Vi Bilägares forum

Batteridrivna tvåhjulingar - egna erfarenheter m m

Batteridrivna tvåhjulingar - egna erfarenheter m m

Startar denna tråd där vi kan samla erfarenheter av t ex batteridrivna cyklar, moppar, motorcyklar och annat 2-3-hjuligt - alltså inte normala elbilar utan lite enklare farkoster.
Personligen har jag sedan några veckor tillbaka börjat cykla med en elassisterad cykel. Till dags dato ca: 60 mil vilket vida överstiger det jag cyklat sammanlagt de senaste 25 åren...:)
Finns det nåt intresse så kan jag berätta lite om hur jag tänkte vid valet av cykel, för och nackdelar och hur den fungerat i praktiken.
Tänkta också att Mistro kan berätta lite om sin elmoppe och givetvis alla ni andra som kör eldrivet i lite mindre skala än en regelrätt bil.
Så - sätt igång och skriv om era egna erfarenheter - eller fråga oss som redan tagit steget...:)

Uppdaterat: 2015-09-16 15:53

Kommentarer

Började att spåna efter en elmoppe för ca 2 månader sedan då jag ville ha ett bra alternativ till bilen för alla våra korta körsträckor.

Elcykel har jag varit inne på tidigare men då vi även har tänkt att kunna köra handla och skjutsa barn så valde jag mopeden istället.

Det finns inte jättemycket att välja på trots att Kineserna skall ha sysslat med dessa i ca 40 år.

I Kina är elmoppen vanligast och står för drygt 95% utav alla mopeder.Det beräknas att finnas ca 150 miljoner elmopeder i Kina så något bör de ju ha lärt sig under åren.

Då jag har tittat runt så upptäckte jag att de flesta pratar om körsträckan på en laddning men för mig är denna inte så viktig då de flesta utav våra turer inte är längre än ca 7 km.

Ett problem var dock att många utav de mopederna som jag hittade hade dåliga batterier eller hade fått dem utbytta tidigt.

Vi har ju tänkt att kunna köra många mil om året och på så vis plocka en hel del mil ifrån bilarna så det blir säkert 1000-1200 mil om året.

Tittar man då på bensinmopeder så rullar de flesta inte mer än ett par hundra mil om året och behöver service efter ca 300 mil.Det är mycket som behöver underhållas på en sådan om man kör så långt som jag hade tänkt och därför skall det bli intressant att se hur bra batterierna håller.

Märket som jag till slut valde heter Esho som importörern har döpt den till. ( i Kina heter den Jonway )

Mopeden finns med ett par andra namn i Sverige också som andra importörer har hittat på.

De verkar hålla en förhållandevis bra kvalite och det går inte att snabbt avgöra om det handlar om en elmoppe eller ej utan den liknar alla andra. (modellerna finns även med bensinmotor så det är samma chassi)

Modellen som jag köpte har utgått och ersatts med nya modeller då importören numera bara vill ha mopeder med 3000 watts motor. Min har bara en 2000 watts motor men det är ändå mer än vad de flesta andra har på marknaden.

Det visade sig finnas en drös fabrikat i Kina som knappt kostar 2000kr där men de har då motorer på mellan 500 - 1500 watt.

De tror jag blir alt för svaga för att orka med backar o.s.v

Kvaliten är också väldigt låg och det är svårt med reservdelar.

Nåja,...lite om funktionen också:

Det är helt underbart att i det närmaste ljudlöst susa fram i 45-50km/t och det är väldigt beroendeframkallande.

PÅ kvällen ställer man bara moppen på laddning och så är den reda för ca 4 mils körning igen efter några timmar.

Det finns mopeder som klarar betydligt fler mils körning och 25km/t mopparna klarar sig så klart längre.

Skillnaden mellan klass 1 och 2 är bara en liten sladd med något "motstånd"? som gör att motorns effekt begränsas.

Bara att välja vilken version man vill ha. ( klass 2 kan ju ha sina fördelar med )

Har sett min affär som ett experiment då jag fick mopeden billigt ( 10.000kr ) och på en månad så har vi kört ca 70 mil men det finns en del fel som måste fixas på garantin.

Vi har inte kunnat att köra nu på ett par dagar och då märker man hur snabbt man har tagit sig till fordonet.

Känslan att behöva ta bilen nu fören kortare sträcka är nästan besvärande.

Vi har ju tänkt att kunna köra hela året men vi får se.

En helt ny elmoped utav detta fabrikat kostar mellan ca 23-27.000kr,...om bara batterierna håller ett par år så tycker jag att de är värda detta då de bör vara relativt underhållsfria. Dessa mopeder har Silliconbatterier men jag tror att de snart övergår till bättre och lättare alternativ.

Det blev långt detta första inlägg men jag kommer att fortsätta skriva vart det lider....Fungerar det bra kan jag på sikt tänka mig en elmotorcykel. ( lätt mc som toppar ca 100km/t i scooterform )

Uppdaterat: 2013-09-08 09:47

Har du vid nåt tillfälle testat den verkliga räckvidden för den typ av körningar som ni gör ? Det man kan misstänka med relativt billiga elmoppar är väl att kvaliteten inte är den bästa. Du hade tydligen drabbats av problem - vad är det som strular ?

Jag har som sagt kört elcykel i ca: 1 månad och jag är uppe i ca: 60 mil. För mitt vidkommande var det ett försök att få mig själv att röra lite mera på mig och hittills har det lyckats - får se hur det fungerar i längden. Nu har man lite race mot sig själv såtillvida att man vill komma så många mil som möjligt innan första "strecket" i batteri-indikatorn släcks...:)

Som en effekt av mitt elcykelköp så har 2 kompisar också köpt elcyklar senaste månaden...:)

Man har ju valet att endera vara lat och låta batteriet och motorn slita, med klart kortare räckvidd som följd, eller jobba lite mera själv och få längre räckvidd. Nu börjar kraften i benen att komma tillbaka så för det mesta är det benkraften som driver fram cykeln men när det bär uppför lite mera eller blåser motvind - då får eldriften hjälpa till vilket är skönt och gör att det känns som att cykla på plan mark även under dessa förhållanden.

Uppdaterat: 2013-09-08 10:21

Här är ett energibolaget som vill att vi köper elscootrar.

http://www.upplandsenergi.se/energiprodukter/25096.elscooter.html

Uppdaterat: 2013-09-08 15:39
Elbil2

Vi körde 3,5 mil under en dag och hade då ändå mer kraft kvar i batterierna men det har visat sig att de korta sträckorna stjäler mycket ström.

En vanlig dag ser ut så att mopeden rullar flera utav dessa korta sträckor om endast ett par km.

Sammanslagna blir de ca 1,5 -2 mil om dagen och då krävs laddning på kvällen.

Vi gör som så efter tips ifrån importören att i princip alltid sätta mopeden på laddning efter en tur även om den har varit kortare.

Många och korta laddningar skall nämligen inte skada men om man tar för vana att bara ladda då batteriet i stort är helt tömt så faller livslängden drastiskt vilket kan förklara alla de fall utav utbytade batterier som jag har stött på.

Tydligen slarvar även återförsäljarna med att ladda vilket förståss inte är bra. Den mopeden som jag först provade gav mig just det som man inte vill känna vid en provkörning,nämligen känslan av att inte komma fram.

Handlaren hade då endast laddat mopeden EN gång sedan han fick in den. Denna informationen upprörde importören som bekräftade att många mopeder laddades på ett felaktigt sätt.

Få utav återförsäljarna verkar kunna något om mopederna och flera bilförsäljare har tagit på sig att sälja dem,dock utan att bry sig nämnvärt egentligen. ( sådant skapar ju inget förtroende )

Andra säljer förvisso cyklar och andra mopeder med utav billigare slag.

Något nytt,konstigt och dyrt blir då svårt att sälja i en sådan affär så jag befarar att det kan bli tufft utan bra och insatta återförsäljare.

På min moped fungerar inte kilometerräknaren som den skall vilket är oerhört frustrerande då "tankmätaren" dessutom är opålitlig. Man vet liksom aldrig hur mycket ström som är kvar och det ger en olustig känsla.

Vi vill ju också kunna hålla reda på hur långt vi har kört men det går som sagt inte idag. :(

Vidare är kontakterna för laddning ( på mopeden samt på laddaren ) utav sällan skådat korkat slag och man måste vara väldigt observant och försiktig då man ansluter dessa kontakter annars slits en liten "plastklack" snabbt ner och kontakterna kan felvändas vilket förståss skadar laddare och batterier om man har otur.

Det som har hänt nu är att tändningslåset har fått någon knäpp så att "startläget" fjädrar tillbaka till noll igen varpå man alltså inte får någon tändning. Mopeden går därför inte att köra. :(

Normalt slår man bara på tändningen så att belysning och instrument tänds och sen är det bara till att gasa.

Då vi bara normalt kör korta sträckor så gör det som sagt inget om den totala krösträckan är lägre men man måste kunna lita på mätarna.

Har läst om ett par fall där folk har kört närmare 7 mil i ett sträck med likadana mopeder så jag tror absolut att det är möjligt men få kör så långt i ett sträck med en moped men det kan ju vara bra att veta att åtminstone hälften KAN avverkas om det behövs.

Till mitt jobb är det 2 mil och om vägarna vore bättre så vore det helt möjligt att köra elmoppe till jobbet även om laddning inte kan ske på jobb men om/när batterierna då blir sämre så är ju känslan inte så kul att kanske bli stående på vägen.

Nu får vi se hur importören tacklar mina synpunkter men de har gett ett bra intryck tidigare vilket förståss inte spelar någon roll om de kursar men jag hoppas att de har råd att stanna kvar på marknaden.

Hoppas också att kvaliten blir allt bättre och att de stora tillverkarna ifrån Japan också satsar hårdare på eldrift.

Yamaha har en version men den ser snarast löljig ut i jämförelse och klarar bara ett par mil max.

Bara skillnaderna mellan den modell som jag har och de nyare känns påtagliga.

Kommer även att begära att batterierna kontrolleras så att de garanterat är friska innan garantin på dessa går ut.

Har läst om en del (andra fabrikat) som har haft problem med laddarna. Man tror ju förståss att det är RÄTT laddare som medföljer men det har alltså förekommit att så inte alltid har varit fallet vilket då har skadat batterierna.

Själv kommer jag att byta ut de befintliga till bättre och lättare alternativ då det blir dax för att köra elmoppe kommer vi att fortsätta med. ;)

På en månad så blev resultatet att en våra bilar knappt kördes alls och även den andra användes mindre vilket var den effekt som vi ville uppnå. Alla milen är inte lagda på mopeden men plötsligt så planerar vi allt bättre så att körningen med bil blir mindre. ( en enligt mig intressant utveckling )

Fortsätter detta visa sig stämma så kommer en bil på sikt att försvinna och då pratar vi ju om en stor besparing. :)

Uppdaterat: 2013-09-09 10:40

Allt på min elcykel har fungerat perfekt den dryga månad jag haft den - och den har gått ca 60 mil. Det sitter en originalmonterad färddator som förutom hastighet och sträcka även visar momentan inmatad effekt till motorn. Genom denna mätning och att man kan finreglera effekttillskottet i 9 steg så kan man ganska lätt optimera effektförbrukningen - om man är intresserad vilket jag personligen är.

Uppdaterat: 2013-09-09 13:31

Ja - det är en Marvil E-motion Comfort 3-växlad damtralla som jag har. Den drivs av ett 36 V Li-Ion-batteri av Panasonics fabrikat (18650-celler). Som kuriosa kan sägas att det är samma fabrikat och typ av celler som sitter i Tesla Model S - fast där sitter det nästan 7000 ytterligare celler så prestandan blir aningen bättre...:)

Uppdaterat: 2013-09-09 19:48

Satt och tittade på den här sidan igår:

http://kopenscooter.nu/Default.htm?http://kopenscooter.nu/Thumbnails.aspx?Category=EU%20Moped

och tittade lite på alternativa färdmedel för många.

Tyvärr är det en tuff resa för elfordonen och jag kan ju bara hoppas att priserna sjunker snabbt.

En elcykel kostar lika mycket som en 125:a och en elmotorcykel motsvarande en lätt Mc kostar ca 4 gånger mer .... :(

Just nu retar jag mig för att jag inte har något Mc-kort och varför jag inte får köra en "trimmad moppe" med mitt BECE körkort.

Tycker att körkortsreglerna skulle göras om igen så att det blir möjligt för den med B-kort att även köra lättare 2-hjuliga fordon. ( hade säkert ändrat mångas körvanor )

Idag får man köra 3 eller 4 hjuliga Mc med ett B-kort liksom Tunga husbilar.

Väldigt få tar Mc-kort idag eftersom att det är så dyrt och inte alla vill ha den största Harleyn eller R-cyklen med extrema kostnader.

Kunde mycket väl tänka mig en smidig Scooter som toppar runt 100km/t,vilken skulle fungera fint för pendling för mig,..men då krävs som sagt ett körkort till ......Grrrrr

Uppdaterat: 2013-09-10 08:11

Hur fungerar förresten växlarna på en elcykel "Mcregor" ?

Är det att föredra fler växlar eller är skillnaden mellan 3 och 7 växlar minimal?

Behöver man trampa mycket för att nå maxhastigheten? ( den borde väl enkelt gå att nå även med 3 växlar?)

Fick en story utav frun igår som skulle lämna en elcykel till verkstaden ( jobbets cykel )

Den hade gått dåligt ( Cresent ) men det visade sig att personen som hade använt cyklen tidigare inte hade låst batteriluckan så att batteriet då satt och glappade med risk för att tappa det.

Hon fick då reda på att ett sådant batteri kostar 3500kr samt att det är väldigt viktigt att laddningen sker korrekt.

man skulle inte ladda förrän endast ett streck fanns kvar på indikatorn!

- Kan detta stämma? ....Måste väl vara en fördel att INTE djupurladda för livslängden.

Har fått reda på att det är just djupurladdningarna som knäcker batterierna i förtid,..åtminstone då det gäller siliconbatterier!?

Uppdaterat: 2013-09-10 08:32

Ja - flera växlar är väl ingen nackdel men till stor del beror det ju på hur kuperat det är där man cyklar. Jag har inte saknat växlar där jag cyklar (Västerås) men skulle jag t ex bo på nån av "bergs-sidorna" i Sundsvall så skulle jag säkert föredra flera växlar. I gengäld har jag ju 9 "effektlägen" att spela med även om jag oftast bara använder de 4 lägsta - möjligen 5:an ibland men ytterst sällan nåt högre läge.

Den praktiska maxhastigheten med min cykel ligger runt 25 km/t men behaglig "cruising-hastighet" tycker jag ligger runt 20 km/t. Inga problem att nå nån av dessa hastigheter med min cykel. Vill man ha hjälp med att accelerera så kan ju elmotorn ge denna - sen håller man rätt enkelt dessa hastigheter av egen maskin utan effekt-tillskott såvida det inte blåser motvind eller det dyker upp backar.

Beträffande laddningen så tror jag inte på vad verkstaden sa. Relativt djupa urladdningar av Litium-batterier är inte nyttiga utan en grundregel är att man inte skall ta ut mera än ca: 75--80 % av maxkapaciteten. Nu vet man ju tyvärr inte hur mycket man dragit ur eftersom det bara finns dessa streck som inte säger speciellt mycket. Jag hade helt klart föredragit en mätning av hur många Ah som man dragit ur batteriet mellan varje laddning - endera genom indikering på cykelns färddator eller via en mera avancerad laddare som skulle kunna ha en display som visar inladdad "effekt" i Ah (eller mAh). Man skulle visserligen kunna sätta en mätare emellan laddaren och batteriet för att få bättre kontroll men just nu är det inte så. Får ta en fundering om jag kanske borde göra en liten modifiering där. Har ju en s k "Whattmeter" liggandes som sällan används. Behöver bara ett par likadana kontakter som sitter i laddare och batteri så vore det löst.

Men sammanfattningsvis så är nog den allmänna åsikten att batteriet får längre livslängd om man laddar det regelbundet i st f att vänta till att bara sista "strecket" lyser. Eftersom jag under många år använt Litium-baserade ackar och därmed skaffat mig en hel del egen erfarenhet så tror jag att den allmänna uppfattningen också är den rätta och alltså inte det er cykelaffär informerade om. De flesta cykelhandlare jag träffat på har tyvärr varit väldigt okunniga om elektriska "drivlinor" så därifrån kan man förvänta sig nästan vadsomhelst i råd. Möjligen tänker man på de tidigare NiCd eller NiMh-batterierna som länge drogs med ett rykte om att skapa ett "minne" - alltså om man bara laddade ur t ex 50 % innan uppladdning så sjönk successivt den tillgängliga kapaciteten till ca: 50 % av den ursprungliga. Nu var det nog inte riktigt så enkelt men ryktet har varit enträget....

Apropå batteriet i Crescent-cykeln - går det inte att låsa fast ? Det gör det i alla fall i min cykel så jag har det alltid fastlåst.

Uppdaterat: 2013-09-10 09:59

Den som vill komma lite billigare undan med en elcykel kan ju t ex köpa denna - http://www.motorhandel.se/sv/elcykel/elcykel-orion-slim.php

Har ett par kompisar som nyligen köpt en sån men personligen ger jag gärna lite mera för cykeln om den dels "känns" bättre, dels att man har en lokal handlare att vända sig till om det blir problem. I mitt fall blev väl min Marvil - http://www.hagacykel.nu/cyklar/elcyklar/marvil-e-motion-comfort-1.html - lite drygt 2 tusenlappar dyrare sen man lagt till frakt och utrustning som saknades som standard på Orion-cykeln. Jag gav alltså 10.000 kr för min cykel efter lite "höst-prut" (det var i början av augusti) även om priset på lappen var ca. 12.000 kr (OBS - köpte den inte på den affär som jag länkade till).

Apropå din länk Mistro till kopenscooter så har väl Lifebike konkat så man kanske skall vara lite försiktig med det märket.

Uppdaterat: 2013-09-10 10:14

Ja rätt information är tydligen en bristvara även ifrån de som skall kunna detta som återförsäljare.

Den cykelhandlare som är återförsäljare för ESHO förklarade att det var Litiumbatterier i en sådan moppe som jag sedan köpte men det är ju inte så.

Han visste helt ärligt inte heller så mycket om mopeden för övrigt liksom hur han skulle "serva" den ...

Allt detta förklarar ju en hel del motstånd som finns till elfordon ibland handlarna då de helt enkelt inte förstår hur de skall laga samt serva dessa fordon.

Båda cykelhandlarna som jag pratar om är mycket duktiga och dess butiker har funnits i ett par generationer,..elcyklar och elmopeder ( den ena säljer och rep bara cyklar ) har de tagit in för att vara up to date men de kan som sagt inte mycket om dessa.

Pratade med importören för E-Max igår och de har trots sin storlek inte en enda återförsäljare i Sverige...Kvaliten trots att mopeden byggdes i Tyskland har varit rent ut sagt usel men företaget har ändå lyckats att hålla sig kvar på marknaden och idag ägs det utav Kineser och mopederna byggs också i Kina.

Vad som är kvar utav det Tyska arvet var dock oklart men det skall vara en bra elmoped idag,...men dyr! ( Ca 35000kr )

Även denna moped har förresten Siliconbatterier vilket jag tyckte var konstigt men de är utav en bra kvalite och håller länge. De är prisvärda och har trots allt ett par fördelar mot Litium. ( utöver priset )

Vill man ha en E-Max får man då maila till återförsäljaren och be om att få köpa och sedan sätta in pengarna på deras konto.

Tycker att det känns otryggt med servicebiten och så men tillverkaren menar att mopeden inte behöver någon service.

Det finns ett häfte som man själv fyller i och det räcker för garantier m.m

Mopederna skall vara väldigt lätt uppbyggda och allt skall gå att byta enkelt för vem som helst. Alla delar är också kompatibla med varandra även framåt vilket ju innebär att man alltid kan uppdatera sin moped. :)

En enkel omprogramering gör att mopeden kan gå fortare ( vem som nu önskar detta? ;) och samma moped finns också klassad som Mc. ( då med uppdaterad box och toppfart ca 70km/t )

Ett bra koncept på själva produkten men jag hade förståss föredragit en handlare att kunna köpa den utav och priset är väl ruggigt.

Uppdaterat: 2013-09-10 10:17

Ett par frågor efter ditt senaste inlägg, Mistro:

* Vad är bättre med ett blybatteri ("silicone") kontra ett bra Li-batteri ? Har tyvärr svårt att se annan fördel än priset men å andra sidan har ett blybatteri kortare livslängd i dessa högströms-sammanhang.

* Nog är det väl rätt genomskinligt och föga förtroendeingivande när en handlare säger att t ex en elmoppe inte behöver service ? Det är ju bara att kolla på din egen så är ju svaret klart...

* "Framåt-kompatibla" tror jag måttligt på. Utvecklingen inom elektriska drivlinor är snabb så jag skulle absolut inte vilja lova "framåt-kompatibilitet" om jag var handlare. T ex kräver olika batteri-teknologier olika typer av laddningar och olika brytspänningar för full-laddat batteri. Så t ex en laddare är absolut inte "framåt-kompatibel"....

Håller med om att de flesta cykelhandlarna är väldigt okunniga om eldrift och de komponenter som ingår i den kedjan. Dock vill jag ändå kunna stå öga mot öga med handlaren den dag nåt strular....

Uppdaterat: 2013-09-10 10:52

Importören utav E-Max menade på att priset var den avgörande skillnaden till Bly/Silicon batteriets fördel då ett sådant håller länge ( till skillnad då ifrån vad jag har upplevt )

Ett Litiumbatteri tog också slut väldigt tvärt enligt honom både avseende livslängd samt körtid medan Blybatteriet har en förmåga att återhämta sig något.

Tolkar det i praktiken som att man kan köra länge på ett halvbra blybatteri men inte på ett Litiumbatteri då det bara plötsligt slutar att fungera?

Detta är också min erfarenhet då det gäller batterier till borrmaskiner m.m att nya dyra batterier bara plötsligt dör,...förr kunde man ju ändå använda maskinerna men med sämre kapacitet.

Med "underhållsfri" så kan man ju också mena att traditionell service inte behövs. Det skall ju inte bytas oljor o.s.v men givetvis slits ju bromsar och däck ändå liksom att batterierna kommer behöva bytas och så var det ju det här med kvaliten.

Är den dålig så får man ju ändå se över allting hela tiden och det orkar förståss inte alla

Bakåt skulle alla E-max vara kompatibla och även framåt men jag förstår ju att sådant är svårt att lova då de ju inte kan veta vilken teknik som råder om 5-10 år.

Har också sett billigare elcyklar men frågan är ju som sagt hur bra de är!? Kan man lita på att en cykel för 15000kr är ok? Håller ram och övrigt verkligen så hög klass som man väntar sig utav en så dyr cykel?

Med tanke på vad en elmoppe kan kosta i Kina så lär ju elcyklar vara än billigare och det känns ju klart olustigt att betala kanske 6000kr för något som återförsäljaren har gett 500kr för vilket ju indikerar att kvaliten är låg.

Uppdaterat: 2013-09-10 12:27

Tycker nog att argumenten från försäljaren ang blybatteriets förträfflighet är rätt tunna...

För det första så är dom ju avsevärt tyngre än t ex ett LiFePo4-battarei eller motsvarande Li-Ion. Skulle utan att ha kollat gissa på en faktor 1/10 när det gäller vikt - och på en cykel är ju detta ett mycket "tungt" argument att välja Li-batterier.

Normalt kan du inte heller få ur mer än kanske 60 % av max kapacitet ur en blyack som du belastar relativt hårt vilket man gör när det gäller drivackar. För Li-ackar kan du i princip få ut hela kapaciteten även om rekommendationerna ur livslängds-synpunkt är ca: 80 %.

En Li-ack har mycket lägre inre resistans (normalt) och håller spänningen uppe nästan till "the bitter end" - därav att dom "plötsligt tar slut". Detta ser jag inte som ett problem utan tvärtom - du har mer eller mindre full effekt ända till dess fartreglaget bryter. Att förvarna att kapaciteten är på väg att rinna ut skulle man dock kunna göra på konstgjord väg i reglaget men det innebär ju ett lite mera avancerat reglage vilket då kostar några dollar mera. Däremot tycker jag rent allmänt att det borde finnas exaktare mätare på cyklar och moppar på hur mycket kapacitet man har förbrukat - då skulle man ju själv rätt enkelt kunna inse hur långt till man kan köra. Även detta skulle ju färddatorn egentligen kunna beräkna lätt om den hade tillgång till max resp förbrukad kapacitet och körsträcka sedan senaste laddningen. Inget av detta är omöjligt idag men givetvis kostar det några dollar till i tillverkning vilket väl är orsaken till att vi inte får dessa "hjälpsystem" i våra enkla elfordon.

Sen har ju också blyackar som belastas relativt hårt rätt begränsad livslängd - också i detta avseende är Li-ackar avsevärt bättre. Mest lämpliga idag är antagligen LiFePo4-ackarna (om det är en välrenommerad tillverkare) men även Li-Ion-ackar bör med rätt hantering hålla bra.

Det jag inte vet är om dagens cyklar/mopeder är utrustade med s k BMS-system (Battery Management). Kort sagt så kan man övervaka varje enskild cell i batteripaketet och se till att alla celler laddas/urladdas till samma slutspänning för att få balans i batteripaketet. En nödvändighet för bra batterilivslängd men jag vet som sagt inte om våra nuvarande Li-batteripaket har denna funktion inbyggd för jag har hittills inte demonterat batteriet till min cykel. Man skall veta att t ex ett 36 V/10 Ah Li-Ion-batteri normalt innehåller 30 enskilda celler som ju borde övervakas individuellt. Som jämförelse så har batteripaketet till Tesla Model S ungefär 7000 celler i sitt största batteripaket - i princip likadana Panasonic-celler som t ex sitter i min Marvil-cykel. Och jag kan lova att dom cellerna är noga övervakade för att Tesla skall kunna lämna 8 års garanti (och obegränsad körsträcka) på sitt största batterpaket (85 kWh). Så att blybatterier är fördelaktiga gäller nog endast priset - initialt. I långa loppet så är nog inte heller priset nån konkurrensfördel.

Uppdaterat: 2013-09-10 13:28

Jag har en Sjösala Elof sen några månader tillbaka. Funkar helt OK. Lite billiga lösningar här och där, men en tvåhjulsdriven cykel med triplexbromsar (3 bromssystem), triplexväxel (3 växlar), 24 V Litium-batteri och 200 vilda Watt på framhjulet (okänd effekt på bakhjulet) för 9.000:- tycker jag är rimligt;-)

Helt plötsligt är det kul att cykla:-)

Uppdaterat: 2013-09-10 14:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hittade förresten en lista på alla(?) elcyklar i Sverige. Det är många om budet....

http://cykelpendlare.blogspot.se/2013/03/prislista-pa-elcyklar-som-gar-att-kopa.html

Uppdaterat: 2013-09-10 14:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag gav som sagt 10.000 kr för min 36V-cykel som också är tvåhjulsdriven med triplexbromsar (3 bromssystem), triplexväxel (3 växlar) men har 250 W nominell, inmatad effekt. Men jag har laddat in ca: 500 w vid nåt enstaka tillfälle i nån av de få ordentliga backar vi har i stan..:)

Tycker faktiskt att min Marvil verkar vara rätt välbyggd. En kompis som kört BMWs hojar många år tyckte t o m att det var lite BMW-känsla över den när han provkörde...:)

Och jag håller med till fullo, Audi - "helt plötsligt är det kul att cykla"...:)

Uppdaterat: 2013-09-10 14:57

Tyvärr är jag som sagt väldigt dum på området men jag hoppas att lära mig med tiden. Har läst att en del har byggt om sina mopeder med nya batterier/laddare samt installerat "övervakning" ..De kan då även kontrollera mängd ström som är kvar samt en massa andra fakta. Även effekten kunde justeras.

Som tur är har jag en tekniker i släkten som jag hoppas kunna övertyga att på sikt bygga något kul.

Har också sett en hel del om Teslan och den är verkligen fascinerande med sitt enormt avancerade system där man som sagt kontrollerar allt.

Har även sett ett program med en buss där man också hade bra koll på batterierna vilket ju visar att det alltså är möjligt att hålla liv i batterierna länge om de övervakas och sköts rätt.

Just korrekt angiven kvarvarande mängd ström i batterierna är ju väldigt värdefull information.

https://www.youtube.com/watch?v=LoFVO31CbE0

https://www.youtube.com/watch?v=MVXWGBgYj3M

Men för att återkomma till era cyklar med 2 hjulsdrift så får jag säga att jag är imponerad! Trodde att dessa cyklar var långt dyrare. Batterierna är små och lätta och kostar trots allt inte en förmögenhet att byta ut då det blir nödvändigt. Cyklen fungerar dessutom även utan ström men jag tvekar på att man cyklar någon längre sträcka UTAN elasistans när man väl vant sig ;)

Trodde jag kunde övertyga frun idag men hon tvärvägrade då hon inte är så imponerad över Cresenten på jobbet. Hon tycker att det trots allt främst handlar om en cykel ändå som dessutom inte är så komfortabel. (Verkar stötigare enligt henne än den egna vanliga cyklen )

Lyckligtvis så är hon ännu nöjd med mopeden varpå jag nu retar mig på att återförsäljaren inte kan höra av sig ...:(

( de försöker få tag i deras mekaniker....) hmmmmm är mitt omedelbara intryck men i värsta fall får jag väl fixa glappet i tändningen själv. :)

Uppdaterat: 2013-09-10 22:24

Ja - 2-hjulsdrift var lite snitsigt formulerat av Audi...:) Alltså elmotor fram och benkraft bak...:)

Jag cyklar helt klart den större delen av sträckorna utan elassitans numera. Fungerar utmärkt även det - jag brukar t o m slå av elsystemet (drivningen) helt rätt ofta när det är längre sträckor som är hyfsat "lättcyklade". Senast ikväll blev det en tur runt stan på ca: 26 km och det var 3:e turen på samma laddning och ca: 65--70 km men nu satt jag acken på laddning. Då indikerade batteriindikatorn 2 streck kvar (av 5) men det vet man ju inte vad det betyder. Skall försöka få tag i likadana kontakter som sitter på laddaren och i batterikasetten så att jag kan koppla in en mätare och se hur mycket energi som jag laddar in i acken när det t ex är 2 streck kvar. Då får man lite mera hum om den verkliga, återstående kapaciteten.

Hoppas du får ordning på elmoppen snart - det är störande att inte kunna använda sina nya, roliga leksaker.

Det finns ju elcyklar med fjädrande framgaffel - det skulle kanske passa din hustru även om den modellen nog är lite tyngre.

Uppdaterat: 2013-09-10 22:45

Ok då missuppfattade jag er om drivningen,..handlar alltså inte om något som i klippet nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=xP6fAPJa7cE

;)

Era cyklar är alltså Fwd och inte Rwd,finns ju både och med lite olika fördelar.

Har läst om en del hemmabyggen men där framhjulen tenderar att snabbt bli skeva men då pratar vi ju inte om 250 eller kanske max 500w utan då kanske effekten snarare ligger runt 1000w.

Ett problem är ju att hålla nere vikten och en allt för stabil cykel blir ju förståss tung.

Fungerar sen drivningen bra så kanske vikten ändå inte är så viktig och om jag en dag köper en elcykel så skulle jag nog vilja ha en lite kraftigare hoj med rejäla däck och stötdämpning för att lätt klara även grusväg m.m :)

Uppdaterat: 2013-09-11 08:31

Här finns en lite kraftigare hoj - http://www.nicebike.se/index.php?page=prod_info&lang=se&article=16811

Tydligen är den väldigt tung (över 30 kg har det uppgivits) vilket gjorde att den föll bort för mig. Annars är lösningen med drivning via vevpartiet intressant eftersom den drar nytta av växlarna vilket en navmotor inte gör.

Uppdaterat: 2013-09-11 09:30

Oftast inte så hög verkningsgrad hos snäckväxlar och motorerna är ofta likströmsmotorer med kolborstar som inte heller har lika hög verkningsgrad som borstlösa elmotorer som sitter i naven på cyklar.

"Det sker en i princip rätvinklig omvandling av vridmoment till perifer kraft, som blir vridmoment i utgående axel. På grund av glidning, friktion och arbetssätt, kan verkningsgraden inte bli jämförbar med kuggväxlar, utan ligger oftast inom området 40-85% för högkvalitativa, välsmorda enheter, i undantagsfall över 90%. Ju större nedväxling, desto större effektförlust. Då all effektförlust utvecklas som värme, krävs ofta hänsyn för kylning av växeln."

Från den här sidan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snäckväxel

Laddningen av elfordonet går även att avläsa med en elmätare som sitter mellan vägguttaget och laddaren som den här.

http://www.jula.se/elmatare-med-minne-pm-300-406100

Uppdaterat: 2013-09-11 20:00
Elbil2

Jodå - jag satt elmätaren emellan laddaren och eluttaget men då får man också med förluster i powersupplyen och dessutom är dessa mätare ofta rätt osäkra när det gäller såpass låga laddeffekter. Så jag skall försöka leta rätt på hon- och hankontakter motsvarande de som sitter emellan powersupply och batteri och köra min Whattmeter däremellan - då är man i alla fall lite närmare den riktiga mängden energi man puttat in i acken.

Beträffande vevparti-motorn så kan den ju lika gärna vara en borstlös motor likväl som navmotorn. I fallet navmotorn så är det nog det som brukar kallas en borstlös outrunner medan vevparti-motorn (den växlade) antagligen är en borstlös inrunner i så fall. Sen skall det tilläggas att även navmotorn är växlad via en planetväxel.

Uppdaterat: 2013-09-11 20:46

Intressant tråd, då mitt intresse för elmoppar väcktes då jag såg dem susa fram i mängder i Shanghai, såg så behagligt ut! :-)

Är dock en smula förvånad över hur dyra de starkare är, hur kan det bli så? En billig kostar runt 2000 i Kina, en större och bättre borde inte kosta mer än 5-6000. Med frakt och skatter borde den inte kosta över 12-1500 här.

Är kanske fel ute, men rent spontant så...

Uppdaterat: 2013-09-12 09:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En sån här kan man skaffa sig om man vill veta hur mycket man laddat in i batteriet och hur mycket man gjort av med när man kör.

http://www.hobbyflyg.com/elektronik/turnigy-watt-meter-and-power-analyzer.html

Går givetvis att ha till mindre solanläggningar husvagnar båtar och sådant där man vill ha koll på var energin tar vägen .

Det går att hitta tester och användning av den här produkten på youtube.

http://m.youtube.com/watch?v=kfs4Bs3H7gw

Uppdaterat: 2013-09-12 10:43
Elbil2

Jo Previa - den du länkar till är en "kopia" av en Whattmeter jag själv har. Man kan antagligen mäta hur mycket man laddar in i batteriet men tyvärr inte lika enkelt hur mycket man tar ur eftersom det kräver tillgång till kablaget mellan acken och fartreglaget. Sen finns det lite mera sofistikerad utrustning som även loggar allt i realtid och där man kan avläsa loggarna i efterhand men även där gäller ju att man måste koppla in den emellan batteri och fartreglage samt att man i båda fallen inte vill ha den fast inkopplad så att den inte tjuvdrar ström. Sen finns det också speciella grejor utvecklade för just elcyklar som verkligen mäter hur mycket energi man dragit ur acken och även loggar värdena om jag förstått det rätt - men den lösning jag sett var inte helt gratis...

Synd att inte tillverkarna byggt in detta i de drivsystem vi har. Jag har ju i alla fall momentanmätning av inmatad effekt på min cykel vilket de flesta andra saknar men jag saknar som sagt att den inte mäter hur mycket energi som tagit ur acken sen senaste laddningen. Just nu pågår jakt på den kontakttyp som sitter emellan laddare och ack så att jag kan göra en adapterkabel till min Whattmeter. Hade tänkt slippa att klippa kabeln mellan laddaren och batteriet eftersom jag trots allt har garanti på prylarna.

Uppdaterat: 2013-09-12 11:47

De billigare elmopederna kostar runt 10-15.000kr men de har svaga motorer.

Problemet är att någon som har tillräckligt med kapital skall vilja ge elfordonen en rejäl chans och importera cyklar samt mopeder med en bra kvalite.

Har inte förstått hur stort problemet är tidigare men läste i en annan tråd om en kille som har haft god insyn i ämnet i över 20 år. Han har även importerat elmopeder för över 10 år sen och sålt dessa genom eget bolag men fick lägga ner p.g.a för dålig lönsamhet. Garantirep lakade snabbt ur den förtjänst som fanns och vi är väldigt trogna de bensindrivna versionerna trots att det finns de som kört elmopeder i tusentals mil.

En del tror att det är en god handel och köper in några elmopeder för att sälja vidare men lägger snabbt ner igen.

Det kostar enorma summor att upprätta ett seriöst företag och helst så behövs som sagt var en återförsäljarkedja.

Idag går det nog lättare att nå ut tack vare internet men det är tufft. Bolaget som jag har köpt min moped av dras med stora förluster men jag får hoppas att de har gjort rätt satsningar och att de överlever.

Återförsäljaren som säljer de cyklar som "Mcregor" länkade till säger sig vara stora och har funnits i några år,...de har två butiker men ingen i närheten utav mig så det blir i så fall till att handla på "vinst och förlust" då.

Sen undrar jag vad som är skillnaden på dessa cyklar som ser enormt välbyggda ut och andra som kostar det dubbla?

Är de dyrare verkligen så mycket bättre eller är det bara priserna som har justerats snabbt?

En redan etablerad cykel/moped handlare är nog den bästa spridningen för dessa fordon som inte måste överleva på enbart de batteridrivna cyklarna/mopederna,men de behöver förståss uppdatera sina kunskaper lite först.

Uppdaterat: 2013-09-12 14:05

Om man klipper sladdarna så har hobbyaffärerna billiga och bra kontakter som inte kan vändas fel vid ihopsättning, och batterileverantörer har även de bra kontakter som används för skurmaskiner och elrullstolar som kostar 50 kr paret.

Om man mäter mellan batteriet och ledningarna som går därifrån så får man både Ah till batteriet och Ah från batteriet vilket är det viktigaste. Nackdelen när shunten är inbyggd i instrumentet är att man får placera det i närheten av batterierna om man inte vill dra tjocka sladdar upp till styret.

Uppdaterat: 2013-09-12 14:11
Elbil2

Jag är mycket väl medveten om hur man kan göra Previa eftersom jag har mångårig erfarenhet av både borstade och borstlösa motorer, olika typer av fartreglage och inte minst batterier av olika typer. Li-baserade batterier har jag nog säkert 10 års erfarenhet av i andra sammanhang än elcyklar. Men det är inte bara att klippa ledningarna - vill man ha garanti kvar så går man inte in i batteripaketet och modifierar det och likaså vill jag inte heller klippa sladden från laddaren till batteripaketet av samma orsaker. Långa sladdar skall man överhuvudtaget inte dra när det gäller höga strömmar och sladdar som går emellan ack och fartreglage så gör inte detta om nu nån hade den tanken. Däremot bör det fungera att mäta emellan den externa laddaren och batteripaketet. Men man vet inte till 100 % förrän man provat även om det är mindre sannolikt att det inte skulle fungera.

Ja - detta med oseriösa handlare av dagslände-karaktär är nog tyvärr lite för vanligt inom denna bransch, Mistro.

Bl a därför var jag beredd att betala lite mera för att handla av en etablerad kedja (Intersport i mitt fall). Sen kan jag säga att visst kan det skilja mycket även i utförandet även om det kanske inte jämt behöver påverka funktionen.

Rent erfarenhetsmässigt när det gäller denna typ av drivlinor så kan man på goda grunder anta att det är acken som är den svaga punkten ur livslängdssynpunkt. Som nr 2 kan det vara lager i olika former - inte minst i själva motorn. Sen sitter det ju en planetväxel i motorn och den har mestadels nylondrev och även om sådana kan hålla bra så kan dom likväl gå sönder. Det som är positivt är att jag, utan att på nåt sätt grävt speciellt mycket i detta, ändå har fått den uppfattningen att mycket är relativt standardiserat så skulle t ex motorn ge upp efter några år så kan den nog relativt enkelt ersättas med en ny. Men, men - jag håller tummarna och hoppas att grejorna skall hålla i alla fall några år. Det tycks ju tyvärr vara så att elmopparna och andra eldrivna småfarkoster (kickboards m m) drabbas av mera problem än cyklarna - i alla fall efter vad jag hört.

Uppdaterat: 2013-09-12 14:46

Intersport kanske inte heller är kvar när man åberopar garantin kan man läsa här.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article16873460.ab

Men företaget är nog säkrare än de som köpt in några få cyklar.

Uppdaterat: 2013-09-12 20:52
Elbil2

Visst kan det vara så men jag är inte så orolig, faktiskt. Hade nog varit oroligare om jag handlat av Team Sportia eller nån halvsuspekt liten Kina-importör. Ikväll blev det i alla fall en tur igen...:-)

Uppdaterat: 2013-09-12 21:45

Nu har det ju gått ett tag och det vore ju synd om tråden dog så därför fyller jag på lite mer info.

Tändningslås och mätare byttes ut utav en handlare som ligger nära mig och batterierna uppmätte rätt styrka men de var ändå dåliga och hastighetsmätaren kan nu förvisso räkna kilometer men visar en för hög hastighet vilket innebär att körsträckan fortfarande inte stämmer. ( nu åt det andra hållet ) :(

Suck,suck och suck kan tyckas men värst är ju att batterierna troligvis är dåliga. Handlaren kunde bara mäta styrkan i dessa och de är bra efter laddning men tappar sedan snabbt vilket begränsar körningen till ungefär 10km.

Importören kom därför och hämtade mopeden själv. ( en resa på 20 mil tur/retur ) De bytte ut batterierna men visade en ganska tydlig inställning om att det var mer fel på mig än mopeden. De hade nämligen väldigt sällan dessa problem och absolut INTE om mopederna laddats på rätt vis ....

Detta till trots att mekanikern tidigare hade sagt att de hade en hel del problem och att de höll på att köpa in batterier ifrån en Svensk tillverkare med en annan teknik. ( dyrt men bra skulle de vara )

Vi har nu kört över vintern ( även om det inte blir så många mil då det är kallt att köra ) och batterierna verkar vara bra och klarar nog 3-5 mil utan större problem så det kan handla om att batterierna inte tål att stå lagrade och min moped var ju förvisso oandvänd men hade stått i ca 2 år och sen vet man ju inte hur länge batterierna hade lagrats innan dess. Får i alla fall hoppas att dessa håller i något år.

Sadellåset har också bråkat vilket innebär att sadeln ibland har varit olåst. Då blir det ju ingen låsning i bak-kant och fästen i framkant bryts av.

Inte så kul då man får byta ut insatsen under sadeln. ( om nu sådan finns att tillgå ) Dock går ju mopeden att köra som vanligt om man låter bli att öppna sadeln så ofta.

Struligt? ...Jovisst,men vi har nu även köpt en 4 år gammal PGO som kostade 18000kr som ny utav en släkting och den är tänkt till sonen. De senaste två åren är det nerlagt en massa pengar på den och nu har jag rivit ner lite kåpor och så för att byta glödlampor,batteri samt se över den ordentligt.

Den går inte 100% trots att den är nyservad och ljuddämparen sjunger på slutversen o.s.v så tanken bakom en elmoped är ju i alla fall god då man knappast kommer undan meckandet oavsett. :)

Uppdaterat: 2014-03-23 11:35

Kul ämne... Jag har kört en egenhändigt konverterad elcykel I snart två år nu. 48V16Ah ger mig en räckvidd på minst 100 km I ganska kuperad terräng. Innebär att jag kan pendla till jobbet två ganger på en laddning (24 km enkel resa). Har sammanlagt gjort 500-600 mil vid det här laget.

Uppdaterat: 2014-03-25 21:55

Bra tråd!

Kom just över två ESHO moppar, helt nya, men med trasiga batterier..9000:- för batterier för båda, är dyrt, men jag fick mopparna gratis...så lite skruvande så ska det nog bli bra. Skit dåligt att de inte satt något "set" med batterier som man lätt kan ta ur! Men man behöver ju inte vara rädd att någon stjäl dem, då man får plocka isär hela moppen i delar för att få ut dem! Får väl återkomma i ämnet om jag erhåller någon av dem. De var tänkta att säljas direkt, men jag funderar lite :)

Uppdaterat: 2014-04-18 10:45

Ska vi ta elcyklar så är det en skum känsla att den börjar driva när man trampar..

Provade KTM Freeride E på MC-Mässan iår, grymt jävla roligt!

Uppdaterat: 2015-09-17 20:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Hej! Vi köpte en Esho elmoped i våras som var helt ny men hade stått osåld hos en bilhandare. Inte det bästa förstår vi för ett batteridrivet fordon. Allt har fungerat bra initialt men nu laddar de inte som den ska. Bara upp till 50%. I värsta fall måste vi byta både lithiumbatterierna (3 st) OCH laddaren, men skulle vilja testa först med att byta batteriladdaren. Tyvärr har importören gått i konkurs och vi står helt handfallna. Något råd var man kan få hjälp?

Uppdaterat: 2015-09-22 07:22

Kul tråd...

Själv är jag lite fundersam på en sådan här som pendlingscykel nu när den gamla trotjänaren måste bytas ut (en vanlig Scott mtb), måste även fungera i snö då jag cyklar året om...

http://www.cykelkraft.se/scott-e-aspect-920-2015

Batteriet skall tydligen räcka mellan 30-50km, har en mil till jobbet, och motorn driver upp till 25km/h, skulle ju vara skönt då jag bor uppe på ett berg :-)

Fast man får ju å andra sidan en väldigt fin vanlig cykel för de pengarna, plus att man går miste om motionen...

Sen undrar jag hur länge batteriet håller om det måste laddas upp var och varannan dag?

De är ju inte direkt gratis att byta.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Den elektriska räckvidden beror ju helt på hur mycket man jobbar själv. Man har ju trots allt oftast bara ett batteri på 36 V och ca: 10 Ah till sitt förfogande så att använda den som elmoppe lär inte ge speciellt lång räckvidd - och speciellt om det är backigt. Men trampar man för det mesta själv och bara tar hjälp vid backar och kraftig motvind så har jag kommit upp i typ 70 km räckvidd på en laddning - men då trampade jag rätt intensivt. Så vill man ha lång räckvidd så gäller det att ta de mesta kilometrarna med egen benkraft och bara ta elektrisk hjälp när det börjar gå tungt.

Jag ser inte elcykeln som ett sätt att ta sig fram utan ansträngning utan snarare att lätta lite på de allra största ansträngningsmomenten och att inte ha ångest för att man skall bli trött efter två tredjedelar av en lite längre cykeltur. Man har alltså lite extrahjälp när man som mest behöver det.

F ö måste man sköta sina Li-batterier. Skall man inte använda cykeln på några månader så skall dom vara ungefär halvladdade för att bibehålla livslängden på bästa sätt. Men man måste givetvis hålla regelbunden koll på laddningsindikatorn på batteriet under tiden man inte använder hojen. Jag brukar ta ut batteriet ur kassetten för att säkerställa att det inte finns nån strömtjuv i cykeln som kan dra ur batteriet.

Uppdaterat: 2015-09-22 10:32

Hej Babokaj!

Tänkte höra hur det gått för dig med dina Esho-mopeder. Var köpte du nya batterier, och vad fick du ge för dem? Är det Esho Mercurius-modellen förresten?

Babokaj skrev:

Bra tråd!

Kom just över två ESHO moppar, helt nya, men med trasiga batterier..9000:- för batterier för båda, är dyrt, men jag fick mopparna gratis...så lite skruvande så ska det nog bli bra. Skit dåligt att de inte satt något "set" med batterier som man lätt kan ta ur! Men man behöver ju inte vara rädd att någon stjäl dem, då man får plocka isär hela moppen i delar för att få ut dem! Får väl återkomma i ämnet om jag erhåller någon av dem. De var tänkta att säljas direkt, men jag funderar lite :)

Uppdaterat: 2016-06-21 10:26

Hej Tjadern!

Tänkte höra hur det gått för dig också? Funderar själv på att köpa en Esho-moped (Mercurius) som stått osåld hos en handlare 7-8 månader.

Tjadern skrev:

Hej! Vi köpte en Esho elmoped i våras som var helt ny men hade stått osåld hos en bilhandare. Inte det bästa förstår vi för ett batteridrivet fordon. Allt har fungerat bra initialt men nu laddar de inte som den ska. Bara upp till 50%. I värsta fall måste vi byta både lithiumbatterierna (3 st) OCH laddaren, men skulle vilja testa först med att byta batteriladdaren. Tyvärr har importören gått i konkurs och vi står helt handfallna. Något råd var man kan få hjälp?

Uppdaterat: 2016-06-21 10:28

Hej Mistro,

Antar att det inte var/är Mercurius-modellen du hade då den är på 3 kW? Men du vet kanske mer om den ändå? Har försökt luska ut vad motsvarande Jonway-modell heter men hittar ingen med samma mått...tänkte att man annars ev kunde beställa reservdelar direkt från Kina.

[quote=Mistro]

Märket som jag till slut valde heter Esho som importörern har döpt den till. ( i Kina heter den Jonway )

Mopeden finns med ett par andra namn i Sverige också som andra importörer har hittat på.

Modellen som jag köpte har utgått och ersatts med nya modeller då importören numera bara vill ha mopeder med 3000 watts motor. Min har bara en 2000 watts motor men det är ändå mer än vad de flesta andra har på marknaden.

Har sett min affär som ett experiment då jag fick mopeden billigt ( 10.000kr ) och på en månad så har vi kört ca 70 mil men det finns en del fel som måste fixas på garantin.

Uppdaterat: 2016-06-21 10:33

Nu har jag kollat motorbrytaren till handbromsen som Pi beskrev i en annan tråd.

Det verkar som den finns på alla cyklar, t.o.m. på Biltemas lågpris, ja på alla utom på min!

Det får bli en egenkonstruerad manick som håller strömmen tillslagen så länge knappen är intryckt.

Uppdaterat: 2016-08-25 15:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre