Såg att ViBilägare skall testa olika 4x4/AWD system i nästa nummer. Nu får vi verkligen hoppas att de gjort sin hemläxa och kan redogöra för diffrentialer, diffspärrar, diffbromsar både mekaniska och elektroniska och vad som är skillnaden i teori och praktik, lamellkopplingar, torsen-diff, viskokoppling som kraftöverföring eller som diffbroms etc.
Tex. vad händer om endast ETT hjul får kraft? Vad händer om det bara finns elektronisk diffbroms som ej överför kraft utan bara bromsar det spinnande hjulet?
Alla system är bra i reklam och många är bra i teorin. Endast ett fåtal fungerar ypperligt i praktiken....
Det här är som upplagt för fel-information.... :D
Skall bli spännande att läsa.
Kommentarer
Shogun, "frälst" veta jag inte om jag är, men jag bytte från att ha kört diverse olika BMW i många år till Subaru. Detta efter att ha provat det mesta fyrhjulsdrivna man kan hitta i ganska 'vardagliga' situationer och kom fram till att inget kunde mäta sig med Subaru i fråga om AWD. Då man gjort det och läser svensk motorpress blir man ganska fundersam och ibland irriterad över hur okunniga testare det finns....
Många AWD system idag är bra och kanske många personer inte skulle märka skillnaden mellan Subaru symmetrical AWD (som kommer i en massa olika utföranden beroende på motor/växellåda/modell) eller ett Haldex system. Det som stjälper många är dock avsaknaden av diffbromsar i olika form samt att centerdifferentialen inte klarar av att föra över tillräckligt med kraft. Man märker det då tex bilen "hänger" med höger fram/ vänster bak i luften = elektroniska diffbromsar stoppar hjulen i luften, men de andra får inte tillräckligt med kraft för att kunna flytta bilen ens på plan mark...
Jag förstår helt klart om din arbetskompis är besviken på haldex systemet i Volvo, det fungerar helt enkelt inte bra i många situationer. "På papperet" är det däremot extremt bra med snabb reaktionstid och effektiv lamellkoppling, men men... Sedan finns det ju vissa motorjournalister i vårat land som definitivt är "Haldex frälsta" osv. men det får man räkna med då det gäller svenska produkter...
Senaste varianten av Haldex,som ju finns på Saab 9-3 lär ju vara bättre.
Men vad vet jag?
Jag har aldrig behövt fyrhjulsdrift på mina privatbilar.
När jag jobbade åt Kronan körde jag både fyr- och sexhjulsdrivet, men då handlade det om riktig terrängkörning, inga larviga låtsasjeepar.
Det skall bli spännande att testa nyaste haldex 'XWD' som Saab har, men det är ju absolut inget världsrevolutionerade, bara 'vanliga' Haldex lamellkoppling + en diffbroms som styrs av elektroniken. Detta har Subaru haft sedan VDC systemet kom 2001..................... men som vanligt blir väl skriverierna i motorpressen som om det aldrig funnits förr :)
Hoppas XWD är så bra som vi hoppas iallafall. Det kan bli Saabs räddning....
[url=http://youtube.com/watch?v=MOvTSM0IC7s]http://youtube.com/watch?v=MOvTSM0IC7s[/url]
[url=http://youtube.com/watch?v=gQHAV2EgXeQ]http://youtube.com/watch?v=gQHAV2EgXeQ[/url] En länk som visar hur bra Subaru är i verkligheten.
Man skall inte tro allt man läser och ser, men gör man tillräckligt med research och provar själv så får man en bra bild av verkligheten.
På YouTube finns många videos som visar olika fyrhjulsdrift 'live'
[url=http://youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0]http://youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0[/url]
[url=http://youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE]http://youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE[/url]
[url=http://youtube.com/watch?v=2Vq_MM2X3yE]http://youtube.com/watch?v=2Vq_MM2X3yE[/url]
Fyrhjulsdrift är verkligen en ingenjörskonst som kan låta hur bra som helst i reklamen och "på papperet" men helt annat i verkligheten....
För några nummer sedan i Teknikens Värld så testades 4wd.
Då var testet en helt vanlig snöbacke. Inget konstigt. Någon decimeter snö och uppför.
Däcken hade generalagenten valt.
Haldexbilarna (gen3 och gen4) tog sig upp. Inte Subaru Tribencan.
Nu var detta inget test i skogen bland rötter och annat elände utan det som vanliga svensson kan uppleva titt som tätt på fjällresan etc.
Jag tycker man inte skall dömma ut Haldex för att man sett någon film på Youtube som är gjord av Subaru eller Audi.
Nyare Haldex fungerar okay, men inte alls lika bra som Subarus Symmetrical AWD enligt mig.
Att Tribecan inte tog sig upp berodde på däcken + vikten. Generalagenter väljer nästan alltid "fel" däck, se bara på BMW's run-flat däck som gör bilarna extremt mycket sämre än vad bra däck hade åstadkommit.
Markfrigång och bra däck räcker långt för de flesta.
Haldex räcker mer än långt för de flesta, men att det skulle vara "världens bästa system för fyrhjulsdrift" är ju inte bara en måttlig överdrift och visar på att 4x4 är mer religion än vetenskap och praktik för många...
Jag har provat Haldex gen3 (som sitter i nyaste volvo xc70) men inte gen4 som sitter i Saab XWD. Kan lätt säga att gen3 inte klarade sig lika bra i våra snöiga backar med is under. Det är egen erfarenhet, inte reklam. Däremot tror jag att XWD kan bli riktigt bra för det som saknas på alla XC70, Skoda, etc är just diffbroms. Då menar jag inte den typen som bara bromsar hjulet utan också kan överföra tillräckligt med kraft till det andra hjulet.
Vill bara tillägga att Volvo V70XC inte har haldex. Det är många som tror det.
Det var först när det står XC70 på bakluckan som det finns haldex i bilen.
Filmen som Volvon är med i är har den gamla sunkiga visco-kopplingen som inte ens fungerade när bilen var ny 2001.
Håller med om att Subaru har bra 4wd, likaså Audi med torsen. Med de har också nackdelar, vikt t.ex.
Jag kan hålla med om att torsen-diffen har nackdel av sin vikt, men det har inte Subarus lösningar.
En kul 'kuriosa' är att då Subaru Outback kom 1995 var den först av de numera populära 'crossover' bilarna. Hög kombi med fyrhjulsdrift. Volvo köpte då in ca tio stycken av dessa för att de förstod direkt att Volvo borde ha en sådan modell i sitt sortiment. De studerade Outback, byggde de första cross country modellerna och baserade dessa på visko-koppling, precis som Subaru hade/har i vissa modeller. Problemet är att de inte använde rätt sorts koppling och inte på rätt sätt. Resultatet blev katastrofalt dåligt. På länken ovan där Spray Bilnytt testar är det just en visko-koppling som Volvo använder. Haldex fungerar bättre.
Torsen diffen är väl beprövad och fungerar fint i Audi (och några fler). Subaru har en egen motsvarande diff VTD 'VariableTorqueDistribution' i kombination vLSD (LimitedSlipDifferential).
I tex. Subaru Legacy Spec. B sitter en torsen diff som diffbroms mellan höger/vänster bakhjul. I övrigt så hittar man torsen-diffar som center på Audi (utom A3/S3/TT som har Haldex) och på en del andra större bilar.
Finns hur mycket som helst att läsa o gräva djupt i detta ämnet.... :)
Det blev värre än befarat.. ett 4wd test som summeras såhär
"Volvo XC70 tog sig inte uppför grusbacken, vi blev hjälplöst stående halvvägs upp"
Volvo XC70 är vinnaren för bilar skall köras på vanliga vägar....
eh... 4wd test? snacka om skrattretande. Jag slår vad om att Audi Allroad och Subaru Outback hade kört uppför den grusbacken.
Om en Allroad eller Outback hade varit med istället för XC70 så hade också blivit bästa köp. Hallå, en ex. Hummer kan väl inte bli det...
Jag är inte säker på att någon av Volvon, Audin eller Subarun bilar klarat backen.
Kan säga att min förra passat (torsen) var ungefär lika bra att ta sig fram som minnya passat (haldex). Fast skulle självklart vara bättre
med generation 4, med diffspärr.
Jag vet inte om nya Ssang Yong Actyon säljs i Sverige. När det gäller kvalitet är ju Ssang Yong sedan länge helt klart bäst bland koreanerna. Jag var och provkörde det senaste tillskottet Actyon idag och jag tyckte att det var en helt suverän bil. För ca. 160.000:- (AUD 29.990:-) får man en mycket välbyggd och praktisk 4-hjulsdriven bil med 2 liter dieselmotor och otroligt hög utrustningsnivå. Dessutom har ju alltid Ssang Yongs bilar alltid ett eget utseende som tilltalar mig.
Shogun, jag skulle gärna göra det men jag misstänker att den ligger långt ifrån mig (Sundsvall). Har däremot provat många olika 4wd bilar i samma backe med snö och is och det är en otrolig skillnad. Däck gör såklart väldigt mycket, men det börjar bli jobbigt att läsa om "Världens bästa fyrhjulsdrift" överallt då testerna som gjorts lämnar mycket att önska :)
pa_forsgren, jag är övertygad att både Allroad och Outback har bättre framkomlighet än XC70 vad som än testas. Att jag dessutom tycker att de är bättre bilar än XC70 får väl stå för mig bara, men aldrig att jag skulle lägga hundra tusen extra för en Volvo utan att få något. Inte ens säkerheten är ju bättre (ref. aNCAP tester, exakt samma som EuroNCAP, där Outback fått högre totalpoäng än XC70 [url=http://www.transfund.govt.nz/vehicles/ancap/4wd.html]http://www.transfund.govt.nz/vehicles/ancap/4wd.html[/url] )
Men det var lite off-topic, nu handlar det ju om fyrhjulsdrift :)
[url=http://youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q]
http://youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q[/url]
"eh... 4wd test? snacka om skrattretande. Jag slår vad om att Audi Allroad och Subaru Outback hade kört uppför den grusbacken."
Håller med fullständigt. Dessutom är ju texten under rubriken "tekniska lösningar" missvisande till stora delar. Under inkopplingsbar 4WD står det att bilen i grunden är bakhjulsdriven. Inkopplingsbar 4WD finns i massor av framhjulsdrivna bilar, Nissan X-trail t ex och motsvarigeheterna hos t ex Citroen och Peugeot. Där och i många andra kan man välja om man vill köra 2WD (det betyder drivning på bara framhjulen) , 4WD (liknar mer eller mindre Haldex) och Lock (med drivning på 3-4 hjul med varierande teknik).
Enligt Vi Bilägare så har t ex Honda CR-V och Nissan X-trail "automatisk 4WD". Enligt Nissan så är
[i]"¬X-TRAIL är den första 4x4 i världen med ALL MODE 4x4-i - ett system som är så sofistikerat att det till och med kan förutse när du behöver extra dragkraft. Vrid omkopplaren från 2WD till AUTO, så analyserar X-TRAIL terrängen medan du kör och ger exakt rätt vridmoment till respektive hjul. Slå om till LOCK när du är på väg till besvärlig off-road-körning. ESP låter dig behålla kontrollen i alla fyra hörnen. ALL MODE 4x4-1 gör det också lätt att klara kuperad terräng: DDS (Downhill Drive Support) håller bilen i en kontrollerad hastighet utan bromsning, medan USS (Uphill Start Support) ser till att X-TRAIL lugnt kör iväg i en brant sluttning utan att rulla bakåt."[/i]
Det låter som om X-trail har ett system som är skyhögt bättre än CR-V. Men journalisterna struntar i att testa 4-hjulsdriften. Om an köper en 4-hjulsdriven bil har man i regel ett syfte med det, t ex dragbil för husvagn eller häst, dra upp båten på en hal ramp, hal och snöig uppfart till huset eller sommarstugan. Eftersom man inte får köra i terrängen är det helt ointressant att testa just det. Älgjägarna och samerna använder s k 4-hjulingar i stället när de ger sig ut i terrängen!
Men visst är det kul att vara motorjournalist. Testerna görs ju ofta i trevliga länder runt Medelhavet. Visst är himla skoj att köra en Hummer i terrängen. På arbetstid. Jättekul!
stigadam, helt rätt.
Däremot så "ljuger" Nissan friskt i sin reklam om att de skulle vara först med ett analyserande awd system. Subaru hade detta redan 2001 då VDC kom på deras Outback. BMWs xDrive kan också anses på gränsen till analyserande då de känner förlust av vridmoment vädligt tidigt. "Proaktiv" awd vs. "Reaktiv" awd har länge diskuterats, men i och med att man förser bilarna med aktiva diffbromsar på samtliga axlar så har också s.k. "torque-vectoring" blivit ett populärt ord. Det innebär att man styr kraften till just det eller de hjul som har fäste. Det är långt ifrån vad en 'standard Haldex baserad' awd bil klarar av...
För er som är intresserade finns teknisk info om hur VDC fungerade vid introduktionen 2001 här: [url=http://210.101.116.115/fisita/pdf/G347.pdf]http://210.101.116.115/fisita/pdf/G347.pdf[/url]
Nu är det såklart förbättrat då det testats i sju år och verkligen klarar av torque-vectoring.
erito - du är kart subaru-frälst, inget fel med det.
Men när jag skulle välja SUV för några månader sedan var det säldigt nära att jag bytte ut min CR-V mot en Forester. Men trots vad du skriver om tekniken hos Subaru upplevde jag den som gammal och omodern. Så sent som för några månader sedan gick den inte att få med antisladd! Dessutom var det trumbromsar bak, service var 1500 mil, en automatlåda med bara 4 växlar gör den ryckig vid acceleration. Därför blev det ingen Forester den här gången heller.
När jag köpte min första CR-V för cirka 10 år sedan var det också nära att det blev Forester, det föll då på att det inte fanns subaru-service inom rimligt avstånd. Nya Forester verkar intressant...
Trumbromsar bak, vilken lyx. Tänk att slippa bry sig om rostiga skivor bak p.g.a. det inte har behövts bromsas tillräckligt hårt.
99% av vår bilpark hae mått bättre av trumbromsar bak!
Tack Shogun. för en gångs skull är vi helt överens.
Trevligt :-)
Då frågar man sig varför nya Forester skryter med "Skivbromsar på samtliga hjul är standard och skivorna bak har blivit större och effektivare"
Jag är inte direkt "Subaru frälst" jag kör och har kört många olika bilar, men tycker inte om då saker inte fungerar. Tillexempel om jag står i en grusbacke med släpvagn på så vill jag kunna dra upp den.
BMW's fyrhjulsdrift tycker jag fungerar bra. Hondas tycker jag inte fungerar bra. Gamla RAV4 fungerade ok, den nya är sämre enligt mig. etc.
Men det är ju upp till var och en. Många vill ha en XC70 för att det är en Volvo med pösiga fötålj-stolar, andra vill ha en Audi för att de gillar hård fjädring och grym kvalitetskänsla. osv...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.