Har sett dessa problem i andra V70 också som inte varit speciellt gamla så det är nog inte helt ovanligt. Sen är det väl bara att försöka hitta den billigaste, acceptabla lösningen.
Ser ut som skinn och då är det ganska dålig kvalitet. Skinnklädseln jag hade i min BMW som hade gått 22.000 mil när jag sålde den hade helt felfri skinnklädsel.
Uppdaterat: 2014-02-17 11:32
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Det är inte skinn utan Volvos T-tec tyg (påminner om Neopren) och detta har kända kvalitetsbrister, bara att leta nytt, svårt att laga, en ny sittdyna kostar 2500:- på Volvo, inkl arbete 3700:- för att byta.
Vissa har fått ut detta på förlängd Goodwill hos Volvo, du skulle visat upp det tidigare.
Kolla Bildelsbasen, Laga.se etc, men då många är dåliga går hela säten åt fort.
hultarn, Volvo är väl egentligen inte premium? I övrigt intressant att läsa vad ett proffs har att säga - lärdomar! (Tack Richards)
Jag kan i sammanhanget meddela att jag tidigare haft två bilar (Audi) med klädsel Alcantara. På alla ytor utom just sittytan var det läder. Sittytan däremot är av ett speciellt (non-woven?) material = inte läder. Det tog mig två bilar och 5 år att fatta att det inte var mocka;-) Även där - lärdomar!
Även nu sitter jag få fusk-mocka!
Uppdaterat: 2014-04-16 19:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi: nja, det är väl inte min åsikt, men Volvo vill väl gärna sträva mot premium, och då vill det ju till att såna här skitsaker inte inträffar.
Jag personligen föredrar tygklädsel, även om läder kan vara skönt. I en åretruntbil tycker jag tyg är behagligare, särskilt vintertid. Är förstås stor skillnad mellan plastlädret i billiga bilar och riktigt skönt och mjukt läder som jag har i Jaguaren.
Jag måste tyvärr vara ärlig, du har inte någon form av skinn i din bil. Ingen sadelmakare arbetar med sådana material. Ser ut som galon, och det ser ut att sakna bitar. Hör med volvo om goodwill, men hoppas inte på för mycket.
Riktig skinnklädsel går inte sönder, på sin höjd går sömmarna sönder eller så är det rejält slitage som gör att det går hål. Men sådant kan man laga. Galonet du har i din bil är tyvär inte räddningsbart. Har det börjat släppa så blir det bara värre.
Kommentarer
Bilden kom inte med, nytt försök.
Det får du nog ta med en sadelmakare, de brukar vara ganska duktiga. Läderklädseln har förmodligen inte smörjts in regelbundet och därför spruckit.
Har sett dessa problem i andra V70 också som inte varit speciellt gamla så det är nog inte helt ovanligt. Sen är det väl bara att försöka hitta den billigaste, acceptabla lösningen.
Ser ut som skinn och då är det ganska dålig kvalitet. Skinnklädseln jag hade i min BMW som hade gått 22.000 mil när jag sålde den hade helt felfri skinnklädsel.
Det är inte skinn utan Volvos T-tec tyg (påminner om Neopren) och detta har kända kvalitetsbrister, bara att leta nytt, svårt att laga, en ny sittdyna kostar 2500:- på Volvo, inkl arbete 3700:- för att byta.
Vissa har fått ut detta på förlängd Goodwill hos Volvo, du skulle visat upp det tidigare.
Kolla Bildelsbasen, Laga.se etc, men då många är dåliga går hela säten åt fort.
Undrar om jag inte läst om detta någon annanstans? Verkar vara relativt vanligt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=45108&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Är inte premiumkvalitet om det inte ser ut såhär efter bara 12.000 mil.
hultarn, Volvo är väl egentligen inte premium? I övrigt intressant att läsa vad ett proffs har att säga - lärdomar! (Tack Richards)
Jag kan i sammanhanget meddela att jag tidigare haft två bilar (Audi) med klädsel Alcantara. På alla ytor utom just sittytan var det läder. Sittytan däremot är av ett speciellt (non-woven?) material = inte läder. Det tog mig två bilar och 5 år att fatta att det inte var mocka;-) Även där - lärdomar!
Även nu sitter jag få fusk-mocka!
Audi: nja, det är väl inte min åsikt, men Volvo vill väl gärna sträva mot premium, och då vill det ju till att såna här skitsaker inte inträffar.
Jag personligen föredrar tygklädsel, även om läder kan vara skönt. I en åretruntbil tycker jag tyg är behagligare, särskilt vintertid. Är förstås stor skillnad mellan plastlädret i billiga bilar och riktigt skönt och mjukt läder som jag har i Jaguaren.
Jag måste tyvärr vara ärlig, du har inte någon form av skinn i din bil. Ingen sadelmakare arbetar med sådana material. Ser ut som galon, och det ser ut att sakna bitar. Hör med volvo om goodwill, men hoppas inte på för mycket.
Riktig skinnklädsel går inte sönder, på sin höjd går sömmarna sönder eller så är det rejält slitage som gör att det går hål. Men sådant kan man laga. Galonet du har i din bil är tyvär inte räddningsbart. Har det börjat släppa så blir det bara värre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.