Bmw brukar väl inte bråka om rostproblem? Hade en 523it -00 och någon påpekade en fläck på bakluckan (knappt synlig) och bad mig köra in bilen till en verkstad. En man gick runt bilen snabbt och sa sedan att de skulle byta ut bakluckan (inkl glasluckan) + motorhuv.
Då var bilen 5 år och 10 månader gammal.
Frågade honom om han inte behövde titta lite närmare i dörrar m.m men då sa han att problemen inte finns där.
Inga frågor om ursprung ( dock svensksåld ) ,miltal eller skött servicebok .... Men jag kanske hade "tur" ?
Å andra sidan borde en bil kanske inte rosta efter så kort tid men ändå ...jämfört med MB så låg ju ansvaret på topp.
Om premiummärket Audi anses ha bästa rostskyddet som leifer skriver hur ser då betygen ut för övriga Tyska premiumtillverkares bilar när VB reviderar tidigare rostbeyg för Audi. Så här skriver VB.
"Vi reviderar nu också betyget för Audi A6, 2004–2008, från en fyra till en trea."
Jag frågar nu utan veta, har man ändrat i produktionen? Audi var ju ganska tidiga med sina rostskyddsmetoder, galvade karosser osv. Det var ju liksom deras egenhet då.
Eller är det så att dom andra har kommit ikapp och Audi därför inte får samma betyg längre?
Annars har det genom alla tider funnits vissa akilleshälar på bilarna som man betat av efter år av utveckling. På 80-talet var ju en 10 år gammal bil rostig, idag är det ganska ovanligt att en 2008 är rostig. Sedan hade vi bromsrör som var en klassisk grej på bilprovningen, hellt annorlunda idag. Sedan hade vi framvagnen med leder. Avgassystemen höll typ 3-5 år? (Minns inte, så länge sedan), jag har inte bytt avgassystem sedan 90-talet på en bil. Hade en Mazda 98 som var 18 år med originalsystem när jag gav bort den.
Volvo har väl gått samma väg - i alla fall om man skall döma efter hur dom behandlar plåten efter tillverkningen av karossen. Har diskuterats här tidigare och Volvo själva hävdar ju att dom har väldigt bra (osynligt tydligen) rostskydd.
Det går inte att förzinka höghållsfast stål. Ingen ny VAG bil är längre helförzinkad från VW gruppen därmed försämras rostskyddet också. Sedan är det vatten baserade lacker som inte är lika bra som dom förra som var giftiga vid främst produktion och när en bil skulle omlackeras efter en skada. På vatten baserad lack kommer rosten krypande under lacken. Vet inte vilken typ av rostskydd Renault använder sig av men dom brukar få bäst betyg i rostskydd. Volvo har väl helt slutat med att rostskydda sina bilar sedan kineserna tog över. Eller har något minimalt med rostskydd. Såg en Volvo 240 häromdagen och den var rostfri. Sista produktions år är 93 för Volvo 240.
Uppdaterat: 2018-08-19 10:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Jag blev påkörd av en lastbil när jag hade min V40-01. Jag frågade skadebesiktigaren på Bilia om jag behövde lägga på nån färg fram tills den skulle in på reparation. Nej det behövs inte, den är galvad så det händer inget svarade han.
Kommer ihåg när jag blev påkörd av en annan bil i köerna i mot Stockholm. Skulle köra min mor till sjukhuset i familjens dåvarande bil Audi 100 CC 86:a. Framskärm blev bucklad och vänster strålkastare rök samt lite skador på stötfångare. Eftersom bilen var körbar så brukades den fram till det datum då den hade tid på plåtverkstad. Blev ingen rost på den skadade framskärmen. Helförzinkad och helgalvaniserad kaross på den tiden hos Audi.
Uppdaterat: 2018-08-19 14:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Kommentarer
Jag har änu inte läst nått om rost på 3 serie 05-, men det finns gott om rost trådar på tidigare modeller att läsa på BMW forumet www.autopower.se
Bmw brukar väl inte bråka om rostproblem? Hade en 523it -00 och någon påpekade en fläck på bakluckan (knappt synlig) och bad mig köra in bilen till en verkstad. En man gick runt bilen snabbt och sa sedan att de skulle byta ut bakluckan (inkl glasluckan) + motorhuv.
Då var bilen 5 år och 10 månader gammal.
Frågade honom om han inte behövde titta lite närmare i dörrar m.m men då sa han att problemen inte finns där.
Inga frågor om ursprung ( dock svensksåld ) ,miltal eller skött servicebok .... Men jag kanske hade "tur" ?
Å andra sidan borde en bil kanske inte rosta efter så kort tid men ändå ...jämfört med MB så låg ju ansvaret på topp.
Om premiummärket Audi anses ha bästa rostskyddet som leifer skriver hur ser då betygen ut för övriga Tyska premiumtillverkares bilar när VB reviderar tidigare rostbeyg för Audi. Så här skriver VB.
"Vi reviderar nu också betyget för Audi A6, 2004–2008, från en fyra till en trea."
Audi hade bra rostskydd förut inte längre tyvärr.
Jag frågar nu utan veta, har man ändrat i produktionen? Audi var ju ganska tidiga med sina rostskyddsmetoder, galvade karosser osv. Det var ju liksom deras egenhet då.
Eller är det så att dom andra har kommit ikapp och Audi därför inte får samma betyg längre?
Annars har det genom alla tider funnits vissa akilleshälar på bilarna som man betat av efter år av utveckling. På 80-talet var ju en 10 år gammal bil rostig, idag är det ganska ovanligt att en 2008 är rostig. Sedan hade vi bromsrör som var en klassisk grej på bilprovningen, hellt annorlunda idag. Sedan hade vi framvagnen med leder. Avgassystemen höll typ 3-5 år? (Minns inte, så länge sedan), jag har inte bytt avgassystem sedan 90-talet på en bil. Hade en Mazda 98 som var 18 år med originalsystem när jag gav bort den.
Volvo har väl gått samma väg - i alla fall om man skall döma efter hur dom behandlar plåten efter tillverkningen av karossen. Har diskuterats här tidigare och Volvo själva hävdar ju att dom har väldigt bra (osynligt tydligen) rostskydd.
Det går inte att förzinka höghållsfast stål. Ingen ny VAG bil är längre helförzinkad från VW gruppen därmed försämras rostskyddet också. Sedan är det vatten baserade lacker som inte är lika bra som dom förra som var giftiga vid främst produktion och när en bil skulle omlackeras efter en skada. På vatten baserad lack kommer rosten krypande under lacken. Vet inte vilken typ av rostskydd Renault använder sig av men dom brukar få bäst betyg i rostskydd. Volvo har väl helt slutat med att rostskydda sina bilar sedan kineserna tog över. Eller har något minimalt med rostskydd. Såg en Volvo 240 häromdagen och den var rostfri. Sista produktions år är 93 för Volvo 240.
Jag blev påkörd av en lastbil när jag hade min V40-01. Jag frågade skadebesiktigaren på Bilia om jag behövde lägga på nån färg fram tills den skulle in på reparation. Nej det behövs inte, den är galvad så det händer inget svarade han.
Kommer ihåg när jag blev påkörd av en annan bil i köerna i mot Stockholm. Skulle köra min mor till sjukhuset i familjens dåvarande bil Audi 100 CC 86:a. Framskärm blev bucklad och vänster strålkastare rök samt lite skador på stötfångare. Eftersom bilen var körbar så brukades den fram till det datum då den hade tid på plåtverkstad. Blev ingen rost på den skadade framskärmen. Helförzinkad och helgalvaniserad kaross på den tiden hos Audi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.