Vi Bilägares forum

Biltester

Biltester

Alla dessa biltester som genomförs av en mängd olika instanser där resultaten ibland är högst tvivelaktiga pga att tillverkarna har ofta goda kontakter med dessa testinstanser.
Varför utför man aldrig s.k 'blindtester ' med vanligt folk enl följande , låt xvis 30 personer ta på sig ögonbindel och bara vara passagerare i exvis 30 olika bilmärken under en timme per dagför att mäta komforten i typ stadstrafik , på ojämna vägar , på bra vägar etc eller annan utformning enl expertis. Poängen är att personerna inte skall få en chans att låta sig påverkas av varken marknadsföring av de olika tillverkarna ej heller åtkomst till olika testresultat osv samt ej heller ha kännedom om vilket märke de provar varken före eller efter testet. Numrera bilarna samt skapa en betygsskala från ett till tio.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:51

Kommentarer

Skulle det inte vara en ganska kostsam metod?
Och vad skulle den visa?
Och finns det inte tillräckligt med blindstyren på våra vägar redan nu?

Uppdaterat: 2013-09-14 21:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kostsam metod ? nu har iaf inte jag kännedom av vad en rad olika biltester kostar men utan att spåra in på den funderingen så kan man ju fråga sig varför det aldrig utförs tester av denna metod eller iaf inget som jag läst om.Om du funderar en stund på varför man aldrig utför denna typ av testmetod så är jag säker på att du räknar ut vad en sådan test visar.

Uppdaterat: 2013-09-16 22:23

Det är definitivt bättre att personer som är vana att testa bilar gör testerna för de vet hur de skall jämföra.
Att testa med ögonbindel är ju ingen vidare bra idé i helhet men vissa delmoment kanske det duger till.
Sedan tror jag att "vanliga Svensson" är mer partisk från början än vad en professionell biltestare är.
Om det är någon som påverkas av marknadsföring så är det vi bilköpare.
En professionell biltestare köper inte bilen han testar och kan vara mer objektiv tror jag så din idé förkastar jag direkt.

Uppdaterat: 2013-09-17 20:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vad jag i första hand pratar om är naturligtvis komfort och allt vad detta innebär. Visst är ' Svensson ' partisk mycket pga av vad dom läst av dessa biltester samt som du säger påverkade av märkenas marknadsföring.En professionell biltestare köper förvisso inte bilen men kan låta sig köpas av resp märkesrepresentanter. Nåväl , ännu har ingen svarat på varför ingen genomfört en test en min beskrivning , fundera vidare på varför det aldrig genomförts.

Uppdaterat: 2013-09-23 23:14

Mycket i en biltest går ju att mäta, t ex ljudnivån i kupen under färd. Likaså bromssträcka och allt som har med acceleration att göra. Värre är när personliga åsikter kommer med i ett test. När jag köpte vår Mitsubishi Carisma , så fick den omdömet att den "saknade Karisma" !? Det var det enda som var negativt med den. En av våra nuvarande bilat , Alfa Romeo Giulietta, så ansåg en testförare att växelspaks-knoppen var för stor !? När testförare fäller omdömen som är enbart personliga, enligt ovanstående exempel, det klarar jag mig utan.

Uppdaterat: 2013-09-24 14:51

Signaturen Leif Larsson är inne på enl min åsikt rätt spår dvs detta personliga tyckande eller den samlade testgruppens tyckande som kan påverka tänkta bilköpare positivt eller negativt och utfallet blir att vissa bilmärken får ofta goda ord medan vissa andra märken får mindre goda ord. Biltesterna är resp bilmärkes förlängda marknadsföringshjälp med god hjälp av medias framställning av resultatet. Ditt goda presenterade exempel kan säga att den testgruppen inte tyckte om eller inte var goda kompisar med varken Mitsubishi eller Alfa.Antag att Alfan hade tillsammans med märket storsäljare och märket hög status genomgått en test enl ' blindbindel ' med typ 30 personer och att Alfan hade erhållet det positivaste omdömet och det enda på minussidan som den gruppen hittade var att växelspaksknoppen var för stor , då hade nog Alfa lyssnat och åtgärdat.

Uppdaterat: 2013-09-27 08:26