Vi Bilägares forum

Kamkedja vw Touran

Kamkedja vw Touran

Hejsan!

För 25 månader sedan bytte VW kamkedja, mm på min VW Touran -07.
Arbetet kostade 40 000:-.
Nu 25 månader senare behöver samma arbete göras igen. Mekonomen vill ha 27 000:- för detta.

Mekonomen hävdar att all delar är väldigt slitna.

Är det rimligt att kamkedja, mm inte ska hålla mer än 2 år.

Håkan

Uppdaterat: 2013-12-18 15:46

Kommentarer

Hur långt har bilen gått och hur långt har den gått från senaste bytet?

Uppdaterat: 2013-12-12 16:34

Kör du 10000 mil per år så kan man kanske inte säga nåt men annars så ska kedjan hålla bilens livslängd eller åtminstone 25 000 mil om bilen servats som den ska i övrigt. Nu är det välkänt att VAG har haft stora problem på åtminstone en motor; 1.4 tsi vilket b la ViB uppmärksammat flera gånger. Är det en sån du har?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

VAGs kedjor är rena kolaremmarna! Jag har själv bytt två kedjor på en Touran som vid sista tillfället hade gått 10000mil. Och den kedjan hade gått av!

Uppdaterat: 2013-12-12 17:12

Har den gått över 1500mil mellan ojebyterna ? kört den på lågviskositetsolja?

samma kedja sitter även på Polo 1,4 fsi samt Golf V fsi

Uppdaterat: 2013-12-12 18:20

Förr höll kamkedjorna hela bilens livslängd och det fanns automatisk kedjespännare, precis som man har på remmar. Det är uppenbart att konstruktörerna har räknat fel eller att inköp har "hittat" en billig kedja någonstans ifrån! Sälj bilen, en sådan kan man inte ha!

Uppdaterat: 2013-12-12 19:12

Förutom att det här hamnat i helt fel forum blir jag lite fundersam.

Ts har ju fått en del frågor som inte besvarats, är det här verkligen en seriös trådskapare?

Uppdaterat: 2013-12-13 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att saabnisse är nåt på spåret när det gäller Ts....

Uppdaterat: 2013-12-13 23:56

Möjligtvis. Har varit rätt många liknande frågor från nyreggade användare på sista tiden..

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Frånsett TS seriösitet... minns på den "gamla goda tiden" när kedjorna i SAAB höll bilens livslängd ut. Frånsett TS inlägg så tycker jag att livslängden på kedjor har förkortats. Automatiska kedjespännare vet jag inte om de är så vanliga numera o det tillsammans med de långa bytesintervallerna på oljan misstänker jag är en orsak. Vinnarna är väl verkstäderna som tjänar multum på alla kamaxelkedjebyten o kamaxelremsbyten.

Uppdaterat: 2013-12-14 14:33
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Även de tunna energisparoljorna 0W-30 5W-30 skulle kunna vara bidragande orsak då dessa kan bli i det tunnaste laget vid ordentligt varmkörd motor synnerhet om turbo finnes

välj heller en 40 olja , men kör man med släp kanske en 50 olja ligger bättre tillhands

Uppdaterat: 2013-12-14 17:02

Hörde en skräckhistoria i samma ämne av min arbetskamrar, men då panelen anser att denna tråd är trollande är det väl ingen ide att berätta den.

Uppdaterat: 2013-12-17 22:55

Jo Rikard, berätta gärna, alltid intressant. F.ö. finns det ingen sida som är så tacksam att trolla på som denna, så fort det är någon ny/okänd användare kommer det 10 inlägg om trolleri. Sluta med det så blir det kanske inte lika kul att hålla på så ;)

Uppdaterat: 2013-12-18 07:47

Det jag tänkte berätta handlade inte om nån historia i 7e led, utan om min arbetskamrats egen bil.

Uppdaterat: 2013-12-20 17:21

Rikard:

Bry dig inte om sandlådetrollen utan berätta gärna om din arbetskamrats bil.

Uppdaterat: 2013-12-20 18:25

Instämmer med Tobo och Crister_1

Uppdaterat: 2013-12-20 19:51

Det är viktigt att man använder bra motorolja när det gäller kamkedjan. Personligen tycker jag att 5w-30 är en för tunn motorolja, använder själv 0w-40. Dessutom förbrukar motorn mer olja om den är tunnare. ViB fick ju som bekant fylla på olja på sin testbil VW Golf. Enligt en insändarskribent ska Aral 0w-40 supertronic vara en mycket bra motorolja, ska väl ta och testa den nästa gång. Har annars använt Mobil1.

Uppdaterat: 2013-12-20 20:16
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag står fast vid vad jag skrev i #6, det här är ingen seriös TS!

Enbart fejk för att skapa debatt!

Uppdaterat: 2013-12-20 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Claes T

Och några te

Haha! :)

Uppdaterat: 2013-12-21 09:53

Leif:

Visst är täta oljebyten a & o när det gäller motoroljan, jag tycker ändå att 5w-30 är en för tunn motorolja, möjligtvis på vintern kan man använda 5w-30 men annars tycker jag att den är för tunn. Till lite äldre bilar så kan man använda 0w-40 på vintern (om man kör bilen vintertid) och 5w-50 el 10w-60 på sommaren, den senare är egentligen utvecklad för Le Mans då Jaguar bilarna hade svårt med smörjningen sista timmarna av loppet när de tävlade. Visst en bil kan dra marginellt lite mer bensin med en tjockare motorolja men det är knappt mätbart. Sotningssensorn som sitter i motorn och bestämmer när motoroljan bör bytas är inte bra att gå efter då den inte mäter hur pass bensinutspädd en motorolja blir när man kör kortare sträckor. En gång per år bör man byta motorolja oavsett körsträcka, longlife är bara skit.

Uppdaterat: 2013-12-21 14:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

I Saaben byter jag var 1500mil, enbart Mobil 1 0w-30, ingen oilsludge, förbrukning ca 0,2 l, kostnad ca 490:- inkl.filter.

Alltså ca 0,30:-/mil!

I Volvon går det åt lite mer, men där betalar inte jag och det är ändå småsummor.

Vad finns att spara på oljan? Om det inte är som på min gamla B-Ford som tog en liter olja på var tionde mil :-).

Uppdaterat: 2013-12-21 17:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre