Vi Bilägares forum

Rostskydda bilen själv.

Rostskydda bilen själv.

Tänkte börja planera inför att rostskydda bilen, har lite frågor ang utförandet.

Seg 1:
Ta bort alla plastdetaljer under bilen och hjulhusen.
Böja upp plåtskarvar.
Skruva lös bakre avgassystemet.

Fråga: Är det lika bra att ta bort alla "rostskyddspluggar" och spola/rengöra där inne så gott det går?

Steg 2:
Tvätta rent allt under bilen samt hjulhusen (balkar?) med avfettning, varmvatte och tvättmedel.

Fråga: Hur ska man rengöra så gott som möjligt inne i alla balkar mm där man inte kommer åt med borstar och högtrycken?

Steg 3:
Torka underredet, med fläktar och (om balkar mm ska tvättas, hårtork/varmluftspistol i balkar)

Steg 4:
Maskera alla känsliga detaljer (gummibälgar mm)

Steg 5:
Rostborttagning!!!! Finns många sätt att välja på!
Jag hade tänkt att putsa bort allt som jag kommer åt med en mindre puts vi har på jobbet. Eller köpa en bläster och blästra så mycket som möjligt och sedan putsmaskin (det om inte nås) Vad tycker ni?

Då till det lite mer svåråtkomliga delarna, antingen använder jag
Biltemas ROSTBORTTAGNING 2: Biltemas ROSTÄTARE, men som jag förstått det måste det finnas rost kvar om man ska använda rostätar...? Det fungerar även som en grundfärg?

Vika tillbaka uppböjda plåtar mm.

Steg 6:
Grundmålning
Täcka alla hål, för att kunna köra vax senare.

Beroende på hur vad som används för att få bort all rost. Om Rostborttagning används så kör jag med ironside zink 99% eller ska man försöka få tag på washprimer eller liknande?

Steg 7:
Rostskydd av alla balkar/dörrsidor mm med... Biltema 362430, 362452, 362416 eller 362417?
montera tillbaka alla pluggar

Steg 8:
Rostskydd underrede och hjulhus. Torka bort allt överflödigt som runnit från balkar mm. Sen frågan om vad man ska använda här: Biltema 36378, 362414, 362431, 36377, 362410? Som sagt det finns ju lite att välja mellan.

Steg 9:
Ta bort maskering kring bälgar mm.
Montera tillbaka alla plastdetaljer

Tror jag fått med det mesta.

Uppdaterat: 2014-04-22 01:28

Kommentarer

Så frågorna mina är:

Hur rengör man inne i baklar mm?

Bästa sättet att få bort/stoppa alla rost man inte kommer åt att putsa/blästra?

Bästa Grundfärgen/roststopp?

Vilken av alla rostskydd för balkar?

Vilken av alla rostskydd för underrede och hjulhus?

Uppdaterat: 2014-04-22 13:01

Är det en Toyota du har?

Uppdaterat: 2014-04-22 13:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Plocka bort alla inneskärmar, samt evt. sköldar på undersidan, spola rent med högtryckstvätt använd evt.avfettning, pilla bort löst sittande rostskydd och rost samt pluggar,

låt torka ordentligt helst i flera dagar, spruta alla hålrummen, underrede samt hjulhus preneternade/tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3 eller likande, återmontera evt, borttagna pluggar låt detta torka till minst några timmar, tag sedan ett tjockflytande rostkydd/underredsmassa på underrede och hjulhus,

montera tillbaka resterande detaljer/delar

Uppdaterat: 2014-04-22 13:52

Nej det är en Audi.

Jo nog förstår jag hur man ska ta bort och sätta tillbaka allt!

Vilken av av dom tunna som du nämde är bättre/sämre? Är det någon större skilnad?

Uppdaterat: 2014-04-22 18:11
kermit4 skrev:

Vilken av av dom tunna som du nämde är bättre/sämre? Är det någon större skilnad?

Dinitrol ska anses vara det bästa rostskyddet men dom andra uppräknade är fullgoda produkter

Om du bor nära ullared så har gekås i Ullared mercasol till bra priser, medan dinitrol ML och carosol TO3 har en hålrumslang till sina sprayflaskor som tillbehör

Uppdaterat: 2014-04-22 18:26

Okej, hur är det med biltemas grejjer då? Bor i Örnsköldsvik, så åker bara förbi biltema. Eller så får man beställa.

Uppdaterat: 2014-04-22 18:48

Köp och rostskydda

Hålrum och underrede förbehandling:

362417

Underede och hjulhus

362410

Utsatta ställen underrede och skärmkanter:

362431,

Uppdaterat: 2014-04-22 19:09

Okej, då får det bli putsa/blästra, rostborttagning, zinkfärg som grund, 362417 som "andra grund" sedan på med resten.

Uppdaterat: 2014-04-23 01:33

362417 kan man spruta direkt på dom rengjorda och torkade ytorna/plåten,

annars är det rätt

Uppdaterat: 2014-04-23 10:40

Bra tips, ska försöka göra det i sommar på min bil

Uppdaterat: 2014-06-03 17:39

För svåråtkomlig rost används en "saftsås" gjord på citronsyra och potatismjöl. Tar bort rost på några timmar beroende på grad. Obs underlaget måste vara fritt från fett. Skölj rikligt med vatten, torka med tex varmluftspistol och grunda direkt med zink osv

Uppdaterat: 2014-06-04 11:35

Ska man verkligen tvätta bilen med högtryck under? När vet man att det är 100% torrt i alla skarvar? Alternativ till vatten är en stålborste och tvätt med sprit, inget vatten. Sprutmassan fastnar ändå.

Hålrummen blåser man ur och/eller dammsuger. Inget vatten!

Titta gärna i balkarna efter rödrost. Finns detta så lägg ner projektet! Rödrost innehåller vatten så stänger man inne detta så rostar det som f-n.

Uppdaterat: 2014-06-04 11:45

När det gäller sånt här lågkvalitativt kläggande går det ypperligt bra med b-temagrejer, artiklar enl a128 ovan . Finns det bevis för att Dinitrol mm skulle vara så mycket bättre som priset visar?

Om man inte vill kleta ner sig alldeles finns b-temas gröna serier utan lösningmedel. Tvättas bort med tvål och vatten!!

Uppdaterat: 2014-06-04 11:57

Jag har skrivit om det tidigare, men kan göra det igen.

Jag hade för länge sedan en kompis som rostskyddsbehandlade sina vrak med en gegga som bestod av spillolja, tjära och bensin som kokades ihop till lämplig konsistens på ett fotogenkök.

Det märkliga var att de grava rostangreppen avtog och han fick vraken genom besiktningen flera gånger.

Han ansåg sig ha hittat den ultimata rostskyddsbehandlingen! :-)

Uppdaterat: 2014-06-04 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man vill arbeta snabbt och effektivt så är punktbläster att rekomendera. Efter att det är plåtrent måste man givetvis rostskyddsbehandla för annars kommer rosten tillbaka. Köpte en punktbläster på jula och passade på att köpa smuts- och vattenavskiljare samtidigt. Gick på 500 totalt och då köpte jag även extra sand.

Uppdaterat: 2014-10-29 20:18

För skärmar o kaross (men kanske inte delar på undersidan? ) måste zinkbitar vara ultimat.

Jag ska fråga vid tillfälle på en båtfirma om dom har zink. Zink fungerar som katalysator och förbrukas istället för att rost uppkommer.

Är det några som har erfarenhet av klämma fast zinkbitar på bilar?

Uppdaterat: 2014-12-04 06:28

De flesta bilar har ju numera anodskikt av zink, men det är väldigt tunt, mellan 4-7 mym, alltså ungefär en fjärdedel av diametern på ett hårstrå!

Det säger sig själv att så tunna skikt måste skyddas och det är här grundfärg och täckfärg kommer in, men får man skador i täcklacken försvinner zinken snabbt. Därför är det väldigt bra med ett tjockt skikt av underredsmassa som klarar blästring bra.

Som Jes skriver gör nog inte offeranoder av zink någon nytta mer än just på den plats de sitter.

Uppdaterat: 2014-12-04 11:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt riktigt Jes, båten är omsluten av en kontinuerlig elektrolyt (med olika ledningsförmåga), det finns inte på bilen.

Även när bilen är våt är elektrolyten oftast bruten mellan anod och katod och då får man inget galvaniskt skydd om anoden består av slumpvis utplacerade zinkbitar.

Lite OT så kom jag på att många ägare till plåtbåtar som är försedda med propeller av brons är väldigt noga med att skydda båtens botten med många färglager och på så sätt isolera anoden. Sedan monterar man offeranoder nära bronspropellern .

Det är i och för sig inte fel, man har tänkt rätt, men inte tillräckligt. Får man en liten skada på ytskiktet har man också en väldigt liten anod i förhållande till katoden (propellern), och det orsakar korrosionsskador på båtbotten.

Det är bättre att isolera katoden, alltså måla propellern med en så väl isolerande färg som möjligt, t.ex. tre lager tjärepoxi, men det bästa är att lämna in den till en lackeringsfirma som kan pulverlackera.

När det gäller bilar är det inte lika enkelt att isolera katoden eftersom den utgörs av en väldig mängd olika ämnen, från metalliska till luftceller.

Det finns en enkel förklaring till hur det i princip fungerar här:

http://www.naturvetenskap.org/index.php?option=com_content&view=article&id=354&Itemid=350

;o)

Uppdaterat: 2014-12-05 17:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre