet och gick till högsta chefen för att få det påskrivet, innan jag slutligen skulle sätta min kråka på det.
Det tog en ganska lång stund innan han var tillbaka, och när han väl kom såg han lite konstig ut, satte sig lugnt, tittade på mig en stund med tom blick "Det här blev inget bra, firman har haft dålig orderingång senaste månaden, så vi har anställningsstopp"

Det hela slutade med att jag iaf fick timmanställning fram tills den 25e då företaget skulle ha ett möte, jobb fanns det i överflöd just nu. Bil, telefon, dator etc har jag oxå fått, så det är väl bara att köra på och se vad det blir, bättre än att gå hemma och dra A-kassa.

Uppdaterat: 2012-05-12 15:58

Åh, vad jag beundrar alla övermänniskor.
Varför inte söka jobb i Gotham city?

Uppdaterat: 2012-05-12 16:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag förstår inte riktigt vad du menar saabnisse, vem är övermännsika ?? jag, chefen, chefens chef eller företaget ??

Uppdaterat: 2012-05-12 17:48