Hej!
Jag etanolkonverterade min Astra g i höstas och inväntade med spänning vintern för att se hur den hanterade kallstarterna. Och vid första "riktiga" kylan så var det som väntat riktigt riktigt svår att få igång när jag skulle hem från jobbet (endast -6, Blekinge). Jag började då läsa på om egna kallstartsanordningar och tänkte ge mig på att sätta ett extra motstånd över tempgivaren. Men jag hann inte så långt för nu efteråt så har den startat så snällt å fint (iaf som man kan förvänta sig av en konverterad bil) ner till minus 10 grader (har inte testat lägre). Jag funderar på om jag fick en omgång sommaretanol som spökade istället gör gängse E75, någon som vet om vissa bolag väljer att sälja E85 även på sommaren eller har någon annan förklaring?
Mvh
/Ove
----------------------------------------------
OPEL Astra 1.6 99 - E85 FlexTek
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel
Kommentarer
Det är ingen nackdel att tanka 50% bensin innan vintern slår till för att vara garderad.
Menar du innan vintern, eller under vintern?
Av miljömässiga och ekonomiska skäl vill jag slippa tanka bensin, och normalt ska det ju inte vara några konstigheter att köra på E85/E75 även på vintern.
Ps. Jag såg att jag skrivit fel "Sälja E85 även på vintern" menar jag ju såklart...
Dina miljömässiga och ekonomiska skäl kan du glömma, det är väl bättre att bilen fungerar som den ska?
Vem tackar dig för att vara fanatisk miljömupp?
Tanka 50% bensin under vintern för säkerhets skull och speciellt om det blir många minusgrader.
Det är inte för inte som ALLA etanolbilar som säljs nya har motorvärmare monterad, i princip rekommenderas vad jag minns att man använder den om temperaturen understiger +10. Eller också tankar man bensin...
Hur som helst verkar Etanolbilar vara en flopp för många vågar inte tanka etanol längre av rädsla för att motorn skall paja.
Har haft min Octavia ett drygt år och kört dryga 2000 mil utan problem (den har gått runt 4500 mil nu). Men då har jag också alltid tankat minst var fjärde tank bensin, oftare på vintern. Dessutom lönar det sig inte alltid att köra på etanol med de priser som rått på sista tiden, och jag är mer ekonomisk än miljöfanatisk...
Bränslemixen varierar ganska mycket enligt mina egna mätningar. Visst får man sommarblanding på vintern (1 nov-31 mars) och vinterblanding på sommaren (1 april-31 okt). För att göra det hela krångligare behöver bolagen inte tillhandahålla de olika blandingarna eftersom standarden ger utrymme för det. Kallstartsegenskaperna påverkas hella inte alltid av bensinmängden.
Jag skulle föreslå ett besök på etanol.nu om du vill ha tips på hur du kan förbättra kallstarterna på din bil. Det här forumet ger sällan några svar...
Men bilar fungerar olika bra på etanol. Jag har en granne som köpte en 9-5 2006 som nu gått ca11000 mil, alltid på etanol. Den servas var 1500e mil på en auktoriserad fristående verkstad, det har aldrig varit några problem (förutom att hon fått byta batteri, redan efter knappt fyra år!) och den har alltid fungerat perfekt.
Den bilen har t.ex. inte haft de kardinalfel med Opelbakaxeln som medfört modifiering på min 9-5.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.