Vi Bilägares forum

Renault Megane Scenic

Renault Megane Scenic

Hej!

2012-06-07 köper jag en Renault Megane scenic för 29.900, kort tid efter eller faktisk en månad efter bilköpet åka hjulet av i en korsning, där två poliser ser detta och ringa en bärningsbil åt mig. Förhandlaren ber om ursäkt för detta och fixa hjulet åt mig utan kostnader eftersom det täcker den 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Dessutom skriva dom att detta inte gäller reperationer på fel som uppkommrt efter leverans.

Jag litade självklart på när jag köpte bilen att den var i befintlig skick när jag köpte den. Men så gick det inte till, jag kan säger så mycket som att hade jag kört med mina barn 120-130 kmh på motorvägen och hjulet åkte av då hade vi inte överlevd.

Jag litade på att flera av såna eller andra fel på bilen inte skulle dyka upp eftersom jag trots allt köpte bilen hos en bilförsäljare och inte en privat person. Men så gick det inte till för ungefär kort tid efter får jag problemer med bilen igen. Tändingsrörene strula till bara 4 månader efter, jag lämnar bilen in och så fortsätter det, och det blir värre ovh värre och värre. Det slutar med att jag nästan får byta det mesta på bilen. Det mest rolig jag har varit med om är att fjädrene på handbromsen fattades redan när jag köpte bilen. vid båda besiktningar går bilen igenom utan problem. Jag upptäcker detta när jag byta ut bakbromserna på bilen. Det slutar med att jag får bytat kamremmen på den, spänrulle, fläktrem och spjällhus, men avgasen kör fortfarande på sitt högsta, 2000-2500 varv även när bilen står stilla i en korsning. Antigen det eller så släcks den, under körsel och rattet låser sig fast.
Jag har forsökt att pratar med bilförsjällaren om att de ska köpa bilen tilllbakar, men dom kommer upp med ursäkter som att de hålla på att renovera och att de köpa inte in bilar. Jag tänkte pratar med ägaren idag och sammanställa hur mycket detta har kostat mig och hur mycket jag har stått ut med allt detta.

Några bra råd vad jag ska göra?

Uppdaterat: 2015-09-16 15:24

Kommentarer

Om du är medlem i motormännen, kan du ringa deras jurist och få hjälp med nyttiga råd.

Uppdaterat: 2014-03-14 08:10
Lås inga trådar.

Ja, sätt samman en tydlig lista på vad som krånglat, när det krånglat, och vad bilfirman har gjort/inte gjort.

Är det så att de fortfarande inte vill hjälpa dig eller byta in bilen, då kan du tala om för dem att du tänker gå till Allmänna Reklamationsnämnden.
http://www.arn.se/

Du kan också hota med att kontakta den lokala dagstidningen, firmor brukar inte gilla negativa artiklar.

Lycka till!

Uppdaterat: 2014-03-14 08:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En bil för 29.900 kan man nog inte räkna med att den är purfärsk direkt.... Men visst ett hjul ska du ju inte bara tappa så där!!

Uppdaterat: 2014-03-14 08:23
Pär

Det är jag inte....än

Uppdaterat: 2014-03-14 08:51

Men köper man en bil för 29.900 och blir förvånad att den går sönder så måste man nog tänka till... Räkna med att den kommer gå sönder och ofta, en bli för den pengen är billig i inköp men dyr att äga pga av allt som måste lagas hela tiden.

Uppdaterat: 2014-03-14 08:55
Pär

Nu är det snart två år sen du köpte bilen. Jag tror att du får svårt att få rätt efter så lång tid.
Hos vem köpte du bilen?

Uppdaterat: 2014-03-14 08:56
Lås inga trådar.

hultarn, det är precis det jag tänkte gör och därfor tycker jag att en personlig konfrontation är viktig och även om dom inte tar tillbakar bilen då går jag vidare med den till reklemantions nämnden och tidningen..jag har skickat en mail till dom där jag har sammanställd allt vad jag har haft av problemer med den och jag begär faktisk inte mycket. Det finns 11800 kvar på lånet de ska betalr ut den.
Jag e inte specielt intresserat i att gör en stor grej utav det utan jag vill att detta försvinner.....

Uppdaterat: 2014-03-14 09:14

Hur långt har bilen rullat och vad är det för årsmodell?

Uppdaterat: 2014-03-14 15:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Den har rullat 19900 mil, det är en 2003....
Leif Larrson, bilen är köpt i Helsingborg, hos väla bilar......

Jag har varit däruppe igen i fredags men han dök inte ut utan bara hans anställda som var där, jag la fram listen för dom och berättadde som det var och att jag ville at han skulle hör av sig, evt boka in ett möte men han har inte ringd och jag tycker det är tråkigt att skulle ligga och kör fram och tillbaka ocg jagar han.....
Jag köper aldrig bilar hos dom mer....bilen är livsfarligt och jag kör inte med den längre, sist dog den i en korsning och rattet låste sig ocg ville inte tända igen

Uppdaterat: 2014-03-17 13:05

Nu tycker jag att du får landa lite från din värld du lever i Jelica82, om du köper en bil från 2003 som rullat nästan 20.000 mil och den går sönder... HALLÅ vad hade du räknat med när bilen är gammal, om du inte visste så går bilar sönder och speciellt gamla bilar!!!

Uppdaterat: 2014-03-17 13:59
Pär

Peugeot-Pär: nåja, nu kanske inte ekonomin tillät mer än 30.000 kr, och jag tycker faktiskt att denna bil har varit ovanligt krångelbenägen.
Självklart måste man räkna med att saker går sönder, men inte hela tiden, och inte på ett trafikfarligt sätt.
Det låter inte prcis som om firman ansträngt sig för att hjälpa till här, även om de knappast är skyldiga att fixa allt, så är goodwill värt väldigt mycket. En nöjd kund kommer som bekant tillbaka.

Jag har själv haft en krångelbil av värsta sorten, och även om den var 9 år gammal så ställde firman upp. Och det ska de (och fick av mig..) heder av!

Jelica kanske vill dela listan med oss här, för att vi också ska få en uppfattning om vad som hänt? Lite mer i detalj typ.

Uppdaterat: 2014-03-17 14:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Självklart förstår jag att hon köpte vad hon hade råd med, men hon verkar så förvånad att en 11 år gammal med 20 000 mil på mätaren går sönder

Uppdaterat: 2014-03-17 16:12
Pär

Detta är ett stort problem för många som inte förstår att det kostar att äga en bil och gör man inte det så blir man snabbt besviken.

Begagnade bilar må vara billiga men är tickande bomber och ibland blir det helt enkelt enklare att köpa helt nytt. de kostar kanske lite mer per månad men är sen å andra sidan billigare i drift och man slipper bekymmer. Ju mindre man kan om bilar desto större anledning att tänka på detta.

Sammanställ en lista på vad som har gått sönder och betänk sedan vad som är slitagedelar. Bromsar,däck,service,kamrem o.s.v o.sv är just slitagedelar som alltid måste bytas. Har man tur kan man hitta en bil hos en handlare som redan är påkostad en massa men man kan lika gärna ha otur som du TS och få en bil som mycket måste göras på.

Större handlare brukar knappt hålla på med så gamla bilar längre då de vet hur mycket problem det kan innebära så därför ber de ofta sina kunder om att sälja bilen privat själv. En del kunder vill dock inte detta och accepterar därför ett lägre värde i inbyte och då skickar handlaren vidare bilen tillsammans med fler bilar i ett paket till mindre handlare för en billig peng. Dessa mindre handlare är dock sällan lika seriösa som de större så om man får problem så får man försöka medla på ett bra vis.
Är man då tvärtom sur och tvär och agerar som om bilen vore ny så kan handlaren surna till och strunta i en och då faller man bara på "eget grepp" ... Att en oresonlig kund inte vill köpa fler bilar kan ju en handlare snarare se som en tjänst så försök att se till bådas sidor och inte glömma bort det faktum att bilen är gammal.

Lycka till framöver.

Uppdaterat: 2014-03-17 19:01

Peugeot -pär...skojar du!!!!????...kommentera inte detta inlägg här jag har verkligen inget behov att få veta att bilar GÅR SÖNDER!?!!?!?!? jag är medvetande om såna saker jag är inte helt dum vet du.
Jag behöva bra råd och vad jag ska gör, jag har inget behov att LANDA!!!!

Uppdaterat: 2014-03-17 21:23
hultarn skrev:

Peugeot-Pär: nåja, nu kanske inte ekonomin tillät mer än 30.000 kr, och jag tycker faktiskt att denna bil har varit ovanligt krångelbenägen.
Självklart måste man räkna med att saker går sönder, men inte hela tiden, och inte på ett trafikfarligt sätt.
Det låter inte prcis som om firman ansträngt sig för att hjälpa till här, även om de knappast är skyldiga att fixa allt, så är goodwill värt väldigt mycket. En nöjd kund kommer som bekant tillbaka.Jag har själv haft en krångelbil av värsta sorten, och även om den var 9 år gammal så ställde firman upp. Och det ska de (och fick av mig..) heder av!Jelica kanske vill dela listan med oss här, för att vi också ska få en uppfattning om vad som hänt? Lite mer i detalj typ.

Uppdaterat: 2014-03-17 21:26

Hultarn precis det jag ville, jag är ingen rik person och är inte så bra på detta, Jag har varit en väldig bra och trogen kund hos dom, haft stort tålamod med dom också, men hamnar jag i det läge där jag åka in med bilen 1 gång i månaden och ska fixa saker på den, då är det inte lönt för mig att ha sånt bil, jag har spenderat mer än 15.000 kr på den om inte mer på bara att fixa saker på den.

Uppdaterat: 2014-03-17 21:29

Tycker nog ändå att du skall "landa" i din syn på det hela "Jelica" och som jag skrev tänka över vad det är som har blevit lagat på din bil.
15000kr i rep över 2 år på en gammal bil är inte att anse som några konstigheter då du dessutom nämner att t.e.x kamremmen skulle bytas. ( Något som du faktiskt kunde ha väntat med bara för att nämna en sak.)
Har flera likartade situationer som har drabbat nära släkt och vänner men det finns alltid fler sidor utav en sak och du verkar mer anse att du har rätt och alla som inte tycker som du har fel!?

En bekant köpte också en Scenic och ondgjorde sig varje gång som något felade...det var en jävla skrothög hette det men när jag frågade hur mycket bilen hade kostat totalt under åren så blev svaret att den säkert hade kostat så mycket som 10.000kr. I de pengarna räknades allt in som t.e.x däck,bromsar,oljeservice o.s.v men för ägaren så var detta katastrofalt.
Därför köptes en V70 istället (då alla ju vet att en Volvo är billig att äga) trots min avrådan då detta är en betydligt dyrare bil på alla sätt att äga,..vilket ägaren också upptäckte väldigt strax därpå.

En annan vän köpte en Peugeot-buss utav en väldigt seriös handlare som under flera månader bytte ut delar för mycket pengar på denna bilen och ändå klagade vännen då en "ny" bil minsann skulle vara bättre än så. Även denna bilen var då över 10 år gammal och handlaren tjänade absolut inga pengar på den bilen. Trots detta så är bekanten inte fullt nöjd med sitt köp så en del kunder går inte att tillmötesgå.

Vet inte riktigt vad du vill att någon skall kunna hjälpa dig med men det vore som sagt intressant om du skrev ner vad som har felat samt vad handlaren ändå har hjälpt till med. Detta gör du i så fall för din egen skull då du knappast tjänar något på att vara bitter på omvärlden för att din bil fungerat dåligt.
ARN är inget som jag rekomenderar dig att förlita sig på då de med all trolighet kommer att dömma till handlarens fördel eftersom att bilen var så billig och gammal. OM de ändå tar ditt parti så är det upp till handlaren om han vill följa beslutet.
Det finns mängder med handlare som står på "svarta listan" men som ändå säljer många bilar. De anser att de följer ARN beslut OM de tycker att beslutet är rätt men annars inte. Alla handlare som säljer hundratals bilar om året råkar ut för kunder som är mindre nöjda och som sagt så går det inte heller att göra precis alla nöjda.

Uppdaterat: 2014-03-18 08:40

Jag tycker att medlemmarna här ska försöka hjälpa en förtvivlad bilägare, istället för att stoppa förnumstiga råd och kommentarer i halsen på bilägaren. Det är ju som bekant lätt att uttala sig i efterhand.

Jag tycker inte heller att någon här ska uttala sig om ifall Jelina varit en oresonlig kund. Är vi här för att hjälpa och tipsa varandra eller för att jäklas?

Som sagt: gör en bra och tydlig lista med vad som gått sönder, när det skedde, hur firman agerade och hur stor del som ägaren själv har fått betala.
Om firman hävdar att bilen inte är dålig, utan att det istället mest är klagomål, erbjud dem att byta in den....

Mistro målar upp en bild av ARN som jag inte tycker stämmer, så här är det: De senaste åren har anmälaren fått rätt i omkring 40 procent av de ärenden som avgörs. Cirka 70 procent av företagen följer ARN:s beslut.
Det är ingen tillfällighet att bilar är den mest anmälda kategorin hos ARN.

Uppdaterat: 2014-03-18 16:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...