Hej,
Har problem med min Peugeot 307 SW 2.0. Motorn går ojämt/ryckigt på tre cylindrar och indikerar på Antipollution fault, kaltalysator problem samt ESP.
Problemet uppstod från ingenstans efter att kört på motorväg i C.a 15mil. Körde tillbaka med bilen och stannande och stängde av bilen i en kvart. Startade igen och då alla fel indikatorer på skärm i bilen borta samt att bilen gick som den skulle. Bilen fungerade nu i C:a 1 vecka varpå samma problem och fel indikatorer komm tillbaka igen för att igen åter försvinna . Nu har den igen blivit knasig men nu har också problemen kvarstått.
Följande åtgärder är gjorda men där ända problemen kvarstår.
1. Mekaniker har läst av koderna P1339 (misständning cylinder 3) , PO303 (Cylinder 3 feltändning) , P0410 (Sekundär luftmatningssystem fel) , P0341 (kamaxelpos givarekrets område/prestanda)
2. Har bytt tändspolekasett
3. Nya tändstift
4. Ny tempgivare
5. Kompressionsprov är gjort och visar på väldigt fina värden
6. Oljerening (invändig motottvätt)
7. Ny helsyntetisk motorolja
8. STP motorbooster olja (höjer oktan + rengör)
9. STP injektion cleaner
10. Har kört bilen i höga varv på treans växel på konstantvarv på 4500 varv för att ett eventuellt hjälpa till att smörja upp lyftarna.
Frågan är varför problemen kommer och går. Om det ex. är lyftarproblem så borde detta vara digitalt dvs antingen så är lyftarna inte bra eller så är de OK.
Någon som har haft samma typ av problem och som har löst problemet. Någon som har förslag på lösning?
/Frusterad Peugeot ägare
Peugeot 307 Antipollution fault + går på 3 cylindrar
Uppdaterat: 2013-02-05 17:08
Kommentarer
Ställ denna fråga på www.peugeot-sport-club.se där har dom säkert svar på frågan!
Symptomen låter precis som det var på min bil när en spridare krånglade. Kanske värt att kolla?
Låter som en spridare! Om dom sitter bra till kan du testa att skifta plats på två spridare och se om problemet flyttar med!
Hej salexa26
Hade detta felet meddelande rätt länge (ett par månader ca,) på min 307:a (1.6 hdi ) tills jag var tvungen att besikta den, då blev det att åka till verkstad och laga.
Meddelandet kom också fram lite "random". när jag fick meddelandet, men ju längre tiden gick ju oftare kom det fram. Tog iaf den till verkstaden och bad dem greja till det. Visade sig att "antipollution fault" är ett väldigt allmänt felmeddelande. Anledningen att den rapporterat just detta är för att det mäts avgaser i slutet av kretsloppet är värdet fel blir det just "Antipollution Fault". Sedan kan det variera vad det beror på. Verkstaden kollar ju precis var felet sitter när dom kopplar sig mot bilens dator. Dom vet ju precis vad det innebär.
Det som var mitt problem var att EGR ventilen hade gått sönder. Det var en dyrt historia att åtgärda runt 10k. Materialet är inte så dyrt 2-3k kanske, men dom får ju montera ner "halva bilen" för att komma åt + att det skall uppgraderas mjukvara eftersom den nya delen kräver det. Jag hade lite tur fick ner priset till hälften för försäkringen gällde fortfarande (har gått under 10 000 och är nyare än 5 år.) Det vktiga är att det är nästan omöjligt att veta vad felet sitter på enbart det felmeddeladet eftersom det kunde stå " det är något fel på mig ta mig till en verkstad ".
Det var iaf det jag lärade mig av detta.
lycka till!
/Andreas
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.