Vi Bilägares forum

Förbättrings- och förslagstråden

Förbättrings- och förslagstråden

I denna tråd skall vi alla under gemensamma former lansera förbättringar, idéer samt uppslag rörande detta forum och site. Vad är bra och vad är dåligt och vad kan göras bättre? Ordet är fritt men kritik bör vara konstruktiv.

MVH AL

Uppdaterat: 2013-08-02 15:05
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

Bra initiativ!

1. På första sidan visas det senaste inlägget i realtid ("Senaste aktivitet på Vi Bilägare"). Däremot så uppdateras respektive artikels aktivitet mycket mindre frekvent. Det här gör att man ofta måste gå in på respektive artikel för att se om det hänt något i kommentarsfältet. Här borde ViB se till att även uppdateringen av artiklarna sker i realtid.

2. På första sidan finns en "topp 5-lista" där man kan se (och välja) de 5 mest lästa resp. kommenterade artiklarna. Det borde finnas en annan lista (gärna långt upp på sidan, så man slipper scrolla) med de fem senaste artiklarna som kommenterats.

3. Inloggning. Jag är med i en klubb som har en hemsida med ett forum. Där släpper vi inte in någon per automatik. Man får så vackert avvakta ett mail från någon fysisk person med inloggningsuppgifterna. På så sätt får vi bara seriösa deltagare på forumet. Jag tycker att ViB borde införa detta. Vi skulle därigenom slippa vissa filurer (Uno) och sannolikt skulle det även bromsa folk från att skaffa sig flera konton (ni vet vilken jag menar).

4. Twitter och SMS har teckenbegränsning. För att slippa orerande inlägg bör även här en teckenbegränsning införas. Gärna i kombination med ett maximalt antal inlägg per dygn. Nu har väl situationen på sista tiden blivit bättre (ni vet vad jag menar).

Uppdaterat: 2013-08-02 09:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Punkt 3. Audi. Kanske även en liten avgift?

Uppdaterat: 2013-08-02 09:40

Bra initiativ! Jag har flyttat tråden till forumdelen som rör webbplatsen.

Audi A5:
1. Håller med. Dock tror jag att det fungerar så för att sajten ska bli så snabb som möjligt, men jag vidarebefordrar kommentaren till vår webbchef.

2. Bra idé. Vidarebefordrar.

3. Det här är något vi har övervägt. Kanske är värt att diskutera igen.

4. Själv kan jag tycka att det är en bra idé; vissa inlägg tenderar att mer likna romaner än just inlägg. Vad säger ni andra? Vill vi ha en teckenbegränsning?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-08-02 15:09

Det första som ska bort är personliga angrepp,nedlåtande kommentarer om andra, mobbning som nu förkommer så folk slutar skriva. De som använder sig av det ska bort direkt från sidan (och ni vet ju vilka jag menar).

För att inte fel personer ska få komma in så krävs en avsevärd avgift som Lars58 föreslår, jag är för en sådan avgift. Alt kanske kopplad till prenumrationen och att du då får du automatiskt tillgång till att kommentera då har ni också koll på vilka de är som kommenterar, bra va!? Och så kommer många att försvinna automatiskt som inte är önskvärda troligtvis.

Sorteringsordningen är under all kritik scrollning fram och tillbaka, känns bakvänt. Vet att någon haft det uppe förut läste jag här. http://www.vibilagare.se/forum/534/kommentarernas-sorteringsordning-41431

Nej till teckenbegränsning! Det om något är väl ett intrång i yttrandefriheten!?

Samt att det borde finnas en tråd där vissa har chansen att be andra om ursäkt för sitt beteende om de betett sig olämpligt mot någon som de vet med sig sedan tidigare som de ångrar........

Uppdaterat: 2013-08-02 17:04

Nu när Fredrik hade det goda omdömet att stänga tråden "Tråden AL och Hultarn. Personangrepp och annat, och när nog är nog!" skapad av Birger själv, så flyttar Birger diskussionen hit. Kan du inte bara lägga ner! Fattar du att du inte får någon respons från ViB?

AL: agera!

Uppdaterat: 2013-08-02 18:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag håller med AL här, jag är också helt mot avgift, förmodligen skulle det begränsa antalet skribenter till ett fåtal som det snart skulle bli ganska tråkigt med. Jag är rädd för att samma åsikt kommer att upprepas i det oändliga.

När det sedan gäller teckenbegränsning så anser jag att det är ett absolut måste.
Som det är nu med alla dessa långa, ofta onödiga, textgardiner innebär det att många slutar läsa innan de börjat, man har helt enkelt inte lust att slösa tid på något man tror sig veta utan att behöva läsa.
Att skriva kort och kärnfullt är en konst, få förunnat.
Givetvis ska det inte behöva vara bara ett par tre meningar, men när inläggen börjar bli upp mot femtio rader kanske det vore idé med en sammanfattning och då går det kanske att stryka en del.

Och vad beträffar personangrepp tycker jag inte det varit så allvarligt, men det finns de som tar väldigt illa vid sig så fort något ifrågasätts om deras tro till det enda rätta, ingen tillåts ha en avvikande åsikt och framföra någon som helst kritik.
Där påminner det mycket om vissa äldre religiösa samfund och deras agerande.
Det går ju mycket bra att framföra sina synpunkter om en persons åsikter utan att idiotförklara honom om det nu skulle vara så att man själv har en annan uppfattning..

Uppdaterat: 2013-08-03 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Teckenbegränsning är en kanonide. För övrigt tycker jag att vi ska ha högt i tak i debatten, annars blir debatten urvattnad och tråkig.

Uppdaterat: 2013-08-03 10:52

Nu var Hanzzon långt ifrån något offer utan slängde skit ganska friskt själv, precis som övriga i Toyotamaffian( Shogun och leifer).

Det var först när det mer eller mindre skapades en motståndrörelse mot deras härjningar som det blev synd om dom.

Uppdaterat: 2013-08-03 15:38

Men för att återgå till tråden och dess ämne; ingen avgift, en sådan kommer effektivt att strypa denna hemsida till noll och intet när det gäller kommentarer.

Uppdaterat: 2013-08-03 17:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, Jes_, det verkar som "Birger" glömde bort sig;-) Det kan lätt bli så när man växlar mellan PC:n och läsplattan och inte har 100% koll på vem man är:))))

Uppdaterat: 2013-08-03 17:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Avgift för konto är en mycket god idé med tanke på vissa personer som skapar 100-tals konton bara för att trolla.

Uppdaterat: 2013-08-03 20:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, för detta med 100-tals konton finns det medicin; punkt 3 i mitt inlägg.

Uppdaterat: 2013-08-03 21:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok Audi, men hur avgör den fysiska personen på Vib att den kontosökande individen är en icke trollande individ? De skall kolla ansökningen och sedan maila tillbaka en fungerande inlogg med endast personens ansökning att kontrollera?
Det går ju att söka inlogg på ett propert sätt och endast variera texten lite för att få flera inlogg eller?
Jag förstår inte hur du menar att Vib skall på ansökningen kunna avgöra om personen skall ha inlogg eller inte.
Istället för denna kanske fruktlösa kontroll skulle en avgift säkert avskräcka. En engångsavgift på t.ex. 100:-
Tror inte Uno skulle skapa så många konton då.

Uppdaterat: 2013-08-03 21:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En inloggning kopplat till prenumeration torde omöjliggöra användandet av flera konton. Låt prenumerationsnumret bli lösenordet.

Men det bör inte spela någon roll vilken typ av prenumeration man har. Jag prenumererar på den digitala versionen till surfplattan och denna bör då likställas med att prenumerera på pappersblaskan.

Uppdaterat: 2013-08-03 21:40

Hacken; det finns IP-adresser.

Uppdaterat: 2013-08-03 22:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tycker att Rustans förslag är mycket bra, men det finns ju faktiskt de som inte är prenumeranter och ändå kan bidra med värdefull information och det måste ju gå att lösa ett säkert inloggningssätt även för dem.

Att avgiftsbelägga ett inloggningskonto tror jag inte på, det skulle innebära en stor tomhet i spalterna.

Man kan ju jämföra med TVs åtgärd där varje kommentar måste åtföljas av en verklig e-postadress, ok fungerar tydligen bra men är väldigt bökigt.

Uppdaterat: 2013-08-03 22:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte om jag tycker att TV:s sida är så bra, tycker det är ett pubertalt käbbel där mest hela tiden. Och kommentarsfältet är fullt av folk med dubbla konton och folk som snor signaturer.

Uppdaterat: 2013-08-03 23:01

Ok Rustan, jag skrev inte att jag tyckte det var bra, men att det fungerar.
Det jag tycker är bra är att det går att kommentera ett tidigare inlägg och där kommentaren hamnar direkt under detta.
Men det kanske är det som medför det pubertala käbblet? ;-)

Uppdaterat: 2013-08-04 08:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, det pubertala käbblet beror nog främst på pubertala personer;)
Det jag menar är att TV har ännu större problem med multipla personligheter än vad ViB har. Det tycks vara minst lika enkelt att skapa konton på löpande band där som här.

Uppdaterat: 2013-08-04 08:46

Ja Audi, med dessa Ip.adresser kollas uppenbarligen inte och om man skulle göra detta så måste göras av en person.
Har man tid till att sitta och kolla IP-adresser?

Uppdaterat: 2013-08-04 09:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tror inte att det är särskilt många nyregistreringar per dag här på ViB. Hänger man här ofta, kommer man snart att se att det ganska sällan dyker upp nya filurer (Uno undantagen). Arbetsbelastningen hos ViB för att kolla aspiranter kommer sannolikt inte att vara särskilt betungande; nån enstaka per dag?

Till det bättre hör att man måste ha en verklig e-postadress som man står för och att det då även enkelt går att kolla IP-adressen. Det går att komma runt IP-frågan via en VPN-tunnel, men det kräver kunskaper som de flesta inte har.

Uppdaterat: 2013-08-04 19:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ett problem med att koppla inloggningen till ip-adresser är att många operatörer har dynamiska ip-adresser, dessa ändras alltså ibland.

Uppdaterat: 2013-08-04 21:56

Det krävs inga större kunskaper för att komma runt ip-frågan. Jag använder mig själv av något så simpelt som att ändra proxy-servern när jag ska titta på t.ex BBC-player. Sedan finns det som tidigare nämnts VPN, hidemyass, olika betaltjänster m.m.

Om man som Uno och andra multipla personligheter vill jävlas med allt och alla så är verktygen bara en googling bort.

Därför bör inloggningen knytas till ett prenumerationsnummer enligt mig.

Uppdaterat: 2013-08-04 22:01

Jo men då låser man trådarna enbart till prenumeranter och det är kanske inte så bra.
Eller ska inloggningen delas in i klasser prenumeranter och gratisåkare?
Segregation? :-)

Nä, det måste gå att hitta något elegantare.
Vi får fortsätta att fundera.

Uppdaterat: 2013-08-04 22:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lösenord skickat med post till hemadress?

Uppdaterat: 2013-08-05 06:35

För de som inte är prenumeranter?
De som är prenumeranter kan ju använda prenumerationsnumret som lösenord.
Verkar inte så billigt, men posten kommer att gilla det förstås.
Risken är att spontana kommentarer försvinner, alla är ju inte så tokiga!

Uppdaterat: 2013-08-05 07:20

Jag tror att det inte får vara för svårt eller kostsamt att logga in.
Även om man slipper en del troll kommer man även att tappa många seriösa kommentatorer som inte ger sig tid att logga in och därför skriver på något annat ställe.
Men vi får väl vänta och se vad de nya reglerna ger.

Uppdaterat: 2013-08-05 08:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En annan sak som jag inte tror nämts här (har inte lusläst alla inlägg) är begagnatguiden. Den är bitvis väldigt passé, och behöver uppdateras. Det finns felaktiga och inaktuella uppgifter, vilket självklart gör guiden mer eller mindre värdelös.

Det vore bra om redax satte sig ner och kollade igenom kommentarerna och därefter rätta upp sådant som är felaktigt. T.ex. att läsa om vad det kostar att byta kamrem på bilar som faktiskt har kamkedja är pinsamt...

Likaså borde redax sträva efter att vara så konsekventa som möjligt. Man kan t.ex. på en del bilar läsa att bromsar och bussningar i hjulupphängningar kan vara slitna på exemplar med lång körsträcka. Detta är ju knappast modellberoende, det är generellt för alla bilar, varför då skriva sånt på en del bilar..?

Uppdaterat: 2013-08-05 13:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Spännande tråd! Det är verkligen dags att uppgradera sajten, den är trots allt byggd 2009-2010. När det gäller tankar kring avgift för att vara medlem så är det inte aktuellt. Jag är av åsikten att ett forum ska vara öppet och på den punkten vill jag inte kompromissa. Som prenumerant har man många förmåner, och så ska det vara, men jag kommer inte att koppla vare sig kommentarsfunktionen eller forum till detta.

Jag förvånas ibland över den nivå som diskussionerna landar på i forumet, hur människor orkar sätta upp nya konton för att sedan radera dem. Det är intressant som studie, men ganska tröttsamt. Rent generellt tycker jag dock att ni användare hanterar detta bra. Även om jag ibland noterar att användare ena sekunden beklagar sig om nivån och tjaffs, för att sedan hälla bensin på den allra minsta rökutvecklingen...

Ett tag funderade jag också på att gå i samma riktning som exempelvis Aftonbladet, det vill säga att tvinga fram en koppling till ett Facebook-konto, för att på så sätt få mer personlig koppling och därigenom mindre tjaffs. Men rent ideologiskt så vill jag undvika detta.

Någon begränsning vad det gäller tecken är inte heller på agendan.

@audi a5: Det är riktigt att "senaste kommentar" laggar lite och att det borde förbättras, både i hastighet men också utvisning. (Anledningen har varit för att göra sajten snabbare)

@hultarn: Bra och viktig synpunkt! Jag ska be redaktionen om att gå igenom hela begagnatguiden.se, den kan vi garanterat jobba mer med.

Uppdaterat: 2013-08-05 15:50
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Kopplingen till Facebook skulle inte hjälpa ett smack. Det är hur enkelt som helst att starta ett Facebook-konto som t.ex Birger Karlsson och sedan starta ett konto till som exempelvis Shogun.

Uppdaterat: 2013-08-05 16:55

Ja, jag skulle då inte vilja få ett telefonsamtal från Shogun, Birger och några få andra. Varför i hela friden skulle jag utsätta mig och min familj för denna risk? Att jag skulle uppge mitt riktiga namn i ett sådant här sammanhang, finns inte på kartan. Det finns, mig veterligen bara två i världen som heter som jag och trakassera mig, min familj och mina anställda är då en lätt match. NIX!

Uppdaterat: 2013-08-05 18:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tycker Shoguns förslag om att lägga in sitt telefonnummer var ganska trevligt faktiskt, kanske något för ViB att införa?

Som ett led i det så har jag nu lagt in mitt nummer i min profil. Vore kul om Shogun ringde, vem vet vi kanske är skittrevliga i verkligheten. ;)

Uppdaterat: 2013-08-05 18:23

Kram på dig, AL!

Uppdaterat: 2013-08-05 21:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

E-legitimation kan kanske vara något, som AL föreslog! Någon av oss här som inte har det?

Uppdaterat: 2013-08-05 21:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tror att det är ett betydligt större projekt att lägga in en e-leg funktion än vad man tror. Hade det bara varit att lägga upp en länk eller ruta så hade ju Nordea gjort detta för länge sedan. Men det hade varit önskvärt att använda skiten överallt, so m det är nu använder man det 1 gång om året när man ska deklarera och man har glömt bort lösenordet varje jävla gång. Och inte hittar man anteckningsblockshelvetet där man skrev upp det heller.

Uppdaterat: 2013-08-05 21:36

Avseende e-leg, så är det väl bara vid registreringen som den skulle vara aktuell? För inte lånar man sin frus e-leg för att skapa en ny profil?

Uppdaterat: 2013-08-05 21:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om Shogun vill att anonyma karlar ska ringa till honom så föreslår jag att han söker denna kontakt på en annan typ av sida än ViB.

Uppdaterat: 2013-08-05 21:40

Shogun skrev: "Jag är inte ett dugg rädd för om du skulle ringa.......;o) Och inte för någon annan heller."

Jag kan garantera att du inte skulle vara så kaxig om din fru fick ett telefonsamtal (från en kontantkortsmobil) där någon hotar ta din fru av daga p.g.a. dina inlägg på ett forum. Nu har det inte hänt oss, men i ett annat sammanhang ganska nära (har med min profession att göra). Du är naiv.

Uppdaterat: 2013-08-05 21:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag förstår inte riktigt Karlssons åsikter med att det är så viktigt att uppge sina namn och inte heller nödvändigheten att träffas per telefon?
Det finns ju bättre sätt.
Vi var några som träffades fysiskt förra året, jag, Jes, leifer och Peter som åkt ända från Sydney (! ) för att vi skulle kunna träffas på Saabmuseet. ;o)
Det var mycket trevligt och det var kul att få ett ansikte på de man åsiktar med och man får dessutom en bakgrund till det man har olika uppfattningar om, eller kanske samma uppfattning?
Men det är naturligtvis omöjligt att alla som skriver i ViB måste träffas, men visst vore det trevligt med något möte någon gång på något sätt.

Uppdaterat: 2013-08-05 22:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har vi lyckats ringa in de områden som behöver förbättras? Som jag uppfattar saken hittills så är det framför allt 2 saker som de flesta vill förbättra.

1. Personer med kluvna personligheter som skapar konton i en oändlig takt.

2. Personer som blir väldigt långrandiga och upprepar sig hela tiden.

Är dessa problem verkligen så stora så att det krävs stora och dramatiska ingrepp på sidans funktion och inloggning? Jag tror att det räcker med hårdare moderering och ökade befogenheter till moderatorerna(osäker på om det får radera hela trådar skapade av diverse Unos och Karlssons)

Uppdaterat: 2013-08-05 22:11

Jag tar inte bort mitt inlägg ovan av skälet att det beskriver problemet med att ha sin person exponerad här.

Men om nu Uno har en fru, så funkar väl stölden av e-leg bara en gång. Kanske även med något vuxet barn, men sen tar det väl slut? Tycker det är en kanonidé!

Dubbla identiteter lär väl det inte rå på:-(

Uppdaterat: 2013-08-05 22:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är nog en bra sammanfattning.

Uppdaterat: 2013-08-05 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha....vilken underbart absurd ordväxling där Shogun desperat försöker få AL att ringa honom!

"Ring mig!"
"Nej, jag vill inte ha med dig att göra"
"RING MIG NU!!!!"
"Nej, säger jag!"

Uppdaterat: 2013-08-05 22:21

Det är lite synd om Shogun/Karlsson, han blev portad från TVs forum för några år sedan.
Ändå var inte alla hans inlägg så tokiga, ibland hade han vettiga saker att framföra, men tyvärr har han tydligen lite lätt att ifrågasätta intelligensen hos de som har avvikande åsikter.
Jag vet inte hur mycket man ska tillåta, men själv vill jag inte vara bödel alla gånger.

Uppdaterat: 2013-08-05 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

AL och ni andra; vad gäller Shogun så måste det vara upp till ViB att ta tag i detta. Vi andra kan väl bara betrakta eländet (och då det är möjligt (som här) att radera det).

Uppdaterat: 2013-08-05 22:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kanske en bra idé AL med någon vecka i karantän. Men det vete gudarna om våra deltidsmoderatorer törs göra något sådant. Det kan rendera i något som vi inte vill ha; kritik mot dessa.

Uppdaterat: 2013-08-05 22:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Undrar hur lång tid det är kvar innan Shogun börjar med anklagelserna om personangrepp igen?

Den här tråden är nämligen ett ypperligt exempel på hur det kan gå till, ständiga provokationer, någon som till slut reagerar på provokationerna och sedan kommer anklagelserna om personangrepp som ett brev från posten.....eller ska jag säga som ett telefonsamtal från Munkfors kanske?

Uppdaterat: 2013-08-05 22:46

"Kanske ska skapa en egen tråd här på forumet om det att AL inte vågar ta debatten på ett seriöst vis genom att kontakta mig, utan bara beskylla mig för det ena och andra."

Skrivet av Shogun.

Inte nog med att han nu krävt att AL ska ringa honom inte mindre än 6 ggr, nu vill karln skapa en tråd om varför inte AL vill ringa honom!!!

Det här kan bli en lika underhållande tråd som när Shogun var helt rabiat och ville att vi skulle berätta vilken utbildningsnivå han hade.

Några förslag på rubrik för Shoguns tråd? "Ensam galning söker" kanske?

Uppdaterat: 2013-08-05 23:02

Förstår ni nu varför jag aldrig skulle presentera mina kontaktuppgifter här? Varför ens ta risken att någon (galning) ringer mig eller min fru mitt i natten?

Herrejösses...

Jag rekommenderar Rustan att radera sitt telefonnummer.

Uppdaterat: 2013-08-05 23:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kan väl avslöja att numret jag lagt in i min profil går till en psykolog i Karlstad, anade nämligen vilka vägar Shogun skulle vandra ikväll ;)

Uppdaterat: 2013-08-05 23:12